Temat: Księga wzorów

To jest to co powinna mieć każda restauracja ale jak powinna być Księga Wzorów ?
Witold Zalewski

Witold Zalewski Prezes, Effective
Management Polska Sp
zoo,Wiceprezes
Fun...

Temat: Księga wzorów

Każdy potencjalny franczyzodawca powinien być świadomy tego, że aby jego system mógł funkcjonować, niezbędne jest spisanie know-how, czyli zasad, według których powinien działać franczyzobiorca. Podręcznik operacyjny powinien być bardzo obszerny oraz szczegółowo, niekiedy nawet drobiazgowo, opisywać wszystkie aspekty prowadzonej działalności.

Taki podręcznik zawiera np. wzór graficzny logo, znaków towarowych, wzorów użytkowych, zasady rekrutacji pracowników, programy szkoleń, programy marketingowe, zasady kampanii reklamowych, standardy urządzania wnętrz punktów sprzedaży czy świadczenia usług, plany sprzedaży, dokumentację techniczną i handlową, strukturę organizacyjną sieci z danymi personalnymi, formularze dokumentów i raportów stosowanych w ramach sieci, zasady rachunkowości i księgowości, zasady polityki cenowej, środki dyscyplinujące i motywujące.

To także podręczna książka teleadresowa. Jest zestawieniem wszystkich adresów i numerów telefonów, które mogą być przydatne franczyzobiorcy w jego działalności.

— Nie istnieją żadne prawne uregulowania, które precyzowałyby elementy wchodzące w skład podręcznika operacyjnego. Jego zakres zależy od specyfiki działania danej sieci, a także od redakcji klauzul umowy franchisingu. Nie można zapominać o tym, że jest załącznikiem do umowy. Wszystkie informacje objęte podręcznikiem operacyjnym pozostają niejawne

Skutecznym narzędziem wsparcia Franczyzobiorcy jest Księga Wzorcowa Restauracji przekazywana w momencie podpisania umowy. Księga ta w swoich rozdziałach precyzuje i szczegółowo opisuje checklists i takie zagadnienia i obszary jak:

1. Wymagania i uregulowania prawne

2. Identyfikacja restauracji
- Lokalizacja restauracji
- Możliwości adaptacyjne lokalu
- Wygląd zewnętrzny
- Wnętrze: infrastruktura techniczna, materiały, kolory, wzorce, umeblowanie, wyposażenie, zieleń, toaleta
- Reklama

3. Oferta
- Opis produktu
- Receptury
- Technologia przygotowania produktu
- Serwowanie produktu

4. Zarządzanie restauracją
- Organizacja i kierowanie
- Relacje Franczyzobiorca - Franczyzodawca
- Zatrudnianie personelu
- Obowiązki managera

5. Personel i zasady pracy
- Wygląd i ubiór
- Obowiązki pracowników
- Zakres czynności
- Podział pracy
- Energochłonność
- Higiena w restauracji
- Zamawianie, przyjmowanie, przechowywanie towaru

6. Procedury bezpieczeństwa
- Zasady ogólne
- Zagrożenie pożarem
- Wypadek przy pracy
- Wypadek z udziałem klienta
- Zagrożenie mikrobiologiczne
- Awaria infrastruktury
- Zagrożenia zewnętrzne (napad, włamanie, kradzież)
- Inne zasady bezpieczeństwa w restauracji
- Obsługa urządzeń i infrastruktury technicznej

7. Technologia obsługi klienta
- Dlaczego klient odwiedza nasze restauracje
- Standardy obsługi klienta
- Psychologia obsługi klienta
- „7 podstawowych kroków w obsłudze klienta”

8. Marketing
- Współpraca z siecią
- Marketing lokalnie-konkursy dla klientów i personelu
- Polityka informacyjna
- Stali klienci, regionalizm
- Statystyka i badania marketingowe

9. Dokumentacja i Księgowość

10. Podnoszenie kwalifikacji i szkolenia

11. Uregulowania
- Czas trwania umowy - standardowo 10 lat
- Klauzula do zachowania tajemnicy handlowej i technologicznej
- Zakaz działalności konkurencyjnej
- Dyscyplina w zakresie składu menu, receptur i gramatur, technologii i polityki cenowej
N.p
Gastronomia
- Receptury
- Lista potraw w menu oraz ich zróżnicowanie w zależności od pory dnia
- Sposoby przygotowywania potraw
- Organizacja funkcjonowania kuchni oraz jej wygląd
- Czas przygotowania, gotowania, przechowywania oraz podawania każdej potrawy z menu
- Wielkość porcji, w tym określenie jaka ilość porcji powinna być wyprodukowana z danej ilości surowca
- Wymagane ilości zapasów oraz ich rodzaj
- Techniki i zasady kształtowania ekspozycji
- Lokalna reklama, promocja oraz PR
- Procedury rozpatrywania reklamacji
- Specjalne branżowe wymagania prawne, dotyczące np. ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy
- Planowanie:
- regulaminy
- sposób pozbywania się śmieci
- praca w porze nocnej
- hałas
- parking
- pozwolenia na pracę dla cudzoziemców
- procedury dotyczące utrzymania czystości

Następna dyskusja:

PROŚBA - Księga Dzjan...




Wyślij zaproszenie do