Wojciech Maćkowiak

Wojciech Maćkowiak analiza i
controlling

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Na części ulic w centrum Poznania zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km na godz. - To element kształtowania przyjaznego śródmieścia, który poprawi bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych - mówi wiceprezydent Mirosław Kruszyński.

Zaczęło się podczas zorganizowanej przez "Gazetę" debaty o ruchu rowerowym. Tadeusz Kopta z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad radził władzom Poznania, by zaczęły uspokajać ruch w śródmieściu i objęły je strefą "tempo 30" (czyli ograniczeniem prędkości do 30 km na godz.). To bezpieczna prędkość dla rowerzystów, przy ulicach z takim ograniczeniem nie trzeba budować dróg rowerowych. - Ponad 30 lat temu napisałem w pierwszym podręczniku o organizacji ruchu rowerowego, by wszystkie ułatwienia zaczynać w centrum. A wy nadal tego nie robicie! - mówił na marcowej debacie Kopta.

Wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński zapowiedział wtedy, że sprawą się zajmie. I słowa dotrzymał. - Poleciłem Zarządowi Dróg Miejskich rozpoczęcie prac nad wyhamowywaniem ruchu w śródmieściu - mówi Kruszyński. - Przeanalizujemy cały obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, by sprawdzić, na których ulicach można wprowadzić takie ograniczenia. Do końca maja ZDM ma podzielić ten teren na mniejsze strefy, gdzie będziemy prowadzić dokładne analizy. Spowolnienie ruchu planujemy wprowadzać strefa po strefie. Na pierwszy ogień pójdzie pewnie obszar ograniczony ulicami Al. Niepodległości, Fredry, 27 Grudnia, placem Wolności, Al. Marcinkowskiego i Solną.


- To świetna wiadomość dla rowerzystów! - mówi Ryszard Rakower, prezes Sekcji Rowerzystów Miejskich. - Strefy tempo 30 zdecydowanie poprawią bezpieczeństwo i mogą uatrakcyjnić poruszanie się rowerem po centrum Poznania - dodaje. Podobnego zdania jest dr Michał Beim z UAM, specjalista od planowania przestrzennego i transportu oraz rowerzysta: - Ograniczenie ruchu do 30 km na godz. to rozwiązanie sprawdzone w niemieckich i holenderskich miastach. W samym Berlinie strefy tempo 30 obejmują 80 proc. ulic. Tylko na dużych arteriach można poruszać się z większą prędkością.

Tak też będzie w Poznaniu. Urzędnicy na razie nie planują ograniczenia ruchu na przelotowych ulicach. Chodzi o Al. Niepodległości, Garbary, Małe Garbary, Kazimierza Wielkiego, Mostową, Północną, Armii Poznań, Przepadek, Kutrzeby, Nowowiejskiego (od Al. Niepodległości do Pułaskiego), Solną, Wolnica, Estkowskiego, Wyszyńskiego, Fredry, 27 Grudnia, pl. Wolności, Św. Marcin i Kórnicką. - Na Al. Niepodległości dopuszczalna prędkość na pewno nie ulegnie zmianie. Ale już np. na 27 Grudnia wyobrażam sobie, że z czasem wyhamujemy ruch - mówi Kruszyński. - Pod koniec maja, kiedy będę miał już pierwsze analizy z ZDM, powiem dokładnie, kiedy zaczniemy spowalniać ruch samochodowy w śródmieściu - dodaje wiceprezydent.

Co o planach urzędników sądzą kierowcy? - Rozumiem tę decyzję, bo takie ograniczenie prędkości poprawia bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych. Ale trudno będzie zmienić swoje nawyki - nie ukrywa Agata Fierek, kierowca i mieszkanka śródmieścia. - Obawiam się też większych korków - dodaje. Ripostuje Adrian Roth ze Smochowic, który dojeżdża do centrum samochodem: - Widziałem wyniki holenderskich badań, z których wynika, że prędkość 30 km na godz. jest optymalna dla płynności ruchu w śródmieściu, gdzie jeździ wiele samochodów. Ale obawiam się, że kierowcy i tak będą jeździć 10-20 km szybciej, jak to w Polsce bywa.

