Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

Jeśli dotarłem do właściwego projektu ustawy, a myślę, że tak, to cała uwaga w projekcie skupia się na Krajowej Radzie. To ona bowiem ma wybierać skład Rady Nadzorczej i po części Rady Programowej. Rada Nadzorcza z kolei ma wybierać zarząd (tu akurat nic się nie zmienia). W projekcie jest jednak zapis, o którym mówi się od dłuższego czasu i który mógłby w jakimś stopniu powstrzymać upolitycznienie TVP:

w art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład Krajowej Rady wchodzi siedmiu członków powoływanych: 3 przez Sejm, 2 przez Senat i 2 przez Prezydenta, spośród osób wyróżniających się autorytetem, wiedzą i doświadczeniem w zakresie mediów audiowizualnych i rynku medialnego oraz posiadających co najmniej dwie rekomendacje udzielone przez uczelnie akademickie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) lub ogólnokrajowe stowarzyszenia twórców i dziennikarzy.”

Pytanie tylko, na ile te rekomendacje uczelni akademickich będą niezależne wobec polityków?

No i co jeszcze istotne:

Art. 49.
1. Stosunki pracy pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie ustawy w oddziałach Telewizji Polskiej SA ustają z mocy prawa z upływem 6 miesięcy od wpisania, właściwej dla danego regionu, spółki telewizyjnej do Krajowego Rejestru Sądowego, chyba
że zatrudnienie tych pracowników w spółce telewizyjnej nastąpi na nowych warunkach pozostawionych uzgodnieniom stron. Ustanie stosunku pracy jest równoznaczne w skutkach prawnych z rozwiązaniem stosunku pracy wskutek wypowiedzenia umowy o pracę z
przyczyn leżących po stronie pracodawcy.

Brzmi to ciekawie w kontekście dzisiejszej informacji o sytuacji w TVP Lublin: http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,6548526...
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Ustawa medialna

Gdyby dzisiaj wybierano Radę to jej 5 członków byłoby z koalicji rządzącej. A wiec miażdżaca przewaga. Poza tym takie dyrdymały o autorytetach to juz powinny wyjść z obiegu. Bo wiadomo, ze dla każdej partii aurorytetem będzie ten co będzie "głosił ich chwałę"
Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

Im więcej rozmawiam z ludźmi na temat tej ustawy, z tym większą falą krytyki się spotykam. To zadziwiające, jak potężne buble można puścić, żeby tylko osiągnąć cel - polityczny rzecz jasna.
No i co z TVP Info? Czy likwidacja oddziałów regionalnych na rzecz spółek oznacza likwidację TVP Info?

konto usunięte

Temat: Ustawa medialna

TVP Info raczej zostsanie, jako program na terenie Polski, zobaczymy jak bedzie z regionalnymi oddzialami Info.

konto usunięte

Temat: Ustawa medialna

USTAWA
z dnia 2009 r.
o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa reguluje zadania publiczne w dziedzinie usług medialnych, zasady i warunki finansowania tych zadań, w tym zasady gospodarowania powierzonymi środkami pochodzącymi z budżetu państwa, oraz organy właściwe w tych sprawach.

Art. 2.
W rozumieniu ustawy:
1) usługi medialne - oznaczają radiofonię, telewizję oraz inne linearne usługi medialne przekazu programu, niezależnie od systemu odbioru (system powszechnego odbioru, system zbiorowego odbioru, system indywidualnego odbioru), a także usługi nielinearne odbioru audycji na życzenie z katalogu udostępnianego za pomocą systemu teleinformatycznego;
2) beneficjent licencji programowej - oznacza podmiot, któremu przyznano licencję programową;
3) Fundusz - oznacza Fundusz Zadań Publicznych;
4) program lokalny - oznacza program radiowy lub telewizyjny o zasięgu lokalnym realizujący zadania lokalne, zawierający różnorodne tematycznie audycje i inne przekazy dotyczące wydarzeń i problemów lokalnych, adresowany do ogółu słuchaczy lub widzów objętych zasięgiem nadawania na obszarze dzielnicy, miasta, gminy lub kilku sąsiadujących ze sobą gmin;
5) program ponadregionalny - oznacza program radiowy lub telewizyjny adresowany do ogółu słuchaczy lub widzów objętych zasięgiem nadawania na obszarze obejmującym co najmniej dwa województwa;
6) program regionalny - oznacza program radiowy lub telewizyjny o zasięgu regionalnym realizujący zadania regionalne, zawierający różnorodne tematycznie audycje i inne przekazy dotyczące wydarzeń i problemów regionalnych, adresowany do ogółu słuchaczy lub widzów objętych zasięgiem nadawania na obszarze nie większym niż jedno województwo;
7) nadawca publiczny - oznacza spółkę akcyjną z jednoosobowym udziałem Skarbu Państwa utworzoną na podstawie art. 26 ust. 2, 3, 3a i 3b ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, z późn. zm. ), zwanej dalej „ustawą o radiofonii i telewizji”, w celu tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i realizacji misji publicznej, określonej w art. 21 tej ustawy;
spółka radiowa - oznacza nadawcę publicznego założonego w celu tworzenia i rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów radiowych, a także innych usług medialnych;
9) spółka telewizyjna - oznacza nadawcę publicznego założonego w celu tworzenia i rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów telewizyjnych, a także innych usług medialnych;
10) nadawca niepubliczny - oznacza nadawcę, który działa na podstawie koncesji udzielanej na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji, w tym nadawcę społecznego oraz nadawcę pożytku publicznego;
11) nadawca pożytku publicznego - oznacza szkołę, uczelnię wyższą lub jednostkę organizacyjną gminy powołaną do prowadzenia działalności kulturalnej na jej terenie, która uzyskała koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego, na warunkach określonych w ustawie o radiofonii i telewizji, skierowanego do uczniów lub środowisk akademickich albo ograniczonego kręgu odbiorców zamieszkałych na terenie gminy;
12) dostawca usług medialnych - oznacza nadawcę programu lub dostawcę audycji na żądanie z katalogu udostępnianego za pomocą systemu teleinformatycznego.

