Tomasz Andrzejewski

Tomasz Andrzejewski Redaktor naczelny

Temat: Inteligentne Systemy Transportowe

http://opoznan.pl/aktualnosci/kategorie/drogowe/1140-i...

W czasie konferencji przedstawiono szczegóły ITSu i podpisano umowę między poznańskich ZDM a konsorcjum wykonawców. Co myślicie o tym systemie w Poznaniu? W Zielonej górze już takie coś działa
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: Inteligentne Systemy Transportowe

Jakkolwiek ten system byłby fajny i sprawny to jak wpadnie w łapy ZDM to będzie tylko pogarszał jakość życia i przepustowość ruchu (liczoną w pasażerach). Ludzie z ZDM myślą wyłącznie o ułatwieniach dla samochodów nie licząc ile przejeżdżą ludzi tylko samochodów. Najlepszym dowodem na to są blokowania tramwajów na skrzyżowaniach, zaprogramowanie sygnalizacji na np rondzie Jeziorańskiego to szczyt braku logiki, dlaczego tramwaj przewożący kilkaset osób przejeżdża przez skrzyżowania na dwie zmiany świateł a przepuszcza się samochody? To jest pomysł warty umysłów ludzi z ZDM. Gorzej niż ZDM oceniam tylko Grobelnego.

Rozwiązaniem problemu transportu będzie nadanie absolutnego priorytetu na skrzyżowaniach dla tramwajów i autobusów, zmniejszenie ilości miejsc parkingowych dla samochodów, zmniejszenie ilości pasów ruchu dla samochodów a wydzielanie torowisk, buspasów i rowerostrad, no i na koniec podwyżka cen za parkowanie w mieście dla niezameldowanych w danym fyrtlu oraz płatny wjazd do wnętrza II ramy i przyległości.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Inteligentne Systemy Transportowe

Tomasz A.:
Co myślicie o tym systemie w Poznaniu? W Zielonej górze już takie coś działa

Zacznę może od końca:)
Owszem w Zielonej Górze działa owszem wielu lat, lecz w znacznie mniejszym zakresie niż to co jest obecnie wdrażane w Poznaniu. Ogranicza się bowiem w zasadzie do stałych tablic przystankowych na większych przystankach MZK z informacją zmiennej treści, w tym informującą o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu. Flota pojazdów MZK jest wyposażona w pozycjonowanie GPS, umożliwiające m.in. automatyczne korekty wyświetlanych treści na tablicach przystankowych. Najistotniejszą wadą tego systemu(?) jest jego "zamknięcie", tzn. nie bardzo można (nie umie się/niedasię) "otworzyć" go dla innych przewoźników, czy też rozszerzyć o bardzo przydatne funkcje, których wdrożenie planuje się w Poznaniu, np. dynamiczną informację parkingową.

Osobnym, niezależnym od w/w udogodnieniem dla kierowców w Zielonej Górze są liczniki czasowe przy sygnalizacjach świetlnych, które dają kierowcom możliwość bardziej optymalnego pokonywania skrzyżowań. Trudno to jednak wszystko razem nazwać zintegrowanym inteligentnym systemem transportowym, gdyż jak pisałem, jeszcze wiele mu do tego brakuje.

Warto jednak podkreślić, że brak tych drobnych (w sensie nakładów), a bardzo przydatnych (w sensie użyteczności) rozwiązań, jakim są np. liczniki czasowe przy kluczowych skrzyżowaniach, bywa dokuczliwy dla użytkownika przyzwyczajonego już do tego standardu :)

---

Z tego co widzę Poznań poszedł od razu w bardziej kompleksowe wdrożenie ITS, przy najmniej jeśli chodzi o funkcjonalności. Jednak na bardzo ograniczonym obszarze. I m.in. przez to jego użyteczność też pozostanie ograniczona.

Potencjalne wady / pytania:

1) na wszelki wypadek nie zostanie powiązany(?) z innymi zarządami dróg, w tym WZDW i GDDKIA/AW

2) nie będzie wspomagał całości podróży w szeroko rozumianym obszarze Poznania a jedynie fragment ograniczony do obszaru funkcjonowania

3) czy będzie miał funkcje wyłącznie informacyjne czy także zakupowe: zdalne naliczanie opłat, rezerwacja/zakup biletu komunikacji zbiorowej lub miejsca parkingowego

4) czy będzie powiązany z systemami przesiadkowymi, w tym Park & Ride, Park & Walk, Park & Cycle

5) czy będzie sterował pasami ruchu zmiennego przeznaczenia czy zmiennych kierunków

6) czy umożliwi (w przyszłości) automatyczne sterowanie i parkowanie pojazdami w strefach uspokojonego ruchu, czy parkingów buforowych (P+R)

7) czy będzie rejestrował wjazd pojazdów do strefy , a także potencjalnych wykroczeń.

W mojej ocenie wdrażanie ITSu w obszarach większych miast, a już na pewno w mieście wielkości Poznania, powinno objąć cały obszar metropolitalny. Inaczej jego użyteczność będzie punktowa, czy raczej strefowa, a nie całościowa, tak przecież potrzebna.

---

Ps.
Korzystając z okazji i dobrodziejstw najnowszych inwestycji w infrastrukturze - zarówno drogowej jak i kolejowej - skracających czas podróży między naszymi miastami o blisko godzinę, zapraszam wszystkich zainteresowanych do zapoznania się na żywo z rozwiązaniami w Zielonej Górze (i oczywiście wszystkimi innymi atrakcjami miasta :)). Dla osób które będą wdrażały system w Poznaniu może to być dodatkowy walor w postaci wymiany doświadczeń/studium przypadku co i jak należy robić, a czego i jak robić nie należy :) Zapraszam.

konto usunięte

Temat: Inteligentne Systemy Transportowe

Czesc,
Mam pytanie do Was studiuje w Anglii IT&LS i mam do napisania wypracowanie i jwst pytanie what is a purpose of standards? Czy ktos mi moze powiedziec o co chodzi?? Ominely mnie swa pierwsze wyklady z powodow rodzinnych i nie mam pojecia jak sie za to zabrac a wykladowca nie jest zbyt przyjazny ktos moglby mi polecic jakas strone gdzis moglabym cos znalezc na ten temat?
Z gory dziekuje



Wyślij zaproszenie do