Są jednak sposoby na tych, którzy nie chcą przestrzegać ograniczenia prędkości. - To szereg rozwiązań inżynieryjnych sprawdzonych w Niemczech i Holandii, np. lokalne zwężenia, zmiana geometrii jezdni, progi spowalniające - wylicza Ryszard Rakower. - Warto od razu iść za ciosem i dopuszczać ruch rowerowy pod prąd na jednokierunkowych ulicach. Tam wypadki prawie się nie zdarzają, bo rowerzysta i kierowca mają kontakt wzrokowy. A to wielkie ułatwienie dla rowerzystów - dodaje. Na razie nie wiadomo, czy urzędnicy zdecydują się również na takie rozwiązania. Mirosław Kruszyński: - Po rozpoczęciu uspokajania ruchu możemy przeprowadzić kampanię informacyjną wspólnie z organizacjami rowerowymi. Ryszard Rakower: - Jesteśmy otwarci na współpracę.

michal.wybieralski@poznan.agora.pl

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,7908615,30_km_n...
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Po prostu pięknie. Od kiedy kierowcy jeżdżą wg znaków?

Uspakajanie ruchu robi się w ten sposób:


Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek


Kilka przykładów z WIKIPEDII:

Types of traffic-calming engineering measures

Traffic calming can include the following engineering measures:

Narrower traffic lanes — streets can be narrowed by extending the sidewalk, adding bollards or planters, or adding a bike lane or parking. Narrowing traffic lanes differs from other road treatments by making slower speeds seem more natural to drivers and less of an artificial imposition, as opposed to most other treatments used that physically force lower speeds or restrict route choice.

Speed bumps, sometimes split or offset in the middle to help emergency vehicles reduce delay

Speed humps, parabolic devices that are less aggressive than speed bumps and used on residential streets

Speed tables, long flat-topped speed humps that slow cars more gradually than humps

Speed cushions, a series of three small speed humps that slow cars down but allow emergency vehicles to straddle them so as not to slow response time
Chicanes, which create a horizontal deflection causing vehicles to slow as they would for a curve

Raised pedestrian crossings and raised intersection
Curb extensions (also called bulbouts) which narrow the width of the roadway at pedestrian crossings

Pedestrian refuges or small islands in the middle of the street
Median diverters to prevent left turns or through movements into a residential area

Changing the surface material or texture (for example, the selective use of brick or cobblestone)

Additional give way (yield) signs

Converting one-way streets into two-way streets

Chokers, which are curb extensions that narrow the roadway to a single lane at points[1]

Allowing parking on one or both sides of a street

Converting an intersection into a cul-de-sac or dead end
Boom barrier, restricting through traffic to authorised vehicles only.

Closing of streets to create pedestrian zones

Reducing speed limits near institutions such as schools and hospitals

Vehicle activated sign, signs which react with a message if they detect a vehicle exceeding a pre-determined speed.

Watchman, traffic calming system


http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_calming

Naliczyłem 18 rozwiązań wymagających takiego czy innego przebudowania drogi, a oni mówią o postawieniu tablic z limitem prędkości?

Czy ktoś wierzy w powodzenie? Ja nie.Kosma S. edytował(a) ten post dnia 20.05.10 o godzinie 11:03
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Chciałbym się kiedyś dowiedzieć z jakiego klucza są zatrudniani ludzie w ZDM? Czy są to profesjonaliści? Jakoś nie wydaje mi się. Serwują nam takie rozwiązania, które nie są ani eko, ani też nie wypływają pozytywnie na zdrowie psychiczne pasażerów MPK czy kierowców.
Osobiście nie przykładałbym dużej wagi to tych planów. Idą wybory więc coś trzeba obiecać.
Wojciech K.

Wojciech K. realizator pomysłów
własnych

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

to jest "sprytny" sposób na uniknięcie budowania ścieżek rowerowych, bezpiecznych przejść dla pieszych, a nawet na naprawianie chodników - przecież "można iść jezdnią, skoro jest na niej spowolniony ruch".
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Wojciech K.:
>- przecież "można iść jezdnią, skoro
jest na niej spowolniony ruch".

A ten sposób to postawienie znaku "strefa zamieszkania".

