Artur Dziedzic

Artur Dziedzic właściciel, wydawca,
redaktor naczelny,
Vidart

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Gdybyś miał założyć dziś gazetę lub czasopismo – jak byś to robił?
Jeśli prowadzisz takie wydawnictwo – co jest Twoim marzeniem, a co spędza Ci sen z powiek? Co mogłoby być rozwiązaniem?
Jak dostawcy produktów i usług mogliby pomóc wydawcom, a jednocześnie osiągnąć swój sukces?
Co może zniszczyć ten biznes, a co zmienić go w jeden z najlepszych? – czy to jest możliwe?
Grzegorz Majdak

Grzegorz Majdak Pracownik redakcji i
marketingu, grafik
komputerowy, DTP

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Wszystko zależy od zdefiniowania profilu czasopisma, grupy docelowej, właściwego doboru segmentu rynku i w konsekwencji planowanego do osiągnięcia nakładu. To wcale nie jest takie proste.

Początek to oczywiście inwestycja: kilka numerów, strona internetowa oraz działania PR i reklamowe nastawione na przyszłych reklamodawców. Tu już jednak konieczna jest świadomość drukarni i możliwości uzyskania zbliżonej jakości przy rosnącym w przyszłości nakładzie. Już na tym etapie ważna jest dokładna kalkulacja (nie tyle na dziś, co na przyszłość, kiedy nakład i koszty zaczną rosnąć).

A, i warto pozyskać kilka popularnych nazwisk budujących wizerunek pisma.

Od tego momentu, rozkręcałbym gazetę dopiero po nawiązaniu współpracy z reklamodawcami. Wcześniej nigdy.

Największym problemem są koszty dystrybucji.Grzegorz Majdak edytował(a) ten post dnia 25.08.10 o godzinie 21:34
Artur Dziedzic

Artur Dziedzic właściciel, wydawca,
redaktor naczelny,
Vidart

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Czy zatem czasopismo powinno utrzymywać się z prenumeraty, sprzedaży detalicznej czy reklam?
Jakie to ma konsekwencje dla treści czasopisma, czy bez reklam i artykułów promocyjnych czasopismo branżowe jest w stanie się utrzymać?
Jaki powinien być stosunek materiału reklamowego (reklamy, artykuły sponsorowane) do czysto redakcyjnego? Czy ciekawe materiały promocyjne, skupiające się na faktach i możliwych do zweryfikowania informacjach można traktować na równi z treściami redakcyjnymi czy nie?
Jaki budżet należy mieć, aby utrzymać redakcję wydającą 1 miesięcznik o nakładzie ok. 3000 egz. i ok. 120 stron, a jaki gdy jest tych czasopism kilka? Czy wiąże się to ze wzrostem liczby pracowników? Ilu i jakich pracowników takie czasopismo powinno mieć, jakie powinny być stawki i jak to się ma do budżetu?Artur Dziedzic edytował(a) ten post dnia 26.08.10 o godzinie 08:04
Grzegorz Majdak

Grzegorz Majdak Pracownik redakcji i
marketingu, grafik
komputerowy, DTP

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Ojej :-)
Dobra, spróbuję odpowiedzieć na wszystkie pytania.

1a. Czy zatem czasopismo powinno utrzymywać się z prenumeraty, sprzedaży detalicznej czy reklam?

odp.
Problem w tym czy uda się sprzedać 20 czy 90 % wydrukowanego nakładu. Generalnie, przy założeniu, że chcemy początkowo osiągnąć zerowy wynik finansowy, że nie mamy reklamodawców, oraz że ustalono już nakład i cenę w sprzedaży, mamy do czynienia z funkcją liniową wyznaczającą zależność pomiędzy
kosztem wyprodukowania egzemplarza (UWAGA! Tu naprawdę liczy się każdy grosz!!!, szczególnie przy dużych nakładach), a wartością % określającą konieczny do osiągnięcia poziom sprzedaży (żeby wyjść na zero). Obecność
reklamodawcy znacznie poprawia nasze położenie (warto pomyśleć również i o innych dodatkowych źródłach finansowania, takich jak składki członkowskie stowarzyszenia itp... warto poszukać tych pieniędzy, one naprawdę istnieją!). Przy niewielkim wysiłku można wspomnianą zależność wyprowadzić w Excelu. Nie ma tu żadnych ciekawych punktów, żadnych maksimów czy minimów, zwyczajna zależność y=a+bx. Z jednej strony mamy koszt produkcji egzemplarza, z drugiej poziom sprzedaży wyrażony w %.

