Adam
Bodziak
Specjalista od
komunikacji i mediów
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Oj Adaś, a co Ty masz do kobiet za katedrą?;-)
A z proszkami to masz rację, nudne - ale skuteczne. Może dlatego, że nie ma logicznych alternatyw, facet robiący przepierkę jest rzeczywiście mało męski. Chociaż, gdy oglądam czterdziestolatka i kobietę, która żadnego prania się nie boi, to aż się łezka w oku kręci.
To były czasy: http://de.youtube.com/watch?v=Fjnpl7xCttk
konto usunięte
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Adam Bodziak:
Spoty z paniami domu marzącymi o proszku do prania -panaceum na plamy i ich oziębłość. Niby nudne ale sprzedaje- co tu się oszukiwać. Zresztą - czy kobieta za kierownica, lub za profesorską katedrą w reklamach byłaby wiarygodna dla masowego dobiorcy?
A ja uważam, że na prawdę dobry proszek może wyleczyć oziębłość. Kochane Panie (i piorący Panowie) - proszek to poważna sprawa, a idelany proszek to połowa kłopotow z głowy. Co prawda zostaje jeszcze znalezielnie idealnego płynu do płukania, ale przecież nie mozna mieć wszytskiego.
A co do feministycznych reklam jednym z pierwszych, oczywiście importowanych reklam - był telewizyjny spot (chyba Opla Astry). Niestety nie znalazłam linka na youtubie, więc mały opis: dziewczyna podjeżdza pod dom swoim pierwszym samochodem, widać, że jest dumna i szczęsliwa. Z domu wychodzi jej facet, sceptycznie nastawiony do zakupu i wogóle wydarzenia, podnosi maskę samochodu, sprawdza deskę rozdzielczą, kiedy kopie oponę - dziewczyna też wymierza mu kopniaka. I nie chodzi mi o kwestię przemocy domowej ("Kobieta mnie bije"), ale fakt, ze ta reklama jakieś, mniemam, 8 lat temu, była dość postępowa jak na polską TV. Potem nie przypominam sobie, żeby kobiety reklamowały samochody równie niekonwencjonalnie.
A idelanego proszku jak nie ma tak nie ma. Plamy zostają.
Adam
Bodziak
Specjalista od
komunikacji i mediów
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Magda,Uwielbiam kobiety za katedrą. Ale siła stereotypu faceta profesora, chcemy czy nie, zostaje. Pytanie czy reklama jest narzędziem do niszczenia takich wyobrażeń ?
Aleksandra,
Już mniej mnie ziębi, bo znalazłem idealny płyn do płukania. Jako, że postępowe, wyzwolone kobiety nie cierpią proszków do prania i wszystkiego co się z tym wiąże wynaleziono feministyczny styl radzenia sobie z plamami. Pstryk. Plamy znikają po zakupie nowego ubrania.
Pozdrawiam ulubione autorki z łam pisma
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Ja też Cię pozdrawiam, serdecznie :)Tobie i wszystkim sympatykom M&m życzę miłego, pełnego wrażeń weekendu! Oj, będzie się działo...Magdalena Żelasko edytował(a) ten post dnia 25.10.08 o godzinie 13:33
Bartłomiej
Juszczyk
dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Aleksandra, nie strasz, że ta reklama ma już 8 lat, bo widzę ją jako żywo "przed oczyma duszy mojej"... ;) Starosć nie radość.Co do reklam zas to szczerze mówiąc mnie rozbija kompletnie spot w którym dumna Pani krzyczy z dumą nad bodajże siakims sosem "a ja od razu bitki zrobiłam!!". Ilez mozna robic z kobiety idiotki, porażka...
:)
Wszystkie piękne Panie ciepło pozdrawiam, Panów - bez "ciepło".
konto usunięte
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Bartłomiej Juszczyk:
Aleksandra, nie strasz, że ta reklama ma już 8 lat, bo widzę ją jako żywo "przed oczyma duszy mojej"... ;) Starosć nie radość.
