Anna Małyszko (Wiejak)

Anna Małyszko
(Wiejak)
mgr położnictwa /
mgr sztuki /
żołnierz zawodowy /
dyplom...

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Witam!

Na forum jedna pani utrzymuje, że na jej weselu był "kamerzysta", który
filmował kamerą HD w jakości full HD (HD 1080 25p) i że przez cały czas pracował sam -w przerwach na posiłki zrzucał materiał na laptopa, a dźwięk nagrywał osobno na dyktafony(!) I mało tego, jeszcze w tych przerwach na posiłek montował materiał w HD na owym laptopie. Koszt usługi wynosił 2 m-ce temu 2000zł.

Czy Pastwa zdaniem - zdaniem profesjonalistów - coś takiego w ogóle
jest możliwe?
Z tego co się orientuję, materiał w HD zajmuje dużo pamięci, wolno się zgrywa, a montaż jest czasochłonny, no i sprzęt drogi... Czy zatem możliwe jest, że ten pan mógł to wszystko zrobić "na kolanie", sam i w takiej niskiej cenie w jakości full HD?

Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedzi.

konto usunięte

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Ciekawe jaka kamerą filmował może taka co ledwo się mieści w ręce , ale koszt wesela w HD to mniej wiecej 2000 zl ale z tym montazem na weselu to przegięcie chyba ze mial macbooka pro i final cut ale renderowac na tym se nie wyobrazam komputer by chyba umarl w meczarniach.
Emil Gawin

Emil Gawin Pan od ruchomych
obrazków

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Możliwe jest wszystka, ale jak to mawiają HaDe HD nie równe :)
Pierwszą rzeczą któą należy brac pod uwagę jest kamera przy pomocy której nagrywał tenże człowiek. O ile kwestia rozdzielczości jest dość oczywista bo tak naprawdę to jedyne kryterium na które zwracaja osoby wybierające kamerę czy wynajmujące człowieka z kamerą.
Wszystko ma być HaDe super kinowa jakość, a kamera ma być duża i wyglądająca profesjonalnie. Niestety żadko kiedy ludzie pytają o próbkę materiału już zmontowanego od danego"artysty" weselnego, nikt nie pyta o optykę kamery i o to jakich dodatkowych urządzeń używa dany operator (statywy i inne takie) - oczywiście że nie wszystcy muszą wiedzieć co i jak powinno wyglądać jeśli chodzi o optykę czy ilośc luxów potrzebnych do normalnego filmowania, ale skończmy w końcu z podejściem że jak ma napisane HD i jest większa niż kamera w mojej komórce to znaczy że musi być profesjonalna.
Ale wracając do Twojego pytania. Czy to wszystko o czym napisałaś jest możliwe? Oczywiście że jest ale...

osobiście nigdy bym sie nie zgodził żeby taki ktoś montował materiał z - w sumie najważniejszego dnia w życiu- w przerwach pomiędzy filmowaniem gdy w jednym ręku trzyma kotleta a w drugim kieliszek wódki. Wolałbym zeby taki ktoś zabrał materiał do studia... posiedział nad nim kilka dni i oddał mi dobrze zrobiony materiał.

Czy możliwe jest żeby to zmontować.. tak na kolanie? Tak, ale tak jak już napisał mój przedmówca - musiałby to być naprawdę drogi i naprawdę wydajny laptop.

A tak już reasumując to chyba wiem jak zostało zrobione, lub jak mogło zostac zrobione.
Kiedyś miałem okazję uczestniczyć jako operator w pewnej konferencji i od pracodawcy usłyszeliśmy żeby nagrywać SD wide screen utrzymując że nagrywamy HD. Dla zlecającego to i tak bez różnicy bo materiał i tak dostaje na płycie DVD więc nie zauważy różnicy.