I co robią rodacy? Budują osiedle, projektują chodniki, ba nawet przejścia dla pieszych. To wszystko z myślą o postawieniu tegoż znaku.

Tylko prawda jest taka, że w strefie zamieszkania pieszy może siedzieć na środku "jezdni" i jeść śniadanie.
Wojciech K.

Wojciech K. realizator pomysłów
własnych

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Kosma S.:
Tylko prawda jest taka, że w strefie zamieszkania pieszy może
siedzieć na środku "jezdni" i jeść śniadanie.

niestety, ten znak jest jednym z najbardziej "olewanych" przez niektórych kierowców - a szkoda - moją siostrę, idącą z wózkiem po pasach, ostatnio jakiś idiota na osiedlowej uliczce obtrąbił, wykrzykując "co tak wolno?"

uważam, że pomysł z 30km/h jest bez sensu - natomiast część krótkich uliczek w mieście powinna zostać oznaczona jako "strefa zamieszkana" po prostu - różnica 10km/h (w strefie jest ograniczenie do 20km/h) byłaby i tak nieodczuwalna, jeśli to odcinek 100m - a skutki prawno-organizacyjne (łatwość poruszania się pieszych, łatwe egzekwowanie prawidłowego parkowania, koniec z wymuszaniem pierszeństwa przez wyjeżdżających ze strefy) byłyby natychmiatowe.

konto usunięte

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

wprowadzą oficjalnie predkość lansersko-patrolową? O_o

Już widzę te ilości fotoradarów ustawionych na 35km/h ;]
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Od kiedy to urzędnicy są aż tak zależni od wyborów? Dyskusja o bezpiecznym ruchu rowerowym w centrum trwa już od miesięcy i warto żeby pojawiła się w wystąpieniach wyborczych kandydatów na prezydentów i radnych.

Wojtek masz rację że to sprytny sposób, ale na dzień dzisiejszy jedyny do osiągnięcia na szybko.
Ja bym wewnątrz Ringu Stubbena wprowadził ograniczenie 30 km/h, zresztą nie tylko tam, podobnie na Wildzie, Jeżycach, Łazarzu i w wielu innych miejscach. Docelowo w całym Poznaniu. Elementy spowalniania ruchu można dodać przy okazji kolejnych budżetów, bo teraz ciężko by było jakąś kasę wydobyć.

Szybciej można pojechać po drogach które służą tranzytowi międzydzielnicowemu od 50 do 70 km/h w zależności czy dochodzą do nich jakieś przecznice czy nie. Powyższe ograniczenia i tak są kosmiczne biorąc pod uwagę średnią prędkość poruszania się po mieście, ale dzięki nim wyeliminuje się nerwusów startujących spod świateł zatrzymujących się zaraz na następnych. Docelowo miasto musi mieć "zieloną falę" tak żebyśmy nie oddychali czystymi spalinami i mogli przemieszczać się w miarę bezstresowo.

No i podsumowując temat centrum, na pewno bym wyłączył z ruchu samochodowego św. Marcin, Ratajczaka, 27 Grudnia, Kantaka, Wrocławską (i wiele innych uliczek na starym mieście których teraz z głowy nie wymienię). Uzasadnienie już się przewijało na forum, więc tylko skrótowo je opiszę jako przestrzeń publiczną dla pieszych i rowerzystów, oraz zatrzymanie wyludniania się centrum.

Powyższe bym zrobił już w tym roku. Oczywiście znajdzie się stado baranów którzy będą łamać przepisy, ale tu już jest pole do popisu dla Policji i SM. Mają fotoradary, mają ludzi niech utrzymują porządek. Ja bym im jeszcze dał prowizję od mandatów, żeby się im bardziej chciało i opłacało się angażować w pracę.
Parkingi wokół ringu muszą powstać tak szybko jak to możliwe, na zasadach PPP. Docelowo ruch w centrum ograniczyłbym do tego stopnia żeby mogli tam wjeżdżać tylko mieszkańcy, a reszta za wjazd by płaciła tak jak w Londynie. Do tego musi dojść infrastruktura rowerowa i piesza, chodniki, ławki, parkingi rowerowe. Ale to już w ramach możliwości kolejnych budżetów.
Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

I ktoś będzie jeździł te 30 km na godzinę? Już to widzę. Oni maja chyba złudzenia...

