Dziękuje Panie Prezydencie za odpowiedź, ale czuję pewien niedosyt. Mówi Pan tylko o wyłączeniu aglomeracji warszawskiej z woj. mazowieckiego. Jeżeli zrealizowany zostałby ten pomysł powstałby bardzo dziwny twór administracyjny niespójny wewnętrznie, bez powiązań historycznych, społecznych, transportowych. Co najważniejsze takie województwo wyglądałoby jak ogryzek, bez obecnie jedynej rzeczy, która jednoczy woj. mazowieckie - Warszawy.
Dla zobrazowania tego o czym piszę dołączam grafikę:
Radom będąc stolicą takiego okrojonego mazowieckiego nie będzie miał nic wspólnego z jego północnymi rubieżami. A kłóci się to z założeniami tworzenia województw, jak wspólnoty lokalnej, którą cechują silne więzy i powiązania.
Może warto zastanowić się nad innymi możliwościami:
* nowa reforma administracyjna - utworzenie około 25 województw, w tym radomskiego
* kosmetyka przy obecnym podziale - wyłączona aglomeracja warszawska, Radom i Kielce tworzą nowe województwo staropolskie (nazwa od Zagłębia Staropolskiego)
Dyskusja nad tym trwa na GoldenLine ->
http://www.goldenline.pl/forum/miasto-radom/1513336/s/1
oraz na Forum Radomskich Inwestycji ->
http://inwestycje.radom.pl/forum/viewtopic.php?t=407&s...
Co do tramwajów. Panie Prezydencie, tramwaje nie potrzebują wielkich przestrzeni (zwykła ulica jest szersza niż torowisko tramwajowe). Tramwaje także są idealne jako środek komunikacji miejskiej w ścisłych śródmieściach miast. To właśnie centrum jest miejscem docelowym większości podróży mieszkańców Radomia. Nowy środek transportu należy budować, tam gdzie ludzie jeżdżą. Chyba najważniejszym atutem tramwajów jest to, że nie emitują spalin (miastu chyba zależy na jak najczystszym powietrzu w naszym mieście). Nowoczesne tramwaje są ciche, bezpieczne, szybkie, wygodne, niskopodłogowe i energooszczędne. Dodają również miastu charakter.
Obecnie na świecie trwa renesans tramwajów - wiele miast we Francji odbudowuje zamknięte wiele lat temu sieci, a w Polsce inwestycje prowadzą zarówno bardzo duże miasta - Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Bydgoszcz, Łódź, ale zarówno mniejsze, jak np. trochę większa od naszego miasta Częstochowa, która buduje drugą linię oraz miasta w stosunku do Radomia o połowę mniejsze - Elbląg i Grudziądz rozbudowują swoją sieć. Olsztyn buduje tramwaj od podstaw, do 2013 roku ma być wybudowana pierwsza linia. Najważniejsze jest to, że wszystkie te inwestycje uzyskały dofinansowanie z UE np. inwestycja w Olsztynie ma kosztować ok. 400 mln zł, a UE dołoży 85% tej kwoty. Olsztyn z własnej kasy dołożyć będzie musiał 60 mln zł. Czy to także taka astronomiczna suma? Suma dzięki której radomianie zyskają nowoczesny, szybki, atrakcyjny środek transportu. O tramwajach można pisać bardzo dużo, zarówno o ich zaletach i wadach, dlatego polecam lekturę wątku na Forum Radomskich Inwestycji właśnie nt tramwajów w Radomiu.(Polecam także lekturę całego Forum, znajduje się tam dużo pomysłów i uwag, z którymi mógłby się Pan zapoznać i ewentualnie zastosować)
http://inwestycje.radom.pl/forum/viewtopic.php?t=422
Aby trochę zobrazować temat tramwajów pozwolę zamieścić trochę zdjęć:
Tramwaj może stanowić ciekawy element w obrazie miasta - na zdjęciu tory tramwajowe wkomponowane w fontannę.
Inne ciekawe ożywienie miasta dzięki tramwajowi.
Tramwaje stosuje się z powodzeniem także w strefach pieszych.
Liczę na odpowiedź :)
Pozdrawiam
Damian