I własnie tak to mogło wyglądać... artysta nagrywał SD widescreen, montował na kolanie, wypluł na DVD z jakimś prerenderowanym menu i dzieło sztuki gotowe.
Anna Małyszko (Wiejak)

Anna Małyszko
(Wiejak)
mgr położnictwa /
mgr sztuki /
żołnierz zawodowy /
dyplom...

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Emil Gawin:
A tak już reasumując to chyba wiem jak zostało zrobione, lub jak mogło zostac zrobione.
Kiedyś miałem okazję uczestniczyć jako operator w pewnej konferencji i od pracodawcy usłyszeliśmy żeby nagrywać SD wide screen utrzymując że nagrywamy HD. Dla zlecającego to i tak bez różnicy bo materiał i tak dostaje na płycie DVD więc nie zauważy różnicy.

I własnie tak to mogło wyglądać... artysta nagrywał SD widescreen, montował na kolanie, wypluł na DVD z jakimś prerenderowanym menu i dzieło sztuki gotowe.

No właśnie o to mi chodziło, że osoba nagrywa w SD, a nie HD, tylko nie wiedziałam jak to się fachowo nazywa cały ten wide screen...
No ale cały sens nagryania w HD jest przecież taki, żeby można było obejrzeć film w dobrej jakości na telewizorze full HD z odtwarzacza blue-ray?
Anna Małyszko (Wiejak)

Anna Małyszko
(Wiejak)
mgr położnictwa /
mgr sztuki /
żołnierz zawodowy /
dyplom...

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

na innym wątku wszyscy też są zdania, że cudów nie ma...Anna Małyszko (Wiejak) edytował(a) ten post dnia 25.10.10 o godzinie 19:15
Mateusz Gamrat

Mateusz Gamrat Freelancer ...
Twórca/Przetwarzacz
obrazu ;)

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Ja mam tylko pytanie,
czy on na tym weselu skończył montować to wesele?
Bo tego nie napisałaś.

Koleś jakiś samobójca ;)

Bo między montażem a montażem też jest mała różnica.
W pierwszym wypadku to montaż wstępny, czyli nic efektownego.

A może mr. chciał sobie super szybko zaoszczędzić czas,
bo wziął jakiś dopalacz póki były legelne :)

Pozdrowionka
Anna Małyszko (Wiejak)

Anna Małyszko
(Wiejak)
mgr położnictwa /
mgr sztuki /
żołnierz zawodowy /
dyplom...

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Mateusz Gamrat:
Ja mam tylko pytanie,
czy on na tym weselu skończył montować to wesele?
Bo tego nie napisałaś.

Koleś jakiś samobójca ;)

Bo między montażem a montażem też jest mała różnica.
W pierwszym wypadku to montaż wstępny, czyli nic efektownego.

A może mr. chciał sobie super szybko zaoszczędzić czas,
bo wziął jakiś dopalacz póki były legelne :)

Pozdrowionka

No właśnie nie wiem. Ta pani go reklamuje http://www.goldenline.pl/103392/
w opisany powyżej sposób, który wydał mi się mało realny, ale jak tylko napisałam, że mam wątpliwości czy to możliwe i poprosiłam o linka, to pani się obraziła i linka mi nie posłała :(

konto usunięte

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Szanowna Pani,

Zajmuję się sprzętem zawodowym do produkcji TV i kinowej.
Prawdziwa rejestracja HDTV jest po za zasięgiem większości
odbiorców. Najtańsza kamera "body" HD profesjonalna z obiektywem to 60 tys.USD, i do tego jeszcze specjalny zestaw montażowy za niemałe pieniądze.
Większośc amatorów video filmowców korzysta z kamer 1 przetwornikowych a jeśli już kamera ma 3 przetworniki to sam przetwornik ma wymiar o proporcjach 4:3,
natomiast obraz 16:9 powstaje w wyniku kaszetowania z góry i dołu.
Wypadkowa rozdzielczośc niestety bardzo na tym cierpi i jest tylko z nazwy
jako HD i tyczy się jak już tu opisano proporcji i wymiarów obrazu dostosowanych do współczesnych odbiorników TV. Żeby dobic całą sprawę, powiem tylko, ze pozostaje jeszcze kwestia samej rejestracji a w amatorskim wykonaniu podlega ona glebokiej kompresji, czyli nie ma nic wspólnego z prawdziwym HD.
Do tego trzeba wyraźnie powiedziec, że konstrukcja współczesnych TV nawet jeśli maja one 1920 pikseli w poziomie i 1080 w pionie to i tak ze względu na mozaikową konstrukcję ekranu nie odwzorowywuje formatu tylko go aproksymuje.
"I to by było na tyle" jakby powiedział sp. J.T.Stanisławski.