konto usunięte

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Ciekawe co zrobią, jak rowerzyści przekroczą 30 km/h :)

konto usunięte

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Krzysztof K.:
Ciekawe co zrobią, jak rowerzyści przekroczą 30 km/h :)

"Niska szkodliwość społeczna czynu". Tak powiedzą:)Maciej Piechocki edytował(a) ten post dnia 20.05.10 o godzinie 21:26
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

co powiedzą jak ktoś przekroczy?
"taryfikator przewiduje że..." i tu przy odpowiednim przekroczeniu jest odpowiedni mandat. Po czym kierowca debil będzie skamleć żeby go pan władza nie ukarał.

Wkurwia mnie to podejście z pytaniem "kto tego będzie przestrzegać?", przepisy są właśnie po to żeby je przestrzegać. Już mi dwa razy jakieś ćwoki potrąciły psa bo na drodze wewnętrznej jechali szybciej niż prędkość przepisowa. Ograniczenia się wprowadza po to żeby było bezpiecznie.
Wojciech K.

Wojciech K. realizator pomysłów
własnych

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Monika S.:
I ktoś będzie jeździł te 30 km na godzinę? Już to widzę. Oni maja chyba złudzenia...

ja będę :)

ps. dziś jak jechałem przepisowo 50km/h garbarami i szelągowską, jakiś gość wyprzedzał mnie pięć razy - po prostu on używał hamulca i stawał na światłach, a ja miałem 5km zieloną falę :)
Arkadiusz Piotr Z.

Arkadiusz Piotr Z. sticky business

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Wojciech K.:
ps. dziś jak jechałem przepisowo 50km/h garbarami i szelągowską, jakiś gość wyprzedzał mnie pięć razy - po prostu on używał hamulca i stawał na światłach, a ja miałem 5km zieloną falę :)
zielona fala w Poznaniu nie istnieje:) to musiał być przypadek.
Wojciech K.

Wojciech K. realizator pomysłów
własnych

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Arkadiusz Piotr Z.:
zielona fala w Poznaniu nie istnieje:) to musiał być przypadek.

zielone światło od małych garbar aż do serbskiej non-stop - godzina 10... - powaga - nawet nie naciskałem ani razu na hamulec - skrzyżowania przejeżdżane minimum na "trójce" - tylko trzeba się trzymać 50km/h i zwalniać do 40, gdy widać, że łosie z przodu jeszcze się dobrze nie rozpędziły po włączeniu zielonego
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Arkadiusz Piotr Z.:
zielona fala w Poznaniu nie istnieje:) to musiał być przypadek.

niestety racja, dawniej była np na Głogowskiej, teraz jest tak debilne ustawienie że stoi się na każdych światłach, niezależnie czy jedzie się samochodem czy tramwajem, zamiast równać w górę do np Berlina to się równa w dół czyli w polską przeciętność i to jest chore.Łukasz Senger edytował(a) ten post dnia 21.05.10 o godzinie 14:20
Jakub K.

Jakub K. iOS developer

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

co do głogowskiej to nie wiem co za debil to programował. Nie chce tego komentować nawet, bo przejazd od hetmańskiej do mostu dworcowego zajmuje chyba 15 min samochodem, ale to generalnie pikuś. Kierowcy widząc co się dzieje na głogowskiej wybierają często kasprzaka, a tam zrobiła się mała autostrada czego skutkiem są potrącenia pieszych i regularne wypadki...
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Jeszcze z 6 (?) lat temu wjeżdżając od Komornik dojeżdżałem na Zachodni praktycznie bez zatrzymywania, równe tempo 50 km/h i same zielone, regularnie. To co porobili teraz to paranoja.
Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Ja teraz wiem czemu w Poznaniu są korki- wszyscy jeżdżą przepisowo ;)
Łukasz Senger

Łukasz Senger Właściciel

Temat: 30 km na godzinę na części ulic w centrum Poznania?

Monika S.:
Ja teraz wiem czemu w Poznaniu są korki- wszyscy jeżdżą przepisowo ;)

Nie, nie dlatego :) Za dużo osób wjeżdża samochodami a za mało MPK i rowerami.



Wyślij zaproszenie do