Co do reklam zas to szczerze mówiąc mnie rozbija kompletnie spot w którym dumna Pani krzyczy z dumą nad bodajże siakims sosem "a ja od razu bitki zrobiłam!!". Ilez mozna robic z kobiety idiotki, porażka...
:)
Wszystkie piękne Panie ciepło pozdrawiam, Panów - bez "ciepło".
Musiałam znaleść ten spot, bo te osiem lat mi nie dawało spokoju. Reklamę znalazłam, ale z którego jest roku - nie. Jednak ja obstawiam na końcówkę lat 90. - vide: torebka i uczesanie panny z reklamy (semi-antrolopolgia-reklamowa).
Wklejam linka
http://pl.youtube.com/watch?v=s_b49_XDDm0
Oczywiście - to była corsa i mimo, że spot stary (tak wszytscy jesteśmy już bardzo starzy, co robić), to fajny. Moze dlatego, że prosty - nie wiem, może, że nikt tam "od razu bitek nie zrobił"...
Krzysztof
Ratnicyn
Harvard Business
Review Polska
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Wydaje mi się, że to działa na zasadzie powielania schematu. Ktoś parę (kilkanaście) lat temu w Polsce zaczął, i poszło. Do tego jeszcze adaptacje np. niemieckie - bo nie jesteśmy pod tym względem wyspą. Przykład sprzed dwóch-trzech dni. Dwa spoty radiowe (w Tok FM), jeden po drugim; najpierw dziecko chwali się, jakiego genialnego ma ojca - potrafi mnożyć (pieniądze na lokacie), a za chwilę kobieta - matka i żona (dwie odwieczne role?) znalazła genialny sposób na obiad, a podpowiedział jej Knorr, facet-mistrz kuchni oczywiście.
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Adam Bodziak:
Spoty z paniami domu marzącymi o proszku do prania -panaceum na plamy i ich oziębłość. Niby nudne ale sprzedaje- co tu się oszukiwać. Zresztą - czy kobieta za kierownica, lub za profesorską katedrą w reklamach byłaby wiarygodna dla masowego dobiorcy?
http://goldenline.pl/ulegly-dla-pani
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET ZAWSZE LICZYŁ SIĘ Z TWOIM ZDANIEM (a może nawet mieć decydujące zdanie w wielu sprawach)?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET POMAGAŁ CI W DOMU (np. przy sprzątaniu, czy praniu ... z góry uprzedzam że kiepsko gotuję ) I POZA NIM BIORĄC NA SIEBIE SPORĄ CZĘŚĆ OBOWIĄZKÓW ?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET POTRAFIŁ SIĘ ZDOBYĆ NA MIŁY GEST I
PRZYGOTOWAŁ CI CZASEM ŚNIADANIE DO ŁÓZKA WRAZ Z KUBKIEM GORĄCEJ KAWY/HERBATY ?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET TROSZCZYŁ SIĘ O CIEBIE, DOGADZAŁ I DBAŁ ABY NICZEGO (co w miarę możliwości może Ci ofiarować) CI NIE ZABRAKŁO?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET TRAKTOWAŁ CIĘ JAK NAJCENNIEJSZY SKARB KTÓRY POSIADA, ADOROWAŁ I PRZYNOSIŁ CZASEM KWIATY 'BEZ OKAZJI'?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET, GDY PRZYJDZIESZ ZMĘCZONA Z PRACY/SZKOŁY ALBO NAWET Z BABSKICH POGADUCHÓW ZROBIŁ CI WSPANIAŁY MASAŻ (pleców, stóp, szyi albo czego sobie życzysz) ALBO PRZYGOTOWAŁ GORĄCĄ KĄPIEL?
- CZY CHCIAŁABYŚ ABY TWÓJ FACET CIESZYŁ SIĘ RAZEM Z TOBĄ KIEDY JESTEŚ RADOSNA, A BYŁ DLA CIEBIE OPARCIEM GDY BYWA TRUDNO?
- CZY CHCIAŁABYŚ WYZNACZAĆ KURS I BYĆ STEREM OKRĘTU ZWANEGO NASZYM ZWIĄZKIEM ?
