Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Z niemałą przyjemnością oglądam sobie ot choćby projekty na tej stronce;
http://adsoftheworld.com/

Masa fantastycznych, kreatywnych pomysłów. CZęsto totalnie odjechanych i bardzo różnorodnych. Ot taka średnia światowa reklamy. Gy na tym tle widze billboardy polskich produktów, oglądam reklamówki w PL gazetach to mam ogólnie mówiąc odruch wymiotny. Nuda, przeciętność, sztampa. Sporadycznie jakieś perełki.

Mało tego. Ostatnio dostałem w ręce rosyjską wersję magazynu Maxim i szok. Nawet Rosjanie mają od nas duuuuuuuuużo lepsze i odważniejsze reklamy. Dlaczego więc u nas "nie da się"?Tomek Banasik edytował(a) ten post dnia 26.09.08 o godzinie 15:16
Tadeusz F.

Tadeusz F. Mam to, na co się
godzę...

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

No wlasnie - dlaczego?

Ja mysle, ze Polacy sa w innych dziedzinach nie do pobicia. "Polak" przeciez "potrafi".
Dominik Koza

Dominik Koza ogarniacz /
rozwijacz, Hand Made

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Tomek Banasik:
Dlaczego więc u nas "nie da się"?

Może mamy słabych copywriterów? ;)
Bartłomiej Piwnicki

Bartłomiej Piwnicki Skuteczne strategie
Twojego sukcesu

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

To nastąpi dopiero wtedy, gdy decydenci, czyli tzw. marketingowcy wszelkiej maści wreszcie zrozumieją, iż reklama czasami służy do czegoś innego niż tylko do popychania sprzedaży produktów.
Innym powodem jest tzw. brak "cohones" u decydentów. Boją się skrajnych opinii, iż prowokują, deprawują, szokują i inne "ują".
W Polsce jeszcze jest małe zrozumienie, iż reklama służy przede wszystkim do pokazania różnicy między takimi samymi, w większości nudnymi, produktami. U nas liczy się tylko strategia BFL - Big F...... Logo i wszystko się wokół niej kręci. Niestety...
Piotr Cygan

Piotr Cygan online media expert
▶ CEO Dziennik
Internautów Sp. z
o.o....

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

era banalnych reklam proszków do prania i past do zębów już chyba minęła ale i tak prosty przekaz trafia do Polaków (może dlatego odnosi się wrażenie, że w Polsce się nie da - może nie ma większej potrzeby?), choć burzę wywołuje tylko przekaz inteligentn, dowcipny lub szokujący :)

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Tomek Banasik:

Masa fantastycznych, kreatywnych pomysłów. CZęsto totalnie odjechanych i bardzo różnorodnych. Ot taka średnia światowa reklamy. Gy na tym tle widze billboardy polskich produktów, oglądam reklamówki w PL gazetach to mam ogólnie mówiąc odruch wymiotny. Nuda, przeciętność, sztampa. Sporadycznie jakieś perełki.
A może to wina reklamodawców? Możesz dac klientowi super reklamę, a on ci powie, że chciałby coś innego... I w końcu agencja robi produkt taki, jaki wymyślił prezes firmy zamawiającej... Sztuka, kultura to nie sa branże, na których znają się prezesi...
pozdr. mfs
Dominik Koza

Dominik Koza ogarniacz /
rozwijacz, Hand Made

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Michał Filip Sobański:
Sztuka, kultura to nie sa branże, na których znają się prezesi...

Znaczy się reklama to sztuka?
Znaczy się nie znasz mądrych prezesów?

konto usunięte

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Nie przesadzajmy. Uwazam ze Francuzi sa duzo mniej kreatywni od nas na tym polu. Zwlaszcza jesli chodzi o jezyk. Poza tym, z wrazen znajomego grafika, pracownika jednej z wroclawskich agencji "Klient zawsze wybiera najslabszy i najbardziej zachowawczy z pomyslow".
A tak po trzecie, to co powiecie o niedawnej kampanii house'a, "69 sposobach na zachowanie dziewictwa"? Moim zdaniem naleza sie oklaski dla kreatywnych za pomysl i realizacje oraz dla house'a za luz i odwage. Kampania stala sie nawet pretekstem do wnikliwej analizy polskiej religijnosci na lamach swietnego "Tygodnika P".
Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Znaczy się, że reklama może być sztuką.
Znaczy się, że znam prezesów, którzy nie znają się na reklamie. Nie każdy musi się na tym znać. Ale generalnie nie w tym sedno pytania. Nie chce mi się wierzyć, że w takich np. bogobojnych Włoszech nie było wątpliwości odnośnie np. tej kampanii;

http://adsoftheworld.com/media/print/against_gerontocr...
http://adsoftheworld.com/media/print/against_gerontocr...
http://adsoftheworld.com/media/print/against_gerontocr...

