konto usunięte

Temat: Pytanie o cenę

Witajcie.
Za kilka miesięcy realizował będę pewien duży projekt, do którego będę potrzebował kilku kamerzystów i montażystów. Praca będzie odbywała się w całej Polsce, dlatego pewnie będę starał się znaleźć jedną osobę z północy, drugą z centrum, a trzecią z południa Polski.
Obecnie jestem na etapie zbierania informacji i ustalania kosztów, jakie będę musiał ponieść.
Stąd moja wizyta na tym forum.
Jestem nowy w tej branży. Z filmem miałem do czynienia tylko w kinie bądź w domu przed telewizorem :)

Chciałbym wypytać się, dowiedzieć, zorientować ile zarabiają kamerzyści, montazyści, ile po prostu będę musiał zainwestować.
Do rzeczy.

- Kamerzysta ze swoim sprzętem. Filmowanie różnego rodzaju obiektów - zabytków, kościołów, ale także krajobrazów. Konieczność przemieszczania się z punktu A do punktu B. Wcześniej ustalone miejsca, które ma filmować. Praca ciągła - roboty dużo. 5 dni w tygodniu, 12h dziennie łącznie z transportem, czyli tego materiału do nakręcenia będzie mniej.
Przykładowe zadanie na jeden dzień:
miasto Lublin. Kamerzysta ma nakręcić: katedrę na zewnątrz i wewnątrz, budynek ratusza, zamek (+ muzeum), Krakowskie Przedmieście (fajny deptak, masa ludzi, grajkowie), skansen oraz zalew zemborzycki gdzie kąpie się masa osób.
Jak sądzicie, jaka stawka będzie odpowiednia za taki miesiąc/dzień pracy?


- Montażysta. Kamerzysta przesyła mu każdego dnia materiały. Montażysta musi z dostarczonych materiałów skleić fajne filmy. Zadania będą różne - np z kilkudziesięciu filmów z Lublina skleić fajny 4-5 minutowy materiał prezentujący miasto, albo z 30 minutowego nagrania z katedry również skleić fajne 3-4 minuty. Efekciarstwo - tak, ale bez przesady. Filmy mają być "obiektywne", bez jakiś specjalnych efektów, które zniekształcały by prawdziwy obraz danego miejsca. Nie znaczy to oczywiście ze chcę suchy materiał :)


Sprzęt, technika - dla mnie to obojętne. Mam dostać ciekawy materiał filmowy z różnymi ciekawymi ujęciami, a następnie interesujące filmy, fajnie zmontowane, z fajnym podkładem muzycznym.

Praca kamerzysty wiązałaby się z koniecznością przemieszczania się po różnych rejonach. Logistycznie wszystko będzie zaplanowane. Praca długoterminowa.


Czekam na Wasze sugestie i podpowiedzi i przede wszystkim na konkrety :)
pozdrawiam.
Daniel Łysiak

Daniel Łysiak Specjalista w
sprawach
audiowizualnych

Temat: Pytanie o cenę

Popieram ciekawe wyzwania :)

Myślę, że kamerzystów szybciej znajdziesz na forach o tematyce weselnej ;).

Ale przechodząc do tematu - operatorka czy montaż - tak jak z każdą pracą - jeden będzie się cieszył z 10 pln za godzinę pracy a inny na stówę parsknie śmiechem. W Lublinie możesz znaleźć coś przy dolnej granicy widełek, na zachodzie raczej przy górnej. Pamiętaj też, że koszt produkcji to nie tylko koszt operatorów/kamerzystów i montażystów. Czasami trzeba będzie ponosić koszty zgód filmowanych osób bądź zgód właścicieli budynków na filmowanie wnętrz. Autor oprawy muzycznej też może trochę kosztować (jak nie bezpośrednio to przez ZAIKS). Oczywiście to wszystko w dużym uproszczeniu.

konto usunięte

Temat: Pytanie o cenę

Studium przypadku

enjoy ;)

konto usunięte

Temat: Pytanie o cenę

Hmm, coś poniekąd podobnego do tego, o czym ja mówię, niemniej jednak 30zł za dzień pracy to nie jest stawka na którą się szykuję :D

"Myślę, że kamerzystów szybciej znajdziesz na forach o tematyce weselnej ;). "
OK, ale jak z jakością ich pracy? Wideofilmowanie to raczej schematyczna praca, a tutaj trochę własnych pomysłow na ujęcia będzie potrzebne.

Muzyka już jest, własnego autorstwa.
Mógłbyś rozwinąć kwestię zgód na filmowanie osób/budynków? Spotkałem się już z kilkoma obiektami, gdzie filmowanie jest zakazane, albo za nie trzeba płacić. Niemniej jednak jeżeli nie ma takiej informacji, to chyba filmowanie nie jest zakazane? A co z osobami?
Daniel Łysiak

Daniel Łysiak Specjalista w
sprawach
audiowizualnych

Temat: Pytanie o cenę

Odnośnie kamerzystów i branży weselnej miałem na myśli inny aspekt - spore grono filmowców nie przepada za określeniem "kamerzysta", ale z racji, że dopiero zaczynasz, podpowiem: mówić na nich "operator".

Czasem w branży ślubnej trafiają się absolwenci filmówek (rzadkie przypadki), jednak tacy biorą conajmniej 4k pln za zlecenie - ogólnie abyś miał świadomość - profesjonalista kręcący profesjonalną kamerą popełniłby śmiertelny grzech wykonując zlecenie za stawki amatora(chyba, żeby nie miał zleceń, ale brak zleceń też może o czymś świadczyć).

Filmowanie budynków w skrócie: zezwolenia mogą nie być wymagane jeśli filmujesz zewnętrzne elewacje z miejsc publicznych. Wkroczenie na teren prywatny i wnętrza mogą wymagać specjalnych zezwoleń, dlatego zanim operator kamery wyciągnie kamerę, musi wszystko "grać prawnie" - dobrze jest te zgody uzyskać na papierze. W przypadku ekip filmowych tego typu zadań nie wykonuje operator.
To samo odnośnie filmowanych osób - każdy ma prawo do ochrony wizerunku, więc dobrze jest się zabezpieczyć w tej kwestii lub filmować tak, aby osoby były nierozpoznawalne (wyjątkiem może być bodajże tłum). Podobnie jak z budynkiem, dobrze aby filmowana osoba (jeśli takie będą) wyrazi swoją zgodę w formie pisemnej.
Damian Wilk

Damian Wilk Multiskill Monster

Temat: Pytanie o cenę

Prawo! Najpierw przestudiuj prawo!

Osobom może robić zbliżenia, pod warunkiem że będą one takie, że nie zdradzą ich wizerunku. W praktyce - ludzi "nie w tłumie" pokazujesz tylko od tyłu lub do mostka.

Daj znać, jeśli potrzebujesz. Lublin mi bliski, Poznań mi bliski.

Następna dyskusja:

pytanie do znawców FCP




Wyślij zaproszenie do