Mirosław Pniewski
imsystemss.pl

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Mirosław Pniewski:
Szanowna Pani,

Zajmuję się sprzętem zawodowym do produkcji TV i kinowej.
Prawdziwa rejestracja HDTV jest po za zasięgiem większości
odbiorców. Najtańsza kamera "body" HD profesjonalna z obiektywem to 60 tys.USD, i do tego jeszcze specjalny zestaw montażowy za niemałe pieniądze.
Większośc amatorów video filmowców korzysta z kamer 1 przetwornikowych a jeśli już kamera ma 3 przetworniki to sam przetwornik ma wymiar o proporcjach 4:3,
natomiast obraz 16:9 powstaje w wyniku kaszetowania z góry i dołu.
Wypadkowa rozdzielczośc niestety bardzo na tym cierpi i jest tylko z nazwy
jako HD i tyczy się jak już tu opisano proporcji i wymiarów obrazu dostosowanych do współczesnych odbiorników TV. Żeby dobic całą sprawę, powiem tylko, ze pozostaje jeszcze kwestia samej rejestracji a w amatorskim wykonaniu podlega ona glebokiej kompresji, czyli nie ma nic wspólnego z prawdziwym HD.
Do tego trzeba wyraźnie powiedziec, że konstrukcja współczesnych TV nawet jeśli maja one 1920 pikseli w poziomie i 1080 w pionie to i tak ze względu na mozaikową konstrukcję ekranu nie odwzorowywuje formatu tylko go aproksymuje.
"I to by było na tyle" jakby powiedział sp. J.T.Stanisławski.

Mirosław Pniewski
imsystemss.pl


A co Pan Mirosław powie o kamerze Panasonic AG-HPX171E za ok. 20 tyś. zł?
http://beiks.pl/katalog/wpis/123/pl

Jeżeli kamerzysta ma na sali laptopa ze złączem PCMIA, to jak na jednej karcie P2 nagrywa, to druga mu się zgrywa na laptopa ;)
Co do montażu, to już zależy od potrzeb Pary Młodej, jeżeli chcą tylko prostą czołówkę, a pomiędzy tańcami powstawiane efekty to jest to do zrobienia prawie na żywo, ale bardziej zaawansowane efekty wymagają czasu.
Bartosz Fórman

Bartosz Fórman Operator
obrazu,montażysta,Le
ktor

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Paweł Janulewicz:
ale bardziej zaawansowane efekty wymagają czasu.

Dajcie Państwo już z tym spokój, nie wiem co rozumieć przez pojęcie "bardziej zaawansowane efekty" ale wole się nie domyślać.Co do ogólnego tematu, szanse że ktoś z weselników lata z RED ONE bo mogę się tylko domyślać,że o takie porównanie chodziło Panu Mirosławowi - są żadne (chyba,że do kina:) Zasada jest prosta - pracujesz na tym co masz (nie traktować dosłownie).Równie dobrze facet może wyjść na sale z pełną klatką (35mm still) i w kwestii wielkości sensora będzie number one,ale czy o to chodzi?

