Beata W.

Beata W. Korektorka

Temat: Trudność ortograficzna

Czy mogę napisać, że wyrazy zawierają dwie trudności ortograficzne? Czy są one policzalne?

Ponadto czy pisownia wyrazów może być niemotywowana ("To ćwiczenie ułatwia zapamiętanie wyrazów o niemotywowanej pisowni")?Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.09.14 o godzinie 15:14
Adam B.

Adam B. korektor, tłumacz
EN>PL

Temat: Trudność ortograficzna

Beata W.:
Czy mogę napisać, że wyrazy zawierają dwie trudności ortograficzne? Czy są one policzalne?

Pierwszy raz spotykam się z takim stwierdzeniem, ale tutaj i tutaj występuje raczej w charakterze ogólnych trudności niż policzalnej ich liczby.
Skoro jednak istnieje termin trudność ortograficzna, zapewne jest też jego liczba mnoga.
Ponadto czy pisownia wyrazów może być niemotywowana ("To ćwiczenie ułatwia zapamiętanie wyrazów o niemotywowanej pisowni")?

Z tego fragmentu:
(...) przekształcanie wyrażeń motywowanych w niemotywowane językoznawcy nazywają leksykalizacją (...)
wnoszę, że tylko wyrażenia mogą być niemotywowane, nie zaś ich pisownia. A więc pisownia wyrażeń niemotywowanych, nie pisownia niemotywowana.
Beata W.

Beata W. Korektorka

Temat: Trudność ortograficzna

Adam B.:

Pierwszy raz spotykam się z takim stwierdzeniem, ale tutaj i tutaj występuje raczej w charakterze ogólnych trudności niż policzalnej ich liczby.
Skoro jednak istnieje termin trudność ortograficzna, zapewne jest też jego liczba mnoga.

Mam tu:
- nauczyciel przydziela każdemu dziecku trudność ortograficzną... Dzieci, których trudność znajduje się w wyrazie, wstają...
- ortogramy mają tę samą trudność ortograficzną...
- trudność ortograficzna pojawia się we wszystkich wyrazach...
- wyrazy dwutrudnościowe, wielotrudnościowe...
- wykorzystuje się tyle trudności ortograficznych, ilu jest uczestników zabawy...

Zastanawiam się, czy może tak zostać, czy jednak lepiej pokombinować i przeredagować tekst. Za bardzo nie mam pomysłu, jak mogłabym te fragmenty zmienić, nie zmieniając jednocześnie ich sensu :-(

wnoszę, że tylko wyrażenia mogą być niemotywowane, nie zaś ich pisownia. A więc pisownia wyrażeń niemotywowanych, nie pisownia niemotywowana.
Czyli lepiej będzie:
...ułatwia zapamiętanie pisowni wyrazów niemotywowanych.

Znalazłam w internecie coś takiego:
Program Lista rz na początku wyrazu ma na celu nauczenie dziecka pisowni niemotywowanej, czyli tych wyrazów, których trzeba się nauczyć na pamięć np. rząd, rzecz, rzeka, rzepak itp.
http://www.programyedukacyjne.eu/category/programy-edu...

I jeszcze:
Phoksós jest w literaturze uznany za wyraz niemotywowany, o niejasnej etymologii.
http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&vie...

Może więc wyraz niemotywowany to wyraz o niejasnej etymologii, a pisownia niemotywowana - której nie wyjaśniają żadne zasady?Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.09.14 o godzinie 08:43
Małgorzata Denys

Małgorzata Denys korektor, redaktor,
mistrz polskiej
ortografii –
Ogólnopo...

Temat: Trudność ortograficzna

Beata W.:
Mam tu:
- nauczyciel przydziela każdemu dziecku trudność ortograficzną... Dzieci, których trudność znajduje się w wyrazie, wstają...
- ortogramy mają tę samą trudność ortograficzną...
- trudność ortograficzna pojawia się we wszystkich wyrazach...
- wyrazy dwutrudnościowe, wielotrudnościowe...
- wykorzystuje się tyle trudności ortograficznych, ilu jest uczestników zabawy...

Zastanawiam się, czy może tak zostać, czy jednak lepiej pokombinować i przeredagować tekst. Za bardzo nie mam pomysłu, jak mogłabym te fragmenty zmienić, nie zmieniając jednocześnie ich sensu :-(
Według mnie o wiele sympatyczniej wyglądałoby i brzmiało sformułowanie "pułapka ortograficzna", a "wyrazy dwutrudnościowe, wielotrudnościowe" to już dla mnie w ogóle potworek językowy. Ale rozumiem, że instrukcja dla poważnego grona pedagogicznego musi być poważna:)Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.09.14 o godzinie 22:35

Temat: Trudność ortograficzna

Beata W.:
czy pisownia wyrazów może być niemotywowana?

Na pewno może być nieumotywowana, ale w takim zwykłym znaczeniu, czyli nieuzasadniona.
Gorzej, jeśli w sensie filologicznym. Wtedy motywowane jest coś, co dotyczy budowy lub znaczenia, a zatem nie pisowni, tylko wyrazów, wyrażeń, nazw.



Wyślij zaproszenie do