Temat: Oferty szkoleń / kursów itp.
KURS INTERNETOWY-METODY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM
Lekcja 1 – Czym charakteryzuje się uczeń zdolny?
Treści:
jak poznać ucznia zdolnego (T. Lewowicki –wysoki poziom zdolności ogólnych, inteligencji, zdolności specjalnych, wysokie osiągnięcia lub możliwości takich osiągnięć, osiągnięcia oryginalne i twórcze lub możliwości takich osiągnięć)
wskazanie, iż u ucznia zdolnego wcześnie i spontanicznie pojawiają się zdolności na wysokim poziomie oraz ich kierunkowość, która wyraża się mistrzostwem w konkretnej dziedzinie
wysokie oceny nie są jedynym wyznacznikiem uzdolnień
charakterystyka ucznia zdolnego w sferach poznawczej i społeczno-emocjonalnej
Lekcja 2 – Jakie trudności edukacyjne może mieć uczeń zdolny?
Treści:
wysokie uzdolnienia nie zawsze idą w parze z wysokimi ocenami
syndrom nieadekwatnych osiągnięć, czyli rozbieżność między potencjalnymi możliwościami a faktycznymi osiągnięciami, przyczyny syndromu (czynniki wewnętrzne, społeczne, związane z procesem dydaktyczno-wychowawczym, opis czynników i przykłady)
Lekcja 3 – Jak pracować z uczniem zdolnym
Treści:
waga wypracowania przez opiekunów, ucznia i nauczyciela wspólnego programu rozwoju zdolności
rola autorytetu nauczyciela, w jaki sposób go budować
stosowanie różnorodnych metod pracy, propozycja metod, umożliwienie indywidualnej pracy
konieczna dobra znajomość ucznia, w jaki sposób go poznać (metody stosowane przez psychologów i pedagogów, metody socjometryczne, obserwacja)
holistyczność działań, by rozwój był wszechstronny
przypisywanie uczniowi funkcji asystenta nauczyciela
zachęcanie do samooceny
Lekcja 4 Plan Działań Wspierających
Treści:
zawartość planu- cele edukacyjne ogólne i szczegółowe
wyjaśnienie czym są cele ogólne, przykłady celów w edukacji
podkreślenie roli celów wychowawczych
Lekcja 5 Zróżnicowanie metod dydaktycznych
Treści:
opis metod, które są szczególnie przydatne (metoda projektu, zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, warsztaty, treningi, turnieje, konkursy, zajęcia realizowane przez uczelnie wyższe)
wykorzystanie internetu jako środka promocji uczniów zdolnych i ich dokonań
wsparcie dla ucznia zdolnego
kto pomaga, jeżeli zachodzi taka potrzeba, rola pomocy psychologa lub pedagoga (pomoc w racjonalizowaniu stresu, łagodzenia jego skutków, wypracowaniu z rodzicami skutecznych sposobów wychowania), otoczenie opieką w wypadku absencji ucznia, zapewnienie indywidualnych konsultacji
informacja o konkursach, olimpiadach itp., ułatwianie uczestnictwa w nich oraz przygotowywania się do nich
Zadanie zaliczeniowe: Znalezienie i krótkie opisanie 3 konkursów związanych z nauczanym przedmiotem, które mogłyby być propozycją dla ucznia zdolnego.
Zaliczenie: Znalezienie i krótka charakterystyka zajęć w okolicznych Domach Kultury, wyższych uczelniach itd., które mogą zainteresować ucznia uzdolnionego w dziedzinie, jaką reprezentuje nauczyciel.
Lekcja 6 Cele edukacyjno-terapeutyczne pracy z uczniem zdolnym
Treści:
wskazanie najważniejszych celów edukacyjnych w pracy z uczniem zdolnym (m.in. wdrażanie do procesu samokształceniowego, wdrażanie do systematyczności i samodzielności, rozwój społeczno-emocjonalny itd.)
nauka zdobywania informacji oraz krytycznej oceny źródeł
zachęcanie do samodzielności w konstruowaniu wraz z nauczycielem ścieżki rozwoju
rola i formy promocji uczniów
Lekcja 7 W tym szaleństwie jest metoda – o metodach raz jeszcze
Treść:
charakterystyka i egzemplifikacja metod aktywizujących (poszukujących, heurystycznych, rozwijających myślenie konwergencyjne, technik szybkiego uczenia się), metod rozwijających umiejętności komunikacyjno-społeczne (metody praktyczne, dyskusje, trening twórczości), metody umożliwiające ekspresję ucznia w wybranych dziedzinach (metody waloryzacyjne), metody ewaluacyjne
propozycja scenariusza treningu twórczego myślenia, autoprezentacji
Cena szkolenia 100 zł.
http://adviser-szkolenia.com.pl