Adam Sęczkowski

Adam Sęczkowski Redaktor naczelny
serwisu Odkrywamy
Idoli, członek
Zarząd...

Temat: Młoda emigracja zainteresowana polskimi mediami

Młoda emigracja zainteresowana polskimi mediami

Polacy za granicą korzystają z polskich mediów. Najchętniej słuchają RMF FM, odglądają TVN, czytają Gazetę Wyborczą...
i odwiedzają Onet.pl. Popularne są również media polskojęzyczne powstające w krajach, w których mieszkają emigranci.

Zwłaszcza na Wyspach Brytyjskich, gdzie osiadła tzw. młoda emigracja, czyli osoby głównie w wieku 15-34 lata, które wyjechały z Polski na przestrzeni ostatnich pięciu lat - wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, Polskie Badania Internetu oraz dom mediowy Starcom.

Najwięcej polskojęzycznych mediów wydawanych jest w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Popularnością cieszy się wydawana za granicą prasa (Cooltura, Goniec Polski, Życie na Wyspach, Samo Życie, Polonika). Za granicą działają też lokalne stacje radiowe nadające w sieci (np.: PRL24 - słucha jej 13 proc. badanych emigrantów w Wielkiej Brytanii, i polskastacja.pl - 10 proc.) oraz strony internetowe (np.: londynek.net, polskidublin.com). Brakuje polskich stacji telewizyjnych produkowanych w ośrodkach emigracji.

Emigranci masowo korzystają z mediów produkowanych w kraju. Czytają prasę (Gazeta Wyborcza - 27 proc., Newsweek - 22 proc., Polityka - 22 proc., Angora - 22 proc., Wprost - 18 proc., Twój Styl - 12 proc., Gala - 10 proc., Claudia - 10 proc.).

Słuchają polskiego radia za pośrednictwem internetu (RMF FM - 52 proc., Radio Zet - 44 proc., Trójka - 21 proc., Gadu-Gadu Radio - 17 proc., RMF Maxxx - 11 proc., Jedynka - 11 proc., Eska - 10 proc.).

44 proc. respondentów zadeklarowało oglądanie polskiej telewizji, przede wszystkim za pośrednictwem platform cyfrowych przywożonych z Polski. Najchętniej oglądane są stacje: TVN - 62 proc., TVP1 - 48 proc., TVN24 - 42 proc., TVP2 - 41 proc., TV Polonia - 38 proc., Polsat - 34 proc., TVN7 - 22 proc., Viva Polska - 21 proc. Bardzo wysoka pozycja TVN24 świadczy o dużym zainteresowaniu sytuacją w kraju.

3/4 badanych codziennie korzysta z internetu. Najczęściej odwiedzane są witryny: Onet - 70 proc., WP.PL - 47 proc., Interia - 38 proc., Gazeta.pl - 30 proc., Allegro - 24 proc., o2.pl - 12 proc.

90 proc. badanych emigrantów korzysta z komunikatorów. Dla porównania - w Polsce takich programów używa tylko 33 proc. osoób. Emigranci korzystają głównie z komunikatorów: Skype (70 proc.), Gadu-Gadu (60 proc.). Na kolejnych pozycjach są MSN Messenger (17 proc.), Tlen (8 proc.), Yahoo (8proc.), Gogle Talk (7 proc.), ICQ (3 proc.).

Badanie przeprowadzono między 17-30 września br., z wykorzystaniem ankiet w internecie, na grupie 15 540 osób, które zadeklarowały, że mieszkają za granicą dłużej niż dwa miesiące. Badanie objęło 15 krajów.