Ewa
Wielgórska
Digital Project
Manager
Temat: W mediach już nigdy nie będzie tak, jak kiedyś
Składa się na to kilka trendów:1. Nie potrafimy skupiać uwagi
Żyjemy w świecie, którym rządzi natychmiastowość i nadmiar informacji. Spokojne czytanie książki, gazety zaczyna być zastępowane szybkim wchłanianiem kolejnych newsów, skanowaniem wzrokiem wiadomości na Facebooku czy Twitterze. Młodzi konsumenci mediów coraz częściej rezygnują też z tradycyjnej telewizji, gdyż jest ona dla nich irytująca – nie mają wpływu na ramówkę, akcja toczy się za wolno itp.
Wydawcy powinni dopasować się do sytuacji, tworząc zupełnie nowe, synergiczne kanały dotarcia z treściami.
2. Media internetowe, czyli media?
Czy kiedyś wszystkie media będą online? Niewykluczone i to dość szybko. Telewizja z Internetu, podłączana jedynie do telewizora/dużego monitora, indywidualna, idealnie dopasowana do naszych potrzeb. Dopasowanie do potrzeb użytkownika to jednak oddzielny temat – tu do zrobienia będą miały sporo także portale internetowe.
3. Rzetelne dziennikarstwo a monetyzacja mediów internetowych
Ostatnio podczas rozmowy z koleżanką z branży doszłyśmy do wniosku, że w mediach internetowych coraz mniej wydawców może pozwolić sobie na dziennikarstwo wysokich lotów z uwagi na niełatwą monetyzację powierzchni reklamowej. Dziennikarzy to frustruje – zresztą zewsząd słyszą, że ich zawód się kończy, w niedalekiej przyszłości zastąpią ich roboty (polecam: http://natemat.pl/14929,komputer-juz-niedlugo-zastapi-.... W mediach tradycyjnych nie jest lepiej – nakłady gazet papierowych spadają na łeb, na szyję.
Internet musi jednak ciągle zasysać nowe newsy, by żyć, więc z pomocą przychodzą PR-owcy i specjaliści od SEO. Rezultat jest taki, że informacji jest pełno, ale jej jakość, hmm… To nie przeszkadza jednak młodemu konsumentowi mediów, który skanuje media w poszukiwaniu czegoś ciekawego. Czasem sam coś odkryje i zrobi się z tego news (np. na wykop.pl). Profesjonalnych dziennikarzy docenią nieliczni – patrz kolejny punkt.
4. Nieliczni docenią wartościowe treści
Wartościowe treści, za które ktoś będzie chciał zapłacić, nie znikną. Staną się jednak elitarne. W pewnych zawodach, np. prawnik, menedżer, potrzebna jest pogłębiona wiedza na wąskie tematy. Poza tym ostanie się grupa intelektualistów, którzy nie zrezygnują z głębszej refleksji na rzecz szybkiej wymiany chaotycznej informacji.
A pozostali? Ich głód informacyjny w zupełności zaspokoi darmowy przekaz z Internetu, bez względu na jego jakość.
5. Przede wszystkim efektywność
To kolejny możliwy trend ewolucji mediów w Internecie. Media to dla reklamodawców kanał dotarcia do klientów. Technologia będzie ułatwiać szybkie trafienie z produktem do osób, które z największym prawdopodobieństwem go zakupią. Ale to już temat rzeka – czyli skuteczne modele biznesowe w mediach internetowych.
Zgadzacie się?Ewa Wielgórska edytował(a) ten post dnia 24.05.12 o godzinie 22:42