konto usunięte

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

witam serdecznie!!!!!!
pasjonuje mnie powyższa tematyka w powiązaniu z koleją...
interesuje mnie i pasjonuje bo co prawda piszę na ten temat prace inżynierska (tak mi się przynajmniej wydaje;) )
czy ma ktos jakies materiały na ten temat? coś ciekawego? może jaies rewolucje;)
pozdrawiam.
zachęcam również do wymieniania pogladów na ten temat co o tym myślicie?(tzn o przewozach)
Remigiusz M.

Remigiusz M. Kierownik Zespołu
Sekcji Aktywacji

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

nie bedę za bardzo oryginalny jeśli powiem: TIRy na Tory :)
Paweł W.

Paweł W. Konsultant Business
Intelligence/Data
Warehouse

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.12.13 o godzinie 22:56
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Paweł Woropiński:
Witam

Temat niełatwy i mimo, że jestem miłośnikiem kolei (zresztą miłość moja zrodziła się niedaleko Kwidzyna :), nie ma prostej odpowiedzi za/przeciw

Na początek proponuję (o ile jeszcze tego nie czytałeś) raport UE w sprawie kosztów zewnętrznych rożnych środków transportu - w tym kolei. Raport ciekawy, chyba stronniczy (na korzyść kolei), wydany w latach 90.

Widziałem tylko co ciekawsze wyjątki i wykresy. Całość pewnie jest trudna do zdzierżenia, no i napisane w pogańskim języku :-)

Paweł,

Nie czytałem tego raportu. Jeśli podzieliłbyś się tym raportem, to po przeczytaniu chętnie podyskutowałbym.

Z góry dziękuję i pozdrawiam

Jacek Mocki
jacekmocki@wp.eu
Paweł W.

Paweł W. Konsultant Business
Intelligence/Data
Warehouse

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.12.13 o godzinie 22:56
Iwona O.

Iwona O. nauka to potęgi
klucz :)

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Remigiusz Maliszewski:
nie bedę za bardzo oryginalny jeśli powiem: TIRy na Tory :)


Wystąpię dzisiaj jako adwokat diabła, mimo swej miłości do kolei. "Tiry na tory" jest modnym hasłem, ale tylko hasłem pozostanie moim zdaniem. Najbardziej powszechne jest m.in. Szwajcarii, ale tam ze względu na warunki geograficzne (górskie tereny) jest wręcz niezbędne. Jest to po prostu zbyt drogie w porównaniu z innymi środkami transportu, aby masowo wykorzystywać. Po to samochody mają koła, aby jechać po drodze, a nie na platformie, po szynach. Popyt na transport będzie rósł, ale rozwiązaniem jest poprawa standardów dróg aby zwiększyć średnią prędkość samochodów (obecnie w Polsce ok. 40 km/h). Kolej TAK, ale w tradycyjny sposób.
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Zawsze haslo "Tiry na tory" pojawia sie jako element kampanii wyborczych itp zdarzen.

Zaczne tak, kontenery lepiej wozi sie koleja, z natury lepiej pasuja :-)

Kolej jest ekologiczna i posiada wieksze zdolnosci przewozowe.

Prosze o odnotowanie znaczacego wzrostu kolejowych przewozow towarowych w naszym kraju w ostatnim roku.

Podsumowujac. "Tiry na tory" to tylko haslo medialne!!! Fakty sa takie, ze koleja zaczyna wozic sie coraz wiecej towarow.

Na koniec pytanie, jesli zaczyna sie wozic wiecej towarow koleja, to czym zaczyna sie mniej wozic???
Iwona O.

Iwona O. nauka to potęgi
klucz :)

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Jacek Mocki:
Na koniec pytanie, jesli zaczyna sie wozic wiecej towarow koleja, to czym zaczyna sie mniej wozic???
________________________
Wg GUS w 2006 roku przewieziono koleją o 8,1% ton ładunków więcej niż w 2005r. Odpowiedzią na Jacka pytanie może być analiza struktury ładunków przewożonych koleją. Wzrost w pozycji transportu kolejowego wynika ze wzrostu transportowanego węgla, rud żelaza, materiałów budowlanych, chemikalia. Wzrost dotyczy transportu kolejowego międzynarodowego. Zaobserwowano wzrost transportowanych kontenerów, natomiast spadek transportowanych naczep oraz nadwozi samochodowych (nawiązując do głównego tematu). Spośród równych gałęzi transport tylko żegluga śródlądowa zanotowała spadek ładunków.
Myślę, że statystyki odzwierciedlają zjawiska gospodarczych, które na co dzień obserwujemy. Jest większe zapotrzebowanie na transport, zatem, wzrost wykorzystania danej gałęzi nie musi oznaczać spadku zaangażowania innej.
Pozdrawiam :)
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Iwona,

Dzieki za szybka odpowiedz, chociaz dalej nie mamy odpowiedzi na pytanie, czy kolej przejmuje ladunki transportowane do tej pory przez tiry. Mysle, ze to temat bardziej zlozony i mozliwy do oszacowania przy dokladniejszym przebadaniu.

