Temat: Polscy uczniowie coraz lepiej czytają ze zrozumieniem

źródło: PAP

Umiejętność czytania ze zrozumieniem polskich 15-latków jest powyżej średniej uzyskanej przez uczniów z innych krajów OECD, jeśli chodzi o rozumowanie w naukach przyrodniczych uzyskali oni średnie wyniki, poniżej średniej radzą sobie z matematyką – wynika z badania PISA.

Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA – Programme for International Student Assessment) prowadzone są cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. W ostatnim badaniu przeprowadzonym w 2006 r. sprawdzano umiejętności ponad 400 tys. uczniów z 58 krajów świata.

Jak podkreślili przedstawiciele polskiego zespołu biorącego udział w badaniu PISA, dokonał się znaczny postęp w umiejętnościach naszych uczniów. W badaniu przeprowadzonym w 2000 r. polscy 15-latkowie uzyskali wyniki wyraźnie poniżej średniej krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

W każdym badaniu PISA jedna ze sprawdzanych umiejętności uczniów: czytanie ze zrozumieniem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych, rozumowanie w naukach przyrodniczych jest wiodąca. W 2006 r. była nią ostatnia z nich.

Wynik uzyskany przez polskich uczniów z rozumowania w naukach przyrodniczych to 498 punktów co planuje go na w grupie wyników średnich. Polska zajęła 23 miejsce. Na pierwszym znalazła się Finlandia z wynikiem 563 punktów, na ostatnim Kirgistan z 322 punktami.

Najsłabiej polscy 15-latkowie poradzili sobie z rozpoznawaniem zagadnień naukowych, uzyskali 483 punkty; co stawia ich poniżej średniej uzyskanej w badaniu (średnia dla krajów OECD wynosi 499 punkty). Zdecydowanie najlepiej poszło im z wyjaśnianiem zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy – uzyskali 506 punkty i zajęli najniższe 21 miejsce wśród krajów, które przekroczyły średnią (dla krajów OECD wynosi ona 500 punktów).