Lech Świątek

Lech Świątek Prywatna działalność

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Szanowni Państwo,
Czytam tematy z ich komentarzami - owszem interesujące.
Jednak, czy ktoś jest w stanie powiedzieć jakim szefem jestem? Jak mnie odbiera moje otoczenie - przełożonych i podwładnych?

Sądzę, że zrozumienie i poznanie siebie to klucz do dobrego Menagera w uzupełnieniu do wiedzy, doświadczenia i zdolności osobistych.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

to się bada. Warto czasem pochylić się nad tymi wynikami.
Katarzyna W.

Katarzyna W. ułamek sekundy niech
nie decyduje o moim
patrzeniu na świ...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Lech Świątek:
Szanowni Państwo,
Czytam tematy z ich komentarzami - owszem interesujące.
Jednak, czy ktoś jest w stanie powiedzieć jakim szefem jestem? Jak mnie odbiera moje otoczenie - przełożonych i podwładnych?

Sądzę, że zrozumienie i poznanie siebie to klucz do dobrego Menagera w uzupełnieniu do wiedzy, doświadczenia i zdolności osobistych.

zajebistym :)
Paweł W.

Paweł W. Doradzam w tematach
paliw, sprzedaży
B2B, strategii
bizne...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Skoro ciekawią Cię tematy związane z byciem szefem i postrzeganiem go przez pracowników, polecam dobrą, polską (!) książkę w tym temacie. "Jak być lepszym szefem" autorstwa P. Fortuny.
Recenzja tutaj: http://www.hrmaznaczenie.pl/?p=755#comments
Arkadiusz B.

Arkadiusz B. Dyrektor Obszaru
Detalicznego - ING
Bank Śląski S.A.

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie anonimowej ankiety wsrod pracownikow, takiej stworzonej przez samego siebie, która oceni pracę managera na różnych płaszczyznach. Trzeba tutaj odac, ze ma to tylko sens w momencie, kiedy zarzadza sie duzymi zespolami (przynajmniej kilkanascie osob). Kiedys przeprowadzilem taka ankiete wsrod swoich pracusiow i wyszlo calkiem ciekawie, mogłem nawet stwierdzic, ze jestem dobrym szefem na tej podstawie :). Skad to wiem? No bo ankieta wypadła pozytywnie a cele stawiane przez firmę były przeze mnie realizowane, więc wilk był syty i owca była cała :). Oczywiscie byly tematy, ktore czesto sie przewijały a wiec wymagaly pochylenia sie nad nimi i poprawy, jednak eksperyment wypadl znakomicie. Niestety jak zarzadza sie grupa 3-4 pracownikow, ankieta chyba nie ma sensu, bedzie raczej malo wiarygodna.Arkadiusz Błoszyk edytował(a) ten post dnia 07.07.10 o godzinie 20:27

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Można przeanalizować swój wizerunek pod koatem reputacji. Tu pare słów z mojego artykułu:

