Temat: Jakie największe szanse a jakie wyzwania stoją dziś przed...
Ojej :-)
Dobra, spróbuję odpowiedzieć na wszystkie pytania.
1a. Czy zatem czasopismo powinno utrzymywać się z prenumeraty, sprzedaży detalicznej czy reklam?
odp.
Problem w tym czy uda się sprzedać 20 czy 90 % wydrukowanego nakładu. Generalnie, przy założeniu, że chcemy początkowo osiągnąć zerowy wynik finansowy, że nie mamy reklamodawców, oraz że ustalono już nakład i cenę w sprzedaży, mamy do czynienia z funkcją liniową wyznaczającą zależność pomiędzy
kosztem wyprodukowania egzemplarza (UWAGA! Tu naprawdę liczy się każdy grosz!!!, szczególnie przy dużych nakładach), a wartością % określającą konieczny do osiągnięcia poziom sprzedaży (żeby wyjść na zero). Obecność
reklamodawcy znacznie poprawia nasze położenie (warto pomyśleć również i o innych dodatkowych źródłach finansowania, takich jak składki członkowskie stowarzyszenia itp... warto poszukać tych pieniędzy, one naprawdę istnieją!). Przy niewielkim wysiłku można wspomnianą zależność wyprowadzić w Excelu. Nie ma tu żadnych ciekawych punktów, żadnych maksimów czy minimów, zwyczajna zależność y=a+bx. Z jednej strony mamy koszt produkcji egzemplarza, z drugiej poziom sprzedaży wyrażony w %.
1b.
Czy prenumerata czy sprzedaż detaliczna?
odp.
Znając koszt dostarczenia egzemplarza do klienta można to sobie przeliczyć. Prenumerata jest jednak bardziej stabilna.
2. Jakie to ma konsekwencje dla treści czasopisma, czy bez reklam i artykułów promocyjnych czasopismo branżowe jest w stanie się utrzymać?
odp.
Tak. Są takie pisma. Jeśli osiągnięty zostanie odpowiednio wysoki poziom sprzedaży w stosunku do tego co wyprodukowano, pismo może przetrwać bez reklam. Tak jak wspomniałem, istnieją różne alternatywne źródła finansowania i warto o tym pomyśleć. Mogą się okazać nawet bezpieczniejsze od doraźnie wyrwanych z rynku reklam. Rynek reklam jest rynkiem niezwykle trudnym.
3. Jaki powinien być stosunek materiału reklamowego (reklamy, artykuły sponsorowane) do czysto redakcyjnego?
odp.
Wszystko zależy jak to jest zrobione. Zdarzało mi się oglądać z zapartym tchem katalogi produktów, jak i przeglądać niezwykle nudne czasopisma całkowicie pozbawione reklam.
4. Czy ciekawe materiały promocyjne, skupiające się na faktach i możliwych do zweryfikowania informacjach można traktować na równi z treściami redakcyjnymi czy nie?
odp.
I tak i nie. No i jeszcze liczy się zdanie księgowej. W każdym bądź razie, pismo ma być wiarygodne. A materiał wyraźnie promocyjny ma być wyraźnie oddzielony od innych. Nic więcej na ten temat, licho nie śpi.
5. Jaki budżet należy mieć, aby utrzymać redakcję wydającą 1 miesięcznik o nakładzie ok. 3000 egz. i ok. 120 stron, a jaki gdy jest tych czasopism kilka? Czy wiąże się to ze wzrostem liczby pracowników? Ilu i jakich pracowników takie czasopismo powinno mieć, jakie powinny być stawki i jak to się ma do budżetu?
odp.
Za mało danych, by móc cokolwiek na ten temat powiedzieć. Bo np. czy 120 stron to 240 stron sformatowanego maszynopisu? Czy artykuły będą powstawać od zera, czy będą tłumaczone? Jaki będzie udział wywiadów a jaki udział analiz wymagających znacznego zaangażowania się autora. Czy potrzebny jest fotografik na pełny etat? Jakiej klasy są pracownicy i czy np. pracownik redakcji jest w stanie napisać jeden artykuł dziennie? Czy ktoś, kto zaplanował gazetę, wiedział co robi i stworzył swoim pracownikom możliwość stosunkowo łatwego osiągania pożądanych efektów. Jak pracochłonna ma być oprawa graficzna. Jaki koszt druku. Jaki papier, czy arkusz czy rola etc... Opłacenie dobrego pracownika nie jest kosztem! Kosztem są bzdurne decyzje podejmowane przez niekompetentnych pracowników.
Co mnie uderzyło, to nakład. Jest niewielki. Oj, niewielki. W takim przypadku na reklamie też się dużo nie zarobi. Powiedziałbym, że nie ma co mówić o poważnej reklamie, ale tego nie powiem, bo już długo żyję i wiem, że różnie już bywało. 120 stron też zastanawia. Żeby teksty były wartościowe, nie jest to wcale tak mało roboty. Jaki jest planowany koszt druku egzemplarza? Spodziewam się, że za duży. Jaki jest planowany poziom sprzedaży i jaka cena detaliczna?
Grzegorz Majdak edytował(a) ten post dnia 26.08.10 o godzinie 16:32