Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Fajny artykuł nt. tego, co sięrobi w innych krajach, a u nas nie i dlaczego:

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,16529637,Bezpiecze...

I jeszce jeden, o m.in. tym, ile nas kosztują wypadki:
wyborcza.pl/1,75478,16524152,Jazda_polska__czyli_rosyjska_ruletka_na_polskich_drogach.html#sondaz

konto usunięte

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Grzegorz P.:
Fajny artykuł nt. tego, co sięrobi w innych krajach, a u nas nie i dlaczego:

Od lat to powtarzam: praca u podstaw: EDUKACJA całego społeczeństwa + zaostrzenie kar, które powinny być dotkliwe i nieuchronne.
No ale póki co zmiany prawa pod tytułem można jeźdzć na motorze mając kategorię B i zero przeszkolenia plus społeczne przyzwolenie na jazdę pod wpływem % i dragów raczej nie sprzyjają poprawieniu bezpieczeństwa.

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,16529637,Bezpiecze...

I jeszce jeden, o m.in. tym, ile nas kosztują wypadki:


Życzyłabym sobie, żeby składki OC sprawców były odpowiednio wyższe, bo na razie efekt jest taki, że za skutki tych wypadków płacą wszyscy dokoła a nie winowajcy.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

A propos edukacji. Tłumaczyłem spotkanie biznesowe polskiej i czeskiej firmy. Po sprawach biznesowych był obiad i już luźna dyskusja na tematy niebiznesowe. Mowa była również o tym, że w Czechach pracownicy firm, którzy prowadzą samochody służbowe muszą co rok zaliczyć szkolenie dla kierowców (nie chodzi o zawodowych kierowców, bo tych obowiązują jeszcze inne przepisy). W praktyce to wygląda w ten sposób, że przyjdzie jakiś instruktor do firmy, gdzie opowiada o tym, co się zmieniło w PoRD, gdzie popełnia się najczęstsze błędy itp. W sumie to jest taka pogadanka. Ale co rok, tak więc czescy kierowcy są w sumie na bieżąco. Jeżeli ktoś prowadzi samochód służbowy bez tego szkolenia, to w przypadku wypadku pracodawca ma duży problem (m.in. z ubezpieczalnią), bo to on za wypadek odpowiada. Jeżeli szkolenie było, to już wina jest pracownika (bo przecież został przeszkolony). A polski prezes był zdziwiony, w Polsce podobno nie ma w firmach i instytucjach takich szkoleń, dlatego może się zdarzyć, że jeżeli ktoś wyrobił sobie prawo jazdy w latach 70., to od tego czasu w ogóle mógł nie zapoznać się z nowościami w PoRD.

konto usunięte

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Luděk V.:


Czy w Czechach jest bezterminowe prawo jazdy?
IMHO to kolejny czynnik (nie)bezpieczeństwa drogowego u nas, do tego przepisy zmieniające się jak w kalejdoskopie.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Tak, "prawo jazdy" jest bezterminowe. Tylko co jakiś czas trzeba zmienić "legitymację", bo legitymacje są ważne przez 10 lat.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Luděk V.:
Tak, "prawo jazdy" jest bezterminowe. Tylko co jakiś czas trzeba zmienić "legitymację"

kogo?
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Tę kartkę, gdzie jest napisane, że masz prawo jazdy, trzeba raz na jakiś czas zmienić.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Aha, rozumiem.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Kolejny raz Unia musiała bronić nas przed głupotą naszych urędników, ale na szczęscie znów się udało:
"Urzędnicy z Katowic nie przekonali Komisji Europejskiej do finansowania lokalnych dróg. Pieniądze zostaną przekazane na nowe pociągi, tramwaje, remonty torów i systemy park & ride."
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3732004,slaska-...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17360915,Polska_tr...

"W 2013 r. wypadki drogowe kosztowały Polskę 34,2 mld zł, a kolizje - dodatkowo 14,9 mld zł. W sumie aż 49,1 mld zł. (...)
Z raportu przygotowanego dla rządowej Rady wynika, że dwie trzecie tych gigantycznych kosztów wypadków drogowych i kolizji obciąża budżet państwa.(...)
W pesymistycznej prognozie autorzy raportu przewidują, że w latach 2015-20 koszty wypadków i kolizji drogowych w Polsce będą przekraczać 50 mld zł rocznie."

Gdzieś też czytałem, ze te ksozty to 2% polskiego PKB.
Krótko mówiąc - drogi się nie opłacają.

konto usunięte

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Grzegorz P.:
Gdzieś też czytałem, ze te ksozty to 2% polskiego PKB.
Krótko mówiąc - drogi się nie opłacają.

