konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

Zaczne standardowo: Jak zaczeliscie? Zawod nie jest jeszcze powszechnie obecny, wielu ludzi nie rozumie tego terminu. Jak to sie stalo, ze wykonujecie swoj zawod?
Joanna J.

Joanna J. Account Manager

Temat: Jak zaczac?

Tak, dobre pytanie. Bardzo lubię pisać i bawić się słowem. Nieobcy mi PR, promocja i reklama. zastanawiam się jednak czy mogę zrobić coś jeszcze aby poszerzyć moją wiedzę w tym temacie i rozwinąć skrzydła w tej branży.

Wszystkie wskazówki mile widziane :)
Arvind Juneja

Arvind Juneja Współtwórca @
Fangol.pl | Blogger
@ Fitback.pl

Temat: Jak zaczac?

ja zacząłem od pisania listów do abonentów jednego z dostawców internetu w lublinie... chyba... tj nie wiem od którego momentu można to co robimy nazwać copywritingiem...
Krzysztof Koczorowski

Krzysztof Koczorowski właściciel /
dyrektor kreatywny -
Studio Brandingowe
KARAT-e

Temat: Jak zaczac?

Ja zacząłem z "grubej rury". Współpracowałem z czasopismami i portalami, kiedy pojawił się pomysł dlaczego nie spróbować sił w copywritingu?
Wysłałem kilka aplikacji, przeszedłem pomyślnie rozmowę kwalifikacyjną, a moje pisanie obroniło się samo. Miałem 17-lat, zero doświadczenia, wykształcenia, wiele pomysłów. Udało się!
Kolejne zlecenia i stanowiska copywriterskie w agencjach zdobywałem o wiele łatwiej. Jak mawiają- najtrudniejsze są zawsze początki.
Tomasz Marek Krzyżaniak

Tomasz Marek Krzyżaniak Project Manager and
professional Squash
Trainer (ESF 1)

Temat: Jak zaczac?

jestem profesjonalistą, szkoda że nikt o tym nie wie.. (poza jednym kumplem ze studiów, on też jest).
jak i gdzie dać się zauważyć?
Arvind Juneja

Arvind Juneja Współtwórca @
Fangol.pl | Blogger
@ Fitback.pl

Temat: Jak zaczac?

to trzeba pokazać....
Joanna J.

Joanna J. Account Manager

Temat: Jak zaczac?

A jeśli się pokazuje, ale przegrywa w potyczkach typu:
- biegły angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, arabski i hebrajski (warunek konieczny)
- 58 lat doświadczenia w międzynarodowych agencjach
i wiele innych takich bzdur?
Bo mi to czasem zakrawa na kpine jak czytam ogłoszenia i ręce opadają do samych kolan drżących o dzień następny i niezapłacony czynsz...
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Jak zaczac?

Ja na początku pisałem tylko do szuflady. Ale z tego "szufladowania" uzbierało się sporo fajnych pomysłów. Stworzyłęm prezentacje w ppt. Chodziłem po agencjach (i bałem się, żeby nie podkradli pomysłów, więc mówiłem, że to czy tamto było robione "gdzieś lokalnie")

Aż w końcu się udało - pomysły się spodobały i już. Ale wtedy dopiero zaczęła się jazda. Bo do szuflady mogłęm pisać co chciałem i jak chciałem. A na etacie to Klient nadaje ton naszej pracy


Adrian Tomaszewski edytował(a) ten post dnia 07.12.06 o godzinie 01:52
Tomasz Marek Krzyżaniak

Tomasz Marek Krzyżaniak Project Manager and
professional Squash
Trainer (ESF 1)

Temat: Jak zaczac?

tego sie tez obawiam, ze ciezko znalezc klienta co zgadza sie na dobrodziejstwo szuflady.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Jak zaczac?

No tak.. Agencje najczęściej oczekują doświadczenia, a przede wszystkim - portfolio.
Najlepiej zdobywać je w ogniu walki (praktycznie). Ale warto też rzucić okiem na kilka książek. Oczywiście NIE ma żadnych jednoznacznych praw, regułek i przepisów.

Jeśli mogę się "powymądrzać" :) to polecam książki
"Skuteczna reklama" - John Caples. Bardzo dobra książka dla copywritera. Mnóstwo przykładów, rady konstruowania skutecznych nagłówków, tekstów itp. Warto.

"Zgnieć Pan to Panie Whipple - czyli jak..." Luke Sulivan. Książka przede wszystkim odsłaniająca kulisy pracy w agencji reklamowej, pracy z klientem, obrony swoich projektów, a także pisania tekstów reklamowych. Żywy język, barwnie i praktycznie.

