Katarzyna Zając

Katarzyna Zając Specjalista ds.
szkoleń

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Witam.
Macie może jakieś ciekawe pomysły, które można zastosować aby oswoić pracowników obsługi klienta z obiekcjami.

konto usunięte

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Zawsze zaczynam od rundki. Pierwsza osoba (nazwijmy ją X) ma za zadanie zaprosić na kawę po szkoleniu osobę po prawej (Y). Zadaniem Y jest odmówić X, gdyż nie ma ochoty iść akurat z nią na kawę. X zaprasza Y. Potem Y zaprasza osobę po swojej prawej itd.

Wszystkie powody, jakie wypowiedzą osoby udzielające odmowy zapisuję na flipie. Potem porównuję - to, jakie powody ludzie podają ("nie mogę", "nie mam czasu", "nie lubię kawy") z tym, jakie są ich prawdziwe intencje ("nie chcę iść na kawę akurat z tobą"). W dyskusji moderuję w kierunku wniosków, iż podobnie zachowuje się klient. Różne jego wypowiedzi kryją różne jego intencje. I najczęstszą intencją jest zwyczajnie zagrożenie realizacji jego potrzeb. Dlatego pierwszą techniką radzenia sobie z obiekcjami jest wyprzedzić je dobrą analizą potrzeb. Jeśli jednak obiekcje się pojawią (co w gruncie rzeczy jest pozytywnym zjawiskiem, gdyż świadczy o tym, że klient podejmuje decyzję), należy w pierwszej kolejności określić klienta intencję. I tu wprowadzam jedną z technik, np. PIW. Ćwiczymy w rundce na forum.

Potem w podgrupach zbieramy najczęstsze i najtrudniejsze obiekcje a potem, zależnie od tempa przyswajania wiedzy przez grupę albo ludzie wymyślają w zespołach dobre sposoby odpowiadania na te obiekcje albo (poziom wyżej) scenki albo (poziom najwyższy) ludzie dostają ode mnie znienacka obiekcją na twarz i mają jak najszybciej obiekcję przełamać.

Tyle.

Sorry za chaotyczną wypowiedź, jednym okiem patrzę na moje dzieciaki.

Pozdrawiam
Katarzyna Zając

Katarzyna Zając Specjalista ds.
szkoleń

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

dziękuję. A mam pytanie odnośnie pierwszego ćw. Czy uczestnicy szolenia mają mieć powiedziane, że muszą odmówić? Czy nic nie mówię i czekam na pomysły osób, które odmówią?

konto usunięte

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Tak. Mają powiedziane, że muszą odmówić, gdyż nie mają ochoty iść z X na kawę. Oczywiście i tak podają inne powody.

PozdrawiamMaciek Sobczyk edytował(a) ten post dnia 22.01.12 o godzinie 14:04
Katarzyna Zając

Katarzyna Zając Specjalista ds.
szkoleń

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

tak myślałam. super dziękuję.
A powiedz mi gdzie mogę czerpać pomysły akurat na ćwiczenia z obiekcjami?
Znasz jakąś dobrą książę?

konto usunięte

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Witajcie :)

efektywnym rozwiązaniem jest np. wcześniej przygotować na powycinanych karteczkach (2 rodzaje kolorów karteczek) zarówno obiekcji jak i elementów (gadżetów) do sprzedaży. Kiedy podzielimy grupę na mniejsze podgrupy istotne jest to, żeby te osoby pomiędzy sobą wybrali kto będzie SPRZEDAWCĄ a kto KLIENTEM. I osoba, która jest sprzedawcą losuje z puli karteczek przedmiot jaki będzie sprzedawała (istotne jest to, żeby nie były to standardowe przedmioty ale wręcz przeciwne np. kamień, widelec itd.) a druga osoba losuje obiekcje, która musi pojawić się podczas rozmowy np. Mam już podobne urządzenie, Nie potrzebuję, muszę się zastanowić.

Zabawa (ćwiczenie) jest nie tylko dobrą rozgrzewką przed sprzedażą już właściwego produktu ale przede wszystkim uczy kreatywności i szukania rożnych rozwiązań (wyjść awaryjnych) podczas takich rozmów symulowanych a potem de facto podczas rozmów z Klientem.

Pozdrawiam,

konto usunięte

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Katarzyna Zając:
tak myślałam. super dziękuję.
A powiedz mi gdzie mogę czerpać pomysły akurat na ćwiczenia z obiekcjami?
Znasz jakąś dobrą książę?
Niestety nie. Zawsze bazuję na tym, co albo powie mi klient zlecający szkolenie albo powiedzą uczestnicy. I pod to profiluję przebieg modułu.

Pozdrawiam

EDIT: Aha. Jeszcze jedna ważna rzecz. To, co napisałem to moduł typowy dla salonów sprzedaży. Jeśli mówimy np. o nawiązywaniu współpracy z detalistą w FMCG, gdzie obiekcja pojawia się na początku rozmowy, to warto zmienić pierwsze ćwiczenie. Maciek Sobczyk edytował(a) ten post dnia 22.01.12 o godzinie 14:35
Katarzyna Zając

Katarzyna Zając Specjalista ds.
szkoleń

Temat: Ćwiczenia na obiekcje klienta

Dziękuję Wam za pomysły. Mam nadzieję, że mogę je wykorzystać na swój użytek :)
I jeśli macie jeszcze jakieś pomysły to oczywiście czekam na więcej :)
Pozdrawiam

Następna dyskusja:

wymagania klienta




Wyślij zaproszenie do