Temat: Znaleziono baner reklamowy
W myśl art. 39 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych zabronione jest lokalizowanie obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Wyjątek stanowi przepis ust 3 art. 39 zgodnie z którym w szczególnie uzasadnionych przypadkach lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi.
Zwrócić należy uwagę na utrwalone orzecznictwo sadów administracyjnych W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 stycznia 2008r(sygn. Akt VI SA/Wa 2076/07 wyrażone zostały poglądy, zgodnie, z którymi: „1.Umieszczenie reklamy w pasie drogowym w obszarze zabudowanym jest możliwe tylko za zezwoleniem zarządcy drogi i tylko wtedy, gdy jest to szczególnie uzasadnione. Ciężar dowodu, że chodzi o szczególnie uzasadniony przypadek spoczywa na wnioskodawcy i to jego obciąża wykazanie, że umieszczenie reklamy w konkretnym miejscu pasa drogowego jest szczególnie uzasadnione i nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Samo złożenie lakonicznego i niczym nie umotywowanego wniosku o zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym jest, co do zasady niewystarczające dla udzielenia zezwolenia.
2.Zasadą jest ochrona pasa drogowego i nieumieszczanie takich urządzeń niezwiązanych z ruchem drogowym, zaś umieszczanie takich urządzeń jest wyjątkiem. Wyjątek musi być uzasadniony szczególnymi okolicznościami. Ani chęć czerpania przez miasto zysków z opłat za zajęcie pasa drogowego, ani chęć osiągnięcia zysku przez firmy reklamowe nie stanowią szczególnych okoliczności, o których mowa w ustawie z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych, które uzasadniałyby odstąpienie od ustawowej zasady priorytetu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i bezwzględnej ochrony pasa drogowego"
Z przywołanych przepisów wynika jednoznacznie, iż ustawodawca w celu ochrony pasa drogowego przeznaczonego do ruchu lub do postoju pojazdów oraz do ruchu pieszych, wprowadził zakaz lokalizowania w nim w/w urządzeń i obiektów.
Warunkiem odstępstwa od tego zakazu jest wystąpienie w konkretnej sprawie szczególnie uzasadnionego przypadku. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 13.12.2007r w sprawie o sygn.akt II SA/Sz/692/07 Sąd konstatuje, że „ co do zasady pas drogowy winien służyć przypisanej mu funkcji, tj. do prowadzenia, zabezpieczenia i obsługi ruchu oraz lokalizacji urządzeń zwianych z potrzebami zarządzania drogą (art. 4 ustawy o drogach publicznych).Zajęcie pasa drogowego poprzez lokalizowanie w nim obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi wydawanym w drodze decyzji administracyjnej.
Należy również przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28.04.2007r/sygn.II SA 2486/01/, w którym rozstrzygnięcie również dotyczy odmowy udzielenia zezwolenia na zajęcie pasa drogowego W uzasadnieniu wyroku, który utrzymał w mocy odmowę udzielenia zezwolenia czytamy, iż materialnoprawną podstawą podjętego w sprawie rozstrzygnięcia jest przepis art. 39 ust 3 ustawy o drogach publicznych. Decyzja podejmowana w trybie tego przepisu ma charakter uznaniowy. Decyzje podejmowane w ramach uznania administracyjnego pozostają pod kontrolą sądu administracyjnego jak każde inne, ale zakres ich kontroli jest inaczej ukształtowany - Sąd bowiem bada zgodność z prawem, a nie wnika w celowość wydania decyzji i rozstrzygnięcia sprawy w niej zawartego.
O tym co może znajdować się w pasie drogowym decyduje zarządca drogi, który przy wydawaniu zezwoleń musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami prawa oraz wykonywaniem nałożonych na niego obowiązków, do których między innymi zalicza się zapewnienie bezpieczeństwa i sprawnej obsługi ruchu oraz pieszych, a także prowadzenie racjonalnej gospodarki związanej z infrastrukturą drogową".
Ponadto zgodnie z art. 43 ust 1 cytowanej ustawy obiekty budowlane przy drogach powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej - dla drogi ogólnodostępnej powiatowej w terenie zabudowanym - 8,Om.
Organ wyjaśnia, iż jednym z zadań zarządcy drogi jest jej ochrona, polegająca na m.in. - stosownie do art.4 pkt 21 ustawy o drogach publicznych - niedopuszczeniu do pogorszenia warunków bezpieczeństwa.
http://prawnikow.pl/forum/thread/74535,Problem-z-zaloz...
Pozwoliłem sobie wyciąć nieinteresujące fragmenty.