Wojciech
K.
realizator pomysłów
własnych
Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?
Fizyka jest nie do przeskoczenia.Na ulicy która ma np. 6x100m zmieści się w danym momencie:
- ok. 50 samochodów stojących w obu kierunkach (lub na 2 pasach w jednym kierunku)
- lub ok. 30 samochodów jadących 20km/h (j.w.)
- lub ok. 10 samochodów jadących około 70km/h (j.w.)
Jeśli na światłach stoi 50 samochodów, zajmując np. na 2 pasach odcinek 100 metrów, to po zmianie na zielone, ta kolumna, żeby się rozpędzić do 70km/h, musi się wydłużyć do pół kilometra. 90% ulicy zajmują wtedy nie samochody, ale "odstępy" między nimi. Ale uwaga: nie zwiększają się odstępy miedzy pasażerami (hehehe), dlatego bardzo, ale to bardzo zmieniłaby się sytuacja, gdyby w Poznaniu powszechne było jeżdżenie samochodami w kilka osób (np. sąsiedzi, czy koledzy z pracy).
Tramwaj w porównaniu z samochodami stojącymi w korku, (a ma tyle samo pasażerów - np. 80 osób), zajmuje 20x mniej powierzchni - gdy samochody się rozpędzą, odstęp między nimi rośnie - w tramwaju oczywiście nie rośnie odstęp między pasażerami - tramwaj nie puchnie w miarę przyspieszenia - tak jak ma to miejsce z kolumną samochodów - innymi słowy, jadący tramwaj to już nie 20-krotna różnica, ale stukrotna.
ps.
Przyznam się bez bicia, że sam wybieram samochód, ale tylko dlatego, że tam gdzie obecnie mieszkam, nie dojeżdżają tramwaje, a jedynie autobusy (2x na godzinę) - a to zupełnie inny rodzaj komunikacji zbiorowej.