Zuza Krzy

Zuza Krzy administracaja

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Witam,
czy ktoś może mi pomóc jak mam roliczyć polise na samochód OC? (wystawiona 21/03/2013r i ważna od 28/03/2013 do 27/03/2014r) i pod jakim nr konta ksiegowego powinna sie znajdować?

Zuza

konto usunięte

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Zuza K.:
Witam,
czy ktoś może mi pomóc jak mam roliczyć polise na samochód OC? (wystawiona 21/03/2013r i ważna od 28/03/2013 do 27/03/2014r) i pod jakim nr konta ksiegowego powinna sie znajdować?

Zuza

Nr konta zależy od przyjętego przez jednostkę i zatwierdzonego przez jej kierownika - Zakładowego Planu Kont. Ogólnie polisa ta (jej koszt) musi korespondować z rozliczeniami międzyokresowymi.
Karolina Androsz

Karolina Androsz "Księgowość z Pasją"
- właściciel

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Nie wiem co masz na myśli, gdy piszesz "mała księgowość"

1. W pełnej księgowości - jak już w poprzednim poście zostało napisane, wszystko zależy od przyjętej polityki rachunkowości oraz planu kont:

Na ogół polisy rozlicza się tak, że kwotę polisy dzielisz na okres obowiązywania, czyli 12-mcy:

Księgowanie polisy:
Wn 64x (międzyokresowe rozliczenia kosztów) / Ma 20x (rozrachunki z dostawcami) - kwota polisy

Co miesiąc począwszy od miesiąca marca:
Wn 4xx (pozostałe koszty) / Ma 64x - 1/12 kosztów polisy

2. Na książce przychodów i rozchodów koszty polis wpisuje się do kolumny 13.
Oblicza się proporcjonalnie ile kosztów przypada na 2013, a ile na 2014 rok dzieląc na dni. Technicznie zwykle robi się to tak, się taką polisę się kseruje i wypisuje do niej dwa dowody wewnętrzne:
1 dowód wewnętrzny księguje się w pierwszym miesiącu obowiązywania polisy (03/2013)
2 dowód wewnętrzny księguje się w 01/2014
Karolina Pawlicka

Karolina Pawlicka Odważni nie żyją
wiecznie. Ostrożni
nie żyją wcale.

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

2. Na książce przychodów i rozchodów koszty polis wpisuje się do kolumny 13.
Oblicza się proporcjonalnie ile kosztów przypada na 2013, a ile na 2014 rok dzieląc na dni. Technicznie zwykle robi się to tak, się taką polisę się kseruje i wypisuje do niej dwa dowody wewnętrzne:
1 dowód wewnętrzny księguje się w pierwszym miesiącu obowiązywania polisy (03/2013)
2 dowód wewnętrzny księguje się w 01/2014

Zalezy czy stosujemy metode memorialowa czy tez kasowa. Na KPiR czesto stosujemy metode uproszczona/kasowa, gdzie koszty ksiegowane sa w dacie wystawienia dokumentu.
Zuza Krzy

Zuza Krzy administracaja

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Witam,
ma Pani rację nie sprecyzowałam chodził mi o program na którym pracuje Rzeczpospolita Mała Księgowość jestm na PKPiR zasady ,,ogólne"
Dziekuje za pomoc

Karolina A.:
Nie wiem co masz na myśli, gdy piszesz "mała księgowość"

1. W pełnej księgowości - jak już w poprzednim poście zostało napisane, wszystko zależy od przyjętej polityki rachunkowości oraz planu kont:

Na ogół polisy rozlicza się tak, że kwotę polisy dzielisz na okres obowiązywania, czyli 12-mcy:

Księgowanie polisy:
Wn 64x (międzyokresowe rozliczenia kosztów) / Ma 20x (rozrachunki z dostawcami) - kwota polisy

Co miesiąc począwszy od miesiąca marca:
Wn 4xx (pozostałe koszty) / Ma 64x - 1/12 kosztów polisy