"Na drodze percepcji, często zakłóconej różnymi czynnikami natury społecznej bądź kulturowej kształtowane są opinie i poglądy. Tymczasem opinia społeczna ma bezpośredni wpływ na poziom reputacji. Reputację (łac. reputatio 'rachuba; rozwaga' od reputare 'policzyć; ogarnąć myślą'; zob. re-; putare 'obcinać; rozmyślać') należy rozumieć jako (dobrą) opinię (o kimś), renomę, (dobrą) sławę, (dobre) imię. Idąc dalej należy stwierdzić, że reputacja rozumiana jako dobra sława, definiuje pojęcie godności i honoru oraz etyki (np. zawodowej, biznesowej). W społecznościach tradycyjnych w odniesieniu na przykład do przywódców rzeczywistych, reputacja zależy od intensywności respektowania systemu wartości określonej społeczności, realizowania zasad, podtrzymywania tradycji i związanych z nią obyczajów. Zachowanie i ocena zachowania przywódcy jest ważna, ponieważ stanowi on punkt odniesienia dla pozostałych członków społeczności (grupy społecznej). Jest on żywym wzorcem. Jego całe życie stanowi przykład, jak należy postępować, aby zasłużyć sobie na szacunek, jak zdobyć i utrzymać społeczny autorytet. Zdobywając odpowiedni (z punktu widzenia określonej społeczności) poziom reputacji, przywódca musi wypełniać wiele funkcji społecznych.
Reputacja to element wizerunku, którym również można skutecznie zarządzać. W świecie biznesu i wielkiej polityki reputacja (dobra opinia) postrzegana jest jako niezwykle ważny element spójnego wizerunku. Reputację w biznesie zyskuje się dzięki trzem kluczowym cechom: przewidywalności, zgodności z oczekiwaniami, wyjątkowości. Oczywiście aby cechy te współtworzyły reputację konieczne jest, aby były one zauważalne dla potencjalnych obserwatorów, ponieważ opinia powstaje w oparciu o komunikację. Reputacja ściśle łączy się z pojęciem honoru i ma historyczne korzenie, dlatego reputacja nie jest wynikiem zwykłej popularności (wtedy mówimy o wizerunku krótkotrwałym). Reputacji menedżera sprzyja jego wyjątkowość – udało się zrobić coś szczególnego, osiągnął spektakularny sukces w chwilach kryzysu. Menedżer pokonując własne ograniczenia, przestrzegając zasad etycznych buduje swoją reputację w oczach współpracowników i przełożonych. Oczywiście to co może przynieść korzyść, może również zaszkodzić reputacji. Dlatego do wszelkich działań skierowanych do opinii społecznej (publicznej), należy być dobrze przygotowanym. Pozytywny przykład to najważniejszy czynnik, wpływa integracyjnie na grupę, a menedżerowi zapewnia wiarygodność i zaufanie. Reputacja jest połączeniem autentyczności i strategii, dlatego pomaga podejmować decyzje, dawać referencje, ale i budować jasne relacje.

7. Pomiar reputacji

Reputacja jest wielkością mierzalną. Mierzyć można zarówno reputację organizacji, czym ostatnio zajął się w Polsce OBOP, jak i reputację osobistą. Na ocenę przedsiębiorstwa składa się: ocena majątku materialnego, wartości niematerialne, czyli identyfikowalne niemonetarne wartości majątkowe, czyli pozbawione wymiaru materialnego (kapitał innowacyjny, zasoby ludzkie, klienci, dostawcy, inwestorzy, procedury, lokalizacja, oraz kapitał intelektualny. Na bazie tych wartości powstaje strategiczna karta wyników, która dostarcza porównywalnych danych za poszczególne okresy działalności i uwzględniające także majątek niematerialny.
Ocena reputacji osobistej jest wielopoziomowa i polega m.in. na pomiarze kompetencji:
• Merytorycznych – wiedza specjalistyczna, innowacyjność
• Komunikacyjnych – wiarygodność, wizjonerstwo
• Osobowościowych – cechy przywódcze, moralność`
Podczas oceny bierze się także pod uwagę to, czy np. menadżer (pracownik) spełnia oczekiwania, dopasowuje się do roli jaką wypełnia, czy wyróżnia się czymś wyjątkowym. Reputacja bowiem składa się z wielu wydarzeń komunikacyjnych mających miejsce na przestrzeni wielu lat, że oceniane są kompetencje merytoryczne i wartości osobiste, oraz, że liczą się zarówno bezpośrednie kontakty, jak i wrażenia pośrednie (np. przekazy medialne).
Diagnoza wizerunku zewnętrznego odnosi się wszystkich obszarów, po których porusza się dana osoba, wewnątrz organizacji i poza nią.
• Jakościowa analiza mediów – oddźwięk medialny, częstotliwość wystąpień w mediach, język obrazów, rodzaj prasowych komunikatów, itp.
• Analiza publikacji i wystąpień – rodzaj publikacji, ich jakość merytoryczna, udział w badaniach, okazje wystąpień oraz ich otoczenie, cytowania, prowadzenie wykładów.
• Ocena 360-stopniowa – proces, w którym osoby na stanowiskach kierowniczych otrzymują informacje zwrotne na temat swojej działalności postrzeganej z wielu perspektyw, tzn. od przełożonego, współpracowników, klientów, itd.
• Automonitoring – zestaw pytań uwzględniający trzy składniki reputacji, czyli zgodność z oczekiwaniami, przewidywalność i wyjątkowość.
Ocena reputacji przeprowadzoną przy pomocy sejsmografu można przedstawić w postaci diagramu. Dla badanej osoby powinno się sporządzić dwa diagramy (odnoszący się do wizerunku zewnętrznego oraz wizerunku własnego). Diagram pozwala zakwalifikować badaną osobę do określonego typu wizerunku. Sporządzenie dwóch diagramów natomiast pozwala zdiagnozować obszary pojawiania się braku spójności pomiędzy tym jak sami siebie sami postrzegamy, a jak postrzegani jesteśmy na zewnątrz. A to z kolei pozwoli na analizę zachowań, wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie koniecznych zmian. Diagnozowanie własnego wizerunku, zdefiniowanie tożsamości, określenie celów oraz pożądanego wizerunku składa się na proces zarządzania reputacją. "