Rozdział 2
Zadania publiczne w dziedzinie usług medialnych

Art. 3.
Nadawcy publiczni wypełniają misję publiczną, o której mowa w art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji, poprzez :
1) wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz kultury demokratycznej polegającej na uczestnictwie obywateli w życiu publicznym;
2) inspirowanie debaty publicznej w kluczowych kwestiach społecznych;
3) promowanie postaw propaństwowych, sprzyjanie tożsamości narodowej;
4) wspieranie edukacji na wszystkich poziomach kształcenia;
5) upowszechnianie kultury języka polskiego i dbałość o tę kulturę;
6) ukazywanie bogactwa tradycji oraz współczesnej kultury polskiej, kultury europejskiej i kultury światowej;
7) wspieranie aspiracji kulturowych mniejszości etnicznych zamieszkujących terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
promowanie dorobku nauki polskiej i światowej;
9) przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć, orientację seksualną;
10) propagowanie integracji europejskiej;
11) propagowanie praw człowieka.
12) rozwój różnorodnych form polskiej twórczości audiowizualnej;
13) tworzenie programów wyspecjalizowanych;
14) budowę i eksploatację stacji nadawczych;
15) rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
16) rozwijanie nowych technik tworzenia i dystrybucji usług medialnych;

Art. 4.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zwana dalej „Krajową Radą”, może powierzyć nadawcom niepublicznym lub innym niepublicznym dostawcom usług medialnych, realizację zadań publicznych, określonych w art. 3 pkt 1-8, ze środków Funduszu, na podstawie licencji programowej.

Rozdział 3
Organy właściwe w dziedzinie usług medialnych

Art. 5.
Organem właściwym w sprawach przyznawania licencji programowych, kontroli i nadzoru ich wykonania przez beneficjentów licencji programowej jest Krajowa Rada.

Art. 6.
1. Tworzy się Radę Programową przy Krajowej Radzie, będącą organem opiniodawczym Krajowej Rady.
2. Do zadań Rady Programowej należy:
1) ocena poziomu i jakości programów nadawców;
2) opiniowanie programów lub audycji finansowanych ze środków Funduszu na podstawie licencji programowej;
3) wyrażanie opinii w sprawie udzielania absolutorium programowego;
4) wyrażanie opinii w innych sprawach powierzonych przez Przewodniczącego Krajowej Rady.

Art. 7.
1. Rada Programowa składa się z 15 członków, których powołuje Krajowa Rada.
2. Po jednym członku do Rady Programowej delegują: minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego oraz minister właściwy do spraw edukacji narodowej.
3. Pozostałych członków Rady Programowej powołuje Krajowa Rada spośród kandydatów legitymujących się dorobkiem i doświadczeniem w sferze kultury lub usług medialnych, posiadających co najmniej dwie rekomendacje organizacji pozarządowych o zasięgu ogólnokrajowym lub krajowych zrzeszeń organizacji pozarządowych.
4. Członkowie Rady Programowej reprezentują społeczne interesy i oczekiwania związane z działalnością programową w zakresie zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych.
5. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, tryb i termin zgłaszania kandydatów do Rady Programowej przez organizacje pozarządowe, uwzględniając konieczność sprawnego przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.

Art. 8.
1. Rada Programowa wybiera ze swego składu przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
2. Uchwały Rady Programowej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady Programowej.
3. Regulamin pracy Rady Programowej określa Krajowa Rada.
4. Członkom Rady Programowej przysługuje dieta wypłacana przez Krajową Radę, w wysokości ustalonej przez Krajową Radę.
5. Krajowa Rada zapewnia Radzie Programowej organizacyjne i finansowe warunki wykonywania jej zadań.

Art. 9.
Kadencja członków Rady Programowej trwa 4 lata.

Rozdział 4
Licencja programowa

Art. 10.
1. Licencja programowa określa wykaz zadań powierzanych dostawcy usług medialnych w ramach poszczególnych programów oraz innych usług medialnych, z jednoczesnym przyznaniem przez Krajową Radę środków z Funduszu na realizację tych zadań.
2. Licencja programowa określa w szczególności:
1) nazwę nadawcy i programu;
2) charakter programu (uniwersalny, wyspecjalizowany);
3) minimalny dobowy czas nadawania programu;
4) strukturę gatunkową programu;
5) porę dnia pierwotnej emisji audycji, finansowanej przez Krajową Radę ze środków Funduszu;
6) minimalny udział produkcji wytworzonej pierwotnie w języku polskim;
7) w przypadku nadawców regionalnych minimalny udział audycji regionalnej i lokalnej;
minimalny udział w programie audycji powstałych nie później niż 3 lata wstecz licząc od dnia pierwotnej emisji;
9) udział produkcji europejskiej;
10) udział produkcji producentów niezależnych;
11) zadania nadawcy dotyczące innych niż programy usług medialnych, wspierające działalność antenową lub niezależną od anteny oraz wprowadzania elementów interaktywności tych usług;
12) środki pieniężne na wykonanie zadań określonych w licencji.
2. Krajowa Rada przyznaje licencję programową w drodze uchwały.
3. Na uchwałę Krajowej Rady o przyznaniu licencji programowej przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Krajowa Rada może dokonać zmiany licencji programowej, w tym wielkości środków pieniężnych, o których mowa w ust. 2 pkt 12.
5. Zmiana licencji programowej może nastąpić również na wniosek nadawcy.

Art. 11.
1. Licencja programowa dla nadawcy publicznego jest przyznawana przez Krajową Radę na wniosek składany przez nadawcę publicznego nie później niż do dnia 31 października każdego roku.
2. W przypadku niezłożenia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, Krajowa Rada przyznaje licencję programową wybranemu przez siebie nadawcy publicznemu.

Art. 12.
1. Krajowa Rada może również przyznać licencję programową nadawcy publicznemu i niepublicznemu na podstawie konkursu.
2. Do konkursów przeprowadzanych na podstawie ust. 1 nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
3. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 1, kierując się koniecznością zapewnienia równego traktowania nadawców publicznych i nadawców niepublicznych biorących udział w konkursie, a także najlepszego sposobu realizacji misji publicznej.

Art. 13.
Licencję programową przyznaje się na dwa lata.

Art. 14.
Za przyznanie licencji programowej nie pobiera się opłat.
Art. 15.
1. Krajowa Rada zawiera z beneficjentem licencji programowej umowę o finansowanie publiczne, na podstawie której są przekazywane beneficjentowi środki z Funduszu na realizację licencji programowej.
2. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, ogólne warunki umów o finansowanie publiczne, zapewniające prawidłowe realizowanie zadań z zakresu misji publicznej, określonych w licencji programowej.

Art. 16.
1. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, wymogi, jakie powinien spełniać wniosek o przyznanie licencji programowej, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowej oceny proponowanego sposobu wypełniania misji publicznej przez wnioskodawcę.
2. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, wzór licencji programowej dla nadawców publicznych oraz wzór licencji programowej dla nadawców niepublicznych, uwzględniając rodzaje zadań publicznych realizowanych przez obie kategorie nadawców.
Rozdział 4
Finansowanie zadań publicznych

Art. 17.
1. Finansowanie zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych następuje ze środków finansowych Krajowej Rady.
2. Na finansowanie zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych Krajowa Rada otrzymuje środki finansowe z budżetu państwa.
3. Środki finansowe na finansowanie zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych są gromadzone na wyodrębnionym rachunku Krajowej Rady - Funduszu Zadań Publicznych.