2. Na książce przychodów i rozchodów koszty polis wpisuje się do kolumny 13.
Oblicza się proporcjonalnie ile kosztów przypada na 2013, a ile na 2014 rok dzieląc na dni. Technicznie zwykle robi się to tak, się taką polisę się kseruje i wypisuje do niej dwa dowody wewnętrzne:
1 dowód wewnętrzny księguje się w pierwszym miesiącu obowiązywania polisy (03/2013)
2 dowód wewnętrzny księguje się w 01/2014Zuza Krzy edytował(a) ten post dnia 06.04.13 o godzinie 14:06
Andrzej Jurczyk

Andrzej Jurczyk Student,
Politechnika Śląska
w Gliwicach

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

A co to za dziwoląg z tym dzieleniem kosztów polisy na PKpIR na lata? hahahahah?
Nie próbujmy na siłę robić z księgowości uproszczonej ksiąg rachunkowych.
Jakie konto - nikt Ci nie odpowie - bo przecież konta w MK każdy sobie swoje definiuje.
Takie, które wpisze ten wydatek do kolumny 13.
No i zwracam uwagę o traktowaniu kosztów od roku 2013. Najpierw ująć całą polisę, a potem ewentualnie wyksięgować niezapłaconą część (drugą ratę)
Zuza Krzy

Zuza Krzy administracaja

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Witam Panie Andrzeju,
wiedziałam ze kolumna 13 :), zrobiłam tak jak Pan pisze zaksiegowałam całoś a polisa była zapłacona jednorazowo.

CZy mogę jeszcze zadac Panu pytanie odnośnie amortyzacji?
1) do tej pory amortyzuje samochód w tym miesiącu zakupilismy spawarke koszt netto 3431,85 i rozumiem ze moge dokonac jednorazowej amortyzacji, jestem na pełnej ksiegowości PKPiR - liniowa, co miesiac rozliczamy Vat, tak dla formalności wprowadzam kwote netto do odliczenia?
- po zaksiegowaniu zsuwałały mi sie obie amortyzacje i rozumiem ze to prwidłowo?

Pozdrawiam
Zuza
Andrzej J.:
A co to za dziwoląg z tym dzieleniem kosztów polisy na PKpIR na lata? hahahahah?
Nie próbujmy na siłę robić z księgowości uproszczonej ksiąg rachunkowych.
Jakie konto - nikt Ci nie odpowie - bo przecież konta w MK każdy sobie swoje definiuje.
Takie, które wpisze ten wydatek do kolumny 13.
No i zwracam uwagę o traktowaniu kosztów od roku 2013. Najpierw ująć całą polisę, a potem ewentualnie wyksięgować niezapłaconą część (drugą ratę)
Andrzej Jurczyk

Andrzej Jurczyk Student,
Politechnika Śląska
w Gliwicach

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Albo pełna księgowość (księgi rachunkowe prowadzone na podstawie Ustawy o Rachunkowości) albo PKPiR (podatkowa księga przychodów i rozchodów). To dwie różne formy prowadzenia ksiąg podatkowych. Albo jedno albo drugie.
Jeżeli wartość netto poniżej 3500zł - nie musisz tego wprowadzać do ewidencji środków trwałych. Możesz to ująć bezpośrednio w PKPIR w kolumnie 13.
Chyba że zależy Ci na ilości środków trwałych - wtedy możesz to wprowadzić do EŚT i jednorazowa amortyzacja w miesiącu nabycia.
Tak - jeżeli ta spawarka będzie w EŚT - to suma kosztu (amortyzacji) będzie od samochodu i tej spawarki.
Karolina Androsz

Karolina Androsz "Księgowość z Pasją"
- właściciel

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Andrzej J.:
A co to za dziwoląg z tym dzieleniem kosztów polisy na PKpIR na lata? hahahahah?

No cóż, obawiam się, że z takim podejściem do sprawy jest Pan raczej odosobniony, ale każdy ma prawo swoją opinię wyrazić.

http://podatkidochodowe.pl/elettery/jak-rozliczyc-w-ko...
http://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/136244,Jak-rozl...

