Agata Janiszewska

Agata Janiszewska prawnik,
dydaktyk/szkoleniowi
ec

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,7613473...

inwestor będzie partycypował w kosztach budowy obwodnicy :)

Pozdr
Rafał Wolski

Rafał Wolski Ekonomista,
dziennikarz radiowy
i telewizyjny
specjalizuj...

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Łukasz M.:

jestem tylko ciekawy który przedsiębiorca podjąłby się budować taką formę transportu a potem na niej nie zarabiać?
bez dopłat z budżetu miasta?
jestem zatem ciekawy ile przeciętnego Kowalskiego kosztowałby wtedy przejazd przez nasze piękne miasto - którego NIESTETY pod pewnymi względami nie ma co jak narazie porównywac do Poznania czy innego większego miasta tego typu.

tak czytam trochę tych postów i ostatnio wydaje mi się że trochę za dużo się narzeka tutaj na wiele rzeczy w Kielcach a wielu się nie docenia. Wiem że łatwo jest krytykowac ale dzieje się u nas również wiele dobrego.

a co do konkurencji dla MPK - fajnie żeby była ale niech będzie to kielecka firma bo jakby niedaj Bóg przetarg wygrało inne przedsiębiorstwo komunikayjne i podniosło ceny lub nie świadczyło porównywalnych usług tylko gorsze to dopiero by była awanturka.

MPK obewcnie kupiło sporo nowych autobusów, w tym roku dotra następne i choć akurat nie korzystam z komunikacji miejskiej to jest wiele opinii które chwalą zmiany w MPK i Kielcach - bo wiele dobrego się u nas dzieje i mówią to zarówno osoby prywatne jak i "firmy".

Łukaszu, a jak to jest, że właściciele busów zarabiają na swojej działalności, mimo, że bilet kosztuje max. 2 złote i nie mają dopłat z budżetu miasta? Dlaczego myślisz, że taka działalność musi być nierentowna? Dlatego, że socjaliści przez ostatnie 20 lat nauczyli nas, że ma być nieopłacalne? Panowie od busów pokazali, że mogą zarabiać nawet na tych 2 złotych bez dotacji. I oni także wymieniają tabor. A gdyby dopuścić ich do całego miasta to dopiero okazałoby się, że MOŻNA zarabiać, a pasażer ma ofertę na porządnym poziomie.

Czy to jest krytykowanie? Ok, narzekam na to, że w innych miastach można żyć normalniej, a w Kielcach musi być, jak za PRL-u.

I dlaczego miałaby to być kielecka firma? Czy Twój samochód wyprodukowany został w Kielcach? Czy komputer, na którym piszesz jest produkowany w Kielcach? A jeśli jakaś firma spoza Kielc oferuje coś taniej? Dwa razy taniej?

W tym przypadku najważniejsze są interesy konsumentów. Nie można "wspierać" kogokolwiek za pieniądze osoby trzeciej. Jeśli ktoś jest tańszy, wybiera się go bez względu na miejsce zamieszkania, czy siedziby. To też wskazanie dla kieleckich firm, żeby były bardziej konkurencyjne. Powinniśmy je wybierać dlatego, że są tańsze, szybsze, dokładniejsze, a nie dlatego, że są z Kielc.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Chciałbym, żebyś podał mi przykład europejskiego miasta, które zarabia na komunikacji lub jest ona w pelni rentowna.
Rafał Wolski

Rafał Wolski Ekonomista,
dziennikarz radiowy
i telewizyjny
specjalizuj...

