Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Witam, mam dylemat, czy kupić stacjonarny zestaw do montażu, czy laptopa?
Do tej pory pracowałem na AP 6.5, ale chyba karta video odmówiła już posłuszeństwa, więc trzeba będzie się przesiąść się na coś innego i w związku z tym mam prośbę o propozycje konfiguracji sprzętu.
Jakie oprogramowanie warto kupić do montażu za rozsądne pieniądze?
Adam Tucholski

Adam Tucholski inżynier
audiowizualny

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Ale co będziesz montował? Filmy TV, V internetowa, dźwięk?
Laptopa odradzam nie dlatego, że są słabsze parametry bo to przy dzisiejszych sprzętach nie ma różnicy.
Laptop jest skonstruowany do innej pracy, nie ciągłej - po kilku godzinach pracy na AAE zwyczajnie zaczał mi się gotować (pisze z doświadczenia, dlatego nie polecam). A ze stacjonarki no to najpewniej jakiś MAC i FinalCutPro albo Avid Liquid bo raczej Premierem chyba nie ma się co podniecać przy produkcjach pro... :(( takie jakieś mam dziwne wrażenie :)
Hubert Langhans

Hubert Langhans Operator obrazu,
montażysta,
Revolution Studio

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Lapka również nie polecam, ale z uwagi na po pierwsze ograniczenia wynikające z pracy na baterii, a po drugie mimo wszystko słabsze parametry gdyż za cenę dobrego lapka kupisz zdecydowanie lepszą stacjonarkę.

A co do oprogramowania to pakiet Adoba wystarczy żeby zrobić produkcję Pro, ale jeśli chcesz coś tańszego to może Sony Vegas...

Jak napisał Adam, napisz co masz zamiar montować?
Daniel Łysiak

Daniel Łysiak Specjalista w
sprawach
audiowizualnych

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Jeśli montaż na laptopie to tylko wstępny/ próbny na planie, aby reżyser mógł ocenić czy zdjęcia go satysfakcjonują czy może trzeba zrobić dokrętkę. Do typowo profesjonalnych zastosowań, jak już przedmówcy napisali, sprzęt mobilny średnio się nadaje.

konto usunięte

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

jeżeli robisz na formacie HDV w zupełności wystarczy ci laptop
jak chcesz się bawić w niekompresowane hade to stacjonarny
no a jeżeli chcesz zaszpanować studiem post pro, to.....

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Witam, a więc zamierzam używać do montażu filmów reklamowych i dokumentalnych (z imprez okolicznościowych), pozatym chciałbym wykorzystywać do obróbki zdjęć.

Obecnie mam stacjonarną jednostkę na quadach, ale zastanawiałem się nad laptopem jako mobilniejszym sprzętem, który można zabrać w dowolne miejsce np. w trakcie wyjazdu za miasto coś podmontować.

Mam również pytanie jakie obecnie oprogramowanie polecacie, do obróbki w HD, do tej pory pracowałem na Adobie 6.5, ale postęp techniczny zmusza do nowych inwestycji zarówno w kamery jak i sprzęt do montażu?

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
Daniel Łysiak

Daniel Łysiak Specjalista w
sprawach
audiowizualnych

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Jeśli laptop i montaż HD to warto pomyśleć o szybkim zewnętrznym dysku (a nawet mini RAID-zie) podłączanym do laptopa przez E-SATA lub FIREWIRE (komputer musi mieć te złącza).
Odnośnie oprogramowania, zacząłem przygodę z HD na Adobe Premiere cs3 i trzymałem się tej platformy do czasu kiedy nieodwracalnie rozwalił mi się jeden z projektów tak, że musiałem wkleić wszystko od nowa. Przesiadłem się na Vegasa 8 i odpukać nie narzekam, ale to tylko moja opinia.

konto usunięte

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Ja również polecam jak poprzednik Sony Vegas. Świetny program. Do tego świetne pluginy i efekty są bardzo zadowalające :)
Piotr Gilewski

Piotr Gilewski Montażysta filmowy

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Nie zgodze się z kolegami w niektórych kwestiach. Złącze usb na tą chwile jest najbardziej rozpowszechnione, firewire dogania a esata prawie niedostępne. A to że jeden ma wszystkie złącza bo sobie kupił to nie znaczy, że ten czwarty bedzie taki sprytny. Dysk z tymi 3 złączami jest dostępny ale strumień video podczas montażu i tak pozostaje w granicach usb.

