Temat: Sposób zamówienia szpitali
Dziękuję, każdy punkt widzenia jest dla nas ważny.
Jacek O.:
Rozumiem iż planujecie stworzenie systemu który będzie automatycznie składał pełne zamówienie do hurtowni tzn. sam oszacuje potrzebną ilość i wyśle takie zapotrzebowanie do hurtowni, w związku z tym widzę kilka punktów krytycznych:
Buster w pełni kontroluje co kiedy i przez kogo zadziało się z konkretną jednostką w opakowaniu i opakowaniem.
Od zamówienia, przyjęcia do apteki - wyjścia z apteki na oddział, przyjęcie na oddziale, zlecenie przez lekarza, pobranie z apteczki oddziałowe, podanie pacjentowi.
W związku z tym w każdej chwili "wie" ile czego się znajduje w całym szpitalu i "przewiduje" co będzie potrzebne w najbliższych godzinach (z mniejszą dokładnością dniach) na poszczególnych oddziałach/odcinkach/salach.
Automatyczne zamawianie jest jedną z funkcji którą może posiadać. Rozwiązanie jest już dostępne na Świecie i wdrażane w Ośrodku Referencyjnym w Polsce, ale akurat apteka nie jest tam "wymagającym" elementem.
1. W odróżnieniu od aptek otwartych apteki szpitalne posiadają wielu dostawców zmieniających się przy przetargach część z nich to niewielkie hurtownie bez zaawansowanych rozwiązań informatycznych więc nie skonfigurujecie tego jak w kamsoft gdzie program apteki kontaktował się bezpośrednio z programem hurtowni(swoją droga polecam przejrzeć darmowe demo programu). W tym punkcie szalenie istotne jest by apteka miała dobrze opisane indeksy z dobrze przypisanymi kodami BAZYL/BLOZ
System w mniejszym, bądź większym stopniu (w zależności o d wybranych funkcji), będzie zintegrowany z PIS/HIS.
Pod hasłem "automatycznie" miałem na myśli również wygenerowanie pliku xlm czy pdf, który za pomocą eFax, czy e-mail będzie wysyłany w odpowiednie miejsce (technicznie stopień i forma automatyzacji jest niemal dowolna).
Liczba dostawców na pewno będzie sprawiała problem, ale w tradycyjny sposób i tak ich dane trzeba wprowadzić do systemu.
2. Kłopotliwe będzie ustalenie logarytmu zamawiania dla wszystkich pozycji bowiem poza pozycjami idącymi w dużych ilościach i "płynie" (np. NaCl 0,9%) istnieją pozycje wyjątkowe zamawiane tylko za zgodą dyrekcji itp. które nie są standardowo przechowywane w aptece, program musiał by odróżniać te pozycje i ich nie zamawiać samoistnie; pozycje które nie są zawarte w przetargu; pozycje które zaczęły być używane w dużo większych ilościach (z praktyki znam skoki rzędu 600% m/m)
Tego typu ustawienia nie wymagają wiedzy programisty - konkretne opakowanie jest w systemie identyfikowane za pomocą informacji zawartych w kodzie kreskowym (łatwo pogrupować kody tak, aby było zgodnie z procedurą).
3. Ryzyko częstych małych dostaw: często istnieje limit stanów magazynu (ilościowy i wartościowy), co może doprowadzić do sytuacji gdy lek będzie zamawiany codziennie bo program nie będzie chciał przekroczyć tego limitu a lek będzie wydawany na oddziały dość szybko, wiem iż wasz system sam przyjmuje leki na stan magazynu ale ktoś wpierw musi je przyjąć od dostawcy i sprawdzić zgodność z fakturą. (czas poświęcony na przyjmowanie towaru może nie równoważyć tego poświęconego na zamówienie towaru).
