konto usunięte

Witam,

Kolejny raz wychodzę z propozycją uczestnictwa naszego Prezydenta na oficjalnej grupie "Radom" choć tym razem oficjalnie.
Dzięki temu grupa zyska większe poparcie i prestiż poprzez uczestnictwo tak ważnej osobistości naszego miasta.
Zyskamy również My, ponieważ wiele aspektów wyjaśni nam Prezydent, a także dowie się sam o pomysłach, problemach itp. z perspektywy mieszkańców jak i uczestników grupy.

Z poważaniem
Krzysztof Kibler
Grzegorz Soból

Grzegorz Soból właściciel, P.P.H.U.
DELTA

Ja również zapraszam serdecznie
Karolina K.

Karolina K. Przedstawiciel
Handlowy ds. HoReCa

Zapraszamy serdecznie Panie Prezydencie :-)

konto usunięte

Czekamy z niecierpliwością :)
Andrzej Kosztowniak

Andrzej Kosztowniak Prezydent, Urząd
Miejski w Radomiu

Witam serdecznie,
Dziękuję za zaproszenie i Waszą aktywność na naszej grupie. Jest już nas ponad setka! Cieszę się, że jest tak wiele ciekawych wątków i uwag dotyczących Radomia. Mam nadzieję, że będę w stanie odnieśc się do większości poruszanych przez Was spraw. Proszę o wyrozumiałość - nie wiem czy będę mógł to robić codziennie. Nie kryję, że taka forma komunikacji jest dla mnie czymś nowym i zastanawiam się czy sprostam oczekiwaniom. Po raz pierwszy dołączyłem do społeczności w sieci:)
Widzę, żę Pan Przemek Cebula całkiem nieźle sobie radzi z Waszymi pytaniami:)
Grzegorz Soból

Grzegorz Soból właściciel, P.P.H.U.
DELTA

Witam Panie Prezydencie uważam , że dzięki pańskiej obecności na naszej grupie , dyskusje będą jeszcze bardziej ciekawe a frekwencja i skuteczność na pewno zwiększą się. Pozdrawiam serdecznie

konto usunięte

Witam Panie Prezydencie!
Mam nadzieję, że będzie Pan zaglądał tu tak często jak się będzie tylko dało.
Korzystając z okazji, chciałbym zapytać o dwie sprawy:
[1] Jakie są plany miasta związane z budową trasy NS? A konkretnie: czy w br będa ogłoszane przetargi na realizację odcinków Czarnoleska-Wjazdowa oraz Słowackiego-Żeromskiego?
[2] Czy (po licznych jak Pan wie) przypadkach niszczenia elewacji kamienic w centrum zdecyduje się Pan na utworzenie stanowiska miejskiego konserwatora zabytków? Wiemy, że koszt tej operacji jest duży, ale wielokrotnie większe są straty, jakie ponosi miasto w swej zabytkowej tkance za sprawą wandali (nie nazwę ich osobami remontującymi kamienice bo na to nie zasługują).
Łączę serdeczne pozdrowienia
Radomir Jasiński
Grzegorz Soból

Grzegorz Soból właściciel, P.P.H.U.
DELTA

Panie Prezydencie bardzo bym prosił aby wypowiedział się Pan na trzy tematy które zaproponowałem na forum do dyskusji , mianowicie : przywrócenie statusu wojewódzkiego Radomia , po drugie poszerzenie obecnych granic miasta o takie miejscowości jak Janiszew , Wielogóra , Bielicha i Milejowice , a po trzecie na temat budowy linii tramwajowych w Radomiu. Jak już wspomniałem powyżej poruszyłem już te tematy na forum ale Pana zdanie w tych bardzo istotnych kwestiach dla naszego miasta jest dla mnie niesamowicie ważne. Z góry dziękuję za uwagę i pozdrawiam.
Damian Maciąg

Damian Maciąg PR, marketing,
social media, NGO

Panie Prezydencie, witam!

