Katarzyna K.

Katarzyna K. Tier 2 Local
Services Team
Manager/Shell Polska
Sp. z o.o.

Temat: Rola dziennikarza

Innymi słowy nie przejmować się, jeśli ktoś moją nadzieję na możliwość zdziałania czegoś dobrego traktuje jako wyraz niedojrzałości i młodzieńczej naiwności? ;) Tego się będę trzymać!

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Jasmine d.:
Innymi słowy nie przejmować się, jeśli ktoś moją nadzieję na możliwość zdziałania czegoś dobrego traktuje jako wyraz niedojrzałości i młodzieńczej naiwności? ;) Tego się będę trzymać!

Jeśli poprzesz słowa czynami - tak. Jeśli zostawisz same słowa, nie obronią ani siebie ani Ciebie. Pozdrawiam!
Katarzyna K.

Katarzyna K. Tier 2 Local
Services Team
Manager/Shell Polska
Sp. z o.o.

Temat: Rola dziennikarza

Nie chciałabym być gołosłowna. Pozdrawiam :)

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Obserwuję od początku tok tej dyskusji i widzę, że jej sens zmierza w kierunku uznania, że przekaz dziennikarski spełnia swoją funkcję wychowawczą wtedy, kiedy ZWRACA UWAGĘ, UWRAŻLIWIA, POMAGA. Chyba za wiele do tego katalogu nie trzeba dodawać.
Może czasem za bardzo pomstujemy na tabliodyzację, infantylizację i uproszczenia przekazu, zapominając że to tylko dostosowanie się do popytu na taką formę masowej rozrywki.
Pewnie każdy przeżywa taki moment, kiedy musi jasno powiedzieć, to jest/ nie jest moja droga. Każdy wtedy dokonuje wyboru za który odpowiada, przede wszystkim przed sobą ale także firmując swoim nazwiskiem kolejne publikacje. Rynek jest cierpliwy w swojej masie, poszczególni ludzie czasem nie.
I to tyle.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Mam mniej idylliczno-ideowe podejście do sprawy. to, o czym piszesz to tylko jedna strona medalu, ta jaśniejsza. plusy czasem nie przesłaniaja minusów.
tak, tak - co ja robię w zawodzie? przyjdzie czas i na zmiany.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Michał C.:
Obserwuję od początku tok tej dyskusji i widzę, że jej sens zmierza w kierunku uznania, że przekaz dziennikarski spełnia swoją funkcję wychowawczą wtedy, kiedy ZWRACA UWAGĘ, UWRAŻLIWIA, POMAGA. Chyba za wiele do tego katalogu nie trzeba dodawać.
Może czasem za bardzo pomstujemy na tabliodyzację, infantylizację i uproszczenia przekazu, zapominając że to tylko dostosowanie się do popytu na taką formę masowej rozrywki.
Pewnie każdy przeżywa taki moment, kiedy musi jasno powiedzieć, to jest/ nie jest moja droga. Każdy wtedy dokonuje wyboru za który odpowiada, przede wszystkim przed sobą ale także firmując swoim nazwiskiem kolejne publikacje. Rynek jest cierpliwy w swojej masie, poszczególni ludzie czasem nie.
I to tyle.


odpowiedź na popyt? a kto ten popyt kształtuje?

Temat: Rola dziennikarza

znalazłam to w internecie:

Dziennikarze, wydawcy, producenci i nadawcy, szanując niezbywalne prawo człowieka do prawdy, kierując się zasadą dobra wspólnego, świadomi roli mediów w życiu człowieka i społeczeństwa obywatelskiego, przyjmują tę kartę oraz deklarują, że w swojej pracy kierować się będą następującymi zasadami:

ZASADA PRAWDY - co znaczy, że dziennikarze, wydawcy, producenci i nadawcy dokładają wszelkich starań, aby przekazywane informacje były zgodne z prawdą, sumienne i bez zniekształceń, relacjonują fakty w ich właściwym kontekście, a w razie rozpowszechniania błędnej informacji niezwłocznie dokonują sprostowania.

ZASADA OBIEKTYWIZMU - co znaczy, że autor przedstawia rzeczywistość niezależnie od swoich poglądów, rzetelnie relacjonuje różne punkty widzenia.

ZASADA ODDZIELENIA INFORMACJI OD KOMENTARZA - co znaczy, że wypowiedź ma umożliwiać odbiorcy odróżnienie faktów od opinii i poglądów.

ZASADA UCZCIWOŚCI - to znaczy działanie w zgodzie z własnym sumieniem i dobrem odbiorcy, nieuleganie wpływom, nieprzekupność, odmowa działania niezgodnego z przekonaniami.

ZASADA SZACUNKU I TOLERANCJI - czyli poszanowania ludzkiej godności, praw, dóbr osobistych, a szczególnie prywatności i dobrego imienia.

ZASADA PIERWSZEŃSTWA DOBRA ODBIORCY - co znaczy, że podstawowe prawa czytelników, widzów i słuchaczy są nadrzędne wobec redakcji, dziennikarzy, wydawców, producentów i nadawców.