1b.
Czy prenumerata czy sprzedaż detaliczna?

odp.
Znając koszt dostarczenia egzemplarza do klienta można to sobie przeliczyć. Prenumerata jest jednak bardziej stabilna.

2. Jakie to ma konsekwencje dla treści czasopisma, czy bez reklam i artykułów promocyjnych czasopismo branżowe jest w stanie się utrzymać?

odp.
Tak. Są takie pisma. Jeśli osiągnięty zostanie odpowiednio wysoki poziom sprzedaży w stosunku do tego co wyprodukowano, pismo może przetrwać bez reklam. Tak jak wspomniałem, istnieją różne alternatywne źródła finansowania i warto o tym pomyśleć. Mogą się okazać nawet bezpieczniejsze od doraźnie wyrwanych z rynku reklam. Rynek reklam jest rynkiem niezwykle trudnym.

3. Jaki powinien być stosunek materiału reklamowego (reklamy, artykuły sponsorowane) do czysto redakcyjnego?

odp.
Wszystko zależy jak to jest zrobione. Zdarzało mi się oglądać z zapartym tchem katalogi produktów, jak i przeglądać niezwykle nudne czasopisma całkowicie pozbawione reklam.

4. Czy ciekawe materiały promocyjne, skupiające się na faktach i możliwych do zweryfikowania informacjach można traktować na równi z treściami redakcyjnymi czy nie?

odp.
I tak i nie. No i jeszcze liczy się zdanie księgowej. W każdym bądź razie, pismo ma być wiarygodne. A materiał wyraźnie promocyjny ma być wyraźnie oddzielony od innych. Nic więcej na ten temat, licho nie śpi.

5. Jaki budżet należy mieć, aby utrzymać redakcję wydającą 1 miesięcznik o nakładzie ok. 3000 egz. i ok. 120 stron, a jaki gdy jest tych czasopism kilka? Czy wiąże się to ze wzrostem liczby pracowników? Ilu i jakich pracowników takie czasopismo powinno mieć, jakie powinny być stawki i jak to się ma do budżetu?

odp.
Za mało danych, by móc cokolwiek na ten temat powiedzieć. Bo np. czy 120 stron to 240 stron sformatowanego maszynopisu? Czy artykuły będą powstawać od zera, czy będą tłumaczone? Jaki będzie udział wywiadów a jaki udział analiz wymagających znacznego zaangażowania się autora. Czy potrzebny jest fotografik na pełny etat? Jakiej klasy są pracownicy i czy np. pracownik redakcji jest w stanie napisać jeden artykuł dziennie? Czy ktoś, kto zaplanował gazetę, wiedział co robi i stworzył swoim pracownikom możliwość stosunkowo łatwego osiągania pożądanych efektów. Jak pracochłonna ma być oprawa graficzna. Jaki koszt druku. Jaki papier, czy arkusz czy rola etc... Opłacenie dobrego pracownika nie jest kosztem! Kosztem są bzdurne decyzje podejmowane przez niekompetentnych pracowników.