"Copywriting" - Herschell Gordon Lewis. Najlepsze zostawiłęm na koniec. To jest bibila dla copywritera. Skrypt jest drogi - kosztuje ponad 700 zł. Ale warto. Mój pierwszy szef z agencji wręcz nakazał mi, aby to przeczytał. Przeczytałem 3 razy i żałuję, że TYLKO 3 razy. Zresztą zobaczcie sami wstęp Leszka Staffieja do tego dzieła:
"„Myślisz, że jesteś copywriterem? Spróbuj przeczytać tę książkę. Każdy, kto zabierze się do lektury — zwłaszcza ten, kto pisze teksty reklamowe — powinien natychmiast przestać je pisywać, zanim nie przeczyta książki do końca. Każdy, kto przeczyta ją uważnie od deski do deski, powinien wstydzić się tekstów reklamowych, które dotychczas napisał"

Nic dodać nic ująć :) Książka warta swojej ceny.

Kurcze, może pomyślicie, że reklamuję te książki. No, niech będzie:) Ale na poważnie - to moim skromnym zdaniem książki, które copywriter powinien przynajmniej przejrzeć:)

OK, nie wymądrzam się już :)




Adrian Tomaszewski edytował(a) ten post dnia 07.12.06 o godzinie 02:09

konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

No proszę, to kolega pojechał... ;)
Spróbuję dostać książke, pewnie będzie bonus na święta... Ciężko o lepszą okazję.

A co do wymagań w ogłoszeniach... Trzeba podchodzić do tego z rezerwą. To raczej coś jak koncert życzeń pracodawcy. Musisz pokazać, że jesteś zdolna, inteligentna i zdeterminowana a zobaczysz jak wiele drzwi stanie przed Tobą otworem. :)
Tomasz Marek Krzyżaniak

Tomasz Marek Krzyżaniak Project Manager and
professional Squash
Trainer (ESF 1)

Temat: Jak zaczac?

Adrian, moglbys tak w paru slowach strescic te ksiazki? szczegolnie te za 700zl ;-P
Ty jak Ty, ale ten Staffiej to na pewno ma dobra dzialke ze sprzedazy.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Jak zaczac?

No, L.Staffiej pisał tylko przedmowę, zatem działki chyba nie ma:)
Zresztą ja chętnie czytam jego artykuły i felietony, bo pisze naprawdę sensownie.

Link do tego skryptu jest tu:
http://www.midwest.pl/page.php?tmpl=14&IdK=24

Opis taki sobie, ale książka naprawdę fajna. Bardzo fajne są też zamieszczone w niej ćwiczenia. Mnóstwo różnej maści kruczków. Np. określenia czasu. Możemy napisać: „godzina”, możemy napisać: „60 minut”. Idąca dalej (zależnie od tego co chcemy podkreślić) – możemy podkręcać: „zaledwie 60 minut”, lub „cała godzina” i tak dalej – całe tony porad.

Generalnie myślę, że warto czytać także.... reklamy :) Oczywiście nie dla samej ciekawości (jestem normalny - mnie też denerwują reklamy :)

Ale warto przyjrzeć się: jak copywriter podszedł do tematu, co podkreślił, jak zachęcił nagłówkiem, co wypunktował, czy my zrobilibyśmy to inaczej.... itp.

Dobrą szkołą są też... czasopisma i gazety. W nich jest taki rytm: tytuł, podtytuł, lead, tekst, śródtytuły. Warto się im przyjrzeć – a zwłaszcza leadom: dwu, trzyzdaniowym wstępom do artykułu. Dobry lead to jest coś. Czytam i wiem, czy chcę czytać dalej, czy przewrócić stronę.

Skuteczna reklama Caplesa to analiza wielu reklam – zawłaszcza od strony tekstowej: nagłówków, tekstów.

A moja ulubiona to właśnie Sulivan – „Zgnieć pan to, panie Whipple, czyli jak robić skuteczne reklamy”. Agencja od środka, reklama od środka. Śmiesznie, ale prawdziwie:)

Ja jeszcze chętnie polecam Ogilvy on advertising – klasyka.

OK, koniec wymądrzania:) :) :)


Adrian Tomaszewski edytował(a) ten post dnia 08.12.06 o godzinie 11:24
Darek S.

Darek S. Senior Copywriter

Temat: Jak zaczac?