Art. 18.
1. Krajowa Rada dokonuje podziału środków Funduszu na realizację zadań, o których mowa :
1) w art. 3, powierzanych na podstawie licencji programowej przyznawanej nadawcom publicznym na podstawie art. 11;
2) w art. 3 pkt 1-16, powierzanych na podstawie licencji programowej przyznawanej na podstawie konkursu, o którym mowa w art. 12.
2. Na realizację zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przeznacza się nie więcej niż 10% środków Funduszu.
3. W ramach środków przeznaczonych dla nadawców publicznych wyodrębnia się środki dla spółek radiowych i spółek telewizyjnych.

Art. 19.
Krajowa Rada ustala corocznie, po analizie założeń programowo-finansowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 oraz sprawozdań, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, za poprzedni rok kalendarzowy i analizie określonych w nich kosztów, nie później niż do dnia 30 czerwca, szczegółowe zasady przyznawania środków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, między jednostki publicznej radiofonii i telewizji na następny rok kalendarzowy.

Rozdział 5
Kontrola realizacji zadań publicznych
Art. 20.
1. Spółki, o których mowa w art. 26 ust. 2, 3, 3a, 3b i 3c ustawy o radiofonii i telewizji, są obowiązane do określenia w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z poźn. zm. ) zasad rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, w sposób zapewniający ujęcie w księgach rachunkowych przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie w odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 3 niniejszej ustawy oraz w art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji, w tym działalności finansowanej na podstawie licencji programowej oraz pozostałej działalności, a także metod przypisywania kosztów i przychodów do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie narusza obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości wynikających z przepisów o rachunkowości.
3. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości wykorzystania środków przeznaczonych na działalność, o której mowa w art. 3.

Art. 21.
1. Spółki, o których mowa w art. 26 ust. 2, 3, 3a, 3b i 3c ustawy o radiofonii i telewizji, są obowiązane do składania Krajowej Radzie:
1) rocznego sprawozdania ze sposobu wykorzystania środków, o których mowa w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji, do dnia 15 lutego, za poprzedni rok kalendarzowy oraz rocznego sprawozdania dotyczącego kosztów poniesionych na działalność, o której mowa w art. 21 tej ustawy oraz art. 3 niniejszej ustawy wraz z określeniem źródeł ich finansowania, w szczególności na podstawie licencji programowej;
2) założeń programowo-finansowych w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 3 niniejszej ustawy, na rok następny, do dnia 30 kwietnia danego roku.
2. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, sposób sporządzania sprawozdań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości wykorzystania środków przeznaczonych na działalność, o której mowa w art. 3.

Art. 22.
Spółki, o których mowa w art. 26 ust. 2, 3, 3a, 3b i 3c ustawy o radiofonii i telewizji przygotowują i udostępniają do wiadomości publicznej, do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy, sprawozdanie z wykorzystania wpływów ze środków przekazanych przez Krajową Radę na realizację licencji programowej, o której mowa w art. 4, ze wskazaniem środków przeznaczonych na wykonanie poszczególnych zadań wymienionych w art. 3 ust. 1, które zostały określone w licencji programowej.
Art. 23.
1. Nadawcy niepubliczni oraz inni dostawcy usług medialnych, są obowiązani do określenia w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zasad rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, w sposób zapewniający ujęcie w księgach rachunkowych przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie w odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 3 stosownie do zakresu jej finansowania ze środków Funduszu otrzymywanych na podstawie przyznanej licencji programowej, oraz odrębnie dla pozostałej działalności, a także metod przypisywania kosztów i przychodów do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności.
2. Przepisy art. 20 ust. 2 oraz art. 22 stosuje się odpowiednio do nadawców niepublicznych i innych dostawców usług medialnych, którzy otrzymali środki pieniężne na podstawie licencji programowej.
3. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia przez nadawców niepublicznych oraz innych dostawców usług medialnych dokumentacji, o której mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości wykorzystania środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych, określonych w licencji programowej.

Art. 24.
1. Beneficjent licencji programowej, corocznie , w terminie do dnia 15 lutego, za poprzedni rok kalendarzowy, opracowuje i przedkłada Krajowej Radzie sprawozdanie z realizacji licencji programowej.
2. Sprawozdanie publikowane jest na stronach internetowych beneficjenta licencji programowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady.
3. W sprawozdaniu określa się wykorzystane i pozostające do wykorzystania środki finansowe przekazane na podstawie zawartej umowy o finansowanie publiczne.
4. Sprawozdanie opracowywane na koniec okresu licencji jest podstawą dla podjęcia uchwały w sprawie absolutorium programowego dla beneficjenta licencji programowej.
Art. 25.
1. Przewodniczący Krajowej Rady może w okresie trwania licencji programowej przeprowadzić kontrolę wykonywania licencji programowej przez beneficjenta licencji programowej.
2. Kontrolę wykonywania licencji programowej przeprowadzają upoważnieni pracownicy Krajowej Rady.
3. Beneficjent licencji programowej jest obowiązany okazać dokument, który według przeprowadzającego kontrolę jest istotny dla wykonania kontroli, i umożliwić wykonanie jego odpisu.
4. Przeprowadzający kontrolę ma prawo wglądu do umów oraz dokumentów finansowych dotyczących wykonania licencji programowej.
5. Przeprowadzający kontrolę sporządza protokół z wyniku kontroli i przedstawia go beneficjentowi licencji programowej oraz Przewodniczącemu Krajowej Rady. Beneficjent licencji programowej, w ciągu 14 dni od otrzymania wyników kontroli ma prawo wnieść uwagi i zastrzeżenia i przedstawić je Przewodniczącemu Krajowej Rady celem rozpatrzenia.

Art. 26.
Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać beneficjenta licencji programowej do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli wyznaczając w tym celu odpowiedni termin.

Art. 27.
1. Krajowa Rada na podstawie opinii Rady Programowej podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium programowego dla beneficjenta licencji programowej.
2. Uchwała w sprawie absolutorium programowego z wykonania licencji programowej jest podejmowana na koniec jej trwania.
3. Uchwała w sprawie absolutorium programowego jest publikowana na stronach internetowych beneficjenta licencji programowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady.
4. Przewodniczący Krajowej Rada przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium programowego, przeprowadza kontrolę, o której mowa w art. 25.

Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Art. 28.
W ustawie z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 Nr 9, poz. 87 z późn. zm. ) uchyla się art. 23a.

