konto usunięte

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

Czytam tematy na tym forum i się zastanawiam co myslicie i jaki macie pogląd o marketingu politycznym. Czy jest on potrzebny? Czy kreowanie przez polityków swojego wizerunku w kampanii wyborczej (przede wszystkim) jest aby pozytywną częścią całego procesu wyborczego mającego celu zwycięstwo w wyborach czy jest to może tylko wpłynięcie na świadomośc ludzi poprzez manipulację i zabiegi socjotechniczne, a więc moim zdaniem oszustwo? Bo przecież dobrze wykonany marketing polityczny daje w konsekwencji pożądany zysk w postaci zwycięstwa wyborczego co nie koniecznie musi iśc w parze z wiedzą i kompetencjami. W przeciwieństwie do marketingu w handlu, który ma tę "wiedzę i kompetencje" jedynie nagłośnic i zareklamowac w celu osiągnięcia sprzedaży (co nie jest oszustwem).

konto usunięte

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

Trochę to wszystko poprzekręcałeś. Marketing polityczny stanowi jeden z elementów komunikacji politycznej i powinien być traktowany jako jeden z jej integralnych elementów.
Czy marketing polityczny jest potrzebny? Jasne, że tak. Załóżmy, że partia, bądź kandydat opracowują konkretny program wyborczy i chcą z nim dotrzeć do jak najszerszej grupy elektoratu. W praktyce oznacza to konieczność zakomunikowania i wypromowania założeń programowych wśród kilkunastu milionów ludzi. Samo się to nie zrobi, więc konieczne jest sięgnięcie po profesjonalne narzędzia marketingu i PR.
Z socjotechnikami i manipulacją byłbym ostrożny, marketing i PR polityczny to nie propaganda. Czasy III Rzeszy i Stalina dawno minęły - prawie wszędzie.
Na koniec mała refleksja. Wiele osób kojarzy szeroko pojętą komunikację polityczną z "oszustwem". Jeśli ktoś więc rzeczywiście stosuje takie praktyki to raczej trudno nazwać go ekspertem w wyżej wymienionych dziedzinach, bo nie na tym cała sztuka polega. Z drugiej strony nie dziwi mnie to patrząc na wypowiedzi polskich "ekspertów od marketingu politycznego", których ulubionym zajęciem bywa często strzelanie sobie w stopę...

konto usunięte

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

Rozumiem. Chciałem jednak tym jak to nazwałeś "przekręceniem" pokazac, a racej odróżnic pewne dwie rzeczywistości. Bo w większości politycy dzielą się na mniej lub bardziej uczciwych i tak też w życiu postępują. Czy zatem stosowanie przez polityka marketingu politycznego czy komunikacji ze społeczeństwem w sposób realnie odwzorowujący jego działania różni się od tego marketingu, za pomocą którego inny nazwijmy to "fałszywy" polityk stosuje go do manipulowania ludźmi w celu trwania na swym stanowisku? Powiedziałeś, że błędem jest kojarzenie komunikacji politycznej z oszustwem. Czy wobec tego należy ogólne pojęcie marketingu politycznego podzielic na podgrupy?
Krzysztof Ratnicyn

Krzysztof Ratnicyn Harvard Business
Review Polska

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

Marketing polityczny jest przede wszystkim jedną z gałęzi (albo obszarów życia publicnzego - bardzo ważnym zresztą), gdzie zastosowanie mają pewne narzędzia. Innymi słowy, moim zdaniem, jest to działanie, które ma "sprzedać" wizerunek, pogląd (inna sprawa, czy autentyczny, czy nie), markę (partię) itd.
Czy jest to oszustwo? Nie, bo stosujemy narzędzia powszechnie znane, a w każdym razie - dostępne generalnie wszystkim. Jest to pewna gra, żonglowanie hasłami, zarzutami, wygłaszanie obietnic etc. Tym żyje chyba codziennie polityka, a w czasie kampanii wyborczej tylko się zaostrza, bo stawka jest większa, bliżej jest rozstrzygnięć, rosną emocje itd.

konto usunięte

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

Zgadzam się w całości, ale nie chodzi mi o aspekt prawny wymienionego przez mnie oszustwa. Bo gdyby oszustwo zakazane było wszędzie to większośc Polaków miałaby co najmniej zarzuty prokuratorskie. Chcdzi o kwestię moralną. Czy osoba posługująca sie marketingiem politycznym w spoósb wyrachowany, arogancki, manipulująca opinią publiczną po to by po prostu "trwac", wpisuje się w ogólne pojęcie marketingu politycznego? Lub inaczej. Czy pojęcie marketingu politycznego przewiduje również takie postępowanie?
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Marketing polityczny - czy jest potrzebny?

W dużej mierze obecnie pojęciem "marketingu czy PRu - jakże popularne zwłaszcza to drugie) uzasadnia się natenczas dotychczasowe wielokrotne granie pod publiczkę czy pustosłowie. Odpowiednie dać rzeczy słowo.

Mnie jedynie nachodzi obawa, że w naszej rzeczywistości ów marketing polityczny traktowany jest jako uzasadnienie manipulacji, w zachodnich społeczeństwach to czestokroć promowanie rzeczy które by najpewniej przechodziły niezauważone.

Pozdrowienia.

Następna dyskusja:

marketing odpowiedzialny sp...




Wyślij zaproszenie do