Laptop to najlepsze rozwiązanie, absolutnie nie licz na baterie pada po godzinie pracy(programy do montażu jedzą dużo bateri), praca tylko pod kontaktem. Duży wyświetlacz minimum 17 cali. W domu stacja dokująca i duzy monitor, żeby reżyser mógł sobie to oglądać i żebyś mógł sam montować. I teraz wielkie oburzenie " po ci laptop skoro masz go pod kontaktem? ". Wygląda to tak że możesz zawsze zabrać w dowolne miejsce a to ogromny atut jeśli chodzi o masowe poprawki. Nie widze innego rozwiązania współpracy z firmami dla których pracuje.

Przemieszczasz sie z laptopem w kazde miejsce i tam montujesz czy zgrywasz materiały. Wrzucasz laptopa do plecaka i jedziesz, takie wspominki o zgrywaniu materiałów na planach i montażu och jak by tak chciał każdy... hehe

Są dostępne markowe laptopy z quadro fx, więc tu masz sprawę rozwiązaną jeśli chodzi o moc. Tańsza opcja zaleca kupno gf i tu się nie ma co mądrzyć granica obróbki 2D jest przy gf7300 już na pełnych obrotach. Słyszałem o penej karcie coś przy gf9800 chyba, o chipsecie "wspomagającym" ale to tylko trochę dodaję.

Jeśli to markowy laptop a nie kartonowy (tani) np. asus, nie ma szans na przegrzanie (uszkodzenie), grzeją się ale tego nie da się ominąć tak trzeba przyjąć. Jedyna sytuacja z przegrzaniem mnie spotkała kiedy to zainstalowałem XP pod tego mojego laptopa skonfigurowanego na viste. XP nie obsługiwał w 100% systemu i po zamknięciu klapy poprostu sie przegrzał, wyłączył ale nei uszkodził.

Kwestia procesora, ja tylko zaczynam od Intel Core Duo 2, jak się zaoszczędzi na athlonach to może być kiepsko, może być wspaniale. Na core duo nie było nigdzie z tego co słyszałem problemów.

Tani program do montażu? Tani czy dobry? Nie ma inaczej. Tani Edius 5 około 3tys, Tani Premiere 4 tys, dobry avid mc 10 tys (na allegro taniej). Może jeszcze o mac'ach warto wspomnieć ale to już nie moja działka.

uff to napisałem się
Irek Bednorz

Irek Bednorz właściciel /operator
/ montażysta /
blow-up studio

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

tylko stacjonarny - jesli hd, jesli kompleksowa postprod. ta sama cena co laptopa=lepsze parametry.ja za 6000tys mam taki sprzet ze zaden mak mi niestraszny, ciagnie lekko nawet materialy 4k, mam 27cal.monitor i podgladowy, a moge miec ich trzy o roznych wartosciach odswiezania, obrazu etc.
2.nie ma takiej rzeczy, ktorej nie zrobie w sony vegas pro9 (2400zł)a ktora proponuuje finalcut czy adobe. nie robie fabularnych filmow na tasmie wiec po co mi avid?
Tomasz Henkelman

Tomasz Henkelman Poszukuję pracy
/Kierownik Help
(Service) Desk/
Kierownik...

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

Zdecydowanie stacjonarny.
Na początku pracowałem na laptopie z dyskiem 5200 przy materiale SD wszystko było cacy, przy HD strasznie się laptop grza i nie wyrabiał dysk. Miałem MacBooka Pro i wymieniłem mu dysk na 7200 i chłopina nie dał rady i padł z przegrzania. Poleciała płyta główna. Przy renderze zerknij sobie jak temperatura procka idzie w górę.
Nie zgadzam się też ze stwierdzeniem, że zwykłe usb wystarczy. Proponuje po usb przerzucić 150 GB materiału między dyskami albo montować na USB materiał HD. Mój Mac Pro po Fire wire miał problem a Final cut niekiedy wywalał się z błędem bo nie dawał rady przenieść takiej ilości materiału i to po firewire. Przerzucenie 150 GB teraz po esata zajmuje z 20 min na FireWire z 6 h. Nie wiem jak jest z USB3 ale słyszałem, że wymiata ;)
Piotr Gilewski

Piotr Gilewski Montażysta filmowy

Temat: Stacjonarny, czy laptop do profesjonalnego montażu?

"> Nie zgadzam się też ze stwierdzeniem, że zwykłe usb wystarczy.
Proponuje po usb przerzucić 150 GB materiału między dyskami albo montować na USB materiał HD."


tak, ale pisałem o montażu na strumieniach a nie przegrywaniu z dysku na dysk, tu masz racje



Wyślij zaproszenie do