ZASADA WOLNOŚCI I ODPOWIEDZIALNOŚCI - co znaczy, że wolność mediów nakłada na dziennikarzy, wydawców, producentów, nadawców odpowiedzialność za treść i formę przekazu oraz wynikające z nich konsekwencje.
Sygnatariusze tej Karty powołują Radę, która strzec będzie powyższych zasad publicznie orzekając w sprawach przestrzegania Karty i dokonując interpretacji jej zapisów. Sygnatariusze zobowiązują się również do upowszechnienia treści Karty, informacji o prawie składania skarg do Rady i niezwłocznego ogłaszania orzeczeń Rady.
Najlepszymi "nośnikami" etyki mediów pozostają chyba wciąż tzw. "style booki", czyli reguły pisania do prasy. W zasadzie każda redakcja ma zbiór norm, jakie musi spełniać dany tekst, by mógł zostać wydrukowany. Nie zawsze jest on spisany, ale istnieje przynajmniej w umysłach redaktorów prowadzących.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

znamy to. nasi szefowie to znają. ich szefowie to znają. i nawet niektórzy szefowie wszystkich szefów też to znają. i co z tego? puste słowa napisane dla poprawienia sobie samopoczucia, przyjęte dla lepszego samopoczucia i uzywane czasem jako parawan, zasłona dymna, tarcza, która potrzebna jest tylko po to, by wytłumaczyć swoje kłamstwa, brak obiektywizmu, komentowanie rzeczywstości tam, gdzie nie miejsce na to, nieuczciwośc, brak tolerancji, brak szacunku dla odbiorcy, brak poczucia odpowiedzialności i zwyczajną głupotę i niewiedzę przy okazji.

karta etyki mediów ha ha...Darek Olejniczak edytował(a) ten post dnia 06.07.07 o godzinie 20:30
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Rola dziennikarza

Darek O.:
znamy to. nasi szefowie to znają. ich szefowie to znają. i nawet niektórzy szefowie wszystkich szefów też to znają. i co z tego? puste słowa napisane dla poprawienia sobie samopoczucia, przyjęte dla lepszego samopoczucia i uzywane czasem jako parawan, zasłona dymna, tarcza, która potrzebna jest tylko po to, by wytłumaczyć swoje kłamstwa, brak obiektywizmu, komentowanie rzeczywstości tam, gdzie nie miejsce na to, nieuczciwośc, brak tolerancji, brak szacunku dla odbiorcy, brak poczucia odpowiedzialności i zwyczajną głupotę i niewiedzę przy okazji.

karta etyki mediów ha ha...Darek Olejniczak edytował(a) ten post dnia 06.07.07 o godzinie 20:30

Co zatem właściwie robisz jeszcze w tym fachu?

Temat: Rola dziennikarza

właśnie o to samo chciałam zapytać

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Witold F.:
Darek O.:
znamy to. nasi szefowie to znają. ich szefowie to znają. i nawet niektórzy szefowie wszystkich szefów też to znają. i co z tego? puste słowa napisane dla poprawienia sobie samopoczucia, przyjęte dla lepszego samopoczucia i uzywane czasem jako parawan, zasłona dymna, tarcza, która potrzebna jest tylko po to, by wytłumaczyć swoje kłamstwa, brak obiektywizmu, komentowanie rzeczywstości tam, gdzie nie miejsce na to, nieuczciwośc, brak tolerancji, brak szacunku dla odbiorcy, brak poczucia odpowiedzialności i zwyczajną głupotę i niewiedzę przy okazji.

karta etyki mediów ha ha...Darek Olejniczak edytował(a) ten post dnia 06.07.07 o godzinie 20:30

Co zatem właściwie robisz jeszcze w tym fachu?


zarabiam pieniądze starając się pracować dobrze. do chwili aż możliwa będzie zmiana profesji. mam siedzieć cicho i marzyć o etosie?

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

zarabiam pieniądze starając się pracować dobrze. do chwili aż możliwa będzie zmiana profesji.

W taki razie życzę byś szybko znalazł zajęcie, którę będziesz lubił. Fajne uczucie, polecam.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

ETOS to każdy ma jakis w sobie, wyniesiony z domu,srodowiska, szkoły (wyższej ;p). Karta Etyki Mediow jest po to,zeby byla i ew.zeby mlodym adeptom wpoic troche niezbednego idealizmu. To nie obligatoryjny regulamin. Dekalog powstal tysiace lat temu - zasada jest prosta - chcesz obiecanych korzysci? Przestrzegaj dekalogu. Z karta etyki jest troche trudniej, bo za przestrzeganie etosu nie ma nagrody. Ale że sa kary (z sądowymi włacznie) za nieprzestrzeganie, więc logicznie rzecz biorąc - lepiej przestrzegac ;p
A w kwestii zmiany zawodu - w kazdym fachu sa rzemieslnicy i artysci. Nie kazdy dziennikarz musi byc artysta (z pasja do pracy), na pewno duzo jest rzemieslnikow - doskonale wykonujacych swoja "robotę". Tak - wykonujacych!! - informowanie jako system zadaniowy: dostarczyc rzetelnej informacji. Wychowywac chca sięgający per aspera ad astra artysci :)

