Maciej M.

Maciej M. Jeśli kochasz to co
robisz ... jesteś
najszczęśliwszym
cz...

Temat: CYFROWY POLSAT INWESTUJE W SZEROKOPASMOWY INTERNET

Cyfrowy Polsat zamierza poszerzyć portfolio oferowanych przez siebie usług o szerokopasmowy dostęp do internetu. W tym celu spółka zdecydowała się na objęcie ok. 11 proc. akcji operatora telekomunikacyjnego Sferia z możliwością przejęcia nad nim kontroli.

Cyfrowy Polsat za nabywane akcje (pochodzą z podwyższenia kapitału zakładowego operatora) zapłaci 53,4 mln zł. W dalszym kroku spółka zamierza w Sferii przeprowadzić due delligance oraz analizę synergii połączonego modelu biznesowego obu firm. Dopiero wtedy zdecyduje, czy uzyskać pakiet kontrolny Sferii czy skorzystać z opcji put i odsprzedać posiadane akcje Zygmuntowi Solorzowi -Żakowi (jest on głównym udziałowcem obu spółek) albo wskazanemu przez niego podmiotowi po cenie nabycia powiększonej o 5,5 proc. w stosunku rocznym. Taką możliwość Cyfrowy Polsat ma do 30 czerwca br., choć jest możliwość wydłużenia tego terminu. Jeśli platforma zdecyduje się na zakup pakietu kontrolnego spółki, to przed transakcją wynajmie też bank inwestycyjny do przeprowadzenia jej wyceny

- Akwizycja Sferii może być kolejnym krokiem Cyfrowego Polsatu w kierunku realizacji strategii budowy operatora zintegrowanych usług "multiple play", przy ograniczonym ryzyku wynikającym ze struktury transakcji - mówi Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. Spółka dzięki przejęciu Sferii będzie mogła bowiem rozpocząć świadczenie usługi szerokopasmowego dostępu do internetu, który oferować będzie swoim abonentom. Stanie się to możliwe, bo operator posiada 15-letnią licencję na korzystanie z pasma radiowego 850 MHz, nazywanego "złotą częstotliwością". Nadaje się ona do pokrywania obszarów zarówno gęsto jak i słabo zaludnionych, ma pojemność taką samą jak system UMTS, ale koszty budowy sieci i jej utrzymania są niższe.

Libicki podkreśla, że wejście Cyfrowego Polsatu na rynek szerokopasmowego internetu w oparciu o własną infrastrukturę może być źródłem licznych potencjalnych synergii, jak np. zwiększenie przychodu z jednego klienta, powiększenie bazy abonentów oraz lojalności klientów poprzez obniżenie wskaźnika churn czy zapewnienie potencjału dystrybucji oferty telewizyjnej poprzez internet. Do sprzedaży usługi internetowej Cyfrowy Polsat będzie mógł wykorzystać swoją markę, sieć sprzedaży i obsługę klienta.

Cyfrowy Polsat chciałaby zaoferować dostęp do internetu swoim abonentom już w tym roku (w przyszłości niewykluczone jest także uruchomienie telefonii stacjonarnej). Sferia świadczy już takie usługi w Warszawie i Ostrołęce. Ma obecnie 89,9 tys. klientów telefonii nomadycznej (to telefonia stacjonarna z elementami mobilności) i 26,9 tys. abonentów internetu. Spółka cały czas buduje sieć nadajników, a Cyfrowy Polsat już teraz będzie sugerować jej zarządowi, by struktura geograficzna inwestycji była zbieżna ze strukturą rozmieszczenia abonentów platformy.

Cyfrowy Polsat miał w 2008 roku 268,5 mln zł zysku netto i 1,133 mln zł przychodów. Platforma na koniec ub.r. dysponowała bazą 2,72 mln abonentów.

źródło: wirtualnemedia.plMaciej Konrad Makarewicz edytował(a) ten post dnia 12.03.09 o godzinie 20:26