Chciałbym poznać Pana zdanie nt. poruszony przez Grzegorza - przywrócenie Radomiowi statusu miasta wojewódzkiego. Podczas wizyty Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego był poruszony ten temat, sprawa była gorąca. Wypowiadał się Pan, wojewoda i marszałek województwa mazowieckiego, prof. Kulesza - twórca reformy administracyjnej. Dlaczego sprawa ucichła?Damian M. edytował(a) ten post dnia 15.03.10 o godzinie 23:21
Andrzej Kosztowniak

Andrzej Kosztowniak Prezydent, Urząd
Miejski w Radomiu

Witam i przepraszam, że piszę tak późno. Niedawno wróciłem do domu.
Odnośnie trasy NS to na chwilę obecną przygotowujemy dokumentację projektową dotyczących m.in. odcinków, o których wspomina Pan Radomir Jasiński. Powinniśmy zakończyć ten proces do lipca br. W zależności od sytuacji finansowej i naszych możliwości w tym zakresie będziemy podejmować decyzję odnoście ogłoszenia przetargów. Jest to możliwe pod koniec trzeciego kwartału, może na początku czwartego.
Sprawa konserwatora zabytków. Konserwator zabytków nie ma łatwego życia. Można podważać zawsze kompetencje tego typu służby. Konserwator nie będzie pracował lepiej albo gorzej w zależności od tego czy będzie konserwatorem miejskim czy wojewódzkim. Konserwator musi w swojej pracy kierować się przepisami prawa. Każdy kto remontuje obiekt zabytkowy powinien stosować się do obowiązującego prawa i zaleceń konserwatora. To konserwator wydaje zalecenia i ma prawo kontroli np. remontu. Czy ustanowienie konserwatora miejskiego coś zmieni? Niektórzy myślą, że tak. Uważają, że można będzie nakazać konserwatorowi stosowanie prawa w taki czy inny sposób. Tymczasem prawo jest jedno dla konserwatora wojewódzkiego, miejskiego czy jakiegokolwiek innego. Z tego co pamiętam w momencie dyskusji nad powołaniem miejskiego konserwatora zabytków podnosiły się głosy przeciwne takiemu rozwiązaniu. Nawet osoby opiniotwórcze podnosiły, że chcemy podporządkować sobie ten urząd i robić z zabytkami co chcemy (czyli, w ich domysłach, pewnie nic dobrego). W mojej opinii konserwator powinien jak najlepiej wykonywać swój urząd bez znaczenia na bezpośrednią podległość, czy to służbom wojewódzkim, czy to miejskim. W obecnej chwili staramy się wspierać remonty zabytków w naszym mieście. Zabytków, które są również własnością prywatną. Przeznaczamy na to środki z budżetu Miasta, ale wytyczne do ich remontu ustala konserwator. Dochodzą do nas głosy, że niektórzy rezygnują z takiego wsparcia po zaleceniach konserwatorskich. Remont zabytku nie jest bowiem sprawą tanią.
Andrzej Kosztowniak

Andrzej Kosztowniak Prezydent, Urząd
Miejski w Radomiu

Pan Damian Maciąg podnosi kwestię przyszłości Radomia w Województwie Mazowieckim.
Od trzech lat mówię o konieczności zmiany sytuacji organizacyjnej Województwa Mazowieckiego. Patrzę przede wszystkim przez pryzmat finansowy. Byłem, jestem i będę zwolennikiem wyłączenia Warszawy z Mazowsza. Jest to potrzebne po to, żeby Mazowsze, w tym Radom, mogło po roku 2013 korzystać ze wsparcia UE. Po wyłączeniu Warszawy naturalnym jest, że największe po stolicy miasto na Mazowszu będzie musiało odgrywać kluczową rolę. Czy stolicy nowego województwa? Moim zdaniem byłoby to naturalne. Sama zmiana organizacyjna będzie niezwykle trudna. Jak Państwo pamiętacie Wojewoda, Marszałek i niektóre większe samorządy na Mazowszu nie są nastawione optymistycznie do tego pomysłu. Twierdzą, że na tym stracimy. Ale moim zdaniem nie ma wyjścia. Musimy mieć możliwość korzystania ze środków europejskich po 2013r. To nam się po prostu należy.
Andrzej Kosztowniak