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Michał C.:
Obserwuję od początku tok tej dyskusji i widzę, że jej sens zmierza w kierunku uznania, że przekaz dziennikarski spełnia swoją funkcję wychowawczą wtedy, kiedy ZWRACA UWAGĘ, UWRAŻLIWIA, POMAGA. Chyba za wiele do tego katalogu nie trzeba dodawać. (...)

no tak - nietrudno było wyciąnąc z naszej z Jasmine dyskusji taki wniosek...dyskusja zmieniła tor i wpadła w wizjonerskie dewotanckie (;-D)naprawianie świata ;p To, o czym pisalam - i co podsumowujesz powyzej - to raczej dodatkowe bonusy za dobrze wykonaną prace, nie cel sam w sobie.Celem mediów jest informowanie. Celem informowania jest...-odsylam do teorii Gerbnera, wzbogaconej o, jak ktos slusznie zauwazyl, ekonomiczne prawa popytu i podazy-kupimy i chetnie przeczytamy kolorowa gazetę,ktora oderwie nas od szarej rzeczywistosci. Stymulacji intelektualnej sluzy raczej dluzsza forma pisana - literatura,eseistyka, wzglednie tygodniki/miesieczniki opinii.

Wracajac do watku głównego i w krotkich slowach: dziennikarz powinien bezstronnie informowac. Jesli przy tym komus ta informacja pomoze, to mozna sie tylko cieszyc z bonusa :)

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

rozpoczynajac prace w tym zawodzie caly bylem naladowany misja, etyka itp. itd. i nie uwazam, zebym sie wypalil tak ot, po prostu. moim zdaniem, to za sprawa zmian, jakim media ulegly, a za ktorymi ja nie nadazam. teraz juz nie ma misji i etyki, tylko jest czytelnictwo, ogladalnosc, zyski z reklam. a w zasadzie pewnie zawsze tak bylo, tylko ja tego nie widzialem. zreszta po co komu dziennikarze? teraz kazdy jest "dziennikarzem", jesli tylko zechce i ma dostep do komputera :) nie sluzymy spoleczenstwu, tylko tzw. okreslonym grupom wplywu (wydawca, polityk, biznesmen, znajomy kogos, kolega etc.) ku ich uciesze, samozadowoleniu, albo zaspokojeniu ich jak najbardziej zywotnych interesow.
dzis paris hilton jest number one :) kazdy szmelc moze urosnac do rangi najwazniejszej informacji dnia. trudno oddzielic informacje od kreacji. zawsze chyba bylo trudno, ale teraz to kompletnie raczej niemozliwe. ba! bywa nawet niewskazane.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

Z żalem, ale zgadzam się w 100%. Teraz liczy się zysk. I nieważne są środki za pomocą których trzeba go osiągnąć. Nie nadążasz - trudno, możesz odejść, znajdzie się 100 na twoje miejsce. I dlatego każdy drży i mimo, że w głębi serca chce być PRAWDZIWYM dziennikarzem rzeźbi to, czego podobno oczekuje czytelnik. A potem spogląda ukradkiem w lustro i zastanawia się nad sensem. Swojej pracy i życia w świecie, który zabiera nam podstawowe wartości.
Rafał Stanowski

Rafał Stanowski creative, PR,
dziennikarz

Temat: Rola dziennikarza

Niestety dziennikarstwo się zdewaluowało. Po pierwsze, do zawodu wskoczyło mnóstwo osób, które nie obchodzi misja, a kasa i sława. Po drugie, brak nam zaangażowanych autorytetów, które formowałyby kolejne pokolenia, tak jak to się dzieje w filmie (choć akurat i tam panuje dziś kryzys). Dziennikarz coraz rzadziej kojarzy się z inteligentem zastanawiającym się nad życiem, a coraz częściej z goniącym za sensacją cynikiem. To się pewnie nie zmieni, ale powinno się stworzyć silniejsze lobby dziennikarskie, które na wzór np. zagranicznych izb lekarskich panowałoby nad osobami uprawiającymi ten zawód.

konto usunięte

Temat: Rola dziennikarza

I też nie sposób sie nie zgodzić. Ale jak stworzyć to lobby, skoro ludzie boją się "wychylić" z powodów ekonomicznych?
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Rola dziennikarza

Szukać tam, gdzie powody ekonomiczne nie mają większego znaczenia ora tam, gdzie naciski albo są zbyt nikłe, by miały znaczenie, albo nie ma ich w ogóle.
Tak jest na przykład w szeregu wydawnictw internetowych, gdzie nie pisze się dla forsy.
Rafał Stanowski

Rafał Stanowski creative, PR,
dziennikarz

Temat: Rola dziennikarza

A może powołamy izbę dzienikarską na Golden LIne albo coś w tym rodzaju? :)

Następna dyskusja:

Materiał dla dziennikarza




Wyślij zaproszenie do