Przegięłam?
:)

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Katarzyna Wójcik:
Lech Świątek:
Szanowni Państwo,
Czytam tematy z ich komentarzami - owszem interesujące.
Jednak, czy ktoś jest w stanie powiedzieć jakim szefem jestem? Jak mnie odbiera moje otoczenie - przełożonych i podwładnych?

Sądzę, że zrozumienie i poznanie siebie to klucz do dobrego Menagera w uzupełnieniu do wiedzy, doświadczenia i zdolności osobistych.

zajebistym :)

To tak jak ja ;-)
Anna K.

Anna K. kierownik Salonu,
Anna Kiryluk

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Jesli chodzi o pytanie, jakim jestem szefem? Hmmm... Myślę,że wyrozumiałym, dbajacym o podległy, pracujący z nim zespół. A czy dobrym?? Dobry szef niczym dyrygent wie, kto fałszuje, kto gra czysto i stara się, a kto zbytnio się nie wysila. Więc chyba dobrym:)

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Arkadiusz Błoszyk:
Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie anonimowej ankiety wsrod pracownikow, takiej stworzonej przez samego siebie, która oceni pracę managera na różnych płaszczyznach. Trzeba tutaj odac, ze ma to tylko sens w momencie, kiedy zarzadza sie duzymi zespolami (przynajmniej kilkanascie osob). Kiedys przeprowadzilem taka ankiete wsrod swoich pracusiow i wyszlo calkiem ciekawie, mogłem nawet stwierdzic, ze jestem dobrym szefem na tej podstawie :). Skad to wiem? No bo ankieta wypadła pozytywnie a cele stawiane przez firmę były przeze mnie realizowane, więc wilk był syty i owca była cała :). Oczywiscie byly tematy, ktore czesto sie przewijały a wiec wymagaly pochylenia sie nad nimi i poprawy, jednak eksperyment wypadl znakomicie. Niestety jak zarzadza sie grupa 3-4 pracownikow, ankieta chyba nie ma sensu, bedzie raczej malo wiarygodna.

W przypadku małych placówek:

Dzisiaj (totalnie dla żartu) powiedziałem swojemu zespołowi, że z dniem 1 września przenoszą mnie do innej placówki, a moje miejsce zajmuje inny menedżer (znany im) - oczywiście, była to kontrolowana "ściema"

ich reakcja mnie zaskoczyła: napisali mejla do Dyrektora Regionu, że nie zgadzają się na to, i jak ja przechodzę to oni też chcą za mną...po czym Dyrektor zadzwonił i zapytał się o co chodzi:)

Chyba dobry test na to jakim szefem jestem mi wyszedł:) przynajmniej w zakresie tego jak oceniają współpracę ze mną moi pracownicy.Krzysztof S. edytował(a) ten post dnia 07.07.10 o godzinie 21:42
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Chyba jedynie - bo żart był nie na miejscu. Na szczęście za drugim razem już nie dadzą się zrobić. Pamiętaj,że zaburzyłeś ich bezpieczeństwo. To nie jest mądre...takie zabawy ludźmi kiepsko się kończą.

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Dagmara D.:
Chyba jedynie - bo żart był nie na miejscu. Na szczęście za drugim razem już nie dadzą się zrobić. Pamiętaj,że zaburzyłeś ich bezpieczeństwo. To nie jest mądre...takie zabawy ludźmi kiepsko się kończą.

Ale nie uważasz, że daje to pogląd na to jaka atmosfera panuje w zespole, i obraz tego jak postrzegają cię Twoi pracownicy?

