Jarosław Przemysław S.

Engineering Design
Expert and Project
Manager, ...

Temat: prędkość światła->czas->i jak się to ma do fizyki...

Dużo pytań padło na temat czasu, co było zanim powstał itd. a w zasadzie istnieje dlatego, że światło ma skończoną prędkość i w miare dokładnie określoną. A jak to się ma do fizyki kwantowej, która pozwala np. na przemieszczanie cząstek bezczasowo (trudno to precyzyjnie nazwać - powiedzmy "bez opóźnienia") na dowolną odległość. Odwołując się do http://www.fuw.edu.pl/~zopt/lpu/kwanty/splatanie.html zastanawia mnie kwestia zdefiniowania pojęcia czasu w odniesieniu do mechaniki kwantowej, która pozwoli np. na teleportacje, komunikacje na ogromne odległości, gdzie fala elektromagnetyczna jest za wolna itp. Kolejne łamanie praw fizycznych?

Temat: prędkość światła->czas->i jak się to ma do fizyki...

Myślę, że powinniśmy uwolnić się od liniowego postrzegania czasu. Wyobraźmy sobie, że na wykresie oś czasu nie jest linią prostą, a np. pętlą. To tak jak obejście Ziemi dookoła i stwierdzenie, że się nie przemieściliśmy, bo jesteśmy w punkcie wyjścia.
Czas nie biegnie wszędzie tak samo, przecież w kosmosie, gdzie nie ma grawitacji, czas biegnie wolniej! Poddaje się on grawitacji. Stąd wziął się paradoks bliźniąt Einsteina http://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoks_bli%C5%BAni%C4%85t
Jarosław Przemysław S.

Jarosław Przemysław S. Senior RF
Engineering Design
Expert and Project
Manager, ...

Temat: prędkość światła->czas->i jak się to ma do fizyki...

No tak z tym czasem wolniejszym itd. Trochę mnie zastanawia dokąd zmierza ludzkość patrząc na kwestie od strony czasu. W kosmosie znajdujemy się stosunkowo daleko od jego "środka" - powiedzmy centrum - i czy przypadkiem nie będzie tak, że jak już zaczniemy podróżować po tej w większości pustce to czy nie najchętniej właśnie tam. Zakładając, że tam był początek czas powinien płynąć najwolniej a w zasadzie w pewnym miejscu nawet nie płynąć czyli gdyby ktoś się tam znalazł trwałby na wieczność. Ludzkie marzenie o nieśmiertelności. Z punktu widzenia mózgu ludzkiego to kolejny paradoks i pewnie po jakimś czasie (trudno w tym momencie to określić:) stwierdziłby, że nie ma to sensu. Życie.

Jarosław Przemysław S.:

To o czym piszesz, to tzw. paradoks EPR (Einstein-Podolsky-Rosen), który został już wyjaśniony (przez Bella). Nie jestem jednak fizykiem teoretykiem, więc nie podejmę się samodzielnego wyjaśniania, niemniej jednak Wikipedia zna tę sprawę ;)

A poza tym równania Maxwella (a więc cała "klasyczna" elektrodynamika) są niezmiennikami transformacji Lorenza, a więc wszystko co jest z nimi zgodne, jest zgodne również z teorią względności.

Wszystkie doświadczalne "łamanie" ograniczenia prędkości fali EM należy włożyć między bajki. Zresztą ostatnio popularny był pewien artykuł (pojawił się w portalu New Scientist, co chyba przysporzyło mu popularności), w którym niby to zaobserwowano (i pomierzono) falę poruszającą się szybciej od światła. Autorzy rozpisali się na temat elektrodynamiki kwantowej, tunelowania światła itp. po czym przedstawili wyniki eksperymentu, który daje się ze zdumiewającą precyzją opisać równaniami Maxwella, bez żadnych kwantów w tle. A ponieważ - jak wspomniałem - równania Maxwella są zgodne z teorią względności, eksperyment ten tak naprawdę potwierdził to, co Einstein wymyślił.

Polecam przeczytanie komentarza do wspomnianego artykułu: http://arxiv.org/pdf/0709.2736. Arxiv to portal naukowy, a nie forum hobbystów, więc należy traktować to poważnie. Wprawny googlacz pewnie znajedzie też oryginalny artykuł, ale nie warto go czytać - w komentarzu lepiej opisano, co autorzy zrobili :)Radosław Dominiak edytował(a) ten post dnia 16.11.07 o godzinie 20:51
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: prędkość światła->czas->i jak się to ma do fizyki...

Arxiv to prace oryginalne, tyle tylko, że to na ogół referaty przed publikacją w czymś twardym. Bardzo popularny serwis i ceniony zwłaszcza przez badaczy ścigających się o pierwszeństwo, gdyż automatycznie stawia na referacie stempel czasu.

Kierunek i czas rozchodzeni...