Temat: Niech ZUS płaci za swoje błędy
ze strony ZUS :
-> Prawo do rzetelnego załatwiania spraw
Urzędnik ma obowiązek podejmowania wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes klienta. Klient ma prawo żądać, a urzędnik zobowiązany jest załatwiać sprawy tylko na podstawie faktów i dowodów.
-> Prawo do uzyskania wyczerpującej informacji
Klient ma prawo żądać, aby urzędnik w sposób należyty i wyczerpujący poinformował go o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie jego praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Działania podejmowane przez urząd powinny zapobiegać ponoszeniu przez klienta szkody wynikającej z powodu nieznajomości przez niego prawa. Urzędnik ma obowiązek udzielenia klientowi niezbędnych wyjaśnień i wskazówek co do sposobu załatwienia jego sprawy. Jeżeli urzędnik nie zajmuje się daną sprawą powinien wskazać osobę kompetentną.
-> Prawo udziału w postępowaniu
Urzędnik powinien prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie do ZUS oraz świadomość i kulturę prawną klienta.
Klient ma prawo brać czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji urzędnik ma umożliwić mu wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Urzędnik jest zobowiązany do utrwalenia w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny pozbawienia klienta prawa do udziału w postępowaniu. Taka odmowa może mieć miejsce tylko wtedy, gdy sprawę należy załatwić niezwłocznie, z uwagi na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego, albo na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być przez urzędnika załatwione niezwłocznie.
-> Prawo do inicjatywy przy załatwianiu sprawy
Urzędnik ma obowiązek wyjaśnić klientowi zasadność przesłanek, którymi kieruje się przy załatwieniu jego sprawy, aby w ten sposób w miarę możności doprowadzić do wykonania przez strony decyzji w sposób sprawny bez angażowania nadmiernych środków.
Klient ma prawo do aktywnego uczestnictwa w załatwianiu jego sprawy, poprzez możliwość wyjaśnienia sytuacji faktycznej i prawnej, przedstawiania dowodów, które podlegają ocenie urzędnika w trakcie załatwiania sprawy.
-> Prawo do zaskarżania decyzji administracyjnej
Decyzje administracyjne mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach.
-> Prawo do składania skarg i wniosków
Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych odbywa się na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5, poz. 46).
--- >>. inne :
Dziennik Ustaw z 2008 r. Nr 164 poz. 1027
Rozdział 1 ZASADY PODLEGANIA UBEZPIECZENIU ZDROWOTNEMU
R 1. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego
Art. 65. Ubezpieczenie zdrowotne jest oparte w szczególności na zasadach:
1) równego traktowania oraz solidarności społecznej;
Marian Biernat edytował(a) ten post dnia 10.09.10 o godzinie 17:44