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

I to jest sedno sprawy! Przykładem są Kielce. Prywatne busy zarabiają na wożeniu pasażerów, mimo, że bilet kosztuje 2 złote i nie mają dopłat z miasta. W przeciwieństwie do MPK. Czy na tej samej zasadzie nie można byłoby zorganizować całej komunikacji miejskiej? Nie dopłacalibyśmy lub dopłacalibyśmy minimalnie, a bilety i tak kosztowałyby 2 złote.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Jesli masz ochote jezdzic kilkunastoletnim busem, bo tabor busow wciaz pozostawia wiele do zyczenia, bez wprowadzonego standardu w zakresie jakosci (wyglad, srednia wieku taboru, niska podloga, klimatyzacja) z przypadkowym taktem w rozkladzie lub jezdzie bez takowego, to moze i mozna. Realnie nie. Kwestie transportu publicznego nalezy porownywac analagicznie z organizacja i cenami przewozow w innych miastach, a nie autobusy z busami, bo to do niczego nie prowadzi i na nic nie wskazuje.
Rafał Wolski

Rafał Wolski Ekonomista,
dziennikarz radiowy
i telewizyjny
specjalizuj...

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

To ja mam propozycję, niech ZTM kupi 20 busów przewoźnikom i niech im płaci dotację z budżetu miasta - i tak będzie taniej. Nie wiem Jurku, czy rozumiesz mój sposób myślenia. Chodzi mi o zmianę podejścia do finansowania komunikacji miejskiej. Właściciele busów pokazali, że jest to opłacalne i że 2 złote wystarczą na dobrej jakości usługi.

Co do rozkładów jazdy, to owszem, busy jeżdżą według rozkładów. W przeciwieństwie do autobusów MPK. Spokojnie znajdę Ci kilkanaście przykładów kierowców, którzy przyjechali na przystanek 10 minut po czasie lub - co gorsze - 10 minut przed czasem. A my za to płacimy. Sam wiesz, ile naprawdę kosztuje bilet normalny w autobusie. Bo 2 złote to tylko nominał na papierku, a za tym idzie dopłata z miasta.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Jerzy S.:
Jesli masz ochote jezdzic kilkunastoletnim busem, bo tabor busow wciaz pozostawia wiele do zyczenia, bez wprowadzonego standardu w zakresie jakosci (wyglad, srednia wieku taboru, niska podloga, klimatyzacja) z przypadkowym taktem w rozkladzie lub jezdzie bez takowego, to moze i mozna. Realnie nie. Kwestie transportu publicznego nalezy porownywac analagicznie z organizacja i cenami przewozow w innych miastach, a nie autobusy z busami, bo to do niczego nie prowadzi i na nic nie wskazuje.

Nie rozumiem czemu tak bronisz ZTM. Nieraz pisałeś o konieczności rozwoju transportu publicznego, więc jeżeli prywatni przedsiębiorcy chcą czy chcieli by świadczyć usługi przewozowe to chyba szybciej przyczyni się to do wzrostu popularności transportu zbiorowego.
A czy ktoś będzie chciał jeździć kilkunastoletnim busem czy kilkudziesięcioletnim Ikarusem to już jego sprawa. Konkurencja może się przyczynić jedynie do podwyższenia jakości usług.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Pytanie zasadnicze dla tych wszystkich marzycielskich nieco rozważań - czy miasto ma prawo kupować jakiekolwiek busy prywatnym przewoźnikom. Czy finanse unijne (a pewnie z takiej kasy by to było) dopuszczają taką możliwość. ZTM co innego bo jest spółką skarbu miasta i każdy zakup wchodzi na majątek miasta. Obawiam się że partnerstwo publiczno-prywatne w tym temacie nie wchodzi w ogóle w grę ale mogę się mylić.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Kuba Janyst:
Nie rozumiem czemu tak bronisz ZTM.
Zeby nie bylo, to nie kieleckiego, tylko instytucji zarzadzajacej organizacja transportem publicznym. Nie wyobrazam sobie miasta, w ktorym panuje samowola w zakresie organizacji komunikacji publicznej, a wydzielone komorki, ZTM i inne to elementy potrzebne do regulacji rynku, jego budowania i kontrolowania. Zreszta taki bajzel mozna spotkac m.in. w Turcji czy Tunezji, gdzie jedziesz na farta i nie wiesz dokladnie dokad. W Kielcach idealnym byloby podzielenie rynku na trzy, cztery przetargi, ale teraz nie ma o czym mowic, bo MPK ma kontrakt do konca 2017 roku, w ubieglym roku wygralo drugi piecioletni, wiec prywatna firma najwczesniej moze zawitac po 2015 roku. Ale demonopolizacja rynku, to nie busiarstwo i dzialania "jak mi sie podoba", tylko podniesienie jakosci, obnizenie kosztow przy zachowaniu standardu. A z tematem PPP to wspolnego nie ma nic.Jerzy S. edytował(a) ten post dnia 02.03.10 o godzinie 01:40
Łukasz M.