Art. 29.
W ustawie z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544, z późn. zm. ) w art. 83 w ust. 5 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii spółek, o których mowa w ust. 1, ustala:”.

Art. 30.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) w art. 21 w ust. 1 uchyla się pkt 87.

Art. 31.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1993 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm. ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6 w ust. 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opiniowanie kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji;”,
b) po pkt 3a dodaje się pkt 3b w brzmieniu:
„3b) przyznawanie licencji programowych na wykonywanie zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych, na zasadach określonych w ustawie z dnia ……. 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych (Dz. U. Nr …, poz. …);”,

c) uchyla się pkt 6a,
d) w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11-14 w brzmieniu:
„11) zawieranie z nadawcami publicznymi i innymi dostawcami usług medialnych umów o finansowanie publiczne na podstawie licencji programowej, na zasadach określonych w ustawie z dnia ……. 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych;
12) powoływanie członków Rady Programowej i współdziałanie z nią, na zasadach określonych w ustawie z dnia ……. 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych;
13) podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium programowego dla beneficjentów licencji programowych, na zasadach określonych w ustawie z dnia …… 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych;
14) przeprowadzanie jawnych i otwartych konkursów na członków rad nadzorczych nadawców publicznych oraz spółek radiowych i telewizyjnych.”;
2) w art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład Krajowej Rady wchodzi siedmiu członków powoływanych: 3 przez Sejm, 2 przez Senat i 2 przez Prezydenta, spośród osób wyróżniających się autorytetem, wiedzą i doświadczeniem w zakresie mediów audiowizualnych i rynku medialnego oraz posiadających co najmniej dwie rekomendacje udzielone przez uczelnie akademickie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) lub ogólnokrajowe stowarzyszenia twórców i dziennikarzy.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Prawo udzielania rekomendacji przysługuje organom kolegialnym uczelni, o których mowa w art. 60 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, oraz statutowym organom stowarzyszeń upoważnionym do podejmowania takich decyzji .”,
c) ust.4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kadencja członków Krajowej Rady trwa 6 lat, licząc od dnia powołania, przy czym :
1) co dwa lata kończy się kadencja jednego z członków Krajowej Rady, powoływanego przez Sejm;
2) co trzy lata kończy się kadencja jednego z członków Krajowej Rady, powoływanych przez Prezydenta i Senat.
Członkowie Krajowej Rady pełnią swe funkcje do czasu powołania ich następców.”,
d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji właściwy organ niezwłocznie powołuje nowego członka Krajowej Rady na okres do końca tej kadencji.”;
3) w art. 8 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Nie można łączyć funkcji członka Krajowej Rady z prowadzeniem działalności pozostającej w konflikcie interesów z zadaniami Krajowej Rady, w szczególności z posiadaniem udziałów albo akcji spółki, pełnieniem funkcji lub uczestniczeniem w inny sposób w działalności podmiotu będącego:
1) nadawcą;
2) podmiotem rozpowszechniającym lub rozprowadzającym programy telewizyjne lub radiowe;
3) producentem radiowym lub telewizyjnym.
Funkcji członka Krajowej Rady nie można łączyć z jakąkolwiek działalnością zarobkową z wyjątkiem pracy naukowo-dydaktycznej w charakterze nauczyciela akademickiego lub pracy twórczej.”;

4) w art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Krajowa Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów ustawowej liczby członków.”
5) w art. 15 w ust. 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) programów rozpowszechnianych wyłącznie w sposób satelitarny lub kablowy dostępnych w całości za opłatą, z wyłączeniem podstawowych opłat pobieranych przez operatorów satelitarnych lub operatorów sieci kablowych”;
6) w art. 20b w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w programie ogólnokrajowym w rozumieniu ustawy lub koncesji, dostępnym w całości bez opłat, z wyłączeniem podstawowych opłat pobieranych przez operatorów sieci kablowych, lub”;
7) w art. 21 :
a) ust. 1 i 1a otrzymują brzmienie:
„1. Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując - na zasadach określonych w ustawie oraz w ustawie z dnia ….. 2009 r. o zadaniach publicznych w usługach medialnych, całemu społeczeństwu lub poszczególnym jego częściom, programy i inne usługi medialne poprzez oferowanie różnorodnej i charakteryzującej się wysokim poziomem jakościowym oferty programowej w dziedzinie informacji, kultury i edukacji, w dostępnych powszechnie (otwartych) usługach medialnych, na poziomie ogólnokrajowym, ponadregionalnym, regionalnym lub lokalnym oraz w programach dla zagranicy, która w sposób wyważony prezentuje obraz całego społeczeństwa oraz zainteresowań i poglądów społecznych, politycznych, kulturalnych, filozoficznych i religijnych ogółu obywateli.
1a. Zadania publicznej radiofonii i telewizji, służące wypełnianiu misji, o której mowa w ust. 1, określa ustawa z dnia ….. 2009 r. o zadaniach publicznych w usługach medialnych.”,
b) uchyla się ust. 2;

w art. 26:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Telewizję publiczną tworzy spółka „Telewizja Polska - Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów I, II i TV Polonia.”,
b) uchyla się ust. 2a,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Radiofonię publiczną tworzy spółka „Polskie Radio - Spółka Akcyjna, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a - 3c w brzmieniu:
„3a. Regionalną telewizję publiczną tworzy 16 telewizyjnych spółek, zawiązanych w celu tworzenia i rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów telewizyjnych, a także innych usług medialnych. Spółki te mają swoje siedziby w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu.
„3b. Regionalną radiofonię publiczną tworzy 17 radiowych spółek, zawiązanych w celu tworzenia i rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów radiowych, a także innych usług medialnych. Spółki te mają swoje siedziby w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze
3c. Spółki radiowe i telewizyjne mogą zawiązywać spółki lub porozumienia gospodarcze w celu wspólnego tworzenia i rozpowszechniania regionalnych lub ponadregionalnych programów telewizyjnych lub radiowych oraz innych usług medialnych, a także zarządzania i gospodarowania nimi.”,
e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do spółek wymienionych w ust. 2, 3, 3a , 3b i 3c stosuje się, z zastrzeżeniem art. 27-30 ustawy, przepisy Kodeksu spółek handlowych z wyjątkiem art. 312 i 402.”,
f) w ust. 6 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) regionalne programy telewizyjne - częstotliwości niezbędne do rozpowszechniania regionalnych lub ponadregionalnych programów telewizyjnych;
4) regionalne programy radiowe - częstotliwości niezbędne do rozpowszechniania regionalnych lub ponadregionalnych programów radiowych.”,
g) po ust. 8 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Spółki publicznej radiofonii i telewizji mogą tworzyć i rozpowszechniać programy wyspecjalizowane, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję.”;
9) art. 27 otrzymuje brzmienie:
„Art. 27. 1. Zarząd spółki jest jednoosobowy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna oraz Polskim Radiu - Spółka Akcyjna zarząd jest trzyosobowy.
3. Wyboru zarządu dokonuje rada nadzorcza spółki w drodze jawnego konkursu.
4. Regulamin konkursu, o którym mowa w ust. 3, ustanawia Krajowa Rada, uwzględniając konieczność posiadania przez kandydatów przystępujących do niego kwalifikacji w zakresie zarządzania oraz radiofonii i telewizji.
5. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
6. Członek Zarządu może być odwołany przez radę nadzorczą w trakcie kadencji tylko z ważnych powodów, a w szczególności w przypadku:
1) rażącego naruszenia przepisów prawa;
2) prowadzenia działalności, która pozostaje w sprzeczności z wykonywanymi obowiązkami;
3) stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia ……. 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych, istotnych nieprawidłowości;
4) nieudzielania absolutorium programowego z wykonania licencji programowej.”;
10) w art. 28:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada nadzorcza liczy trzech członków. Członków rady nadzorczej powołuje i odwołuje Krajowa Rada, z wyjątkiem jednego, którego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.”,
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5b w brzmieniu:
„5b. Członek rady nadzorczej może być odwołany w trakcie kadencji tylko z ważnych powodów, a w szczególności w przypadku:
1) rażącego naruszenia przepisów prawa;
2) prowadzenia działalności, która pozostaje w sprzeczności z wykonywanymi obowiązkami;
3) stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia ……. 2009 r. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych, istotnych nieprawidłowości.”;

