Temat: Inteligentne Systemy Transportowe
Tomasz A.:
Co myślicie o tym systemie w Poznaniu? W Zielonej górze już takie coś działa
Zacznę może od końca:)
Owszem w Zielonej Górze działa owszem wielu lat, lecz w znacznie mniejszym zakresie niż to co jest obecnie wdrażane w Poznaniu. Ogranicza się bowiem w zasadzie do stałych tablic przystankowych na większych przystankach MZK z informacją zmiennej treści, w tym informującą o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu. Flota pojazdów MZK jest wyposażona w pozycjonowanie GPS, umożliwiające m.in. automatyczne korekty wyświetlanych treści na tablicach przystankowych. Najistotniejszą wadą tego systemu(?) jest jego "zamknięcie", tzn. nie bardzo można (nie umie się/niedasię) "otworzyć" go dla innych przewoźników, czy też rozszerzyć o bardzo przydatne funkcje, których wdrożenie planuje się w Poznaniu, np. dynamiczną informację parkingową.
Osobnym, niezależnym od w/w udogodnieniem dla kierowców w Zielonej Górze są liczniki czasowe przy sygnalizacjach świetlnych, które dają kierowcom możliwość bardziej optymalnego pokonywania skrzyżowań. Trudno to jednak wszystko razem nazwać zintegrowanym inteligentnym systemem transportowym, gdyż jak pisałem, jeszcze wiele mu do tego brakuje.
Warto jednak podkreślić, że brak tych drobnych (w sensie nakładów), a bardzo przydatnych (w sensie użyteczności) rozwiązań, jakim są np. liczniki czasowe przy kluczowych skrzyżowaniach, bywa dokuczliwy dla użytkownika przyzwyczajonego już do tego standardu :)
---
Z tego co widzę Poznań poszedł od razu w bardziej kompleksowe wdrożenie ITS, przy najmniej jeśli chodzi o funkcjonalności. Jednak na bardzo ograniczonym obszarze. I m.in. przez to jego użyteczność też pozostanie ograniczona.
Potencjalne wady / pytania:
1) na wszelki wypadek nie zostanie powiązany(?) z innymi zarządami dróg, w tym WZDW i GDDKIA/AW
2) nie będzie wspomagał całości podróży w szeroko rozumianym obszarze Poznania a jedynie fragment ograniczony do obszaru funkcjonowania
3) czy będzie miał funkcje wyłącznie informacyjne czy także zakupowe: zdalne naliczanie opłat, rezerwacja/zakup biletu komunikacji zbiorowej lub miejsca parkingowego
4) czy będzie powiązany z systemami przesiadkowymi, w tym Park & Ride, Park & Walk, Park & Cycle
5) czy będzie sterował pasami ruchu zmiennego przeznaczenia czy zmiennych kierunków
6) czy umożliwi (w przyszłości) automatyczne sterowanie i parkowanie pojazdami w strefach uspokojonego ruchu, czy parkingów buforowych (P+R)
7) czy będzie rejestrował wjazd pojazdów do strefy , a także potencjalnych wykroczeń.
W mojej ocenie wdrażanie ITSu w obszarach większych miast, a już na pewno w mieście wielkości Poznania, powinno objąć cały obszar metropolitalny. Inaczej jego użyteczność będzie punktowa, czy raczej strefowa, a nie całościowa, tak przecież potrzebna.
---
Ps.
Korzystając z okazji i dobrodziejstw najnowszych inwestycji w infrastrukturze - zarówno drogowej jak i kolejowej - skracających czas podróży między naszymi miastami o blisko godzinę, zapraszam wszystkich zainteresowanych do zapoznania się na żywo z rozwiązaniami w Zielonej Górze (i oczywiście wszystkimi innymi atrakcjami miasta :)). Dla osób które będą wdrażały system w Poznaniu może to być dodatkowy walor w postaci wymiany doświadczeń/studium przypadku co i jak należy robić, a czego i jak robić nie należy :) Zapraszam.