Co mnie uderzyło, to nakład. Jest niewielki. Oj, niewielki. W takim przypadku na reklamie też się dużo nie zarobi. Powiedziałbym, że nie ma co mówić o poważnej reklamie, ale tego nie powiem, bo już długo żyję i wiem, że różnie już bywało. 120 stron też zastanawia. Żeby teksty były wartościowe, nie jest to wcale tak mało roboty. Jaki jest planowany koszt druku egzemplarza? Spodziewam się, że za duży. Jaki jest planowany poziom sprzedaży i jaka cena detaliczna?Grzegorz Majdak edytował(a) ten post dnia 26.08.10 o godzinie 16:32

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Dzisiaj nie ma już żadnych szans dla gazet czy czasopism gdyż internet za parę lat zapewne będzie wszechobecny za darmo w telefonach. Gazetom pozostaje jedynie rozdawać się ludziom za darmo, a zarobki czerpać z reklam. Czasopisma branżowe (np budowlane..) mogą się w niezmienionej formie dłuższy czas utrzymać na rynku reszta typu dla kobiet, dla mężczyzn itp... podzielą los gazet.
Grzegorz Majdak

Grzegorz Majdak Pracownik redakcji i
marketingu, grafik
komputerowy, DTP

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Sam nie wiem. Z jednej strony brzmi to przekonująco. Z drugiej strony przyszłość rysuje nowe szanse (możliwości, konieczności, rozwiązania techniczne).

Ile zmieni się w najbliższej dekadzie? A któż to może przewidzieć?

Koszty dystrybucji informacji w przypadku internetu są bliskie zeru. To niewątpliwie przesądzi o wielu kwestiach. Ale są to koszty bliskie zeru zarówno dla małych firm jak i dla dużych koncernów. Tak rodzi się gąszcz informacji.

Najważniejszym problemem jest i będzie dotarcie z konkretną informacją do odpowiedniej grupy docelowej. Tu konkurencja jest i będzie ostra.

Mnożenie mediów jest bardzo istotne w każdej poważniejszej kampanii reklamowej. W związku z tym media zwykle nie wykluczają się nawzajem. Wręcz przeciwnie. Koncerny szukają różnych dróg dotarcia do klienta docelowego (oczywiście przy minimalizacji kosztów). To reklama (informacja i perswazja) szuka klienta. Ta kwestia raczej nie ulegnie jakiejś istotnej zmianie.

Jedno jest pewne. Wiele się musi zmienić, ale nie należy spodziewać się upadku mediów.
Artur Dziedzic

Artur Dziedzic właściciel, wydawca,
redaktor naczelny,
Vidart

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Odnośnie rozwiązań technicznych - czy woleliby Panowie czasopismo drukowane, w formie interaktywnego pdf'a (spis treści przenoszący do danego artykułu, reklamy i inne ciekawe miejsca podlinkowane), a może jeszcze innej? Chętnie wyślę do zapoznania się i oceny różne wersje wydawanych przeze mnie czasopism – dla poligrafii (Vidart) i klientów (Print Partner), ewentualnie darmowe serwisy e-mailowe (Aktualności, Maszyny używane, Przetargi) – proszę o swoje dane do wysyłki (poza forum).
Czy znacie przykłady, które powinny być wzorcem czasopism drukowanych i tych w wersji elektronicznej - layout i inne aspekty techniczne oraz treść?

Koszty dystrybucji to duża zaleta Internetu, ale tak jak przestało się opłacać zasypywać skrzynki pocztowe niechcianymi ulotkami, tak będzie z niechcianymi e-mailami (co więcej tu jest to nawet prawnie zakazane). Do budowy i aktualizacji baz danych oraz tworzenia i dystrybucji bezpłatnych wydań czasopism branżowych stosownie do tematyki numeru, nawet przez internet trzeba narzędzi, ludzi i interakcji, a w przypadku maili także zgody czytelników.