Jednak z Twojej wypowiedzi mozna wnioskowac, ze wzrosl przewoz kontenerow koleja. Do tej pory zwykle kontenery pakowalo sie na tiry.

Ale znowu, z tego dalej nic nie wynika, bo po pierwsze tendencja moze byc tymczasowa, transport samochodowy nie mogl zaabsorbowac takiej ilosci towarow, etc.

Wazne jest to, ze tranzyt przez nasz kraj zaczyna byc przejmowany przez kolej!!!!!

Pozdrawiam

Jacek
Paweł W.

Paweł W. Konsultant Business
Intelligence/Data
Warehouse

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.12.13 o godzinie 22:56
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

No coz. Widac, ze tendencje wzrostowe przewozu kontenerow koleja moga sie utrzymac. Pozniszy artykul opisuje ogolny plan dostepu do infrastruktury.

Pozdrawiam

Jacek

Wzrost stawek nie zwiększy cen biletów (Rynek Kolejowy)
Z chwilą wejścia w życie nowego rozkładu jazdy zmieniły się taryfy za dostęp do torów kolejowych. Od 9 grudnia niektóre stawki wzrastają, inne nieco maleją. To, czy przewoźnik zapłaci za przewozy mniej czy więcej, zależy teraz przede wszystkim od tego, jak dobrze zaplanuje swoje podróże.
Dla składów pasażerskich kursujących po trasach krajowych stawki za dostęp do torów będą niższe, choć minimalnie. Ich pasażerowie nie muszą więc, przynajmniej z tego powodu, spodziewać się podwyżek cen biletów.

Niewielki wzrost stawek (średnio ok. 2,5 proc.) odczują przede wszystkim przewoźnicy towarów. Nieco mocniej ci, którzy nie zrekompensują ich sobie w części, obniżając stawki dla przemieszczających się samodzielnie lokomotyw. Tanieją też o 30 proc. stawki za przewozy torami tirów i pociągów wiozących wyłącznie ładunki w kontenerach. Ma to zachęcić do przeniesienia na szyny pewnej części transportu drogowego.

Obecnie, gdy został uwolniony rynek przewozów kolejowych, blisko 40 firm wozi towary polskimi torami.

Najważniejsze zmiany wynikają z nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Dotyczą tzw. opłaty rezerwacyjnej. Chodzi o rezerwowanie torów na przejazdy pociągów. Do tej pory przewoźnik, który zrezygnował z przewozu (dotyczy to składów towarowych), płacił 25 proc. kwoty, jaką wyłożyłby za przejazd pociągu po tej trasie.

Teraz, im wcześniej zrezygnuje z rezerwacji, tym mniej zapłaci.

Jeżeli zrobi to nie później niż trzy miesiące przed datą rezerwacji, to zapłaci tylko 2 proc. kosztów przejazdu. Gdy zrobi to nie później niż na trzy dni (72 godziny) przed planowanym wyruszeniem pociągu, to zapłaci 20 proc. Jednak gdy zdarzy się to później, stawka wzrośnie do 50 proc. Jeżeli więc przewoźnik nie wykorzysta terminów i nie zgłosi tego odpowiednio wcześnie, to zapłaci dużo więcej niż do tej pory.

Stawki ustalają zarządzający torami (na ok. 90 proc. tras są to Polskie Linie Kolejowe, pozostałą częścią dysponuje siedem innych podmiotów), natomiast zatwierdza je Urząd Transportu Kolejowego.

- Znaczący wzrost opłat za rezygnację z zamówionych tras ma zachęcać do tego, żeby przewoźnicy nie rezerwowali terminów przejazdów na zapas - tłumaczy Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Wówczas z tras nie mogą bowiem korzystać ci, którym w danym momencie jest to rzeczywiście potrzebne.
Robert Zaborski

Robert Zaborski Dyrektora Oddziału
Świętokrzyskiego,
Przewozy Regionalne
...