Kurcze, zawsze myślałam, że w/w opisane reakcje są naturalne w każdym normalnym związku, przynajmniej od czasu do czasu. Tymczasem wychodzi na to, że jestem jakąś DOMINĄ ;-)
Jarosław K. senior copywriter
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
A na zdrowie!Fajnie, że zdarzają sie reklamy inne. Feministyczne, maskulinistyczne, kontrowersyjne, obrzydliwe, obraźliwe, dla lewo- lub praworęcznych...
Różnorodność jest podstawą dobrego funkcjonowania świata.
Niepokoją mnie natomiast próby prawnych lub społecznych nacisków, żeby wszystko, co nie jest nijakie, z eteru wyeliminować.
Agnieszka Wiącek Textmakers
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
wbrew pozorom świat się zmienia.. od lat obserwuję np. postawy na forach internetowychreklama ze swoimi stereotypami została jakby w tyle, byc moze powinno sie to zaczac zmieniac juz wkrotce
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Agnieszka Wiacek:
wbrew pozorom świat się zmienia.. od lat obserwuję np. postawy na forach internetowych
reklama ze swoimi stereotypami została jakby w tyle, byc moze powinno sie to zaczac zmieniac juz wkrotce
Fakt, znalazłoby się więcej przykładów na zacofanie reklamy... I to nie tylko polskiej.
Jarosław K. senior copywriter
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Agnieszka Wiacek:
wbrew pozorom świat się zmienia.. od lat obserwuję np. postawy na forach internetowych
reklama ze swoimi stereotypami została jakby w tyle, byc moze powinno sie to zaczac zmieniac juz wkrotce
Wybacz, ale to zupełne nieporozumienie.
Reklama ze względu na to czym jest MUSI bazować na stereotypach. W ciągu kilku sekund musi opowiedzieć jakąś historie, wprowadzić odpowiednie typy bohaterów itd. Choćby z tego powodu NIE MA CZASU na używanie niestereotypowych zestawień, z którymi mózg konsumenta będzie miał problem - jak je zaklasyfikować?
Oczywiście wydźwięk reklamy może być szokujący, kiedy odwraca ona stereotypy. Ale to odwracanie działa właśnie dlatego, że do tych stereotypów się odwołuje, tylko w nowy sposób.
Komunikat reklamowy niemal zawsze jest zbudowany z obrazów-cegioełek, które są stereotypami.
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Jarosław Koć:
Wybacz, ale to zupełne nieporozumienie.
Reklama ze względu na to czym jest MUSI bazować na stereotypach. W ciągu kilku sekund musi opowiedzieć jakąś historie, wprowadzić odpowiednie typy bohaterów itd. Choćby z tego powodu NIE MA CZASU na używanie niestereotypowych zestawień, z którymi mózg konsumenta będzie miał problem - jak je zaklasyfikować?
Oczywiście wydźwięk reklamy może być szokujący, kiedy odwraca ona stereotypy. Ale to odwracanie działa właśnie dlatego, że do tych stereotypów się odwołuje, tylko w nowy sposób.
Komunikat reklamowy niemal zawsze jest zbudowany z obrazów-cegioełek, które są stereotypami.
Z cyklu rozmyślań przy śniadaniu: wyjątkowo zgadzam się z obydwoma przedmówcami ;-)
Budowanie na stereotypach – zgadzam się, najszybszy sposób na opowiedzenie historii…
A zacofanie widać chociażby w reklamach proszków do prania, bazujących na stereotypach, że aż zęby bolą… Więc może jakiś kompromis: stereotypowe obrazki podane w sposób daleki od stereotypu, taka zabawa symbolami?