1) system wie co jest w całym szpitalu (apteka, oddziały, "w drodze"), ale jednocześnie przewiduje co gdzie będzie potrzebne. Dzięki temu analizuje i optymalizuje dostawy - wartość, ilość, czas, a nawet godziny zamówień są do ustawienia z poziomu komputera np. kierownika apteki. Czyli jest dokładnie odwrotnie - jeżeli czegoś potencjalnie ma zabraknąć - apteka dostaje alert, ale z drugiej strony nie zamawia "bezmyślnie" tego co zeszło na jednym odcinku gdy ten preparat zalega na innym. Pilnuje dat ważności, tak aby spływały starsze, a w aptece były z długim okresem ważności (wielkość stanów magazynowych, wartość zamówień etc- wszystko jest do ustawienia).
2) przyjęcie od dostawcy może się odbywać automatycznie (maszyna zabiera pojedyncze opakowania i określa je po kodzie kredkowym), lub pół automatycznie (pracownik apteki podaje maszynie leki o tym samym kodzie określając ich liczbę) - a obu przypadkach fizycznie należy porównać jedynie wydruk z systemu - co zostało załadowane vs to co na fakturze, lub przed umieszczeniem w maszynie porównać to co w kartonach vs to co na fakturze.
Wyjątkiem są tylko leki "nowe" dla systemu, których kodu kreskowego maszyna nie posiada (wtedy ręcznie należy wybrać czemu kod odpowiada). Czas jaki maszyna potrzebuje na "przyjęcie towaru" nie jest kluczowy, bo może to się dziać np. nocą, gdy jest mniejsze obciążenie pracą, ale ułożenie pojedynczego opakowania trwa kilka-kilkanaście sekund.
4. System musi zamawiać leki z wyprzedzeniem wynikającym z czasu dostawy leku do apteki, nie wszystkie hurtownie dostarczają lek na następny dzień.
System przewiduje zapotrzebowanie dla pacjentów dla których lekarze wprowadzili zlecenia. Tylko w sytuacji gdy pojawia się pacjent i lekarz zleca mu coś czego nie ma na terenie szpitala może wystąpić taka sytuacja (wtedy alert do apteki, że dany lek jest potrzebny z hurtowni na cito), ale jednocześnie lekarz otrzyma informację, że dany preparat nie jest dostępny na oddziale/w szpitalu. Przy okazji receptariusz "samodzielnie" się aktualizuje (informacja do dyrekcji szpitala + pełna statystyka dotycząca zużycia/kosztów etc)
5. Leki które są wycofywane z użycia w szpitalu powiedzmy iż komitet terap. postanowił zacząć stosować pantoprazol zamiast omeprazolu program sięgając do danych historycznych nadal będzie zamawiał pantoprazol i mnóstwo tego typu niuansów które nie dadzą się zamknąć w żadnym schemacie czy logarytmie.
Tak jak pisałem - w sekundzie w której lekarz zmienia zlecenie system już wie, że tego IPP nie będzie potrzebował.
W systemie działającym we Włoszech - lekarz przepisując lek jest informowany o zamiennikach i odpowiednikach, kosztach terapii, a także tym co jest dostępne na terenie szpitala. Czyli w sytuacji gdy komitet terapeutyczny zdecyduje o zmianie IPP - na poziomie apteki blokowane są dalsze dostawy jednego i w ciągu najbliższych dni lekarze mają możliwość zejść ze stanów magazynowych, tak aby lek się nie przeterminował.
Mówimy o systemie, a nie urządzeniu - możliwości dodatkowych funkcji nie da się określić - mogą powstać w niedługim czasie po tym jak ktoś ją wymyśli/zaproponuje.
Bazą jest dokładne określenie ile, czego, gdzie jest i ile czego gdzie, kto zlecił - reszta to już dane, które są odpowiednio obrabiane i wyświetlane/przesyłane.
PS w przypadku wycofania czegoś - z poziomu apteki można zablokować daną serię, opakowanie i od tej sekundy system nie przepuści go. Nawet gdyby to się wydarzyło kilka sekund przed tym jak pielęgniarka miała podać pacjentowi - to opakowanie nie będzie mogło być wydane z wózka z lekami.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.08.14 o godzinie 21:38