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Iwona L.:
Jacek Mocki:
Na koniec pytanie, jesli zaczyna sie wozic wiecej towarow koleja, to czym zaczyna sie mniej wozic???
________________________
Wg GUS w 2006 roku przewieziono koleją o 8,1% ton ładunków więcej niż w 2005r. Odpowiedzią na Jacka pytanie może być analiza struktury ładunków przewożonych koleją. Wzrost w pozycji transportu kolejowego wynika ze wzrostu transportowanego węgla, rud żelaza, materiałów budowlanych, chemikalia. Wzrost dotyczy transportu kolejowego międzynarodowego. Zaobserwowano wzrost transportowanych kontenerów, natomiast spadek transportowanych naczep oraz nadwozi samochodowych (nawiązując do głównego tematu). Spośród równych gałęzi transport tylko żegluga śródlądowa zanotowała spadek ładunków.
Myślę, że statystyki odzwierciedlają zjawiska gospodarczych, które na co dzień obserwujemy. Jest większe zapotrzebowanie na transport, zatem, wzrost wykorzystania danej gałęzi nie musi oznaczać spadku zaangażowania innej.
Pozdrawiam :)


Chciałbym jedynie nieco uzupełnić te dane wybraną statystyką, opisującą jako tako obraz na naszym rynku.

(A) Tendencja w ilostanie aut ciężarowych powyżej 10ton: 1995r. (14 000) - 2005r. (60000).
(B) Przewozy ładunków transportem kolejowym i drogowym w Polsce (mldtonokilometry): kolej 1990r. (83,5) - 2005 (50,0). Tir 1990 (40,3) - 2005 (120).
(C) Koszt dostępu do drogi: 1 pociąg towarowy 1400 ton = 135 zł (nie uwzględniając pozostałych kosztów), 1 TIR = 27 zł.
(D) Porównanie kosztów zewnętrznych, przy założeniu 1 pociąg 1400 ton = 50 tirów: kolej 8,8 Euro/1000 tonokm, TIR 44,8 Euro/1000 tonokm.
(C) Wielkości przewozów intermodalnych jednostek transportowych: naczepy siodłowe 1999r. (2 434 szt) - 2004 (820 szt), nadwozia wymienne 1999r. (19 312 szt) - 2004 r. (12 197 szt).

Rozwój transportu kombinowanego w Polsce nie nastąpi bez eliminacji przez nasze władze państwowe: barier ekonomicznych i infrastrukturalnych, poprzez opracowanie, przyjęcie i realizację kompleksowego programu rozwoju tego transportu. Moim zdaniem bez stworzenia korzystnych warunków prawno-organizacyjnych nie ma szans na rozwój tego rynku.

Pozdrawiam,
Robert
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Robert Zaborski:
Rozwój transportu kombinowanego w Polsce nie nastąpi bez eliminacji przez nasze władze państwowe: barier ekonomicznych i infrastrukturalnych, poprzez opracowanie, przyjęcie i realizację kompleksowego programu rozwoju tego transportu. Moim zdaniem bez stworzenia korzystnych warunków prawno-organizacyjnych nie ma szans na rozwój tego rynku.

Pozdrawiam,
Robert

Wybacz, ale jakbym czytał tezy do programu wyborczego. Napisz po ludzku o co chodzi.

Pozdrawiam
RyszardRyszard S. edytował(a) ten post dnia 13.12.07 o godzinie 19:22
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Ja spróbuję zdekodować ...

Bariery infrastrukturalne: chciałoby się powiedzieć, jeśli pociągi mogłyby jeździć z predkościami, dla których linie były projektowane, to już byłoby lepiej. Realia są takie, że po naszych torach jeździ się wolno!!! i nie wydaje się, żeby jeździło się szybciej, bo obecnie PLK-SA myśli już o lini dużej prędkości w kształcie Y ...

Bariery ekonomiczne: koszty transportu kolejowego są wyższe niż drogowego.

Moja własna opinia w tym temacie jest taka. PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne) w modernizacji lini kolejowych, PPP w budowaniu terminali i alianse wszędzie tam gdzie to możliwe. Trzeba poprostu zacząć działać. Dwa wyjścia. Albo zlecić wyliczenie kosztów i ewentualnych zysków. Albo usiąść samemu i wewnętrznie w firmie zastanowić się nad kosztami i zyskami.

Korzystne warunki prawno-organizacyjne: takie uwarunkowania prawne, które umożliwiałyby PPP. Mam tutaj na myśli przyłączanie się Państwowej Kolei do Aliansów bez konieczności uruchamiania Ministra Transportu do załatwiania spraw jakiegoś indywidualnego PPP.