Ale czy to w ogóle jest możliwe?Magdalena Żelasko edytował(a) ten post dnia 15.12.08 o godzinie 09:50
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
No i żeby z tej zabawy stereotypami nie wyszło jak w reklamie Mobilkinga :)Agnieszka Wiącek Textmakers
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
http://pl.youtube.com/watch?v=dcrf-avAnEkzobaczcie to, a propos proszku i stereotypów
poza tym większość stereotypów juz straciła swą moc.. wystarczy porównać badania z lat 80 i dzisiejsze
chocby o "pannie z dzieckiem" :)
a reklama jakby się zatrzymała w latach 80 pod względem przekazu..niby dekoracje nowe a stara biedaAgnieszka Wiacek edytował(a) ten post dnia 15.12.08 o godzinie 13:17
Jarosław K. senior copywriter
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Agnieszka Wiacek:
http://pl.youtube.com/watch?v=dcrf-avAnEk
zobaczcie to, a propos proszku i stereotypów
poza tym większość stereotypów juz straciła swą moc.. wystarczy porównać badania z lat 80 i dzisiejsze
chocby o "pannie z dzieckiem" :)
a reklama jakby się zatrzymała w latach 80 pod względem przekazu..niby dekoracje nowe a stara biedaAgnieszka Wiacek edytował(a) ten post dnia 15.12.08 o godzinie 13:17
Świetny spocik! Swoją drogą - jakby zamienić płcie w tej historii, to chyba by się podniosło larum, że seksistowski :-)
A co do stereotypów - buduje je nasz mózg. To ewolucyjne przystosowanie do życia. Jak człowiek jaskiniowy widział jakieś zwierzę, które pożarło jego kolegę, to mózg budował mu - dla ostrzeżenia - taki obraz: uważaj, wszystkie zwierzęta tego gatunku tak się zachowują. A to jest właśnie stereotyp.
Pzdr
konto usunięte
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Magdalena Żelasko:
Oj Adaś, a co Ty masz do kobiet za katedrą?
;-)
A z proszkami to masz rację, nudne - ale skuteczne. Może dlatego, że nie ma logicznych alternatyw, facet robiący przepierkę jest rzeczywiście mało męski. Chociaż, gdy oglądam czterdziestolatka i kobietę, która żadnego prania się nie boi, to aż się łezka w oku kręci.
To były czasy: http://de.youtube.com/watch?v=Fjnpl7xCttk
Była jedna męska reklama.... proszku do prania.
Sytuacja łóżkowa... nagle kobieta z wrzaskiem ucieka... najazd kamery na faceta slipki... brązowym do tyłu :D i opakowanie z proszkiem i jakiś tam slogan.
Wybitnie przemawiające do facetów :D :) i wybitnie obleśne !!!!!! :)
konto usunięte
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Reklama jakby nie patrzec jest bastionem stereotypów. Jednym z ostatnich bastionów, ale wciąż mocno się trzymającym;)Topos Kobiety reprezentantki domowego drobiu, umarł już w serialach i podręcznikach szkolnych. Wciąż jednak w reklamie Kobieta pojawia się zazwyczaj maczając ręcę w zlewie, szorując klozetowe muszle, wrzucając kostkę drobiową do wody z warzywami czy użerającą się z lekko głupkowatymi dziecmi.
Nie no fakt, są też Kobiety pracujące. Nie jestem jednak w stanie przytoczyc przykładu ukazania kobiety piastującej kierownicze stanowiska. Albo co gorsza- będącej zwierzchnikiem mężczyzn.
Ciekawe, skąd wynika tak utrwalony topos. Z oczekiwania grupy docelowej? Czy naprawdę kupicie margarynę po to by z nią porozmawiac w wolnych chwilach?;) Zastanawiające...a jednocześnie tak nieskomplikowane:)
Magdalena
Żelasko
Dyrektor LET'S CEE
Film Festival
Temat: Feminizm w reklamie ( i w codziennej orce życiej zwanej)...
Tomasz Okulicz:
Wciąż jednak w reklamie Kobieta pojawia się zazwyczaj maczając ręcę w zlewie, szorując klozetowe muszle, wrzucając kostkę drobiową do wody z warzywami czy użerającą się z lekko głupkowatymi dziecmi.
Byle tylko ręce porządnie myła pomiędzy tymi czynnościami ;-)
Podobne tematy
Następna dyskusja: