Jarosław
Rafa
senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska
Temat: Jak wam sie podoba sparaliżowany komunikacyjnie Kraków?
Joanna Wierońska:
Ogolnie wprowadzanie oplat tylko po to, zeby ludzie nie jezdzili autami, tez nie wiem, czy jest sensowne. Jednak w innych duzych europejskich miastach jest po prostu alternatywa w postaci metra, ktore ludzie wybieraja, bo po prostu najszybciej sie nim jezdzi i nikt normalny nie pcha sie samochodem do centrum. Ale tam metro zwykle co 5-10 min podjezdza i nie stoisz jak glupi 30 min na przyklad. Poza tym zwykle w metrze nie pada, jest cieplo itd. A oplaty za parkingi sa wprowadzone po to, zeby te parkingi utrzymywac, a nie po to, zeby nie jezdzic. No i parkingi przede
Moje informacje pochodza bezposrednio z rozmow z przedstawicielami urzedow miejskich z roznych miast Niemiec i Holandii, wiec nie masz racji.
Jest to zreszta takze zapisane w oficjalnych politykach transportowych tych miast. A w odroznieniu od Polski, na Zachodzie zapisy strategii miejskich sie realizuje ;)
Praktyka wykazala, ze sama dostepnosc dobrych alternatyw komunikacyjnych w postaci np. metra nie powoduje tego, ze zmniejsza sie liczba osob jezdzacych samochodami. Trzeba niestety dzialac metoda "kija i marchewki": musza byc rownoczesnie ograniczenia dla ruchu samochodowego i dobra alternatywa w postaci innych srodkow transportu. Tylko taka kombinacja dziala.
Jezeli chodzi o oplaty za parkingi, to zalezy czy mowimy o oplatach za prywatne parkingi, czy za parkowanie w przestrzeni nalezacej do miasta. Oczywiscie, ze oplaty za prywatne parkingi sluza glownie utrzymaniu tych parkingow. Natomiast oplata za parkowanie w przestrzeni miejskiej w dobrze zarzadzanych miastach jest przede wszystkim elementem ksztaltowania ruchu i wprowadza sie ja glownie z mysla o tym, zeby ograniczyc liczbe samochodow w miescie. Sam na wlasne oczy widzialem symulacje robione przez wydzial rozwoju miasta urzedu miasta Berlina, majace pokazac, jak zmieni sie ruch samochodowy w miescie po wprowadzeniu platnego parkowania na okreslonym obszarze, robione po to, aby tak dobrac obszar platnego parkowania, zeby dalo to jak najwieksza redukcje ruchu samochodowego. Zmniejszenie ruchu samochodowego jest realnym priorytetem polityki wielu miast zachodnich w tej chwili.