Nasze "szokujące" Play czy wspomniany Virgin House (jak dla mnie świetny) to przy tym pikuś.
A jakoś się Włochom udało. Jak?Tomek Banasik edytował(a) ten post dnia 26.09.08 o godzinie 15:56

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Dominik Koza:
Michał Filip Sobański:
Sztuka, kultura to nie sa branże, na których znają się prezesi...

Znaczy się reklama to sztuka?
To nie znaczy, że reklama to sztuka, ale może być. Ale człowiekowi, który obcuje ze sztuka na co dzień podobają się inne rzeczy, ma inną estetykę. To nawet nie jest problem prezesów, tylko Polaków, którzy bardzo malo sztuki widzieli. Ilu było w Muzeum Narodowym? Ile procent społeczeństwa ogladało jakies wystawy? Czy znają jakichś malarzy oprócz Moneta, którego i tak myłą z Manetem. Ile procent interesuje się kinem? Zapytaj się nawet na ulicy, co to jest postmodernizm, na 100 osób może 1 odpowie. I masz odpowiedź...
Znaczy się nie znasz mądrych prezesów?
:))))))) Powiem więcej, większośc reklam wymyslają żony prezesów firm zamawiających i tak musi być wykonane, zgodnie ze specyfikacją... pozdr. mfs

konto usunięte

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

:))))))) Powiem więcej, większośc reklam wymyslają żony prezesów firm zamawiających i tak musi być wykonane, zgodnie ze specyfikacją... pozdr. mfs

Niestety tu się zgadzam, znam sytuację w której myślą przewodnią przekazu reklamowego był obrazek (stwór) narysowany przez 4-letniego synka prezesa a agencja nie była w stanie wpłynąć na decyzję. Takie sytuacje potwierdzają fakt, że jeszcze długo będziemy w tyle za resztą "reklamowego" świata. Czas biegnie a skecz Manna i Materny sprzed wielu lat wcale nie traci na autentyczności..Robert Polit edytował(a) ten post dnia 26.09.08 o godzinie 16:46
Dominik Koza

Dominik Koza ogarniacz /
rozwijacz, Hand Made

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Michał Filip, dla jasności - nie piszę, że nie wiem, jak to jest, ale jestem ciekaw, jak to widzisz. Ty i inni.

Dla mnie reklama sztuką nie jest, może mieć pewne jej cechy, ale ja też mam pewne cechy kulturysty (ręce, nogi), a nim nie jestem. Może być - potocznie mówiąc - genialna, świetna, można ją porównać do sztuki.

Ciekawi mnie, gdzie leży problem. Może ktoś z Was zna markę, która ma świetne reklamy na rynkach innych niż polski, a w Polsce przynudza? Może tak nasz kraj jest postrzegany - potrzebujemy prostych reklam, banalnych.

Problem chyba nie leży po stronie działów kreatywnych, za dużo znam ludzi, którzy mają świetne pomysły. Może jednak nie potrafimy obronić pomysłu przed działami marketingu? A może wcale nie jest tak źle? :)Dominik Koza edytował(a) ten post dnia 26.09.08 o godzinie 16:15

konto usunięte

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Dla mnie reklama (tak jak i moda) jest Sztuka. To prawdziwa sztuka nowoczesna. Mowiaca wiecej niz czesto nudne, hermetyczne instalacje czy performansy. Oczywiscie, nie kazdy ciuch, zdjecie czy spot to sztuka, wszyscy sie zagadzamyu i nie ma co sie rozwodzic nad tym aspektem.
Ale uwazam ze reklama pozwala na osiagniecie najwyzszego poziomu wyrazu slowno-plastycznego. Zwiezlosc wynikajaca cech gatunkowych jest dodatkowym wyzwaniem.
Ania R.

Ania R. strategia

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

dla mnie to wina oczywiście zachowawczości - dupochroństwa marketerów.

pośrednio widze też niestety "zasługę" badań marketingowych:

- testowanie i wybór najlepszego pomysłu za pomocą badań pretestowych to najgorsze co można zrobić egzekucji reklamowej. ludzie nie zajmujący się reklamą nie musza mieć na tyle umiejętności domysłu, zeby pomysł opisany na kartce przelożyc sobie w głowie na reklamę od tak. czasem nie rozumieją pomysłu, nie widzą go w glowie do konca i go uwalają. wiadomo
pomyslcie sobie jakby ktoś testowal mumio za pomoca storyboardu, czy ta linia kreatywna przeszła by na fokusach z klientelą "wszyscy 24-55 lat"?!