Zgadzam się, że przeważy jakość informacji i marka wyrobiona wśród czytelników. Internet jest pełen informacji, tylko czy to jest wiedza? Czy nie ma różnicy między informacjami otrzymywanymi przez Waszego charyzmatycznego profesora ze szkoły, a dyskusją z sąsiadką, która cały dzień gapi się przez okno?
O skuteczności reklamy drukowanej można poczytać tu: http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industr...
Inna sprawa – niezależnie czy to w druku czy formie elektronicznej - można nawet społecznie stworzyć jeden wspaniały numer, ale trudniej utrzymać czytelników i reklamodawców przez 20 lat.
Grzegorz Majdak

Grzegorz Majdak Pracownik redakcji i
marketingu, grafik
komputerowy, DTP

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Prywatnie korzystam głównie z internetu. Jednak, gdy mój pracodawca oferuje mi dostęp do fachowej literatury i szkoleń, korzystam z tego z dużą radością. Jeśli nie pracuję po kilkanaście godzin na dobę, codziennie znajduję kilka godzin czasu na dokształcanie się, a wiedzę czerpię głównie z internetu.

Staram się podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, ale wybieram rozwiązania, które nie obciążają nadmiernie mojej rodziny finansowo. Z wielu ciekawych propozycji muszę więc z bólem rezygnować.

Czy przeważy jakość informacji? Oby. Klient jest osobą kierującą się emocjami i o tym trzeba pamiętać. Warto poszerzać i stosować w praktyce wiedzę na temat psychologii rynku. Niezmiernie ważna jest też marka wyrobiona wśród czytelników. I to jest podstawa, która procentuje przez lata.Grzegorz Majdak edytował(a) ten post dnia 05.09.10 o godzinie 09:57

konto usunięte

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Witam serdecznie
Zapoznałem się z wypowiedziami Panów i mam takie pytanie techniczne bo wszędzie poszukuje odp i nie ma:
1) jakie są koszty dystrybucji miesięcznika jak to wygląda technicznie czy dystrybutor zabiera gazetę od drukarni czy gazetę należy przewieść do dystrybutora
2) jak następuje rozliczenie pomiędzy dystrybutorem czy jest to zakup całego nakładu po wynegocjowanej cenie ( np jakiej )czy rozliczenie tylko za sprzedane egzemplarze ( i po jakiej cenie czy cenie gazety brutto czy jeszcze innej ceni
3) jaki jest średni koszt druku gazety 64 stronicowej o - papier: środki - MCW o podwyższonej bieli 80 g, okładka - kreda 170 g Kolorystyka: środki - 4 + 4 Okładka - 4 + 4 + lakier UV Oprawa: zeszytowa/klejona

Bardzo będe wdzieczny za informację
Pozdrawiam
Krzysztof S.

Krzysztof S. specjalista ds
wybranych

Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...

Witam serdecznie,
Łukasz Jabłoński:
Witam serdecznie
Zapoznałem się z wypowiedziami Panów i mam takie pytanie techniczne bo wszędzie poszukuje odp i nie ma:
1) jakie są koszty dystrybucji miesięcznika jak to wygląda technicznie czy dystrybutor zabiera gazetę od drukarni czy gazetę należy przewieść do dystrybutora

Niezbyt ważne to jest technicznie - ważne, że zarówno w pierwszej, jak i drugiej opcji trzeba za to zapłacić. Niektóre drukarnie dostarczają wydruki w ramach ich limitu km.
2) jak następuje rozliczenie pomiędzy dystrybutorem czy jest to zakup całego nakładu po wynegocjowanej cenie ( np jakiej )czy rozliczenie tylko za sprzedane egzemplarze ( i po jakiej cenie czy cenie gazety brutto czy jeszcze innej ceni

Kupują czytelnicy, nakład niesprzedany to koszt wydawcy. Dystrybutor płaci tylko określony procent wartości gazety wydawcy, okres rozliczeniowy - różny, zależny do umowy.
3) jaki jest średni koszt druku gazety 64 stronicowej o - papier: środki - MCW o podwyższonej bieli 80 g, okładka - kreda 170 g Kolorystyka: środki - 4 + 4 Okładka - 4 + 4 + lakier UV Oprawa: zeszytowa/klejona

Proszę pytać w drukarniach.
Pewnie już Pan wydał magazyn?

Bardzo będe wdzieczny za informację
Pozdrawiam

Pozdrawiam,
K



Wyślij zaproszenie do