Temat: Jak zdobyć akredytację dziennikarską i co ona daje?
Marcin Bielicki:
legitymacja to dokument ze zdjeciem upowazniający do odbioru akredytacji, a akredytacja to pozowlenie na udział w czyms: koncert, konferencja, robienie zdjęć. legitymacje dostajesz raz, a o akredytacje starasz sie za kazdym razem gdy chcesz w czyms uczestniczyc. Z reguły akredytacje dla dziennikarzy są bezpłatne, ale zdarzaja sie tez płatne, jesli liczba chcących otrzymac akredytacje jest wieksza od puli, którą organizator przeznaczył na bezpłatne akredytacje. wszystko zalezy od ustaleń wewnetrznych organizatora. Z reguły na akredytacje wypełnia się formularze akredytacyjne i czeka na wyrok.... zostana przyznane czy nie zostana:-)
Dzięki za tak wyczerpujące wytłumaczenie, ale czy muszę być zatrudniony jako dziennikarz, żeby dostać legitymację? Czy mogę ją sam sobie wystawić jako właściciel i redaktor swojego serwisu? Czy nie mogę np. zadzwonić do gazety X i powiedzieć: "słuchajcie, zrobię dla was świetny artykuł, ale muszę przeprowadzić wywiad z Y i potrzebuję legitymacji. Wyrobicie mi ją?". Czy w taki sposób mogę dostać legitymację?
1. Aby przeprowadzić wywiad, nie musisz mieć żadnej legitymacji. Wystarczy, że umówisz się z wybraną osobą i przedstawiając się powiesz, że prowadzisz własny serwis internetowy o nazwie: ... i że wywiad ukaże się w tym serwisie.
2. Jeżeli chcesz sprzedać wywiad dla innej gazety, czy portalu, też nie potrzebujesz legitymacji. Zasada jak powyżej. Informujesz tylko rozmówcę (z grzeczności), gdzie ukaże się wywiad. Natomiast z daną gazetą, czasopismem, czy portalem dogadujesz się, czy są zainteresowani wywiadem z tą konkretną osobą oraz ew. ile są skłonni Ci zapłacić (zapewne stawka będzie zależała od rangi osoby do wywiadu i od Twojego warsztatu pisarskiego. Redakcja może poprosić Cię o próbkę talentu lub wskazanie, co do tej pory publikowałeś). Mogą też mieć wystarczającą ilość własnych dziennikarzy i współpracowników i nie być zainteresowani wcale przyjęciem Twojego materiału.
Przykładowe Zasady Redakcyjne
3. Na większość konferencji prasowych mniejszej rangi, związanych z Twoją branżą też nie potrzebujesz legitymacji. Oni ucieszą się z obecności dodatkowego reportera, wystarczy wcześniejsze uzgodnienie (zgłoszenie) obecności.
4. Legitymacja dziennikarska (prasowa) przydaje się na konferencje prasowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem mediów, na konferencje rządowe, instytucji publicznych, na konferencje związane z dużymi wydarzeniami artystycznymi, medialnymi lub takimi, na które wejścia dla publiczności są płatne. Ale tu bardziej liczy się akredytacja - czyli wcześniejsze zgłoszenie udziału i potwierdzenie przez organizatora, że zgadza się na Twój udział. O okazanie legitymacji możesz być poproszony - wtedy przydaje się ją mieć.
5. Z prawnego punktu widzenia legitymację wystawia Redaktor Naczelny danego pisma. To on odpowiada za publikowane materiały i może też być pociągnięty do odpowiedzialności karnej w przypadku niewłaściwego posługiwania się legitymacją lub niezgodnego z prawem pozyskiwania materiałów.
6. Legitymacja powinna zawierać dane osobowe dziennikarza, jego zdjęcie oraz nazwę i pełen adres redakcji, a także podpis i pieczątkę imienną Redaktora Naczelnego. Na odwrocie przeważnie drukuje się informacje o zasadach korzystania z legitymacji.
7. Wystawianie legitymacji ma podstwy przy serwisach zarejestrowanych (oficjalnie w Sądzie) i działających na zasadzie prawa prasowego. Tylko wtedy jest to zgodne z prawem. Posiadając serwis internetowy tak naprawdę jesteś Właścicielem danego serwisu, a nie Redaktorem Naczelnym. Nie możesz wystawiać legitymacji, zgodnych z obowiązującym prawem prasowym.
8. Jeśli wystawisz sobie legitymację, to będzie ona jednynie identyfikatorem Twoim i Twojego serwisu, jednak nie używałabym tu sformuowania "legitymacja prasowa", gdyż byłoby to nadużycie.
9. WŁAŚCICIELE (milionów) domen internetowych nie mają z samego tytułu posiadania domeny, portalu, czy serwisu prawa do wystawiania legitymacji prasowych. Można to uznać za fałszerstwo dokumentu.
Pozdrawiam serdecznie
Joanna Wiejak
Redaktor Naczelny
CashFlow&You
Ps. Tygodnik internetowy CashFlow&You jest oficjalnie zarejestrowanym w sądzie tytułem prasowym (ukazuje się jednak jedynie w formie serwisu internetowego). Ponieważ jest zarejestrowany w Sądzie, działa na podstawie prawa prasowego i jako Redaktor Naczelny mam prawo wystawiać pracującym dla mnie dziennikarzom i reporterom legitymacje prasowe. Nie mam jednak takiego prawa dla innych domen, których jestem po prostu właścicielem.
Joanna Wiejak edytował(a) ten post dnia 12.10.08 o godzinie 19:46