Myślę, że Pan Dyrektor poprawi mnie jeśli coś ominąłem.

Pozdrawiam serdecznie

Jacek
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Niestety to prawda, realia były takie od wielu lat, że linie kolejowe funkcjonowały w wielu przypadkach od wymiany nawierzchni do wymiany, utrzymanie bieżące szwankowało.

Co do barier ekonomicznych - koszty transportu kolejowego nie są wyższe, natomiast bariera wejścia na rynek - tak.

Włączenie się PKP do PPP - nie widzę tego - PKP jest firmą zbyt upolitycznioną, żeby któryś zarząd zdecydował sie na takie ryzykowne posunięcia. Zresztą, czym jest dzisiaj PKP. Nawet nie właścicielem większości "swoich" spółek, bo w dużej części akcje są przewłaszczone na skarb państwa reprezentowany przez ministra finansów, a PKP tylko użytkuje akcje lub udziały. Jak sie powiedziało A, to trzeba powiedzieć B i pociągnąć temat restrukturyzacji do końca - PKP to w tej chwili zbyteczny twór.
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Mysle rowniez, ze istnieje jeszcze co najmniej kilka barier. Pierwsza z nim to bariera mentalna. Kolej w Polsce kojarzy sie z przewozem wegla i ze smierdzacymi toaletami na dworcach i w pociagach pasazerskich. Druga to dalej ciagle zmieniajace sie reguly gry na rynku. A trzeci to organizacja samych przewoznikow.

Mysle jednak, ze mimo iz jest bardzo trudno pokonac te trudnosci, to powoli bedzie sie to zmienialo.

Pozdrawiam

Jacek
Tomek Banaszczyk

Tomek Banaszczyk prawnik - spec.
podmioty stanowiące
infrastrukturę rynku
...

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Bardzo ciekawe spostrzezenia. Szkoda ze temat pada.Temat troche zboczyl a wiec nastawie go spowrotem na zagadnienie. Intermodalny i kombinowany transport. Czyli taki przy użyciu którego uzupełniają się różne środki transportu.

Czy się opłaca?
Tak. Stawki za dostęp są jak cytował Jacek "Tanieją też o 30 proc. stawki za przewozy torami tirów i pociągów wiozących wyłącznie ładunki w kontenerach. Ma to zachęcić do przeniesienia na szyny pewnej części transportu drogowego".

Czy pieniądze które zaoszczędzi przewoźnik powinny determinować ten segment rynku kolejowego do rozwoju?
Tak.

Czy się on rozwija?
Nie.

O i zagadka. Dlaczego nie widzi sie okazji na tym rynku? No bo PKP nie ma TIRÓW. No tak. PKP CARGO ma dobre bocznice i terminale wyłącznie do swojego użytku. Blisko podmiotów, które muszą kożystać z transportu kolejowego. Po co im bocznice przystosowane do załadunku kontenerów ? No po nic. Klientów mają.
A może zarządca PKP PLK S.A. coś by zrobił. No może tak np. rozbudował jakąś bocznicę tak by technicznie umożliwić nałożenie kontenera na wagon? W sumie miał by pewnie więcej klientów. Tylko pozostaje pytanie, na jak dlugo PKP PLK S.A. miała by mieć w rękach taką bocznicę? No tego nikt nie wie. Przepływ majątku pomiędzy spółkami zależy aktuanie od tego, którą spółkę trzeba wzmocnić a nie która spółka mogła by eksploatować najefektywniej daną część infrastruktury.

I pytanie. Która spółka wymaga wzmocnienia ?
PKP PLK S.A. ? Nie. Ta nie idzie na giełdę. A PKP CARGO S.A. ? TAK. Właśnie. Ona. I to jej przekazuje się każdy możliwy element infrastruktury który zgodnie z prawem powinien być w rękach zarządcy....Po to by wzmocnić jej potencjał ekonomiczny. Sprzecznie z prawem oczywiście.

Czy to się zmieni??
NIE!! Osoba najważniejsza w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialna za kolej (w rozumieniu ministerstwa PKP i tylko PKP to kolej), prof. M. Chaberek, po utracie stanowiska został Członkiem Rady Nadzorczej PKP SA. Czyli podmiotu który będzie dzielił majątek PKP. Czyli odbierał coś zarządcy PKP PLK i dawał PKP CARGO. A Pan prof. M. Chaberek zawsze dbał o kolej czyli PKP. Precyzyjniej - PKP CARGO S.A. które nic nie musi udostępniać innym przewoźnikom i dlatego ma mieć najważnijsze elementy infrastruktury - miejsca wyładunku i załadunku. PKP PLK S.A. ma takie punkty udostępniać....i dlatego jest postrzegana jako "gorsze dziecko". I ma takie mijesca utracic. Zgodnie ze Strategią rozwoju kolei będącą na stronie MI.

