Temat: JAK PROMOWAĆ EBOOKA?
Witam!
Jestem autorem 3 ebooków z dziedziny fantastyki i 1 krótkiego utworu zbliżonego do fantazy.
Wg mnie najważniejsze dla promocji, a co za tym idzie i sprzedaży, jest (kolejno):
1. Wybranie wydawnictwa o jak największym zasięgu dystrybucji - w moim przypadku najlepszą opcją okazało się Virtualo, związane z Empikiem, w którym sprzedaję od kilku do kilkunastu ebooków miesięcznie, podczas gdy przez inne portale maksymalnie 1-2 szt.
2. Opracowanie atrakcyjnej wizualnie okładki - czytelnicy bardzo często kupują wzrokiem. Ja sam poświęciłem na wymyślenie i opracowanie okładek naprawdę dużo czasu, i nie żałuję.
3. Sprawa ceny - jej atrakcyjny poziom nie jest być może czystą formą promocji, ale na pewno zwiększa zainteresowanie czytelników. Ja na przykład postanowiłem trzymać się dość daleko od średnich cen ebooków profesjonalnych wydawnictw i zaoferowałem moje pozycje w cenie 9,99 i 4 złote.
4. Oczywiście, obecność na forach i blogach poświęconym ebookom jest obowiązkowa, a jeżeli jeszcze uda się uzyskać recenzję swojego utworu/utworów, to tym lepiej. Polecam tylkoebooki.pl oraz votum-separatum.net
5. Efekt skali - im więcej ebooków, tym większe szanse sprzedaży. Oczywiście, nie zachęcam do pisania "masówki", ale po prostu zakładam, że jeśli ktoś chce pisać, to z czasem "uzbiera się" kilka pozycji. Ja sam zauważyłem, że dodanie kolejnych części mojej trylogii sci-fi zaczęło napędzać sprzedaż poprzednich i odwrotnie, co jest chyba naturalne - łatwiej zdecydować się na zakup pozycji, jeśli jest szansa na ciąg dalszy.
6. Ostatnim sposobem promocji, wg skali moich priorytetów, może być odpłatna reklama w profesjonalnym wydawnictwie drukowanym i/lub elektronicznym. Niestety wiąże się ona z dość dużymi kosztami, ale może raz na jakiś czas warto spróbować. Ja np skorzystałem (tylko raz) z oferty wydawnictwa Science Fiction Fantasy i Horror, umieszczając małą (1/4 strony) reklamę czarno-białą w numerze listopadowym 2011. Wraz z formą drukowaną otrzymałem widoczny przez kilka miesięcy bezpłatny artykuł sponsorowany oraz możliwość przeprowadzenia konkursu z nagrodami, którymi były... moje ebooki. Od momentu odpalenia reklamy elektronicznej ilość wejść na stronę Virtualo i otwarcia bezpłatnego fragmentu podskoczyła dwukrotnie, i na pewno co najmniej kilka/kilkanaście sztuk zostało sprzedanych właśnie dzięki ww reklamie. W sumie na pewno koszt reklamy się nie zwrócił, ale efekt był widoczny.
7. Nie należy planować większych akcji promocyjnych w czasie popularnych imprez masowych - np w czasie tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej moja sprzedaż w Virtualo spadła prawie do połowy, po czym zaraz znowu wróciła do poprzedniego poziomu.
Zapraszam na mój profil na Facebooku ("Piotr Kiełbiewski - strona autorska") oraz do czytania bezpłatnych fragmentów na stronie Virtualo:
http://virtualo.pl/piotr_kielbiewski/a5955/
Pozdrawiam
Piotr Kiełbiewski