Łukasz M. sam sobie sterem..

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Rafał Wolski:
I to jest sedno sprawy! Przykładem są Kielce. Prywatne busy zarabiają na wożeniu pasażerów, mimo, że bilet kosztuje 2 złote i nie mają dopłat z miasta. W przeciwieństwie do MPK. Czy na tej samej zasadzie nie można byłoby zorganizować całej komunikacji miejskiej? Nie dopłacalibyśmy lub dopłacalibyśmy minimalnie, a bilety i tak kosztowałyby 2 złote.

z tym zarabianiem to bym się nie zapędzał... nie chcę tutaj nikogo osądzać ale szara strefa tam króluje:) jakby każdy bilet był nabijany na kasę fiskalną to busów by się zrobiło 70% mniej... tak to naprawdę z nimi jest i dlatego PKS tak słabo sobie radzi niestety:(

i mój samochód i komputer nie jest wyprodukowany w CK a szkoda:) ale jakby firma zewnętrzna chciała świadczyć usługi na terenie miasta to bilety kosztowałby na 100% wiele więcej żeby się to opłacało a z jakością jakby było... może tak samo jak z jakoscią busów...Łukasz M. edytował(a) ten post dnia 02.03.10 o godzinie 06:41

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Jerzy S.:
Ale demonopolizacja rynku, to nie busiarstwo i dzialania "jak mi sie podoba", tylko podniesienie jakosci, obnizenie kosztow przy zachowaniu standardu.

To chyba jasne, że niezależnie czy przewoźnik jest państwowy czy prywatny musi mieć wyznaczone trasy, rozkład, powinien mieć też zapewnione korzystanie z przystanków i buspasów. Powinien mieć też jakiś procent pojazdów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych.
A czy to będzie bus czy duży autobus zadecyduje rynek.

>A z tematem PPP to
wspolnego nie ma nic.Jerzy S. edytował(a) ten post dnia 02.03.10 o godzinie 01:40

Doprawdy?
"Są dwa możliwe warianty budowy nowych tras: albo według nowej ustawy o koncesjach na roboty budowlane lub usługi, albo na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. W pierwszym wariancie inwestor buduje trasę, a potem przez czas trwania koncesji - np. 30 lat - zarabia na przewożeniu pasażerów. Po upływie koncesji trasa przeszłaby na własność miasta. W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego MPK wydzierżawiłoby tory od inwestora. I ten wariant jest bardziej prawdopodobny.

Jeśli plan się powiedzie, Poznań będzie pierwszym miastem w Polsce z prywatnymi trasami tramwajowymi."

Całość tutaj: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037,7431157,Prywatn...
Agata Janiszewska

Agata Janiszewska prawnik,
dydaktyk/szkoleniowi
ec

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Czy można prywatnych przewoźników pogodzić z publicznymi świadczy o tym przykład z Lublina - jakoś tam to funkcjonuje skutek pasażer ma wybór jest zadowolony bo dojeżdża na czas cyt "Komunikację miejską w Lublinie obsługuje komunalne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Lublin Sp. z o.o. oraz prywatni przewoźnicy zrzeszeni w Autobusowym Konsorcjum Lubelskim"

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

W przypadku komunikacji autobusowej o PPP sie nie rozmawia. Jesli chodzi o budowe linii tramwajowej, to oczywiscie jest to mozliwe i kiedys trafila do Kielc firma, ktora chciala ja budowac.