c) w ust. 6 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu :
„5) zawarcie umowy o finansowanie publiczne na podstawie licencji programowej;
6) utworzenie programów wyspecjalizowanych.”;
11) uchyla się art. 28a;
12) art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. 1. Tworzenie i rozpowszechnianie lokalnych i regionalnych programów telewizji publicznej i radia publicznego należy do spółek radiowych i spółek telewizyjnych, o których mowa w art. 26 ust. 3a i 3b.
2. Statut spółki określa organizację spółki radiowej i telewizyjnej, w tym teren działania i zadania w zakresie publicznej radiofonii regionalnej.
3. Tworzenie i rozpowszechnianie ponadregionalnych programów telewizyjnych i radiowych należy łącznie do wszystkich spółek radiowych i telewizyjnych, o których mowa w art. 26 ust. 3a i 3b, a także podmiotów, o których mowa w art. 26 ust. 3c.
4. Krajowa Rada, na wniosek zarządu spółki radiowej lub telewizyjnej i po zasięgnięciu opinii zarządów pozostałych spółek radiowych i telewizyjnych, określi minimalny udział audycji tworzonych przez te spółki w poszczególnych programach ponadregionalnych albo minimalny udział w finansowaniu przez daną spółkę programu ponadregionalnego tworzonego i rozpowszechnianego przez pozostałe spółki.
5. W razie sporu pomiędzy spółkami, spór rozstrzyga Krajowa Rada.
6. Rozstrzygnięcie sporu przez Krajową Radę ma charakter ostateczny.”;
13) w art. 30a uchyla się ust. 2;
14) w art. 31:
a) w ust. 1:
- zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Przychodami spółek, o których mowa w art. 26 ust. 2, 3, 3a i 3b, są wpływy pochodzące:”,
- pkt 1otrzymuje brzmienie :
„1) z otrzymywanych od Krajowej Rady na podstawie umowy o finansowanie publiczne oraz licencji programowej, w rozumieniu ustawy z dnia ………. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych, środków z Funduszu Zadań Publicznych, o którym mowa w tej ustawie;”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Akcjonariuszom spółek, o których mowa w art. 26 ust. 2, 3 , 3a i 3b, nie przysługuje prawo do udziału w zysku.”;
15) uchyla się art. 31a - art. 31c;
16) uchyla się art. 32;
17) po art. 39b dodaje się art. 39c w brzmieniu:
„Art. 39c. 1. Nadawca inny niż nadawca społeczny, może wystąpić do Krajowej Rady o uznanie za nadawcę pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia ………. o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych, jeśli jest szkołą publiczną, uczelnią wyższą lub jednostkę organizacyjną gminy powołaną do prowadzenia działalności kulturalnej na jej terenie, której program ma być kierowany do uczniów lub środowisk akademickich albo ograniczonego kręgu odbiorców zamieszkałych na terenie gminy
2. Nadawca pożytku publicznego jest zwolniony z 50% opłaty za używanie częstotliwości.
3. W przypadku naruszenia przez nadawcę społecznego wymogów określonych w art. 4 pkt 1a, organ koncesyjny wydaje decyzję o uchyleniu decyzji o uznaniu za nadawcę pożytku publicznego. Stwierdza w niej obowiązek uiszczenia opłat, o których mowa w ust. 2, wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia udzielenia lub zmiany koncesji.”;
18) w art. 43 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) ponadregionalne programy radiofonii i telewizji publicznej dostępne na danym obszarze;”.

Art. 32.
W ustawie z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm. ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 76 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komitetom wyborczym, których listy kandydatów zostały zarejestrowane, przysługuje, w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej, prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych przez spółki publicznej telewizji regionalnej i przez spółki publicznej radiofonii regionalnej, zwane dalej „Telewizją Polską” i „Polskim Radiem”, na ich koszt.”;
2) w art. 77 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Podziału czasu antenowego, według zasad, o których mowa w art. 76 ust. 4, dokonują właściwi prezesi zarządów spółek Telewizji Polskiej i prezesi zarządów spółek Polskiego Radia na podstawie wniosków uprawnionych komitetów wyborczych.
2. Na ustalenia dotyczące podziału czasu antenowego komitetom wyborczym przysługuje skarga do komisarza wyborczego właściwego ze względu na siedzibę spółki Telewizji Polskiej lub spółki Polskiego Radia. Skargę wnosi się w terminie 48 godzin od dokonania ustalenia. Komisarz wyborczy rozpatruje sprawę niezwłocznie i wydaje postanowienie. Na postanowienie komisarza wyborczego nie przysługuje środek zaskarżenia.”.

Art. 33.
W ustawie z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 190, poz. 1360 oraz 2008 r. Nr 171, poz. 1056) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 181 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej Telewizja Polska Spółka Akcyjna, spółki telewizji regionalnej, Polskie Radio Spółka Akcyjna i spółki radiofonii regionalnej, zwane dalej „Telewizją Polską” i „Polskim Radiem”, rozpowszechniają na własny koszt w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycje wyborcze komitetów wyborczych.”,
2) w ust. 4 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii zarządów spółek, o których mowa w art. 181 ust. 1, określi, w drodze rozporządzenia:”.

