konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Drodzy graficy, pracownicy wydawnictw, agencji graficznych, składacze tekstów, reklam, poligrafowie itp.....

Mam prośbę o odpowiedź na pytanie:
Jakie braki jakiej wiedzy mają Ci co wam pracę zlecają? (czyli pracownicy działów promocji, marketingu, agencji reklamowych, biur ogłoszeń, itp)...

Co powinni wiedziec?

Wyjatkowo wkurzonych zapraszam do obszernych i szczegółowych wypowiedzi na priv :)

jeśli nie bedize odpowiedzi przez tydzień, proszę moderatora o wywalenie tematuUrszula W. edytował(a) ten post dnia 06.05.08 o godzinie 11:06
Magdalena N.

Magdalena N. DTP/grafik

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Urszula W.:
Drodzy graficy, pracownicy wydawnictw, agencji graficznych, składacze tekstów, reklam, poligrafowie itp.....

Mam prośbę o odpowiedź na pytanie:
Jakie braki jakiej wiedzy mają Ci co wam pracę zlecają? (czyli pracownicy działów promocji, marketingu, agencji reklamowych, biur ogłoszeń, itp)...

Braki rozmaite. Każdy z nich może nie wiedzieć czegoś innego. Ci, z którymi mam okazję pracować, najczęściej nie rozumieją, co znaczy "tekst zamieniony na krzywe" i dlaczego nie da się go tak po prostu edytować [to przeważnie klienci-marketingowcy], albo nie znają różnicy między poglądowym plikiem "72dpi, RGB" a plikiem przygotowanym do druku i się upierają, że to prawidłowy materiał i należy go wysłać do produkcji :]
Co powinni wiedziec?

Brak wiedzy nie jest przestępstwem. Nie wymagam od klientów, żeby się znali doskonale na _mojej_ robocie, natomiast oczekuję, że będą się znali na swojej... Irytuje mnie trochę, kiedy od agencji graficznej dostaję pliki "produkcyjne" pełne rażących błędów technicznych [np. brak spadów, kolory w pracy niezgodne z założeniami technicznymi itp.], a co gorsza z twórcą pliku nie można się dogadać, bo on nie widzi problemu i uważa, że tak jest doskonale ;> Albo gdy osoba, która ma ostatecznie zatwierdzić pracę do druku, nie zauważa błędów merytorycznych w materiale, który sama opracowała.
Aha, i nie znoszę, gdy klient nie odpowiada na wyraźne pytania i gdy sam nie wie, co zamawia i z czego to ma być wykonane :]

Błędy są rzeczą ludzką, ja też je popełniam, tylko że przy okazji staram się czegoś nauczyć i tych błędów ponownie nie powtórzyć, a niektórzy z moich klientów, mam wrażenie, są całkowicie odporni na uwagi, wskazówki i grzeczne sugestie, że możnaby to i to zrobić lepiej.
Przygotowaliśmy kiedyś specyfikację, która dokładnie wyszczególnia, jak powinny wyglądać pliki klientów przekazywane do naszej drukarni. Wysyłamy to wszystkim zainteresowanym i szczerze mówiąc, nie zauważyłam, żeby dzięki temu jakość nadsyłanych materiałów znacząco się poprawiła ;>
Ale mam też takich klientów, którzy od razu przygotowują materiał prawidłowo, albo jeśli czegoś nie wiedzą, to najpierw otwarcie o tym mówią i proszą o wskazówki. Cenię ich bardzo wysoko :)
Wyjatkowo wkurzonych zapraszam do obszernych i szczegółowych wypowiedzi na priv :)

A do czego to ma służyć? :)
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

ojjj dużo do pisania, może potem mnie natchnie :)

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

...prosiłam kiedyś o przesłanie zdjęć do druku wg. załączonej specyfikacji... dostałam faksem :]
Klara Zawada

Klara Zawada Key Account, DTP
Coordinator w Oneway
Advertising

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Rzeczywiście klient zupełnie nie musi wiedzieć na czym polega moja praca i nie staram się nigdy go w to angażować. Powtarzam tylko jak do dziecka prośby merytoryczne. Najbardziej wkurza mnie niekompetencja innych grafików, głównie z Agencji-Kreatywnych - to rzeczywiście typowe: Brak spadów, czarny tekst w CMYK, teksty na linii cięcia i problem z komunikacją. A jeszcze bardziej irytuję się, kiedy dostaję do skończenia pracę [pardon my french] spieprzoną przez innego DTP-a. Dostałam kiedyś książkę, w której nieomal nie istniały marginesy, czcionka była zbyt ozdobna a rysunki niewłaściwie umieszczone w tekście. Może to nie brzmi zabawnie, ani nie budzi grozy, ale... był to podręcznik dla studentów medycyny

PS
Jesli chodzi o główny wątek, to byłoby bardzo wiele do napisania, ale też ciekawi mnie czemu ma służyć moja wypowiedź, zanim zacznę obsmarowywać współpracowników :)Klara Zawada edytował(a) ten post dnia 06.05.08 o godzinie 21:40
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Najbardziej wkurzaja mnie takie pytania, jak w temacie :)
Jarek M.