Czy zaburzyłem ich poczucie bezpieczeństwa? Nie odniosłem takiego wrażenia (choć może się mylę). Raczej uświadomiłem sobie i im jak zgrany zespół tworzymy.Krzysztof S. edytował(a) ten post dnia 07.07.10 o godzinie 22:24
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Nie zabawiam się ludźmi i ich uczuciami. Dlatego takie metody to nie dla mnie. To czy zespół jest zgrany czy nie widać codziennie - wystarczy tylko umiec patrzeć.
Arkadiusz B.

Arkadiusz B. Dyrektor Obszaru
Detalicznego - ING
Bank Śląski S.A.

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Krzysztof moja ocena tej sytuacji

1. POZYTYW - miłe jest to, że uzyskałeś świetną opinię, tak Cię pracownicy odbierają, jako dobrego szefa, skoro zdecydowali się napisać do regionala w Twojej sprawie.
2. NEGATYW - niestety pracusie już wiedzą, że zostali wrobieni i zmanipulowani, to przez to uciekli się do tego emaila i narazili się na śmieszność (mogą mieć takie poczucie). Teraz niestety będziesz długo odbudowywał zaufanie i będziesz narażony na txt "nie ma co się przejmować, pewnie znow z nas kiero jaja robi"
3. NEGATYW - mógł zostać zaburzony punkt 1 :)

Wrzuć to wszystko na wagę i wyciągnij wnioski...Arkadiusz Błoszyk edytował(a) ten post dnia 07.07.10 o godzinie 22:35
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Krzysztof, proponuję powtórzyć test na żonie : poinformować ją, że się wyprowadzsz, bo masz nową miłość. To dopiero będzie zabawnie :):) Ale dowiesz się czy Cię kocha ...

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Arkadiusz Błoszyk:
Krzysztof moja ocena tej sytuacji

1. POZYTYW - miłe jest to, że uzyskałeś świetną opinię, tak Cię pracownicy odbierają, jako dobrego szefa, skoro zdecydowali się napisać do regionala w Twojej sprawie.
2. NEGATYW - niestety pracusie już wiedzą, że zostali wrobieni i zmanipulowani, to przez to uciekli się do tego emaila i narazili się na śmieszność (mogą mieć takie poczucie). Teraz niestety będziesz długo odbudowywał zaufanie i będziesz narażony na txt "nie ma co się przejmować, pewnie znow z nas kiero jaja robi"
3. NEGATYW - mógł zostać zaburzony punkt 1 :)

Wrzuć to wszystko na wagę i wyciągnij wnioski...Arkadiusz Błoszyk edytował(a) ten post dnia 07.07.10 o godzinie 22:35

Właśnie wyciągam, co prawda sytuacja została wyjaśniona, ale rzeczywiście po Twojej i Dagmary opinii zaczynam trochę inaczej na to patrzeć.
Rafał M.

Rafał M. Project Manager,
ALPLA, Austria

Temat: Jakim jesteś Szefem.

ostatnio miałem okazję uczestniczy w szkoleniu z przywództwa

wg ostatnich (a może i nie ostatnich) teorii zarządzanie i przywództwo to dwie inne rzeczy
zarządzanie dotyczy działalności operacyjnej (wypełniania procedur)
a przywództwo dotyczy zarządzania/współpracy z ludźmi

w tym świetle pojawia się pytanie o cel wątku -
...dobrym szefem (zarządcą)
czy
...dobrym szefem (liderem)

zarządcą - cóż, odpowiedź jest w odpowiedniej realizacji celów
liderem - tu już trudniej...

w ramach przygotowania do tegoż szkolenia mieliśmy ankietę (metodą 360st)
wyszło z niej, że otrzymałem bardzo dobre oceny od podwładnych, zaś przeciętne od współpracowników - czy zatem jestem dobrym szefem-liderem?

konto usunięte

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Rafał M.:

w ramach przygotowania do tegoż szkolenia mieliśmy ankietę (metodą 360st)
wyszło z niej, że otrzymałem bardzo dobre oceny od podwładnych, zaś przeciętne od współpracowników - czy zatem jestem dobrym szefem-liderem?