Art. 34.
W ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, z późn. zm. ) w art. 37 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) członków rady nadzorczej, członków zarządu oraz dyrektorów programów „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna”, „Polskiego Radia - Spółka Akcyjna”, a także spółek telewizji regionalnej i spółek radiofonii regionalnej,”.

Art. 35.
W ustawie z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, z późn. zm. ) w art. 23 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Czas audycji wyborczych komitetów wyborczych, o których mowa w ust. 1, może być łączony w tym samym programie regionalnym, na wniosek pełnomocnika komitetu wyborczego, z czasem audycji wyborczych przysługującym temu samemu komitetowi z tytułu udziału w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Wniosek w sprawie połączenia czasu audycji wyborczych składa się najpóźniej w 20 dniu przed dniem wyborów prezesowi zarządu spółki Telewizji Polskiej lub prezesowi zarządu spółki Polskiego Radia, właściwym dla programu regionalnego, w którym łączne audycje wyborcze mają być rozpowszechniane.”.

Art. 36.
W ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507, Nr 85, poz. 782, 2007 r. Nr 112, poz. 766) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 50 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W terminie od 16 dnia przed dniem referendum do zakończenia kampanii referendalnej Telewizja Polska Spółka Akcyjna i spółki telewizji regionalnej oraz Polskie Radio Spółka Akcyjna i spółki radiofonii regionalnej, zwane dalej „Telewizją Polską” i „Polskim Radiem”, rozpowszechniają na własny koszt w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycje referendalne podmiotów uprawnionych.”;
2) w art. 52 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w programach regionalnych - dokonują właściwi prezesi zarządów spółek Telewizji Polskiej i prezesi zarządów spółek Polskiego Radia.”;
3) w art. 55 w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii zarządów spółek, o których mowa w art. 50 ust. 1, określi, w drodze rozporządzenia:”.
Art. 37.
W ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U Nr 25, poz. 219, z 2006 r. Nr 218, poz. 1592 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 766) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 78:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w każdym regionalnym programie - po 10 godzin w spółkach telewizji regionalnej i po 20 godzin w spółkach radiofonii regionalnej, o których mowa w art. 26 ust. 3a i 3b ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm. ).”,
b) w ust. 7 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, zarządów Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna, Polskiego radia Spółka Akcyjna, spółek telewizji regionalnej oraz spółek radiofonii regionalnej, określi, w drodze rozporządzenia:”;
2) w art. 80:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.Audycje wyborcze komitetu wyborczego dostarczane są do Telewizji Polskiej Spółka Akcyjna, Polskiego Radia Spółka Akcyjna oraz spółek telewizji regionalnej i spółek radiofonii regionalnej, o których mowa w art. 26 ust. 3a i 3b ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, nie później niż na 24 godziny przed dniem ich rozpowszechnienia.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku stwierdzenia przez Telewizję Polską Spółka Akcyjna, Polskie Radio Spółka Akcyjna lub spółki telewizji regionalnej spółki albo radiofonii regionalnej, o których mowa w art. 26 ust. 3a i 3b ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, że dostarczone przez komitet wyborczy materiały audycji wyborczych przekraczają czas ustalony dla tych audycji, wzywają bezzwłocznie komitet wyborczy do skrócenia czasu audycji. W razie bezskutecznego wezwania emisja audycji wyborczej jest przerywana w chwili, kiedy upłynął czas audycji przysługujący danemu komitetowi.”.

Art. 38.
W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111, z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112) w art. 19:
1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nadawca programu telewizyjnego dokonuje wpłaty na rzecz Instytutu w wysokości 1,5 % przychodu uzyskanego z tytułu emisji reklam, telesprzedaży i audycji sponsorowanych.”;
2) uchyla się ust. 7;
3) ust. 9 i 10 otrzymują brzmienie:
„9. Do należności z tytułu wpłat, o których mowa w ust. 1-5 i 6, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują Dyrektorowi, a uprawnienia organu odwoławczego - ministrowi.
10. Wpłaty, o których mowa w ust. 1-5 i 6, stanowią koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w dacie ich poniesienia.”.
Art. 39.
W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708, z późn. zm. ) w art. 26 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) członków rady nadzorczej, członków zarządu oraz dyrektorów programów „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna”, „Polskiego Radia - Spółka Akcyjna”, a także spółek telewizji regionalnej i spółek radiofonii regionalnej;”.

Art. 40.
W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709 i Nr 218, poz. 1592) w art. 41 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) członków rady nadzorczej, członków zarządu oraz dyrektorów programów „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna”, „Polskiego Radia - Spółka Akcyjna”, a także spółek telewizji regionalnej i spółek radiofonii regionalnej;”.

Art. 41.
W ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm. ) w art. 4 pkt 19 otrzymuje brzmienie:
„19) członek rady nadzorczej, członek zarządu, dyrektor programu i jego zastępcy, wydawca lub autor audycji publicystycznej lub informacyjnej oraz dyrektor agencji „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna”, „Polskiego Radia - Spółka Akcyjna”, a także członek Zarządu, członek Rady Nadzorczej oraz członek Rady Programowej „Polskiej Agencji Prasowej - Spółka Akcyjna”, dyrektor oddziału, dyrektor biura, redaktor naczelny „Polskiej Agencji Prasowej - Spółka Akcyjna” oraz członek rady nadzorczej, członek zarządu, dyrektor i jego zastępcy w spółce radiofonii regionalnej i spółce telewizji regionalnej;”.

Art. 42.
W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych (Dz. U. Nr 249, poz. 1824) w art. 10 w ust. 2 w pkt 4 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 5.

Art. 43.
1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiąże spółki telewizyjne, o których mowa w art. 26 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 31, z siedzibami w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, we Wrocławiu.
2. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa uzgodni treść statutów spółek, o których mowa w ust. 1 z Krajową Radą. Statuty spółek, o których mowa w art. 26 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 31, mogą przewidywać utworzenie oddziałów lokalnych w innych miejscowościach niż wymienione w ust. 1.
3. Pierwsze zarządy spółek, o których mowa w ust. 1, powoła Krajowa Rada w drodze jawnych konkursów.
Art. 44.
W celu utworzenia spółek, o których mowa w art. 43, z majątku spółki Telewizja Polska Spółka Akcyjna wydziela się mienie związane gospodarczo z oddziałami tej spółki.