Andrzej Kosztowniak Prezydent, Urząd
Miejski w Radomiu

Z koeli Pan Grzegorz Soból pyta o tramwaj w Radomiu i możliwość poszerzenia granic miasta.
Pomysł linii tramwajowej jest ciekawy i „na tapecie” w naszym mieście chyba ze trzydzieści lat. Wiele się na ten temat mówiło, ale do tej pory nikt tego nie zrealizował. Na chwilę obecną jaki i w nieodległej przyszłości jest to moim zdaniem niemożliwe, dlatego też nie podnosiłem i nie podnoszę tego tematu. Poza tym koszt tego rozwiązania jest astronomiczny. Nie jest możliwe "puszczenie" takiej linii przez centrum miasta, nie ma na to miejsca. Mówi się o ul. 1905r czy ul. Chrobrego. Ale projektując trasy dla tego typu rozwiązania trzeba patrzeć kompleksowo. Musiałaby to być sieć tramwajowa, rozwiązująca problemy komunikacyjne i realizowana tam, gdzie ma to sens a nie tam gdzie się da.
Co do poszerzenia granic Radomia. Proces tego typu jest bardzo skomplikowany. Wiele samorządów chciało ostatnimi laty dokonać takiego poszerzenia – bezskutecznie. Myśleliśmy o takim rozwiązaniu chociażby w odniesieniu do przebiegu obwodnicy zachodniej naszego miasta. Ale były to tylko luźne pomysły. Sam proces ewentualnego poszerzenia granic administracyjnych będzie z pewnością skomplikowany i jeżeli już, to powinniśmy o nim myśleć w perspektywie najbliższych kilku czy kilkunastu lat. Tak czy inaczej nie dojdzie do tego bez zgody społeczności lokalnych – konsultacje, referenda. Oni muszą o tym zadecydować. W chwili obecnej najbardziej rozsądnym rozwiązaniem będzie wiązanie tych okolicznych społeczności z Radomiem więzami np. komunikacyjnymi czy systemem dostaw poszczególnych mediów. Przy coraz bardziej ściślejszych więziach proces rozrastania się Radomia będzie następował niejako naturalnie i przy jak najmniejszych konfliktach i protestach. Mieszkańcy tych miejscowości muszą widzieć korzyści z takiego rozwiązania.
Grzegorz Soból

Grzegorz Soból właściciel, P.P.H.U.
DELTA

Witam Panie Prezydencie , według planów z lat 80- tych w Radomiu docelowo miało być 8 linii tramwajowych , oczywiście nie w centrum. Linie te miały przebiegać przez ulice: Chrobrego , 11-listopada , 25-czerwca, 1905-roku, Grzecznarowskiego , Jana Pawła II , Limanowskiego i Szarych Szeregów, była by to moim skromnym zdaniem zwarta sieć , która zapewniała by szybką i wygodną komunikację między największymi radomskimi osiedlami omijając centrum miasta. Zdaję sobie sprawę, że taka inwestycja to ogromne sumy pieniędzy ale można by było realizować ją etapami , uwzględniając fakt ,że Unia Europejska dofinansowuje 80% takiej inwestycji. W momencie gdy w danej częsci miasta funkcjonuje tramwaj, nie potrzebujemy tam tylu autobusów , co daje ogromne korzyści, mianowicie: mniejsze korki , mniejsze niszczenie dróg za remonty których płaci miasto , mniejsze koszty przewiezienia takiej samej liczby pasażerów. Uważam , że warto na ten temat dyskutować , ponieważ jest to inwestycja , która w perspektywie czasu przyniosła by nam oszczędności w tak ważnych dziedzinach jak transport , utrzymanie infrastruktury komunikacyjnej oraz ochrona środowiska. Pozdrawiam serdecznie Panie Prezydencie i z niecierpliwością czekam na Pana komentarz
Grzegorz Soból

Grzegorz Soból właściciel, P.P.H.U.
DELTA

Odnośnie rozszerzenia granic miasta całkowicie się z Panem zgadzam. Właśnie w moim pytaniu chodziło mi o podjęcie takich działań , które doprowadziły by do rozszerzenia granic miasta. Ta moja propozycja odnośnie budowy linii tramwajowych też pośrednio mogła by się przyczynić do polepszenia relacji między Radomiem a okolicznymi miejsowościami, bo autobusy które zostały by zastąpione w mieście przez tramwaje mogły by służyć do obsługi połączeń podmiejskich i dzięki temu zasięg komunikacji radomskiej mógłby się zwiększyć a jakość świadczonych usług poprawić się. Pozdrawiam serdecznie
Damian Maciąg

Damian Maciąg PR, marketing,
social media, NGO

Dziękuje Panie Prezydencie za odpowiedź, ale czuję pewien niedosyt. Mówi Pan tylko o wyłączeniu aglomeracji warszawskiej z woj. mazowieckiego. Jeżeli zrealizowany zostałby ten pomysł powstałby bardzo dziwny twór administracyjny niespójny wewnętrznie, bez powiązań historycznych, społecznych, transportowych. Co najważniejsze takie województwo wyglądałoby jak ogryzek, bez obecnie jedynej rzeczy, która jednoczy woj. mazowieckie - Warszawy.
Dla zobrazowania tego o czym piszę dołączam grafikę:

Obrazek

Radom będąc stolicą takiego okrojonego mazowieckiego nie będzie miał nic wspólnego z jego północnymi rubieżami. A kłóci się to z założeniami tworzenia województw, jak wspólnoty lokalnej, którą cechują silne więzy i powiązania.