Jesli chodzi o Lublin, to nie jest zbyt kolorowo. Niektore przetargi faworyzowaly Autobusowe Konsorcjum Lubelskie. Generalnie zrobil sie tam niezly balagan, ktory do dzis nie jest ogarniety. Wiecej tu:

http://transinfo.pl/text.php?id=29829&from=tag
Rafał Wolski

Rafał Wolski Ekonomista,
dziennikarz radiowy
i telewizyjny
specjalizuj...

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Łukasz Wilczyński:
Pytanie zasadnicze dla tych wszystkich marzycielskich nieco rozważań - czy miasto ma prawo kupować jakiekolwiek busy prywatnym przewoźnikom. Czy finanse unijne (a pewnie z takiej kasy by to było) dopuszczają taką możliwość. ZTM co innego bo jest spółką skarbu miasta i każdy zakup wchodzi na majątek miasta. Obawiam się że partnerstwo publiczno-prywatne w tym temacie nie wchodzi w ogóle w grę ale mogę się mylić.

Łukaszu, proszę Cię, chyba już się trochę znamy ;) To była tylko pewna hipoteza, a nie postulat. Jestem ostatnią osobą, która lobbowałaby za kupowaniem z naszych podatków czegokolwiek dla kogokolwiek. Pokazuję tylko paranoję systemu: ZTM naszymi pieniędzmi opłaca monopolistę, kupuje mu autobusy i jeszcze każe płacić za bilety. Myślę, że przykład busów jest adekwatny dla zobrazowania tego, że można inaczej.

Arku, piszesz o "regulacji rynku, jego budowania i kontrolowania" oraz alternatywach, jakimi są "samowola i bajzel". Chłopie, 20 lat "uporządkowanego" rynku komunikacji miejskiej w Kielcach doprowadziły do tego, że na "20" czeka się ponad godzinę, za ciężkie wspólne pieniądze kupuje się autobusy dla jednej firmy, a i tak pasażerowie są niezadowoleni z usług. Do tego, nie mamy chociażby jednej linii turystycznej, nie ma napisów w lengłydzach, straszą nas strajkami, przez 2 tygodnie trwała w mieście anarchia, a do tego, chcemy "chronić" własny rynek za cenę wysokich kosztów obsługi. To jest socjalizm, który puści nas z torbami.

Proponuję zrobić tylko jedno: umożliwić wszystkim zainteresowanym możliwość stawania na przystankach. Tylko tyle. Oczywiście każdy, kto chciałby korzystać musiałby płacić za to, wg. umowy z miastem! Zobaczysz, że za miesiąc pojawiłoby się kilka firm, które podstawiłyby nowoczesne autobusy, klimatyzowane, z wejściem od kierowcy, któremu ludzie płaciliby 2 złote lub 1 zł ulgowo, a na boku miałyby napisy "Linia jak 35", "Linia a la 4", etc. Bez dopłat z miasta, bez kupowania autobusów, bez niczego mielibyśmy komfort. Zakład?
Rafał Wolski

Rafał Wolski Ekonomista,
dziennikarz radiowy
i telewizyjny
specjalizuj...

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Jerzy S.:
W przypadku komunikacji autobusowej o PPP sie nie rozmawia.

A kto tak powiedział? Czyli informacje o tym, że w Warszawie ludzi wozi firma Michalczewski są nieprawdziwe?

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Rafał Wolski:
Jerzy S.:
W przypadku komunikacji autobusowej o PPP sie nie rozmawia.

A kto tak powiedział? Czyli informacje o tym, że w Warszawie ludzi wozi firma Michalczewski są nieprawdziwe?