Art. 45.
1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa wniesie do spółek, o których mowa w art. 43 ust. 1, mienie wydzielone zgodnie z art. 44.
2. Czynności podejmowane w wykonaniu art. 43 ust. 1 są wolne od opłat sądowych i skarbowych, a także są wolne od podatków.
3. Do opłat za czynności notarialne związane z zawiązaniem tych spółek stosuje się odpowiednio przepisy o przekształcaniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb inwentaryzacji mienia wymienionego w ust. 1, zasadę wydzielenia, połączenia, podziału i przekazywania tego mienia oraz tryb rozpoznawania spraw spornych, kierując się sprawnością przeprowadzenia postępowania inwentaryzacyjnego.

Art. 46.
1. Kadencja dotychczasowych członków Krajowej Rady wygasa z dniem wejścia w życie ustawy.
2. Sejm, Senat i Prezydent powołają niezwłocznie członków Krajowej Rady, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 31, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przy czym:
1) Sejm powołuje :
a) pierwszego członka Krajowej Rady na dwa lata,
b) drugiego członka Krajowej Rady cztery lata,
2) Senat i Prezydent powołują po jednym członku Krajowej Rady na trzy lata.
3. Członkowie Krajowej Rady, o których mowa w ust. 1, pełnią swoje funkcje do dnia powołania członków Krajowej Rady zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 31, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Członkowie Krajowej Rady, o których mowa w ust. 1, pełnią swoje funkcje nie dłużej jednak niż do dnia powołania co najmniej pięciu członków Krajowej Rady zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 31, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5. Krajowa Rada, do dnia powołania wszystkich członków zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 31, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, podejmuje uchwały w obecności członków powołanych pod dniu wejścia ustawy w życie .”

Art. 47.
1. Z dniem wejścia w życie ustawy wygasają mandaty członków zarządów i rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji, powołanych na podstawie dotychczasowych przepisów, z tym że członkowie tych organów pełnią swe dotychczasowe funkcje do czasu powołania nowych organów spółki.
2. Krajowa Rada w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy powoła nowe składy rad nadzorczych, a także zarządy spółek publicznej radiofonii i telewizji.
Art. 48.
1. Na spółki, o których mowa w art. 43 ust. 1, przechodzą z mocy ustawy uprawnienia i obowiązki terenowych oddziałów spółki „Telewizja Polska - Spółka Akcyjna”, wynikające z decyzji administracyjnych.
2. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady przydzieli spółkom, o których mowa w art. 26 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 31, częstotliwości używane w chwili wejścia w życie niniejszej ustawy do rozpowszechniania regionalnych programów telewizyjnych i radiofonicznych, z tym że częstotliwości zarezerwowane do rozpowszechniania regionalnych programów telewizyjnych zostaną tym spółkom przydzielone do współkorzystania.
3. Uprawnienia do używania częstotliwości, o których mowa w ust. 2, przyznane na podstawie dotychczasowych przepisów, wygasają z dniem przyznania tych częstotliwości spółkom, o których mowa w art. 26 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 31.
4. Przydział częstotliwości, w sposób określony w ust. 2, następuje bez opłat.

Art. 49.
1. Stosunki pracy pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie ustawy w oddziałach Telewizji Polskiej SA ustają z mocy prawa z upływem 6 miesięcy od wpisania, właściwej dla danego regionu, spółki telewizyjnej do Krajowego Rejestru Sądowego, chyba że zatrudnienie tych pracowników w spółce telewizyjnej nastąpi na nowych warunkach pozostawionych uzgodnieniom stron. Ustanie stosunku pracy jest równoznaczne w skutkach prawnych z rozwiązaniem stosunku pracy wskutek wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn leżących po stronie pracodawcy.
2. Za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy powstałe przed wpisaniem spółki, o której mowa w art. 43 ust. 1, do Krajowego Rejestru Sądowego, odpowiada ta spółka.
Art. 50.
Z dniem 31 grudnia 2009 r. traci moc ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. Nr 85, poz. 728 z 2005r.)

Art. 51.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

konto usunięte

Temat: Ustawa medialna

nie no nie mogą ruszyć i zrobić krzywdy TVP Info nie pozwalam!
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Ustawa medialna

Może tylko teraz będzie POPSL INFO?
Maciej Wasilewski

Maciej Wasilewski montażysta, Polsat,

Temat: Ustawa medialna

Prywatyzacja zapewnia lepszą kontrolę niż obsadzenie kluczowych stanowisk swoimi ludźmi. Prawo własności jest jeszcze odporne na wyniki wyborów.

Dla kanału TVP Info pozbycie się ośrodków oznaczać będzie jego koniec. W tej chwili góruje nad konkurencją ilością reporterów pracujących poza Warszawą. Dodatkowo ośrodki właściwie same się utrzymują, w odróznieniu od reporterów terenowych konkurencyjnych stacji, którym trzeba płacić pensje.

W wypadku OTV Bydgoszcz wpływy z reklamy równoważą koszty funkcjonowania. Gdyby ktoś chciał tam założyć swój ośrodek, musiałby władować mnóstwo pieniędzy w zakup sprzętu, następnie znaleść i przeszkolić kadry, przez kilka miesięcy nadawać program "na sucho", potem walczyć z konkurującym ośrodkiem TVP. Nie wspominam o zakupie koncesji. Dzięki tej ustawie będzie mógł zakupić tanio dobrze wyposażony ośrodek wraz ze świeżo zwolnionymi pracownikami, z którymi będzie mógł twardo negocjować warunki zatrudnienia.

Jaskółki mówią, że głównym udziałowcem będzie pewien znany polski koncern posiadający konkurencyjny dla TVP Info kanał informacyjny.
Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

Maciej Wasilewski:

Jaskółki mówią, że głównym udziałowcem będzie pewien znany polski koncern posiadający konkurencyjny dla TVP Info kanał informacyjny.

Czy te Jaskółki mają gniazdo na Ostrobramskiej w Warszawie?

Temat: Ustawa medialna

Maciej Krzysztoszek:
Im więcej rozmawiam z ludźmi na temat tej ustawy, z tym większą falą krytyki się spotykam. To zadziwiające, jak potężne buble można puścić, żeby tylko osiągnąć cel - polityczny rzecz jasna.
No i co z TVP Info? Czy likwidacja oddziałów regionalnych na rzecz spółek oznacza likwidację TVP Info?