To co likwidujemy autobusy i trolejbusy? One też jeżdżą po tych drogach....
A kolej się opłaca?
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Jolanta I.:
To co likwidujemy autobusy i trolejbusy? One też jeżdżą po tych drogach....

Spokojnie można je zastąpić tramwajami i pociągami, natomiast chodziło mi o drogowy transport indywidualny.
A kolej się opłaca?

Zdecydowanie bardziej.

konto usunięte

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Grzegorz P.:
Jolanta I.:
To co likwidujemy autobusy i trolejbusy? One też jeżdżą po tych drogach....

Spokojnie można je zastąpić tramwajami i pociągami, natomiast chodziło mi o drogowy transport indywidualny.

Litości....zbiorkom jeździ po tych samych drogach co osobówki.
Poza tym zostaje jeszcze transport bułek do sklepu żebyś sobie na śniadanie zjadł świeże pieczywo.
Tak tiry na tory ale skoro koleje leżą to.....
A kolej się opłaca?

Zdecydowanie bardziej.

A komu i gdzie? Bo nie w PL.
Na razie kolej w tym kraju i regionie leży i kwiczy i od lat nic się w tej kwestii nie zmienia a pieniądze leżą, wystarczy się po nie schylić ale przecież lepiej płacić ciężkie miliony rzeszy dyrektorów, prezesów i innym pracownikom wysokiego szczebla w spółkach kolejowych.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Jolanta I.:
Tak tiry na tory ale skoro koleje leżą to.....

Może by je w końcu podnieść?
A komu i gdzie? Bo nie w PL.

Wszędzie indziej.
Na razie kolej w tym kraju i regionie leży i kwiczy i od lat nic się w tej kwestii nie zmienia a pieniądze leżą, wystarczy się po nie schylić ale przecież lepiej płacić ciężkie miliony rzeszy dyrektorów, prezesów i innym pracownikom wysokiego szczebla w spółkach kolejowych.

Tyz prowda...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Trochę danych o wpływie samochodów natsna powietrza:
"Według dr. Tadeusza Kopty z Politechniki Krakowskiej auta są największym źródłem skażenia środowiska, obciążając je ponad 15 tys. związków chemicznych. Są odpowiedzialne co prawda tylko za 10-25 proc. pyłów zawieszonych, za to aż za 80 proc. tlenku węgla i 50 proc. substancji chemicznych pochodzenia organicznego.
Szacunki dotyczące pyłów mogą być jednak zaniżone. - Spalanie ropy powoduje powstawanie pyłu PM1 o średnicy jednego mikrometra. Takie skażenie trudno zbadać. W Polsce nie jest oficjalnie mierzone - mówi Łukasz Adamkiewicz"

Więcej: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17452114,Graty_psu...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Filmik z Katowic:

http://katowice.gazeta.pl/katowice/10,98476,17478701,P...Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.02.15 o godzinie 11:39
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Długi tekst, ale b. ciekawy:

http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/863532,jak-zbudowa...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

To się w końcu musiało zdarzyć:

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,193642...

konto usunięte

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Straszna tragedia...przed samymi świętami.....tragedia, której można było uniknąć.....
Z uporem maniaka twierdzę, że kary dla kierowców są w tym kraju za niskie, zapewne dostanie zawiasy za nieposzlakowaną opinię itd.

Tak z nieco innej beczki: jak tamto przejście jest oświetlone?
Bo niestety wiele przejść jest kompletnie nie oświetlonych albo nawet jak lampy świecą to jak świeczki i dojrzeć pieszego jest momentami bardzo trudne.

Edt.Od jakiegoś czasu jeżdżę z kamerą w aucie i już zdarzyło mi się nagrać takiego debila, który o mało co nie zabił na pasach, na szczęście pieszy .....uciekł z przejścia, inaczej w najlepszym razie byłby ranny.

Szczegóły:
http://www.tvn24.pl/wypadek-w-tychach-nie-zyje-dwojka-...Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.12.15 o godzinie 22:56
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Infrastruktura miejska a zasady koegzystencji...

Wczoraj też miałem przygodę na Brackiej. Jedno auto się zatrzymało, więc przechodzę, ale oczywiście badam, co się dzieje na drugim pasie. Na drugim pasie zbliża się rozpędzone auto, hamuje późno i gwałtownie, ale zdążyło. Za nim ledwo zdążyło zahamować auto, które przejechało z pierwszego pasa (kierowca chciał ominąć samochód, który zatrzymał się przed przejściem), a tuż za nim trzecie auto, któremu tam wleciał samochód z pierwszego pasa.

Następna dyskusja:

ul.Graniczna nie dla kierow...




Wyślij zaproszenie do