Rafał Suchocki

Rafał Suchocki administrator IT,
właściciel
www.citygames.pl

Temat: Tajemnica Szapira - gra miejska już w najbliższą sobote

Jerozolima Królestwa Polskiego – tak nazywany był Lublin. W nim żył Majer Szapiro – znany chasydzki rabin. Tam też założył Jeszywas Chachmej Lublin – Uczelnie Mędrców Lublina. Tam z całego świata zjeżdżali się uczniowie, aby kształcić się na przyszłych rabinów. Kandydatom zdającym na studia w jesziwie stawiano bardzo wysokie wymagania, zarówno pod względem wiedzy (nauczenie się na pamięć 400 stron Talmudu), jak i moralnośc. Majer kierował uczelnią, aż do swojej śmierci w 1933 roku. W międzyczasie zgromadził ogromną bibliotekę, licząca kilkadziesiąt tysięcy zbiorów. Książki spływały z całego świata. 4 tysiące egzemplarzy przekazała amerykański filantrop. Nawet ubodzy, Żydzi, których nie stać było na datki, na budowę, przesyłali w zamian swoje książki. Ogromny zbiór starodruków, nie miał swojego odpowiednika na całym świecie.

Wkroczenie Niemców do Lublina położyło kres działalności jesziwy. Żydzi nie mieli już do niej wstępu. Budynek przejęty został na siedzibę żandarmerii wojskowej. W międzyczasie księgozbiór zaginął. Jedni świadkowie twierdzili, iż zbiory wywieźli Niemcy, w nieznanym kierunku. Inni, iż okupacyjne wojska zastały puste pomieszczenia. Plotki głoszą, iż przewidujący Szapiro – przed swoją śmiercią, po dojściu Hitlera do władzy, sporządził i przekazał swym uczniom instrukcje co do ukrycia biblioteki.

Tymczasem w lubelskich antykwariatach zaczęły pojawiać się książki sygnowane znakiem biblioteki.

Mędrcy Lublina się odrodzili?

Kto odkrył tajemnice ukrycia biblioteki?

Odkryj zagadkę i dołącz do gry.

Termin: 24 października 2009 roku, godz. 10.45

Czas trwania: ok. 4 godzin.

Miejsce startu: Plac Zamkowy

Uczestnicy: zespoły od 2 do 4 osób

Zapisy i dalsze informacje na stronie: http://www.wygrajzhistoria.pl

Kontakt: info@citygames.pl lub 501-249-326

Projekt dotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Patriotyzm jutra"