Reasumując - transport łączący różne rodzaje przewozów - samochodowy i kolejowy nie rozwinie się w Polsce nawet jak będzie darmowy dostęp do infastruktury. Bo PKP CARGO nie widzi w tym interesu. Bo po co ?
Przepraszam za trochę złosliwości w tym tekście. Nie chciałem nikogo urazić, ale widząc co się dzieje na rynku po prostu mam dość.
Robert Zaborski

Robert Zaborski Dyrektora Oddziału
Świętokrzyskiego,
Przewozy Regionalne
...

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Tomek Banaszczyk:
Bardzo ciekawe spostrzezenia. Szkoda ze temat pada.Temat troche
zboczyl a wiec nastawie go spowrotem na zagadnienie. Intermodalny i kombinowany transport. Czyli taki przy użyciu którego uzupełniają się różne środki transportu.
(...)
Reasumując - transport łączący różne rodzaje przewozów - samochodowy i kolejowy nie rozwinie się w Polsce nawet jak będzie darmowy dostęp do infastruktury. Bo PKP CARGO nie widzi w
tym interesu. Bo po co ?
Przepraszam za trochę złosliwości w tym tekście. Nie chciałem nikogo urazić, ale widząc co się dzieje na rynku po prostu mam dość.

Na początek dziękuję Jackowi za „zdekodowanie” mojego wcześniejszego postu ;) i przepraszam, ale jakoś tak wyszło z rozpędu.

Co do wypowiedzi Tomka Banaszczyka – facet ma niestety rację. Cargo jest właścicielem prawie wszystkich terminali granicznych, co daje im niemal monopol na tranzyt. Z tego względu często słyszymy np. o odmowie obsługi prywatnego przewoźnika (m.in. CTL) w gdyńskim porcie, pomimo tego, że nie jest to zgodne z europejskimi dyrektywami regulującymi te sprawy.

Innymi słowy, jedna ręka twardo trzyma terminale przeładunkowe. Póki jej się kompletnie nie poluzuje, nie będzie w Polsce dynamicznego rozwoju transportu intermodalnego, jaki np. przeżywają chociażby Słowacy.

Pzdr
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Dlatego trzeba skończyć z PKP SA. Ten twór jest zbędny. Sześć lat minęło od czasu utworzenia spółek zależnych i to dość, żeby im przekazać majątek i wypuścić na wolny rynek bez czapki PKP SA. Tylko kto tego dokona?
Tomek Banaszczyk

Tomek Banaszczyk prawnik - spec.
podmioty stanowiące
infrastrukturę rynku
...

Temat: przewozy inter/multimodalne i kobinowane (????)

Dopóki Komisja Europejska nie skieruje na Polskę skargi do TS, tak jak to mam miejsce np. w przypadku niewdrożenia dyrektywy MiFID albo zniesienia kadecyjności Prezesa UKE, to PKP S.A. będzie zawsze. Bo miejsca dla "znajomych i rodziny królika" są zawsze potrzebne. Tyle że nie uważam by to nastąpiło. Jest inny scenariusz.
Restrukturyzacja kolei trwa i trwać będzie dopuki nie wjedzie z rozmachem DB. Bo PKP CARGO i DB się nie dogadają, szans nie widzę. Choć DB oficjalnie traktuje PKP CARGO jako jedynego potencjalnego partnera w Polsce to PKP CARGO ze swoimi karami nakładanymi przez UOKiK, lękiem przed jakimikolwiek zmianami daleko nie pojedzie.
DB poczeka na usprawnienie infrastruktury do 2012 roku i będzie śmigać po torach traktując Polskę jako kraj tranzytowy. A PKP CARGO będzie o wiele za słabe żeby konkurować z DB cenami...a cena determinuje to kto przewozi towar. I wówczas już nie bedzie co i po co restrukturyzować. I wtedy PKP S.A. zniknie. I wszystcy będa załamywać ręce.
Ktoś ma pomysł na inny scenariusz zakończenia procesu restrukuryzacji PKP ?

Następna dyskusja:

przewozy inter/multimodalne...




Wyślij zaproszenie do