Tomasz Gordon

Tomasz Gordon Trener Biznesu I
Coach I Wykładowca
Akademicki

Temat: Muzyka w filmach Kubricka

Stanley Kubrick zawsze dużą wagę przykładał w swoich filmach do wątku muzycznego. Szczególnie widać to (a właściwie słychać) w jego późniejszych obrazach. Od "2001: Odyseja kosmiczna" kino Mistrza przestało być "mówione". Muzyka w części przejęła rolę narratora. Kubrick rzadko posługiwał się oryginalną muzyką, dobierał osobiście utwory już istniejące i tworzył z nich subtelną siatkę znaczeniową (symboliczną rolę pełniła np. melodia "Nad pięknym modrym Dunajem" Straussa w "Odysei" - ucieleśniała zwyczajność kosmicznej przestrzeni).

Aktorzy w filmach Kubricka grali często "pod muzykę". Jack Nicholson w "Lśnieniu" wyraźnie wykonuje rytmiczne gesty, zapisane w partyturze muzyki ilustracyjnej. Kubrick, podobnie jak David Lynch, uwielbiał łamać skostniałe konwencje. Zadawał sobie pytanie: dlaczego scena miłosna musi być połączona z rzewną melodią, a dramatyczna akcja z dynamiczną muzyką? Kubrick chciał robić kino po swojemu (np. w "Dr Strangelove" zastosował zasadę antytezy : miłosna pieśń "We'll Meet Again" ilustruje eksplozję nuklearną).
Michał Trzebuchowski

Michał Trzebuchowski designer,
ilustrator, animator

Temat: Muzyka w filmach Kubricka

swietny artykul - http://stopklatka.pl/-/7769101,muzyka-w-filmach-stanle...
Michał Trzebuchowski

Michał Trzebuchowski designer,
ilustrator, animator

Temat: Muzyka w filmach Kubricka

Nie zgodze sie, ze muzyka "Nad pięknym modrym Dunajem" Straussa pelni tylko symboliczna role. Wprost przeciwnie - pelni ogromna role. Ta wspaniala scena ukazuje nam kosmos i jego podbicie - jako najwieksze osiagniecie ludzkosci - na tle najwiekszej, najwspanialszej muzyki jaka kiedykolwiek powstala - muzyki powaznej. My zwykli ludzie jestesmy mali w porownaniu z wielkimi kompozytorami jak Strauss czy Beethoven i my zwykli ludzie jestesmy mali w porownani z wielkim, nieskonczonym kosmosem.Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.10.13 o godzinie 15:45



Wyślij zaproszenie do