Jarek M. POP (Pan Od
Pudełek), czasem i
inne...

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

a mnie sie juz nie chce gadac
bo to jet tak ze dostaje ktos specyfikacje - i jak ja rozumie to chociaz cos tam przygotuje, a jak nie kuma to lepiej zeby sie nie dotykal (zobaczcie taki watek na pl.comp.grafika albo dtp - byl chyba wczoraj, o "czcionkach zamienionych na krzywe")

wiem, ze i ja nie jestem swiety bo czasem moje pliki sa okropne - ale to brak czasu, brak umiejetnosci - pisze , mowie wtedy przygotowalni polimerow, o tym
moze mnie rozpiescili, a moze coraz bardziej zajmuje sie papierkologia a nie projektowaniem :(

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

bardzo bardzo dzieki :)
Eva Evosz C.

Eva Evosz C. archeolog / grafik

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Natalia P.:
...prosiłam kiedyś o przesłanie zdjęć do druku wg. załączonej specyfikacji... dostałam faksem :]

ja dostawalam zdjecia w rozdzielczosci 28 :)

rowniez materialy faksem - duzych planow i map z prosba szybkiego przerysowania w corelu :D

podrasowane skany rysunkow dokumentacji w olowku :)

bomba,bombeczka,bombunia :)

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Ewa (Ewosz) Czyżewska:
Natalia P.:
...prosiłam kiedyś o przesłanie zdjęć do druku wg. załączonej specyfikacji... dostałam faksem :]

ja dostawalam zdjecia w rozdzielczosci 28 :)

No to akurat luz - jak zdjęcie jest ostre jak żyletka i ma 3200x2440 pixeli to se może mieć nawet 5 dpi :). Tu zmiana rozdzielczości bez resamplowania nic nie zepsuje.

rowniez materialy faksem - duzych planow i map z prosba szybkiego przerysowania w corelu :D
Jak BW, to raczej aż tak strasznie nie jest - kiedyś faxem przyszedł wydruk folderu klienta, a na nim logo do przerysowania (full kolor)

podrasowane skany rysunkow dokumentacji w olowku :)

bomba,bombeczka,bombunia :)
Eva Evosz C.

Eva Evosz C. archeolog / grafik

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Paweł Uniejewski:
Ewa (Ewosz) Czyżewska:
Natalia P.:
...prosiłam kiedyś o przesłanie zdjęć do druku wg. załączonej specyfikacji... dostałam faksem :]

ja dostawalam zdjecia w rozdzielczosci 28 :)

No to akurat luz - jak zdjęcie jest ostre jak żyletka i ma 3200x2440 pixeli to se może mieć nawet 5 dpi :). Tu zmiana rozdzielczości bez resamplowania nic nie zepsuje.

Tak pieknie to nie bylo :)

rowniez materialy faksem - duzych planow i map z prosba szybkiego przerysowania w corelu :D
Jak BW, to raczej aż tak strasznie nie jest - kiedyś faxem przyszedł wydruk folderu klienta, a na nim logo do przerysowania (full kolor)
no tak ale przerysuj w corelu w jeden dzien np mape Warszawy na podstawie go******go skanu :)
podrasowane skany rysunkow dokumentacji w olowku :)

bomba,bombeczka,bombunia :)
Marta Śliwa

Marta Śliwa Operator DTP/ GRAFIK
- SZUKAM ZLECEN -
WYSTAWIAM FV

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Natalia P.:
...prosiłam kiedyś o przesłanie zdjęć do druku wg. załączonej specyfikacji... dostałam faksem :]


hehehe...dobre...jeszcze takiego cuda nei slyszalam..hihih
Marta Śliwa

Marta Śliwa Operator DTP/ GRAFIK
- SZUKAM ZLECEN -
WYSTAWIAM FV

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Urszula W.:
Drodzy graficy, pracownicy wydawnictw, agencji graficznych, składacze tekstów, reklam, poligrafowie itp.....

Mam prośbę o odpowiedź na pytanie:
Jakie braki jakiej wiedzy mają Ci co wam pracę zlecają? (czyli pracownicy działów promocji, marketingu, agencji reklamowych, biur ogłoszeń, itp)...

Co powinni wiedziec?


