Paulina Maj

Paulina Maj pełnomocnik ds.
haccp, piekarnia

Temat: Wycofanie produktu z rynku

Czy ktoś może powiedzieć jak robi u siebie w firmie test wycofania produktu z rynku?
Michał Schulz

Michał Schulz Specjalista ds.
systemów
zarządzania,
Makromor Sp. z o.o.

Temat: Wycofanie produktu z rynku

Najprostszy test:
- wybieramy losowo produkt, który został już sprzedany - potrzebujemy jego nazwę i oznaczenie partii. Przy okazji - w pikekarni może lepiej na początek wybrać wyrób, który ma choć parę dni przydatności do spożycia, np. jakieś ciastka,
- idziemy do osób zajmujących się sprzedażą i prosimy, żeby sprawdzili, gdzie ten produkt został sprzedany. Najlepiej, żeby przygotowali listę odbiorców ze wskazaniem, ile produktu tam poszło. Oczywiście chodzi o wybrany przez nas produkt,
- sprawdzamy, czy dostępne są dane kontaktowe do odbiorców i czy są aktulane.

Jeżeli istnieje procedura wycofania warto sprawdzić, czy pracownicy znają postępowanie opisane w procedurze i są gotowi na jej zastosowanie. Przykład - w niektórych procedurach opisuje się, jak ma być dokumentowane zgłoszenie produktu, który stanowi zagrożenie. To niech zapiszą - zobaczy się, czy wiedzą, jak.

Elementy dodatkowe:
- do sprawdzenia, czy ludzie wiedzą, kogo i jak powiadomić o konieczności wycofania. Są np. aktulane namiary do Powiatowej Inspekcji Sanitarnej?
- niektóre firmy przesyłają informację o wycofaniu do klientów - czyli dzwonią / piszą, informując o tym, że przeprowadzają test i proszą np. o przesłanie informacji o tym, ile produktu mają jeszcze u siebie. Uwaga - trzeba to zrobić z głową, żeby nie zrazić klientów,
- sprawdzenie, czy naprawdę da się na szybko zorganizować ewentualny transport produktu i jego magazynowanie.

Z przeprowadzonych działań - notatka:
- jaki wybrano produkt,
- jakie elementy zasad wycofania sprawdzono,
- uwagi, wnioski,
- korespondencja z klientami, notatki, lista odbiorców itd.
Paweł Wójcik

Paweł Wójcik Ekonomia, Technolog
Żywności, BHP

Temat: Wycofanie produktu z rynku

Procedura identyfikacji i identyfikalności produktu oraz procedura wycofania produktu niezgodnego z wymaganiami, jeżeli one będą wprowadzone to w przypadku reklamacji spokojna głowa, że produkt niezgodny można wycofać.

W mojej firmie taki test to Audyt wewnętrzny z identyfikacji i identyfikalności produktu.
Sposób działania taki sam jak opisał mój przedmówca.

Audyt z identyfikacji i identyfikalności produktu:

Audyt dnia 28.08.2012 roku Audytor - Jan Kowalski

Nazwa produktu: Cukierki krówki o smaku śmietankowym

Data przydatności i oznaczenie produktu: 11.2012 P. 17

Ilość wyprodukowana: 584 kg

Zakupy (surowce zużyte do produkcji)

Mleko w proszku nr wejścia 241, data przydatności 01.2013, atest jakościowy z dnia 21.01.2012 - przedstawiono

Serwatka w proszku nr wejścia 201,data przydatności 02.2013, atest jakościowy z dnia 01.02.2012 - przedstawiono

Aromat śmietankowy nr wejścia 187, data przydatności 06.2014, specyfikacje produktu - przedstawiono.

Papier do zawijania cukierków nr wejścia 110, specyfikację produktu przedstawiono.

Zakład jest zaopatrzony w wode pitną, dostawcą są Wodociągi Zachodniopomorskie, umowa z dnia 21.04.2000 roku.
Badania mikrobiologiczne wody przedstawiono. Wszystkie parametry są zgodne.

Produkcja

Mycie i dezynfekcja do produkcji wg Arkuszu monitorowania i dezynfekcji sporządzona zgodnie z Księgą MID.

Pracownicy dopuszczeni do produkcji dopuszczeni do pracy nie wzbudzali zastrzeżeń. Weddług zeszytu kontroli osobistej pracowników z dnia 23.04.2012 roku z godziny 6,00.

Produkcję rozpoczęto o godzinie 6,45

Monitorowanie gotowania w wyparce porcji 600 kg masy krówki.
Czas trwania od 6,45 do 7,05 przy czym uzyskano temperaturę 80stopni Celcjusza.

Chłodzenie na stole od 7,10 do 7,45

Krojenie i pakowanie w maszynie pakującej trwało od godziny 8,00 do godziny 11,30.

(do audytu można załączyć ksero z arkuszów monitorowania przez pracowników - audytorzy często to sprawdzają)

Badania laboratoryjne (jeżeli są wymagane, nie orientuje się)

Magazynowanie:

Magazyn posiada monitorowanie temperatury, wilgotności. (spisać dane z arkuszu monitorowania tych parametrów)

Sprzedaż:

Sklep "ALBA", ul. Łąkowa 47, 74-524 MALBORK, dnia 05.05.2012 - 20 kg, Faktura VAT 2545
Hurtownia "NASA" - 325 kg
itd

Myślę, że jeżeli tak będzie prowadzone monitorowanie to nie będzie problemu z identyfikacją i wycofaniem produktu z rynku.

Pozdrawiam
Paulina Maj

Paulina Maj pełnomocnik ds.
haccp, piekarnia

Temat: Wycofanie produktu z rynku

Dziękuje za wyczerpujące odpowiedzi, pozdrawiam

Następna dyskusja:

Monitorowanie temperatury p...




Wyślij zaproszenie do