Tomasz
Grzegorek
menadżer producent,
kierownik produkcji.
Temat: Technika punktu świetlnego - premiera warszawska !!!
TECHNIKA PUNKTU ŚWIETLNEGO, PHILIPH DIMITRI GALAS
!!! PREMIERA WARSZAWSKA w Teatrze Wytwórnia !!!
przekład:
Sławomir Michał Chwastowski
twórcy spektaklu:
Grzegorz Stosz,
Marcin Brzozowski
Piotr Szrajber
Światowa premiera "Techniki punktu świetlnego" Philipa Dimiriego Galasa w Teatrze Studyjnym.
Rewelacyjne przedstawienie - dla garstki teatralnych wyjadaczy - to okazja, by znaleźć się w ich gronie.
Z reguły przedstawienie teatralne odbywa się zupełnie inaczej. Zazwyczaj, kiedy przecisnąwszy się przez kordon bileterów i szatniarzy zasiądziemy w fotelach i kurtyna pójdzie w górę, pojawia się na przykład Hamlet (książę Danii). Tymczasem tu jakakolwiek postać dramatyczna nie chce się wyłonić, tylko trzech młodzieńców chodzi po scenie. Zwykle aktorzy grający wspomnianego Hamleta maskują się za granymi rolami i jako oni sami wychodzą dopiero do oklasków. W tym wypadku jest akurat odwrotnie: trzej "przedstawiacze" przyjmują brawa jako stare estradowe wygi. Najczęściej aktorzy przedstawiają przed naszymi oczami historię, która rozgrywa się w innym miejscu (w państwie duńskim, na przykład). Tym razem opowieść rozgrywa się nigdzie indziej jak tu-i-teraz, w budynku Teatru Studyjnego, podczas spektaklu "Technika punktu świetlnego".
Szkoła teatralna
Sztuka Philipa Dimitriego Gallasa to, jak sam ją nazwał, "avant-vodeville": ciąg skeczy, piosenek i gagów, których nie można powiązać w fabularną całość. Łączy je temat: refleksja nad istotą sztuki teatru. Istotą, którą mówią: oto jest aktor, a teraz na moment zagra nam Madame Ill du Sang. Obnażają to, co w teatrze tworzącym iluzje zawsze pozostaje zakryte przez udanie: surową rzeczywistość sceny.
Ale przewodnicy po sztuce teatru idą jeszcze dalej, nie wahając się pokazać już nie jako aktorzy, lecz jako prywatne osoby. Nie kryją, że gra w przedstawieniu to ciężka harówka i że pot leje się z nich strumieniami. Ale pokazują także, ile praca ta przynosi czystej radości, ile satysfakcji daje bycie na scenie. Dzięki temu powstało przedstawienie mocno ironiczne. Tekst gloryfikuje światło punktowca, które pozwala zaistnieć aktorowi; bez aktora jednak - co uświadamiają ciężką pracą młodzi twórcy - cóżby takie światło oświetlało?
Dziki pęd scen
Można by odnieść wrażenie, że oto odbywa się nużący wykład. Nic bardziej mylnego. Gonitwa scen żywi się grepsem i parodią, wymierzając klapsy zarówno w pupy twórców teatru, jak i odbiorców. Otwierająca spektakl pastiszowa etiuda "podróż" zostaje zrównana z ziemią przez lożę zgredowatych krytyków. Rapującemu żydowskiemu kantorowi zgotowuje się "beczkę śmiechu". Urządza się casting wśród widzów. Śpiewa się szmoncesy o miłości - w różowym ocieplaczu. Stepuje się i wykonuje cyrkowe numery. Wszystko porządkuje rytm kwestii wypowiadanych z szybkością karabinu maszynowego, puls wybijany na beczkach. To trzeba zobaczyć.
"Technika punktu świetlnego" to przedstawienie rewelacyjne -choć niemal dla nikogo; dla garstki teatralnych wyjadaczy. Proszę zrobić mi na złość, że pozwalam sobie na takie sądy, i czym prędzej znaleźć się w ich gronie. Jest rzadka okazja.
Leszek Karczewski
Gazeta Łódzka
6 lutego 2002
nagrody:
I nagroda Chóry Gertrudy Stein za spektakl Technika Punktu Świetlnego - Festiwal Teatrów Bramat 2004r
I nagroda Chóry Gertrudy Stein za spektakl Technika Punktu Świetlnego - Festiwal Teatrów Niezależnych Ostrów Wlkp. 2004r
I nagroda Chóry Gertrudy Stein za spektakl Technika Punktu Świetlnego - Łódzkie Spotkania Teatralne 2004r
Nagroda jury dla Chóry Gertrudy Stein za spektakl Technika Punktu świetlnego Festiwal Małych Form Kontrapunkt Szczecin 2003r
Piotr Szrajber
Aktor, absolwent PWSFTviT w Łodzi.
Obecnie występuje na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu.
Współdziała z Teatrem Kamienica w Warszawie.
Współpracował z Teatrem Jaracza w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Lublinie.
Założyciel i członek teatru „Chóry Gertrudy Stein"
Współtworzy off-ową formację „Teatr Masarnia".
Wraz z kolegami z „Chórów…" nagrodzony m.in. na festiwalu „Kontrapunkt" w Szczecinie oraz „ Łódzkich Spotkaniach Teatralnych.".
Marcin Brzozowski
Absolwent Wydziału Aktorskiego Pwsftvit im. L. Schillera w Łodzi. Twórca niezależny. Założyciel i członek teatru Chory Gertrudy Stein. Współpracuje z wieloma ośrodkami i teatrami niezależnymi.
Wykładowca na Wydziale Aktorskim PWSFTViTt im. L. Schillera w Łodzi. Wyróżniony m. in. dwukrotnie Grand Prix Łódzkich spotkań Teatralnych, Pierwszą Nagrodą na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu, Nagrodą im. Z Cybulskiego w plebiscycie publiczności.
Grzegorz Stosz
Absolwent wydziału aktorskiego PWSFTv i T w Łodzi. Twórca niezależny. Pomysłodawca, założyciel i członek teatru Chóry Gertrudy Stein. Wyróżniony nagrodą aktorską na Festiwalu Szkół Aktorskich w 2001 roku. Wraz z teatrem Chóry Gertrudy Stein wyróżniony dwukrotnie nagrodą Grand Prix i innymi za spektakl „Technika punktu świetlnego". Na dużym ekranie zadebiutował w filmie Anny Jadowskiej i Ewy Stankiewicz pt. „Dotknij mnie"
Studiowali razem na jednym roku, zaraz po szkole założyli grupę Chóry Gertrudy Stein.
NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE:
07.03 godz. 19
08.03 godz. 19
REZERWACJE:
rezerwacja@teatrwytwornia.pl
022 741 23 05
http://teatrwytwornia.pl