Może warto zastanowić się nad innymi możliwościami:
* nowa reforma administracyjna - utworzenie około 25 województw, w tym radomskiego
* kosmetyka przy obecnym podziale - wyłączona aglomeracja warszawska, Radom i Kielce tworzą nowe województwo staropolskie (nazwa od Zagłębia Staropolskiego)

Dyskusja nad tym trwa na GoldenLine -> http://www.goldenline.pl/forum/miasto-radom/1513336/s/1
oraz na Forum Radomskich Inwestycji -> http://inwestycje.radom.pl/forum/viewtopic.php?t=407&s...

Co do tramwajów. Panie Prezydencie, tramwaje nie potrzebują wielkich przestrzeni (zwykła ulica jest szersza niż torowisko tramwajowe). Tramwaje także są idealne jako środek komunikacji miejskiej w ścisłych śródmieściach miast. To właśnie centrum jest miejscem docelowym większości podróży mieszkańców Radomia. Nowy środek transportu należy budować, tam gdzie ludzie jeżdżą. Chyba najważniejszym atutem tramwajów jest to, że nie emitują spalin (miastu chyba zależy na jak najczystszym powietrzu w naszym mieście). Nowoczesne tramwaje są ciche, bezpieczne, szybkie, wygodne, niskopodłogowe i energooszczędne. Dodają również miastu charakter.

Obecnie na świecie trwa renesans tramwajów - wiele miast we Francji odbudowuje zamknięte wiele lat temu sieci, a w Polsce inwestycje prowadzą zarówno bardzo duże miasta - Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Bydgoszcz, Łódź, ale zarówno mniejsze, jak np. trochę większa od naszego miasta Częstochowa, która buduje drugą linię oraz miasta w stosunku do Radomia o połowę mniejsze - Elbląg i Grudziądz rozbudowują swoją sieć. Olsztyn buduje tramwaj od podstaw, do 2013 roku ma być wybudowana pierwsza linia. Najważniejsze jest to, że wszystkie te inwestycje uzyskały dofinansowanie z UE np. inwestycja w Olsztynie ma kosztować ok. 400 mln zł, a UE dołoży 85% tej kwoty. Olsztyn z własnej kasy dołożyć będzie musiał 60 mln zł. Czy to także taka astronomiczna suma? Suma dzięki której radomianie zyskają nowoczesny, szybki, atrakcyjny środek transportu. O tramwajach można pisać bardzo dużo, zarówno o ich zaletach i wadach, dlatego polecam lekturę wątku na Forum Radomskich Inwestycji właśnie nt tramwajów w Radomiu.(Polecam także lekturę całego Forum, znajduje się tam dużo pomysłów i uwag, z którymi mógłby się Pan zapoznać i ewentualnie zastosować)
http://inwestycje.radom.pl/forum/viewtopic.php?t=422

Aby trochę zobrazować temat tramwajów pozwolę zamieścić trochę zdjęć:

Obrazek

Tramwaj może stanowić ciekawy element w obrazie miasta - na zdjęciu tory tramwajowe wkomponowane w fontannę.


Obrazek

Inne ciekawe ożywienie miasta dzięki tramwajowi.


Obrazek


Obrazek

Tramwaje stosuje się z powodzeniem także w strefach pieszych.

Liczę na odpowiedź :)

Pozdrawiam

Damian

konto usunięte

Wydaje mi się, że zacząć trzeba od przygotowania profesjonalnego studium nt struktury komunikacji miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wdrożenia układu dwutrakcyjnego. Ja bym nie przesądzał na tym etapie czy ma to być tramwaj, trojejbus czy kolejka miejska. Opracowane na to pytanie odpowie. Pozwoli też rzucić światło na pytanie, kiedy należałoby drugą trakcję wdrażać.

