Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Czyli Twoja odpowiedź jest, że rozmawiamy na inny temat czy że się nie da ani zapisać słownie, ani wymówić?
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Julia K.:
Z powołaniem się na prof. Bańkę to i taki zapis jest poprawny: 50 - 100-osobowy („Gdyby kreska miała się znaleźć między liczbami i wyznaczać zakres liczbowy, to powinna być średniej długości (półpauza) lub krótka (dywiz). Można wokół niej zrobić spacje albo nie”).
Pytanie i odpowiedź brzmiały:
Czy dopuszczalne jest umieszczenie półpauzy (lub myślnika) bez spacji pomiędzy datami, w przypadku gdy nazwa miesiąca została zapisana słownie? Przykładowo:
Po ostatniej trasie koncertowej (5 listopada 2011 – 17 marca 2012) postanowił odpocząć na Karaibach.
Ich czwarta wyprawa (czerwiec 2003 – maj 2004) zakończyła się sukcesem.
[odp.]Jeśli datę zapisano słownie, to należy użyć myślnika, co automatycznie oznacza, że konieczne są spacje. Zasady interpunkcji nie określają długości myślnika: z norm edytorskich wynika, że w opisanej sytuacji najlepiej użyć kreski długiej lub średniej, ale posłużenie się dywizem (wciąż ze spacjami!) też jest dopuszczalne.
Gdyby kreska miała się znaleźć między liczbami i wyznaczać zakres liczbowy, to powinna być średniej długości (półpauza) lub krótka (dywiz). Można wokół niej zrobić spacje albo nie. Nie polecam zapisów z WSO PWN (s. 140), gdzie liczby są rozdzielone długą kreską ze spacjami.

Mowa tu więc o sytuacji typu: 5–17 marca, a nie: 5–17-dniowy (a w każdym razie nie: 5 - 17-dniowy).
Uprośćmy całą sprawę: dzieci w przedziale od dwóch do pięciu lat. Jak będzie wyglądał zapis słowny, już nie cyfrowy, tego przymiotnika złożonego, zakończonego na -letni?
Rzecz w tym, że nie zawsze to, co łatwo zapisać, daje się analogicznie łatwo przeczytać. Taką mamy materię... "Wzrost 2,8-procentowy" - krótko i elegancko w zapisie, ale słownie: "wzrost o dwa i osiem dziesiątych procent" albo np. "prawie trzyprocentowy, (a) dokładnie (o) dwa i osiem".
"Dzieci 2–5-letnie" - to "dzieci (w wieku) od dwóch do pięciu lat" lub po prostu "dzieci dwu-, trzy-, cztero- i pięcioletnie". "Dzieci dwu- – pięcioletnie" - taka wersja niekoniecznie byłaby komunikatywna, a i zapisana bez użycia liczb wygląda nader nieszczególnie.
Małgorzata Denys

Małgorzata Denys korektor, redaktor,
mistrz polskiej
ortografii –
Ogólnopo...

Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Julia K.:
Czyli Twoja odpowiedź jest, że rozmawiamy na inny temat czy że się nie da ani zapisać słownie, ani wymówić?
Podobnie jak Ty zapytałaś o słowny zapis wyrażenia "dzieci 2–5-letnie", ja zapytałam o słowny zapis wyrażenia "okres 50 000-letni". Związek z tematem w obu wypadkach był podobny. Rozmawiamy na temat zapisu słowno-liczbowego, a ten według mnie powinien być jak najprostszy. Nie widzę powodów, żeby temat komplikować.Ten post został edytowany przez Autora dnia 08.07.14 o godzinie 10:51

Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Michał G.:
Mowa tu więc o sytuacji typu: 5–17 marca

Lub 5 - 17 marca.
Nie wiem, jak rozumieć Twoją wypowiedź. Uważasz, że to są dwie różne sytuacje? Od 5 do 17 marca, od 50 do 100 osób. Kreska znajdująca się między liczbami i wyznaczająca zakres liczbowy jest czymś innym w 5-17 marca, a czymś innym w 50-100-osobowy?

W ogóle sytuacja, w której jedna strona (ja) powołuje się na zasady PWN, a druga (Wy) na poradę prof. Bańki, który wprost pisze, że nie poleca zapisów WSO PWN, jest dziwna. Dla mnie zawsze priorytetem będą zasady.

Niemożliwość zapisania i przeczytania:
Też dla mnie dziwne są Wasze argumenty, przecież nie podałam jakiegoś wymyślnego przykładu z cyframi po przecinku czy ogromnymi liczbami. Mityczne problemy z odczytem: 2,8-procentowy, 50000-letni. A 0,8-procentowy da się odczytać? A 2,5-procentowy, a 1000-letni, a 50-letni? Nawet jeśli komuś się wydaje, że się nie da, to jest mnóstwo zwykłych przykładów, gdzie się da. A z zakresem liczbowym dołączonym do -letni wszystkie przykłady są nieodczytywalne, a zapisy słowne niezapisywalne? Przecież pierwotnym i starannym zapisem jest: dwuletni, pięcioletni, a wtórnym i skrótowym: 2-letni, 5-letni. Skrót niemający odpowiednika słownego, w piśmie i mowie? Tak, na pewno.
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Za WSO:
W znaczeniu "mniej więcej": 3 — 4 razy, a przymiotnik: 30 — 40-letni.
W znaczeniu "zakres, rozpiętość": 1914–1918 (uwaga do reguły [408]), więc konsekwentnie przymiotnik: 30–40-letni.

Temat: Zapis mieszany słowno-liczbowy przedziału

Michał G.:
a przymiotnik: 30 — 40-letni

Są pewne zasady, które uważam za nadrzędne, oczywiście nic nie poradzę, jeśli ktoś uważa odwrotnie. Taką zasadą są funkcje znaków. Myślnik jest znakiem interpunkcyjnym międzywyrazowym, oddzielającym, łącznik jest znakiem wewnątrzwyrazowym i łączącym. Twór z tymi dwoma znakami jest strukturalnie sprzeczny. Dlatego wyłącznie prawidłowym zapisem może być 30-40-letni, ale już z szerszym znaczeniem niż tylko zakres.



Wyślij zaproszenie do