- fokusy, jak i badania ilosciowe typu link mają dodatkowo straszną rzecz - rekomendacje.
badacz, czasem nie zaangażowany w kategorie pisze w rekomendacjach (dodam, ze rekomedacje niestety zajmują najmniej czasu w pisaniu raportu , ale to już inny problem)
jesli mi ktoś w rekomendacjach pisze " zdecydowana respondenci (czyli pan kazio i pan józio na jednym fokusie ) odwalili spot produktowy telefonu, ponieważ,nie bylo w niej pokazanych modeli komórek - nie rekoemdujemy emisji spotu" no to krew mnie zalewa na prawde
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

A ja uważam, że bład tkwi nie w badaniach ale we współpracy : Klint-agencja reklamowa- agencja badawcza.
Zawsze tłumaczę Klientom, że gospodynie domowe nie powinny tworzyć reklam ! Ludzie wskażą palcem na to co znają, co nie jest im obce - a więc powielone reklamy są najlepsze !
Ale kiedy staraliśmy sie wprowadzić inne zasady współpracy to jakoś nikt nie był zainteresowany.
Osobiście uważam, że fokusy nie powinny być przeprowadzane na zasadzie : która z tych dwóch reklam jest fakniejsza. tak jak nie powinno się badań opakowac : które z tych trzech jest najlepsze. Bo efekty takich badań to : weźmy kolor z pudełka A , czcionkę z pudełka B a logo z pudełka C. To nie jest kreatywne.

Fokusy powinny służyć agencjom reklamowym. Za szybą powinien siedzieć grafik, kreatywny czy ktokolwiek kto ma tę reklamę towrzyć. A respondenci nie mają mówić o wadach i zaletach reklamy , ale o marce, o produkcie o miejscu tego produktu w ich świecie, o konotacjach, o smaku koloru tej marki, o kształtach o wspomnieniach. Mają mówić swoim językiem i powinni też mówić obrazami. I na tej podstawie może powstawać reklama.
Bo grafik widzi i rozumie obrazy, a badacz wysyła mu słowa (raport) i liczby....
Ale to tylko moja teoria.....może sie mylę, może tego się nie da tak zrobić. A może warto spróbować...
Zofia S.

Zofia S. copywriter, McCann
Erickson

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Moim zdaniem jest to w głównej mierze kwestia tego, na ile klient jako taki LUBI reklamę i zna się na niej. Zazwyczaj jest tak, że najodważniejsi klienci (czyli ci, którym agencja nie boi się pokazać czegoś odjechanego, bo wie, że na prezentacji klient łyknie to, co go najbardziej rozśmieszy) interesują się reklamą na tyle, żeby np. pojechać do Cannes albo Portoroż. Agencyjna przeszłość klienta też jest chyba nie bez znaczenia (jeśli ktoś był przedtem accountem i zna kreatywnych na wylot...)

IMHO, na polskim rynku przykładem świeci tutaj Polkomtel.Zofia S. edytował(a) ten post dnia 26.09.08 o godzinie 17:09
Ania R.

Ania R. strategia

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Dagmara D.:

to o czym piszesz to sytuacja idealna, aczkolwiek jeszcze rzadka

niestety sytuacja wskazywania palcem zdarza się

kreatywni nienawidzą fokusów - cały zcas mówię o testach konceptów. w ich opinii nie są one dla nich wskazówką tylko uwalaniem ich pomyslów.

wiadomo też, pretesty uwalają pomysły bardziej kreatywne wymagające wyobraźni, często przechodza te, które są najbardziej łopatologiczne.

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Robert Polit:
Czas biegnie a skecz Manna i Materny sprzed wielu lat wcale nie traci na autentyczności..
piękne:))))))))))), który to rok? Poczatek 90tych? pozdr. mfs

konto usunięte

Krzysztof Z.

Krzysztof Z. SEO / SEM
websukces.net - w
tym miejscu piszemy
coś mądre...

Temat: Kiedy polska reklama przestanie być prowincjonalna?

Bartłomiej Piwnicki:
To nastąpi dopiero wtedy, gdy decydenci, czyli tzw. marketingowcy wszelkiej maści wreszcie zrozumieją, iż reklama czasami służy do czegoś innego niż tylko do popychania sprzedaży produktów.
Innym powodem jest tzw. brak "cohones" u decydentów. Boją się skrajnych opinii, iż prowokują, deprawują, szokują i inne "ują".
W Polsce jeszcze jest małe zrozumienie, iż reklama służy przede wszystkim do pokazania różnicy między takimi samymi, w większości nudnymi, produktami. U nas liczy się tylko strategia BFL - Big F...... Logo i wszystko się wokół niej kręci. Niestety...

100% true

Następna dyskusja:

dmuchany krokodylek czyli p...




Wyślij zaproszenie do