Napisałem wyżej, że w UE nie wolno finansowac mediów publicznych z budżetu państwa :)
Ten "projekt ustawy" to potworek stworzony "ku pokrzepieniu" oderwanego od rzeczywistości (skoro wierzy, że to na serio to musi byc oderwany od rzeczywistości) elektoratu pewnego ugrupowania politycznego, które chce "by żyło się lepiej" :)

Problemem TVP jako medium publicznego nie jest tzw. "upolitycznienie" czyli ponadczasowy i co najciekawsze wygodny dla wszystkich czołowych sił politycznych frazes ale fakt, że w tej firmie pracuje ... 4700 pracowników etatowych i ... 8000 współpracowników !!!
Żadna ustawa nie zmieni mentalności ludzi i pewnych nieoficjalnych "struktur", które w tej firmie powstawały przez lat 50.
Najciekawsze, że nikt i nigdy nie próbował zmienic czy wyeliminowac rządzących tą firmą patologicznych układów.
No ale kto miał dokonac zamachu na rodzinne czy biznesowe klany w tej "bananowej republice" telewizyjnej ? Nikt się dotychczas nie odważył, a jeśli spróbował to szybko kończył karierę w firmie.

Moja diagnoza jest prosta - W TVP powinno pracowac nie więcej niż 2000 - 2500 pracowników etatowych i do 1000 współpracowników.

Tzw. "prywatyzacja" oddziałów terenowych to oczywiście zbrodnia i rozwałka konkurencji przez wiadome dwie stacje komercyjne. Wyobraźcie sobie jaki będzie los tych jednostek jeśli trafią w ręce lokalnych politykierów, np. na szczeblu samorządów wojewódzkich. Perspektywa jest przerażająca.

Cyrk pod tytułem "ustawa medialna" nie jest do niczego potrzebny.
Reorganizacja firmy i optymalizacja zatrudnienia załatwią sprawę.

Wciąż niebywale zadziwia mnie jak wielu inteligentnych ludzi traktuje poważnie wątek tzw. "ustawy medialnej" ... ;)
Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

Przemek Czyżewski:

Wciąż niebywale zadziwia mnie jak wielu inteligentnych ludzi traktuje poważnie wątek tzw. "ustawy medialnej" ... ;)

Może dlatego, że ta ustawa może wprowadzić nieodwracalne zmiany, które prowadzą do zagłady TVP.
Może jestem młody i naiwny, ale naprawdę chciałbym, żeby TVP kiedyś była publiczna, a nie polityczna.

Temat: Ustawa medialna

Przyzna Pan jednak, że między oraz poza "zagładą", a "odpolitycznieniem" jest jeszcze ocean możliwości, wizji i koncepcji kształtu tak ważnego medium publicznego.

Nie zmienia to jednak faktu, że tzw. "ustawa medialna" to kpina i rzecz, której nie godzi się traktowac poważnie.
Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

Ocean jest, tylko że z lądu zanieczyszczają go ludzie. Możliwości wciąż jest wiele, ale wprowadzenie tej ustawy w życie może te możliwości znacznie ograniczyć, zwłaszcza, gdy TVP straci kontrolę nad swoimi oddziałami regionalnymi.
Wojciech Musiał

Wojciech Musiał Operator kamery

Temat: Ustawa medialna

Z tego co ja wiem, to w Wielkiej Brytanii BBC World Service jest w całości finansowane z budżetu państwa. Reszta BBC jedzie na abonamencie, tak samo jest z publicznymi nadawcami w Irlandii.
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Ustawa medialna

Zgadzam się z Przemkiem że działania w sprawach mediów regionalnych to parodia. Jacyś domorośli politykierzy będą decydować o programach, o tym co będzie na antenie. Takiego niechlujstwa nie było przez wiele lat. I jak widac takie plany ma ekipa mające wielkie słowa, które jak widac są nic nie warte.

Temat: Ustawa medialna

Wojciech Musiał:
Z tego co ja wiem, to w Wielkiej Brytanii BBC World Service jest w całości finansowane z budżetu państwa. Reszta BBC jedzie na abonamencie, tak samo jest z publicznymi nadawcami w Irlandii.


Nie jest istotne co nam "się wydaje" istotne są przepisy unijne, które zabraniają takich działań.
Tak więc wrzaski o finansowaniu przez państwo TVP było robieniem durniów z ludzi, którzy uwierzyli swoim politycznym szamanom odprawiającym gusła nad "ustawą medialną" ;)

Nie wiem na jakiej zasadzie działa BBC.
Może finansowanie jest pośrednie, przez jakieś fundusze lub instytucje ?
Wojciech Musiał

Wojciech Musiał Operator kamery

Temat: Ustawa medialna

BBC World Service jest w całości finansowane bezpośrednio ze środków brytyjskiego MSZ. Przepisy unijne mogą mówić jedno, a kraje mogą robić drugie.
Natomiast egzekwowanie tych przepisów to druga kwestia ;] Często są równi i równiejsi.
Maciej Krzysztoszek

Maciej Krzysztoszek Media i komunikacja
społeczna

Temat: Ustawa medialna

no to klops:

http://www.wirtualnemedia.pl/article/2715794_Sejm_uchw...

Przekształcenie ośrodków regionalnych w spółki ma się odbyć w 2011 roku.
Maciej Wasilewski

Maciej Wasilewski montażysta, Polsat,

Temat: Ustawa medialna

Maciej Krzysztoszek:
Maciej Wasilewski:

Jaskółki mówią, że głównym udziałowcem będzie pewien znany polski koncern posiadający konkurencyjny dla TVP Info kanał informacyjny.

Czy te Jaskółki mają gniazdo na Ostrobramskiej w Warszawie?

dobre pytanie, aczkolwiek gniazdo mają gdzie indziej i nie jest to też Augustówka, bliżej Domaniewskiej

konto usunięte

Temat: Ustawa medialna

Kiedyś to się musiało zdarzyć. Gdyby ktoś wcześniej miał ochotę i determinację, żeby poukładać i w środku i wokół TVP to skutki byłyby mniej katastrofalne. "Worek" przez lata wydawał się nie mieć dna wiec z niego czerpano i utrzymywano tysiące metrów kwadratowych i setki nic nie robiących urzędników. Każdy zarząd z jednej strony miał większą lub mniejszą świadomość konieczności reform a z drugiej obawiał sią osiemnastu związków zawodowych, strajku i wyjazdu na taczkach. Tymczasem okazało się w roku 2008, że widać dno. Jak to możliwe? Zdziwił się dział Finansów i Restrukturyzacji (A swoją drogą dlaczego "restrukturyzacji"?. Nic nigdy na szczęście nie restrukturyzowali). Dzisiaj zarząd udaje, że walczy z kryzysem? Może poprzednicy powinni odpowiedzieć za działanie na szkodę spółki, choćby przez zaniechanie? Nic nieoczekiwanego się nie wydarzyło. Spadły wpływy z abonamentu? A kiedy ostatnio rosły? A ile było awantur z cyklu "tyle misji ile abonamentu"?. Szkoda, że Telewizją nie mogli zarządzać menedżerowie zamiast polityków. Efekty w końcu nadeszły.



Wyślij zaproszenie do