Sebastian Tatarek COSMED Consulting
Temat: Kryzys na rynku usług kosmetycznych - co się dzieje?
Na rynku usług kosmetycznych w ciągu ostatnich dwóch lat coraz wyraźniej widać kryzys.Jaki jest powód tej tendencji?
Nie ma jednego winowajcy, nakłada się tu kilka rzeczy.
Po 1. Powstaje więcej salonów w stosunku do zapotrzebowania.
Ta tendencja nie dotyczy wszystkich regionów naszego kraju, jednak w niektórych miastach i ich dzielnicach mamy dość absurdalną sytuację tj. na jednej ulicy otwiera się kilkanaście salonów w odległości nawet 20 metrów. Dotyczy to szczególnie dużych miast jak Warszawa, Poznań, Wrocław, choć w pierwszym przypadku jest to szczególnie widoczne.
Jeśli otwieramy salon kosmetyczny, warto zrobić wcześniej rozeznanie i zobaczyć czy w okolicy nie ma innych salonów, a jeśli są to zobaczmy jaki jest ich profil. Nie zawsze obecność na danym terenie salonu jest czynnikiem negatywnym dla naszej inwestycji.
Po 2. Brak doświadczenia i wiedzy.
Niestety wśród osób, które nigdy nie maiły doświadczenia w branży usług kosmetycznych panuje przeświadczenie, że jest to dość prosty sposób na biznes, który szybko ma przynieść zyski. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Z tego powodu mamy sytuację, że otwiera się dużo salonów, ale część z nich już nawet po pół roku od otwarcia zamyka się.
Po 3. Zakupy grupowe.
Czyli portale, które sprzedają usługi m.in. w salonach kosmetycznych za 30% rzeczywistej wartości tj. m.in. grupon, gruper, mydeal i wiele innych. Niestety salony kosmetyczne wchodząc w taką ofertę i formę sprzedaży swoich usług, same przyczyniły się do tego, że rynek usług kosmetycznych bardzo zepsuł się. Jakość usług pogorszyła się, ceny znacznie spadły przez co salony mają problemy z płynnością finansową, klienci przestali być lojalni.
To główne elementy, przez które rynek usług kosmetyczny boryka się obecnie z kryzysem.