Temat: AHE Łódź
Andrzej L.:
Jakub Polewski:
Nie, żebym jakieś teorie spiskowe snuł, ale faktem jest, że Magistrat planuje wybudowanie przedłużenia ulicy Sterlinga na północ, a jej przebieg narusza istniejącą zabudowę AHE (zaadaptowane budynki pofabryczne). Może to zbieg okoliczności, ale warto wiedzieć...
Przecież Sterlinga kończy się na Północnej, więc gdzie narusza?
W ramach planowanej tzw. "Obwodnicy Centrum" (wysoce szkodliwa inwestycja) przewiduje się budowę drogi częściowo w śladzie obecnej Sterlinga, aczkolwiek biegnącej korytarzem dzisiaj zarezerwowanym pomiędzy nowym gmachem Sądu przy Narutowicza a biurowce Gazowni Łódzkiej. Jako kontynuacja Nowej Targowej przebiegającej w planach przez Nowe Centrum Miasta, "Obwodnica Centrum" zamiast biec dzisiejszą już istniejącą ul. Uniwersytecką do Ronda Solidarności, wg autorów Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Łodzi od ul. Narutowicza ma biec wgłąb śródmiejskiej zabudowy do ul. Jaracza i dalej po budynkach AHE do istniejącej dzisiaj Sterlinga.
Na planie oznaczono na czerwono na prawym dolnym planie:
Katharina Z.:
To bardziej przeszkadza Park Helenowski niż budynki AHE
Owszem, plany przewidywały jeszcze na wiosnę pociągnięcie przez Park Helenów i faktycznie, będzie nieco odsunięte od strefy zieleni, ale przebieg wytyczono po... gruzach fabryki Biedermanna wyburzonej w 2008 roku (miasto nic nie zrobiło wcześniej, żeby zapewnić ochronę temu obiektowi przez plan zagospodarowania przestrzennego). Można rzecz, że wyburzenie fabryki Biedermanna równie jest "na rękę" Magistratowi co upadek szkoły AHE (też zabytkowe fabryki do kasacji).
Miasto skrzętnie ukrywa przed mieszkańcami kontrowersyjne plany, podobnie jak likwidację ponad połowy linii tramwajowych. Nie ma informacji w mediach ani nie ma debat i konsultacji społecznych.
Żeby podać inny przykład, gdyby nie wsparcie ze strony Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który wpisał na szczęście wiele obiektów w okolicach Targowej, Kilińskiego i Tymienieckiego do rejestru zabytków, bardzo możliwe, że pozostałe jeszcze cenne zabytki w tym część tzw. "Beczek Grohmanna" i famuł robotniczych przy Targowej zostało by wyburzonych pod nic innego jak w/w "Obwodnicę Centrum".
Nieco dalej przy Kilińskiego Magistrat, pomimo, że oficjalnie rzecznik Prezydenta Miasta kłamie, iż Urząd żadnych zabytków sam nie wyburza (iż to jedynie inwestorzy), w zeszłym roku pod przebieg tej "obwodnicy" władze samorządowe rozebrały m.in. neogotycki kantor fabryki Ossera przy ul. Kilińskiego.
Kolejnym obiektem do rozbiórki została przeznaczona przedwojenna zajezdnia "Dąbrowskiego" w stylu art deco na rogu Kilińskiego i Dąbrowskiego (wg planów zakręt w/w obwodnicy z Kilińskiego w Dąbrowskiego i dalej przez park w okolicach zabytkowego szpitala przy Leczniczej w Bednarską i aż do Wólczańskiej, gdzie do rozbiórki jest wiele fabryk w tym zakłady scheiblerowskie przy Wróblewskiego/Wólczańskiej). Również - po przekazaniu dowodów w sprawie - dzięki reakcji Wojewódzkiego Konserwatora udało się tę zajezdnię ocalić. Dla rozwiania wątpliwości:
- 3 ostatnie akapity:
http://www.polskatimes.pl/dzienniklodzki/stronaglowna/...
- 3 i 4 akapit:
http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/18735,nowe-obiek...
Naruszony zostanie również zabytkowy Park Richterów przy Wólczańskiej (tereny Politechniki Łódzkiej) i wiele innych.
To tylko przykłady, a biorąc je pod uwagę nie trudno zauważyć pewną prawidłowość stąd, jak napisałem, warto wiedzieć, skoro nie do końca wiadomo o co chodzi z nagonką na AHE.