.....
co powinni wiedziec...
mnie najbardziej wkurza, pytanie "kiedy to bedzie gotowe do druku? jak dlugo Ci to zajmie?"
Czy oni nie rozumieja, ze przygotowanie do druku zajmuje wiecej niz chwilka, ze trzeba troszke poswiecic czasu zdjeciu by je wyretuszowac, dostosowac kolorystycznie,
albo druga kwestia,... brak specyfikacji... i haslo : "pzygotuj to do druku" wrrr.. przeciez sa rozne techniki druku i trzeba wiedziec jaka technika by odpowiednio material do druku przygotowac!
Marta Śliwa

Marta Śliwa Operator DTP/ GRAFIK
- SZUKAM ZLECEN -
WYSTAWIAM FV

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

ach... a jak material jest dodrukowywany i w tej samej drukarni i na tym samym podlozu i dostajesz inny kolorystycznie.. czyli kupe... to jest masakra... czemu Ci drukarze sie nei staraja i na odpierdziel tak robia prace :(

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

ja to wszystko zebrałam, musze tylko troche czasu znaleźć na stworenie czegoś mądrego

a swoją drogą, już nie chcąc tworzyć kolejnego wątku, tak trochę komercyjnie zapraszam na inaugurujące szkolenie dla drukarń i branży poligraficznej, polecam :)

"Skuteczne zdobywanie oraz rozliczanie dotacji dla branży drukarskiej i poligraficznej”

17 czerwca 2008 r.
Piaseczno, ul. Armii Krajowej 2
do dnia 3 czerwca koszt 75, później 85 zł.

Koszt podobnych szkoleń to kilkaset złotych!!!!
kontakt: biuro@printpartner.com.pl
Jarek M.

Jarek M. POP (Pan Od
Pudełek), czasem i
inne...

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Urszula W.:
ja to wszystko zebrałam, musze tylko troche czasu znaleźć na stworenie czegoś mądrego

a swoją drogą, już nie chcąc tworzyć kolejnego wątku, tak trochę komercyjnie zapraszam na inaugurujące szkolenie dla drukarń i branży poligraficznej, polecam :)

"Skuteczne zdobywanie oraz rozliczanie dotacji dla branży drukarskiej i poligraficznej”

17 czerwca 2008 r.
Piaseczno, ul. Armii Krajowej 2
do dnia 3 czerwca koszt 75, później 85 zł.

Koszt podobnych szkoleń to kilkaset złotych!!!!
kontakt: biuro@printpartner.com.pl


no tak
jakas reklama to jest
a niby miala byc przyjacielska pogwedka

sorry ale nie lubie jak mnie sie w konia robi - choc konie lubie
Irenka Czusz

Irenka Czusz design, ilustracja,
grafika użytkowa,
identyfikacja
wizua...

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Wkurza mnie to, że nie mam domu na bali:-)

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

nie no, takie to początki
jak cos bede o komercji w specjalnym miejscu pisac no!

a teraz z kolei szukam specjalistów, wykładowców, wieloletnich wyjadaczy co by im dac zarobic.. w sensie by się wiedzą dzielili.
czy to też koniowe?

konto usunięte

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Konie to jedno, ale wątek fajny, nie zarzucajmy go tak lekko! Tylko ja bym zmieniła trochę kąt natarcia.

Sama kilka lat pracowałam jako detepetka i dopóki tak było - nie miałam żadnego problemu z dogadaniem się z innymi grafikami i detepowcami, wszyscy mówili jednym językiem i zawsze dało się dogadać. Tymczasem kilka miesięcy temu przeszłam "na drugą stronę barykady" i teraz to ja zlecam grafikom, agencjom itp. różne prace.

Nić porozumienia prysła z głuchym brzękiem. Jakbym nagle mówiła innym językiem, chociaż akurat pech chciał, że wiem, co to są spady, punktury, pasery, sztanca, wykrojnik, gramatura, raster, panton, fonty zamienione na krzywe, tracking, kerning, cmyk, rozdzielczość itp.

Nagle z punktu klienta odkrywam, że pliki przygotowane z QXP na PressOpt [mam stację graficzną w robocie i nie obawiam się jej użyć!] ze spadami i z fontami zamienionymi na krzywe "nie nadają się do druku" zdaniem takiego pana drukarza, więc on musi wszystko [biedaczek] zrobić jeszcze raz - całkiem często w Corelu - i trwa to tygodniami zanim coś wymęczy, po czym do akceptu przysyła mi Arial 12 pt z leadingiem 14, chociaż w wytycznych miał wyraźnie napisane, że ma być Univers 9 pt z leadingiem 13 i trackingiem +2.
Pomijam już złote wpadki agencji, która przy nanoszeniu drobnej poprawki w wierszu 2 przy okazji skasuje cały wiersz 4 i nawet tego nie zauważy [chociaż szlag mnie trafia, jak po raz 10 czytam CAŁY tekst ulotki czy innej reklamy i znajduję nowe błędy]. A co to jest retusz kolorów, to mało kto wie - a jeśli mówi, że wie, to sprowadza się to do przesycenia kolorów do wyrzygu.

Powiem Wam, że pracując jako grafik nigdy w życiu nie wkurzałam się tak na niedouczonych klientów - bo tym to zawsze można było coś wytłumaczyć - jak teraz się wkurzam na niedouczonych grafików, którym się wydaje, że "klient=debil".
Irenka Czusz

Irenka Czusz design, ilustracja,
grafika użytkowa,
identyfikacja
wizua...

Temat: CO NAS W PRACY DENERWUJE czyli prośba o opinię

Dzielę się wiedzą za pieniądze:-) Ale jakoż ostatnio kilka osób che tej wiedzy za darmo i dziwi się jak odmawiam.



Wyślij zaproszenie do