Ale to nie PPP, a realizacja uslugi zleconej w przetargu, na takiej samej zasadzie jak wykonawstwo obiektu na zlecenie miasta czy dostawa artykulow biurowych. Michalczewski nie ponosi zadnych kosztow w infrastrukture potrzebna do realizacji zadania, a jedynie kupuje tabor, ktory jest jego wlasnoscia, wylicza stawke, ktora przyniesie mu zysk i nie ponosi zadnego ryzyka zwiazanego z wykonaniem przewozow, bo zaplata za usluge nie jest uzalezniona od ilosci pasazerow.
Rafał Wolski:
Pokazuję tylko paranoję systemu: ZTM naszymi pieniędzmi opłaca monopolistę, kupuje mu autobusy i jeszcze każe płacić za bilety.
Tylko, ze ten monopolista zostal wybrany przetargu, ktory spelnial warunki ustawy o zamowieniach publicznych, wiec mogla do niego przystapic kazda firma prywatna spelniajaca okreslone kryteria. Podobnie jak do przetargu na ajenta autobusow ZTM, co zreszta sie stalo, ale w tym przypadku uzyskalismy akurat bardzo niska stawke za wozokm.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Nieistotne, że nie PPP, istotne, że prywatna firma świadczy usługi przewozowe, zresztą jedna z 3 prywatnych firm mających udział w transporcie miejskim w Warszawie.

Czy przetarg w Kielcach zakładał wyłonienie jednego przewoźnika?
W Lublinie ogłoszono 4 przetargi
http://lublin.com.pl/artykuly/pokaz/4318/ida,zmiany,w,...

Dobrze by było i w Kielcach podzielić rynek, by mniejsi przewoźnicy świadczyli usługi transportowe.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Oczywiscie, ze warto by bylo, malo tego, gdyby sie zdecydowano na takie rozwiazanie, a bylo jednym z dwoch branych pod uwage, to pewnie udaloby sie uniknac strajku, tyle, ze do 2017 roku nikt niczego dzielil nie bedzie, bo obowiazuje umowa na realizacje przewozow, wiec jaki jest sens rozmowy na ten temat w kontekscie kieleckiego rynku?
Kuba Janyst:
Nieistotne, że nie PPP, istotne, że prywatna firma świadczy usługi przewozowe, zresztą jedna z 3 prywatnych firm mających
udział w transporcie miejskim w Warszawie.

Na tej samej zasadzie powinnismy cieszyc sie z tego, ze prywatna firma buduje nam ulice czy dostarcza artykuly biurowe do urzedu. Dlatego powinno sie odroznic PPP od tematu demonopolizacji rynku transportu publicznego, szczegolnie autobusowego.

PS. I nie stawiajmy Lublina za przyklad, bo do dzis to jedna z najgorszych jakosciowo komunikacji w Polsce. Niewiele zmieni sie przez najblizsze lata patrzac na specyfikacje przewozow, ale moze nalezy to traktowac jako czteroletni okres przejsciowy, w ktorym przedsiebiorcy i mieszkancy przyzwyczaja sie do innych realiow.Jerzy S. edytował(a) ten post dnia 02.03.10 o godzinie 15:41

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

Jerzy S.:
PS. I nie stawiajmy Lublina za przyklad, bo do dzis to jedna z najgorszych jakosciowo komunikacji w Polsce.


Ale to raczej nie z winy przewoźników tylko lubelskiego ZTM:

"Zarząd Transportu Miejskiego ratusz powołał do istnienia pod koniec 2008 roku. Postawiono przed nim konkretny cel: uporządkowanie chaosu Przez cały mijający rok udało się zrealizować tylko jeden aspekt reformy komunikacyjnej: ZTM przejął część wcześniejszych zadań MPK, takich jak sprzedaż i kontrola biletów."
http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,7399926,Dziwny_...

Prywatni przewoźnicy robią swoje, tylko państwowy zarządca nie potrafi ogarnąć problemu przed którym go postawiono.

konto usunięte

Temat: Kolejny pozytywny przykład z Poznania

W lubelskim przypadku ZTM dostosowal mozliwosci do istniejacego taboru prywatnego i MPK. Gdyby chcial wymagac wiecej, to przede wszystkim kontrakt musialby byc na dluzszy okres. Dlatego nie nalezy Lublina stawiac za wzor, ale za kilka lat moze osiagna lepszy standard.Jerzy S. edytował(a) ten post dnia 02.03.10 o godzinie 17:01

Następna dyskusja:

Kolejny dobry przykład




Wyślij zaproszenie do