Temat: Zamówienia publiczne w projektach z EFS
Artur Wójcik:
tekst pierwotny:
§ 9. 1. Instytut, projektodawca lub organizator szkolenia może, w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych, zlecić podwykonawcy wykonanie części działań, w ramach realizowanego projektu, dotyczących:
1) szkoleń oraz doradztwa związanego ze szkoleniem;
2) promocji szkoleń lub
3) badań, analiz i ekspertyz związanych z oceną potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia oraz z oceną efektywności szkolenia.
Tak, święta racja, ale...zabrakło kilku punktów, które pozwalają na właściwe zrozumienie pojęcia "zlecenia PODWYKONAWCY"
2. Podwykonawca nie może zlecić wykonania działań, o których mowa w ust. 1, innemu podmiotowi.
3. Podwykonawcą w zakresie działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, może być wyłącznie podmiot działający na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich.
4. Suma zleceń, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 30 % wartości projektu.
Tak więc tryb określony w ustawie pzp zobowiązywał WYŁĄCZNIE w przypadku podwykonawstwa (w kosztorysie koszty ujmowane są w pozycji 1.3.7 Koszt netto zakupu usług szkoleniowych i doradztwa związanego ze szkoleniem.
A zatem - odwołując się do wytycznych obowiązujących w tamtym okresie "Wnioskodawca może przewidzieć zlecenie realizacji części zadań podwykonawcom. Przy wyborze podwykonawców obowiązuje konieczność przestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych.
Dopuszczalny jest jeden poziom podwykonawstwa (Beneficjent może zlecić realizację części projektu innej instytucji, która nie ma już prawa dalszego zlecania, jest zobowiązana wykonać zadanie samodzielnie), przy czym udział podwykonawstwa nie może być wyższy niż 30% wartości projektu.
Za podwykonawcę uważa się osobę prawną lub przedsiębiorcę, któremu Beneficjent zleca wykonanie części działań w ramach realizowanego projektu dotyczących:
a) szkoleń oraz doradztwa związanego ze szkoleniem, lub
b) promocji szkoleń, lub
c) badań, analiz i ekspertyz związanych z oceną potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia oraz z oceną efektywności szkolenia.
Podwykonawcą w zakresie określonym w lit. a) może być wyłącznie podmiot działający na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, w rozumieniu § 6 ust. 2 Ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Za podwykonawstwo uważa się realizację usługi merytorycznej lub realizację usługi merytorycznej wraz z jej obsługą.
Przykład I Podwykonawstwo związane z realizacją wyłącznie usługi merytorycznej (dotyczy lit. a)
Beneficjent zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zleca przeprowadzenie szkolenia „Techniki negocjacji” Firmie X. W zakres tego zlecenia wchodzi wyłącznie praca trenerów (usługa merytoryczna). Sala szkoleniowa udostępniana na cele tego szkolenia jest własnością Beneficjenta. Wszelkie pozostałe usługi związane z realizacją szkolenia tj. catering, noclegi, transport są dostarczane przez Beneficjenta.
W powyższym Przykładzie podwykonawstwem jest praca trenerów Firmy X.
Przykład II Podwykonawstwo związane z realizacją usługi merytorycznej wraz z obsługą szkolenia (dotyczy lit.a)
Beneficjent zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zleca przeprowadzenie szkolenia „Techniki negocjacji” Firmie Y. W zakres tego zlecenia wchodzi zarówno praca trenerów (usługa merytoryczna), jak i np. wynajem sali szkoleniowej, catering, noclegi, transport itp. (obsługa szkolenia).
W powyższym Przykładzie podwykonawstwem jest zarówno praca trenerów (usługa merytoryczna) Firmy Y, jak i wynajem sali szkoleniowej, catering, noclegi, transport (obsługa szkolenia).
Przykład III Podwykonawstwo związane z realizacją wyłącznie usługi merytorycznej (dotyczy lit. b i c)
Beneficjent zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zleca przeprowadzenie kampanii promocyjnej (badania potrzeb szkoleniowych) Firmie W. W zakres tego zlecenia wchodzi wyłącznie praca ekspertów (usługa merytoryczna). Wszelkie pozostałe usługi związane z przeprowadzeniem kampanii promocyjnej (badania potrzeb szkoleniowych) tj. druk, materiały, powierzchnie reklamowe, wynajem sal na konferencje (niezbędne materiały) są dostarczane przez Beneficjenta.
W powyższym Przykładzie podwykonawstwem jest praca ekspertów Firmy W.
Przykład IV Podwykonawstwo związane z realizacją usługi merytorycznej wraz z jej obsługą (dotyczy lit. b i c)
Beneficjent zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zleca przeprowadzenie kampanii promocyjnej (badania potrzeb szkoleniowych) Firmie Z. W zakres tego zlecenia wchodzi zarówno praca ekspertów, jak i wszelkie pozostałe usługi związane z przeprowadzeniem kampanii promocyjnej (badania potrzeb szkoleniowych) tj. druk, materiały, powierzchnie reklamowe, wynajem sal na konferencje (niezbędne materiały).
W powyższym Przykładzie podwykonawstwem jest zarówno praca ekspertów Firmy Z, jak i wszelkie pozostałe usługi związane z przeprowadzeniem kampanii promocyjnej (badania potrzeb szkoleniowych) tj. druk, materiały, powierzchnie reklamowe, wynajem sal na konferencje (niezbędne materiały).
A więc nie ma mowy o podwykonawstwie w przypadku zawierania przez Beneficjenta umów z trenerami (dla ułatwienia są to osoby fizyczne, a nie przedsiebiorcy lub osoby prawne), dostawcami cateringu, sprzętu, usług drukarskich oraz wszelkimi innymi działaniami!
Dlatego twierdzę, że nawet wówczas (od nowelizacji z maja 2006 do zmiany wzoru umowy w sierpniu i rozp.MGiP we wrześniu) nie było obowiązku stosowania procedur zamówień publicznych w innych przypadkach niż powykonawstwo, a odmienne stanowisko wynikało z nadgorliwości urzędniczej.