To ja nie za bardzo wiem, jakiego copywritera poszukuja. Bo skoro chcesz pracowac w polskiej reklamie to musisz miec swietny polski, chociaz znam chlopaka, ktory jest dyslektykiem. I sobie radzi. Wiec nie ma co przesadzac.
Zalezy tez do jakich agencji szukaja. Poza tym angielski jest teraz zdaje sie obowiazkowy wszedzie, a tak naprawde licza sie pomysly - w koncu skads sie nowi copywriterzy biora.

Joanna B.:A jeśli się pokazuje, ale przegrywa w potyczkach typu:
- biegły angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, arabski i hebrajski (warunek konieczny)
- 58 lat doświadczenia w międzynarodowych agencjach
i wiele innych takich bzdur?
Bo mi to czasem zakrawa na kpine jak czytam ogłoszenia i ręce opadają do samych kolan drżących o dzień następny i niezapłacony czynsz...

konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

...Katarzyna L. edytował(a) ten post dnia 06.11.09 o godzinie 14:39
Mateusz Gruca

Mateusz Gruca piszę i kręcę

Temat: Jak zaczac?

Katarzyna L.:CopyRIGHTersi a "Zdębiał Pegaz" Barańczaka

jakby przynieść coś takiego Klientowi, to by dopiero Zdębiał;))
ale dla Barańczaka oczywiście wielkie brawa za takie operowanie słowem:)


Mateusz Gruca edytował(a) ten post dnia 20.01.07 o godzinie 23:02
Dariusz Boniukiewicz

Dariusz Boniukiewicz Section One - Grupa
KAIZEN

Temat: Jak zaczac?

Joanna B.:
A jeśli się pokazuje, ale przegrywa w potyczkach typu:
- biegły angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, arabski i hebrajski (warunek konieczny)
- 58 lat doświadczenia w międzynarodowych agencjach
i wiele innych takich bzdur?
Bo mi to czasem zakrawa na kpine jak czytam ogłoszenia

To wtedy sadze, ze warto i tak wyslac aplikacje. Albo ogloszenie jest bzdurne i przyjma kogos normalnego i bardzo dobrego - czyli Ciebie :)) Albo ogloszenie jest ustawione tak, aby przyjac pociotka prezesa, ale wtedy i tak nic nie ryzykujesz :))

konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

Tomasz Marek K.:
jestem profesjonalistą, szkoda że nikt o tym nie wie.. (poza jednym kumplem ze studiów, on też jest).
jak i gdzie dać się zauważyć?


Pytanie brzmi, skąd Pan wie że jest profesjonalistą, skoro jak sam Pan twierdzi, ze nie został zauważony ?
Może warto wystawić swoje teksty na blogach ?
Lub zgłosić swoje pomysły do rozgłośni radiowych ?
Wówczas te pomysły mogą zostać zauważone.
Proponowałbym napisać np. tekst promocyjny dla firmy X (wymyślonej przez Pana) i przedstawić go firmom zajmującym sie promocją.

Kiedy do mnie zgłaszają sie osoby, które jak Pan sugerują, że są świetni, proszę ich o jakiś przykład.
Proszę probować w wielu miejscach.
czasem trzeba wykonać coś za półdarmo, aby znaleźć się na rynku.

konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

Asiu, masz niewątpliwie rację w kwestii oceny wartości swoich prac.

Jest jednak mały problem natury technicznej. Mamy na rynku bardzo mało firm które rzetelnie ocenią taki projekt. Jeśli nawet będzie dobry, zostanie najpradopodobniej storpedowany, ponieważ lęk przed rodzącą się konkurencją będzie silniejszy od szczerości wobec autora tekstu.

To powoduje frustrację i zmniejsza wiarę we własną kreatywność. Ale trzeba być twardym, nie miękkim ;), walczyć i próbować, aż Cię ujrzą.

konto usunięte

Temat: Jak zaczac?

Tak Dominiku,

dlatego jestem zwolenniczką walki.
Wiem ja cięzko jest zdobyć, choćby małe, miejsce na rynku.
To nieustajaca walka.

Co do braku rzetelnej oceny równiez się zgadzam.
Ale to domena firm i osób słabych lub głupich (wszystkich, którzy poczuli sie urażeni przepraszam).
Bo tylko dzieki świeżym pomysłom mamy szansę przebić konkurencję.
Ponadto docenienie konkurencji nie musi oznaczać klęski. Według mnie jest wręcz przeciwnie.
Konkurencja może sprawić, że staniemy się bardziej kreatywni, lub.... zdołowani (ale to juz inny temat). :)))))Joanna Nowaczyk edytował(a) ten post dnia 03.04.07 o godzinie 15:04

Następna dyskusja:

jak z tym skonczyc?




Wyślij zaproszenie do