Metoda kasowa jest na pewno prostsza, ale czy częściej stosowana, to bym nie powiedziała, bo osobiście mam akurat odmienne doświadczenie w tej kwestii.Karolina Androsz edytował(a) ten post dnia 11.04.13 o godzinie 23:10
Andrzej Jurczyk

Andrzej Jurczyk Student,
Politechnika Śląska
w Gliwicach

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Karolino - jakieś badania statystyczne są dostępne w tym zakresie - która metoda jest częściej wybierana? Bo jako kontrargument mogę twierdzić, iż wg mojego doświadczenia - próbka statystyczna przez te laaata ok. 1700 podmiotów - wszystkie były na metodzie "kasowej", Inne metody - to tylko spotykałem czytając jakieś fora dyskusyjne, i tą metodę (memroiałową) wybierały osoby samodzielnie próbujące prowadzić PKPiR. Niejako z ostrozności ją wybierały, aby US im się przyczepił, że zawyżyły koszty. Zresztą z ich opisów i tak nie była to forma memoriałowa, tylko jakas kompilacja obu metod po troszku coś w stylu "jak mi pasuje, jedne koszty memoriałowo inne kasowo bo mi jakaś księgowa powiedziała, że telefony, polisy należy liczyć poporocjonalnie" i czysto memoriałowo (tej w praktyce w formie czystej nie spotkałem - najczęściej do metody kasowej dla niektórych wydatków ktoś stosował memoriałowo).
Dla mnie metoda memoriałowa od czasów młodości przy PKPiR nie miała raci bytu - tak też mnie uczono na studiach. Wynikało to w pewnym senscie z różnych podejść do określenia piniesienia wydatku (z ust 4). Jednak gdy kilka lat temu to doprecyzowano dodając ustep 6b):
"6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu." już nie powinno być wątpliwości jaka forma jest "normalna" czy nawet nadrzędna.
Oczywiście dla tych, którzy dotychczas "inaczej", by nie napisać "błędnie" rozumieli sformułowanie "poniesienia wydtaków" ustawodawca dał furtkę w ustępie 6 - iż MOGĄ (wg własnego wyboru - kto komu zabroni komplikowac sobie życie) stosować zasadę memriołau (jakna księgach rachunkowych).
Wobec powyższego uważam stwierdzenie "No cóż, obawiam się, że z takim podejściem do sprawy jest Pan raczej ODOSOBNIONY" co najmniej (by nie być niepotrzebnie ironiczny) za bezsadany.
I przy okazji - czytałas sama link, który dla mnie wkleiłaś?

Adrew

PS. Jestem tu nowy - byłem (jestem) uczestnikiem dzisiątek for dyskusyjnych, od ściśle specjalistycznyh do "rozrywkowych" - ale to pierwsze, gdzie forumowicze zwracają się do siebie per Pan/Pani - czu to tutaj norma - pytam szczerze bez swady??? Bo trudno mi się będzie dostoswać.
Wobec powyższego dodam:
Z wyrazami Szacunku
Andrzej
hihihiAndrzej Jurczyk edytował(a) ten post dnia 12.04.13 o godzinie 11:48
Karolina Androsz

Karolina Androsz "Księgowość z Pasją"
- właściciel

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

A więc Andrew....;)

Pisząc, że jesteś odosobniony odniosłam się jedynie do tego, że śmieszne są dla Ciebie inne metody prowadzenia KPIR, niż te przez Ciebie stosowane.

Metoda memoriałowa jest równorzędnie funkcjonującą metodą do kasowej i nie wiem co Cię tak ubawiło. Mało kogo bawią przepisy prawne, więc gratuluję poczucia humoru;)

A co do statystyk, to mogę tylko powtórzyć to, co napisałam wcześniej. Obie metody są stosowane, nie można stwierdzić, która jest lepsza, która gorsza, która bardziej popularna, a która bardziej śmieszna. Statystyki każdy ma swoje, więc może mamy odmienne.

Niech każdy podatnik wybiera to, co mu się bardziej opłaca, bo nie każdemu opłaca się to samo.
O to w tym chodzi przede wszystkim, więc tyle w temacie.

Pozdrawiam
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: Rozliczenie polisy OC w małej księgowości

Witajcie,
A co jest prawidłowym dokumentem do ujęcia polisy jako kosztu? Jest dokument od ubezpieczyciela oraz wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty.
Zawsze wpisywałam do kpir nr polisy i datę jej wystawienia.
Chciałam się upewnić bardziej doświadczonych :-)Magdalena Filipek-Marzec edytował(a) ten post dnia 14.04.13 o godzinie 14:43



Wyślij zaproszenie do