Temat: Pomysly na rozwój Kielc - co zmienić, co wprowadzić
Krzysztof Karol:
Problem jest tylko w tym ze w Polsce przyjelo sie tak ze tam gdzie panswo pomaga tam zaraz powinna pracowac cala rodzina, wiec zgadzam sie ze mozliwosci katastrofy sa calkiem duze jesli urzednicy beda chciel bardzo ingerowac w prowadzenie firmy.
Państwo nie jest od prowadzenia działalności gospodarczej bo jest do tego z definicji niezdolne. Państwo nie jest od konkurowania z innymi podmiotami na rynku, tym bardziej że jak sam piszesz byłaby to z zasady konkurencja nieuczciwa bo wsparta pieniędzmi podatników, czyli między innymi pieniędzmi z podatków od podmiotów z którymi toczyło by walkę konkurencyjną o klienta - zauważasz absurd sytuacji? Pomijam już że w świetle obowiązujących nas umów międzynarodowych taka pomoc jest niedopuszczalna. A gdyby mimo to państwo postanowiło do takiej produkcji dopłacać skończyłoby się to cłami nałożonymi na nasz kraj.
Rolą państwa jest nie przeszkadzać, znosić bariery i trzymać się z dala od biznesu. Niestety jak widać nie tylko u nas rząd sobie z tym nie radzi. Problem ma cała gospodarka europejska, tymczasem Microsoft, Intel, Apple, Google, .... to wszystko firmy amerykańskie. U nas (w sensie w europie) wciąż jest za wiele barier, ograniczeń, pozwoleń, regulacji, deklaracji, ..... ale czymś ta olbrzymia grupa urzędników musi się zajmować.
Więc jeśli chcesz by Twoje marzenia o aucie polskiego pochodzenia się spełniły to przede wszystkim trzymaj kciuki za ograniczeniem roli państwa w gospodarce i za tym by zwolnić 3/4 aparatu urzędniczego. A jak pobudzić rynek motoryzacyjny w Polsce - kilka prostych kroków:
- pozwolić firmom odliczać VAT od zakupu każdego auta w pełnej wartości, bez ograniczeń i rozgraniczeń na auta dostawcze, bankowozy, etc.
- pozwolić firmom odliczać VAT od benzyny w pełnej wysokości.
- uzależnić wysokość podatku od wieku auta (im starsze tym wyższy) i spełnianych norm Euro - przy czym mają to być wartości mierzone indywidualnie na przeglądzie a nie papierkowe - bo niestety u nas w kraju normą jest wycinanie katalizatorów czy filtrów DPF.
- zabronić firmom ubezpieczeniowym odsprzedawania wraków powypadkowych, które zakwalifikowane zostały jako szkody całkowite - taki sprzęt powinien być bezwzględnie utylizowany a nie wracać na rynek jako "lekko bite"
Istotne jest też tworzenie warunków i klimatu do inwestycji a zatem bogata oferta uzbrojonych działek o uregulowanym stanie prawnym, z dostępem do sieci autostrad i węzłów kolejowych, urzędnikami mówiącymi w językach urzędowych UE ale również Chińskim czy Japońskim, oferta ulg uzależniona od ilości zatrudnionych pracowników, przejrzyste i przyjazne prawo, ograniczenie szerokich uprawnień urzędników wszelkiej maści inspekcji czy innych organów ucisku i represji (ZUS, SANEPID, ...) oraz realna (czyli bez odgórnego ogólnego ubezpieczenia z państwowej kasy) odpowiedzialność finansowa urzędników za podejmowane decyzje.