Jedna uwaga, jeżeli to była ocena 360st, to brakuje w niej jeszcze ocen od przełożonego i klientów. Jeśli były tylko dwa źródła oceny, to była to ocena 180 st.
Ale do rzeczy:
Co do oceny podwładnych i współpracowników, to nie wiem, jakie były obszary oceny (pytania), więc nie podejmuję się stwierdzić, czy jesteś dobrym liderem.
Pół żartem - czy osoby, które nie są od ciebie zależne były bardziej szczere, czy zachowujesz się inaczej w stosunku do podwładnych i współpracowników?

A co do bycia liderem: poruszając sprawę na forum pokazałeś jedną z istotnych cech lidera - otwartość.

Pozdrawiam
Rafał M.

Rafał M. Project Manager,
ALPLA, Austria

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Jarosław Rubin:

Jedna uwaga, jeżeli to była ocena 360st, to brakuje w niej jeszcze ocen od przełożonego i klientów. Jeśli były tylko dwa źródła oceny, to była to ocena 180 st.

ocena de facto była 360st ale poruszyłem tu tylko jej wycinek :)
dla lepszego pokazania "problemu"
Ale do rzeczy:
Co do oceny podwładnych i współpracowników, to nie wiem, jakie były obszary oceny (pytania), więc nie podejmuję się stwierdzić, czy jesteś dobrym liderem.

i tak na dobrą sprawę.. bardziej zależało mi na zaprezentowaniu różnic w rozumieniu wątku niż faktycznej ocenie mojej osoby (do tego wiem, że za mało danych podałem...)

A co do bycia liderem: poruszając sprawę na forum pokazałeś jedną z istotnych cech lidera - otwartość.
dziękuję (ps. tego też uczyli na szkoleniu :))
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Jakim jesteś Szefem.

Krzysztof S.:
Dzisiaj (totalnie dla żartu) powiedziałem swojemu zespołowi, że z dniem 1 września przenoszą mnie do innej placówki, a moje miejsce zajmuje inny menedżer (znany im) - oczywiście, była to kontrolowana "ściema"

Zgadzam się z Dagmarą. Kiepski pomysł. Jako "ściemniony pracownik" pomyślałbym, że próbujesz podreperować swoje ego.
ich reakcja mnie zaskoczyła: napisali mejla do Dyrektora Regionu, że nie zgadzają się na to, i jak ja przechodzę to oni też chcą za mną...po czym Dyrektor zadzwonił i zapytał się o co chodzi:)

No i teraz część traktuje Cie jako "pierwszej krwi zgrywusa", a część jako "bufona".
Chyba dobry test na to jakim szefem jestem mi wyszedł:)

Chyba nie :(
przynajmniej w zakresie tego jak oceniają współpracę ze mną moi pracownicy.

A nie wpadłeś na to, że jest im dobrze, bo już Cię poznali. Znają Twoje koniki, słabe i mocne punkty. Wiedzą, kiedy wychodzisz na lunch/do domu, kiedy przyjeżdżasz na niezapowiedziany wizyty, itd.
Tak więc ich żal i wstawiennictwo mogły mieć wyjątkowo egoistyczne pobudki ;))

Pewnie tak nie jest, ale nie wyciągałbym daleko idących wniosków po tym "teście".
Beata B.

Beata B. Menadżer
sprzedaży-konsultant
, ING Bank Śląski
S.A.

Temat: Jakim jesteś Szefem.

zgadzam się z opinią , że "testowanie " swojej załogi to nie jest dobry pomysł na uzyskanie odpowiedzi " czy jest się dobtym szefem " a napewno nie jest to grunt pod budowanie autorytetu, natomiast podpisuję się pod ankietą ( oczywiscie anonimową ) wśród swoich pracowników. Ważne jednak aby taka ankieta miała konkretny cel a odpowiedzi dzięki niej uzyskane były podstawą do budowania coraz efektywniejszej współpracy. Należy się również przygotować na krytyczne odpowiedzi i potraktować je jako konstruktywną informację zwrotną . Taki pakiet informacji od swoich pracowników, jest cennym zrodłem wskazujacym obszary wymagające rozwoju- a to moim zdaniem jej główny cel.
doświadczyłam, polecam i pozdrawiam :)

Następna dyskusja:

Jak zostac wielkim szefem?




Wyślij zaproszenie do