Oczywiście muszą to zrobić profesjonaliści. Wiemy już (niestety) jak to jest kiedy za dokumenty strategiczne biorą się amatorzy (vide np. trzy chałupy) a jak to jest kiedy robotę zleca się fachowcom (vide nowa marka Radomia). Nie warto żałowac na ten cel konkretnych pieniędzy. Zwrócą się wielokrotnie.

konto usunięte

Andrzej Kosztowniak:
Pan Damian Maciąg podnosi kwestię przyszłości Radomia w Województwie Mazowieckim.
Od trzech lat mówię o konieczności zmiany sytuacji organizacyjnej Województwa Mazowieckiego. Patrzę przede wszystkim przez pryzmat finansowy. Byłem, jestem i będę zwolennikiem wyłączenia Warszawy z Mazowsza. Jest to potrzebne
po to, żeby Mazowsze, w tym Radom, mogło po roku 2013 korzysta ze wsparcia UE. (...) Ale moim zdaniem nie ma wyjścia. Musimy mieć możliwość korzystania ze środków europejskich po 2013r. To nam się po prostu należy.

Ja nie sprowadzałbym całego problemu do sprawy korzystania ze środkó unijnych po 2013r. Potrzebne jest podejście systemowe. Obecny układ administracyjny powstawał w atmosferze dalekiej od merytorycznej dyskusji, w sposób urągający publicznej debacie nad strategicznie ważnym problemem; jest wynikiem politycznych przepychanek na linii SLD/AWS.

Jest zły. Bardzo zły. Należało się zdecydować - albo tworzyć kilka (powiedzmy do 10) wielkich regionów albo dwadziescia kilka mezoregionów. I w jednym i w drugim przypadku potencjał regionów byłby podobny. A mamy koszmarek w którym funkcjonują regiony od sasa do lasa. Możliwości kreowania samodzielnej polityki regionalnej są w poszczegolnych przypadkach ekstrmalnie zróżnicowane. I zróżnicowane sa także możliwości rozwojowe dużych miast (100-250tys). Jedne mają status wojewódzki co czyni je uprzywilejowanymi (kłamstwem okazało się zapewnienie prof Kuleszy, że status wojewódzki nie będzie miał wpływu na szanse rozwoju - ma i to zasadniczy czego doświadczamy) a inne nie. To czyni obecny system nie tylko nieoptymalnym z punktu widzenia zarządzania struktura kraju ale po prostu ekstremalnie niesprawiedliwym.

Idąc dalej - niezbędne jest zdetonowanie ogólnkrajowej dyskusji na ten temat. Radom może i wręcz powinien być inicjatorem takich działań. Naturalnych sojuszników jest sporo - Częstochowa, Kalisz, Koszalin, Bielsko-Biała. Ważne by wyjś z problemem z radoskich opłotków. Z chwilą, kiedy problem stanie się ogólnopolskim, politykom żadnej siły politycznej po prostu nie będize opłacało się go lekceważyć. A jeśli inicjatorem i motorniczym tematu będzie Radoma, siłą rzeczy nie będzie się go dało pominąć w nowym rozdaniu. A że takie nastąpi nie mam wątpliwości. Pisałem o tym tutaj: http://www.goldenline.pl/forum/miasto-radom/1513336/s/...Radomir Jasiński edytował(a) ten post dnia 17.03.10 o godzinie 20:03
Grzegorz Soból:
Witam Panie Prezydencie , według planów z lat 80- tych w Radomiu docelowo miało być 8 linii tramwajowych , oczywiście nie w centrum. Linie te miały przebiegać przez ulice: Chrobrego , 11-listopada , 25-czerwca, 1905-roku, Grzecznarowskiego
W Lublinie był taki dział w Urzędzie Miasta też chyba od lat 80-tych ,gdzie na etat zatrudniono specjalistę do spraw wdrażania komunikacji tramwajowej ( są trulejbusy ). Facet ten dotrwał prawie do czasów obecnych ,partie polityczne się wymieniały, a on sobie wdrażał , wyliczał , analizował ….:) Chętnych na taką posadkę w UM znajdzie się wielu :) :) :)
Do kogo można w razie co przesłać CV ...? :)krzysztof podsiadły edytował(a) ten post dnia 17.03.10 o godzinie 21:16
Andrzej Kosztowniak

Andrzej Kosztowniak Prezydent, Urząd
Miejski w Radomiu

Witam,
widzę, że temat linii tramwajowej jest tematem na szerszą dyskusję. Zresztą nie tylko ten. Możemy pewnie do siebie pisać całe kilometry tekstu:). Proponuję za to umówić spotkanie w tej sprawie w Urzędzie. Siądziemy wspólnie i porozmawiamy o tramwaju w Radomiu? Co Państwo o tym myślicie?
Damian Maciąg

Damian Maciąg PR, marketing,
social media, NGO

Panie Prezydencie, bardzo chętnie!

Następna dyskusja:

Witamy na GoldenLine, zapra...


Wyślij zaproszenie do