Mając kilku letnie porównanie na rynek można jednak powiedzieć,że klienci ( nie generalizując) coraz częściej dostrzegają kwestie jakości,sprzętu,postprodukcji itd.Mimo wszystko w Polsce nadal jest zapotrzebowanie na dobrej klasy produkcje.
Andrzej Zabawski

Andrzej Zabawski właściciel, Studio
Multimedialne Asus

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Mirosław Pniewski:
Szanowna Pani,

Większośc amatorów video filmowców korzysta z kamer 1 przetwornikowych a jeśli już kamera ma 3 przetworniki to sam przetwornik ma wymiar o proporcjach 4:3,
natomiast obraz 16:9 powstaje w wyniku kaszetowania z góry i dołu.

Ja nie wiem ale tak było chyba przed wojną ;)
3 przetworniki czy ich proporcje 16:9 to jest raczej norma obecnie, no chyba ze ktoś jest kamerunem ale wtedy w ogóle nie warto w tym przypadku roztrząsać kwestii technicznych.

konto usunięte

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Niestety ale tylko wybrane modele maja przetwornik 16:9, większośc niestety nie. Przyczyn jest wiele ale nie ma co ich tu dyskutowac. Byle ekipa filmujaca wesela w innych krajach korzysta z kamer Broadcastowych. W Polsce niestety to jeszcze marzenie, choc juz pojawily sie kamery Profesjonalne Canon XF-305 z zapisem MPEG2 4:2:2, zapisem na karte i wyjsciem HDSDI ale tu bez porządnego sprzętu do obróbki z wejściem HDSDI nie ma co startowac. Kamera ma jeszcze wyjście USB oraz HDMI ale aby cos wrzucic do kompa i dalej coś z tym robic musimy miec porzadne narzędzie.

Pozdrawiam, MPMirosław Pniewski edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 08:55
Andrzej Zabawski

Andrzej Zabawski właściciel, Studio
Multimedialne Asus

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Mirosław Pniewski:
Niestety ale tylko wybrane modele maja przetwornik 16:9, większośc niestety nie. Przyczyn jest wiele ale nie ma co ich tu dyskutowac. Byle ekipa filmujaca wesela w innych krajach korzysta z kamer Broadcastowych. W Polsce niestety to jeszcze marzenie,

A co powiesz o kamerze Panasonic HMC 151? 3 przetworniki 16:9, nośnik karta, zgrywanie materiału po USB, montaż w Sony Vegas bez konwersji czyli w natywnym AVCHD, później autoring na blu-ray? Co tej technologii brakuje do tej telewizyjnej? Albo inaczej w jaki sposób ta technologia odbiega od reportażowej technologii telewizyjnej? Czyż telewizje nie używają tego typu kamer w reporterce?
Krzysztof Kamiński

Krzysztof Kamiński branża filmowa

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Andrzej Zabawski:
Mirosław Pniewski:
Niestety ale tylko wybrane modele maja przetwornik 16:9, większośc niestety nie. Przyczyn jest wiele ale nie ma co ich tu dyskutowac. Byle ekipa filmujaca wesela w innych krajach korzysta z kamer Broadcastowych. W Polsce niestety to jeszcze marzenie,

A co powiesz o kamerze Panasonic HMC 151? 3 przetworniki 16:9, nośnik karta, zgrywanie materiału po USB, montaż w Sony Vegas bez konwersji czyli w natywnym AVCHD, później autoring na blu-ray? Co tej technologii brakuje do tej telewizyjnej? Albo inaczej w jaki sposób ta technologia odbiega od reportażowej technologii telewizyjnej? Czyż telewizje nie używają tego typu kamer w reporterce?

Masz sporo racji w tym co piszesz, ale nie do końca. HMC 151 ma próbkowanie 4.2.0 (czyli 25% całej gamy kolorów). Sprzęt broadcastowy zaczyna się od 4.2.2. Faktem jest, że jekość z HMC jest emisyjna jednakże to zwykle współpracownicy, a nie telewizje je posiadają. A reasumując to rozmawiamy o filmowaniu wesel w HD i montażu kolanowym :) i myślę, że póki co to broadcast to tu w Polsce prędko nie zagości bo to i nie automat i nie te możliwości cenowe polskiego wideofilmowania, gdzie jeszcze góruje VX 2100.

konto usunięte

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Zainteresowanych doradztwem lub sprzętem do filmowania oraz edycji zapraszam do kontaktu e-mail na imsystemss@imsystemss.pl lub telefonicznie na kom.+48602404891. Pamiętaj, zanim cokolwiek kupisz ze sprzętu ProTv HD, przemyśl gdzie, do kogo i z jakiego typu ostatecznymi formatami będziesz pracował, błędy popełnione na początku są kosztowne na końcu.

konto usunięte

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Andrzej Zabawski:
Mirosław Pniewski:
Niestety ale tylko wybrane modele maja przetwornik 16:9, większośc niestety nie. Przyczyn jest wiele ale nie ma co ich tu dyskutowac. Byle ekipa filmujaca wesela w innych krajach korzysta z kamer Broadcastowych. W Polsce niestety to jeszcze marzenie,

A co powiesz o kamerze Panasonic HMC 151? 3 przetworniki 16:9, nośnik karta, zgrywanie materiału po USB, montaż w Sony Vegas bez konwersji czyli w natywnym AVCHD, później autoring na blu-ray? Co tej technologii brakuje do tej telewizyjnej? Albo inaczej w jaki sposób ta technologia odbiega od reportażowej technologii telewizyjnej? Czyż telewizje nie używają tego typu kamer w reporterce?
==============================================================
Żadna kamera z działki semi PRO nie posiada parametrów obrazu zakwalifikowanych do FHD, poczynając od przetwornika z dynamiką 100% telewizyjną a nie kinową 200% i idąc dalej przez jego wielkośc oraz ilośc pikseli w przetworniku, przechodząc przez kompresję z poziomem transferu 30-35 Mbit, gdzie Broadcastowa camera Varicam ma tylko na obraz 100Mbit/sek. a kinowa musi miec co najmniej 1,2 Gb/sek. Zakup zestawu sprzętowego do produkcji filmowej to co najmniej 1-2 mln pln, nie mówiąc o dodatkowych kosztach praw autorskich etc. Więc może oduścmy sobie porównania, bo to że ktoś używa kamerki amatorskiej w TV do robienia materiału to nieporozumienie, bo ogladac w domu na LCD czy Plazmie obraz to jedno a miec jakosc kinowa to drugie. Wystarczy pojśc do kina i poczekac na reklamy robione w części właśnie sprzętem semi PRO i widac od razu słabośc obrazu, kompresje, pikselizację, szumy, kwantyzacje czy rozsypywanie mozaiki w przypadku gwałtownych zmieniających się scen, czego niewprawne oko nie zobaczy w domu.

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

Witam Pani Aniu materiał podczas ślubu był nagrywany w formacie hd 1920 na 1080 zapisany na karcie pamięci w plikach avchd (jest to kodek tzw finalny) do laptopa był podpięty zewnętrzny dysk twardy 1tb ardaty(mały prawie niewidoczny dysk) zaś "tzwmontaż":-) odbył się na kodeku edycyjnym cine form( nie wymaga potężnej mocy obliczeniowej)Mam nadzieję że prosty sposób wyjaśniłem jak to było zrealizowane technicznie.P.s.Ten montaż to wrzucenie klipów na timeline (taki obszar pracy) inaczej szybki make-up baza podkład jak mawia moja córka do dalszej pracy.Pozdrawiam
Marcin Foszczka

Marcin Foszczka DOP / Video Editor &
VFX Compositor &
Motion Designer/
SE...

Temat: pytanie do profesjonalistów o koszta i warunki nagrania HD

co do kamer i jakości broadcastowej oraz specjalnych wymaganiach komputerów...
wystarczy poznać firmę Blackmagic oraz ich produkty... i już prawdziwe HD o którym mówi p. Mirosław wchodzi/weszło pod strzechy ;)



Wyślij zaproszenie do