Alicja Chlasta

Alicja Chlasta Alcha Ośrodek
Rozwoju Osobistego

Temat: Oj wianku, wianku - warsztat śpiewu tradycyjnego

Oj wianku, wianku - warsztat śpiewu tradycyjnego

„Dźwięk płynie w dal, łączy z ludźmi. Otwiera nieznane
przestrzenie w naszym wnętrzu..”

„Kiedy się rodzimy, nie mamy żadnych oporów, żeby wrzaskiem
ogłosić swoje istnienie. Potem jakoś dziwnie cichniemy. Jakbyśmy
ściskali swoje wnętrze, dusili oddech. Dlatego gdy znów
usłyszymy głębię i moc własnego głosu, najczęściej jest to
dla nas objawieniem.”

„Wielu ludzi nie umie dziś użyć swojego głosu. Mamy
ściśnięte gardła i zablokowaną przeponę. Takie cielesne
zamknięcie odzwierciedla blokady w naszej duszy. Wielu z nas boi
się usłyszeć własny głos, bo może będzie się za bardzo
różnił od tego, co uważamy za stosowne, modne, odpowiednie .
Śpiewokrzyk, który wychodzi z głębi, uwalnia nas. Dzięki
śpiewokrzykowi wyrażamy to, co głęboko ukryte: pragnienia,
uczucia, cierpienie, tęsknotę, ale też uwalniamy swoją moc. To
jest też coś, co pozwala sięgnąć do źródeł, do miejsca, z
którego wszyscy wychodzimy, do korzeni naszej kultury. Można
studiować historię i obyczaje, ale dopiero dzięki śpiewokrzykowi
ją poczujemy”.

„Indianie z Ameryki Północnej twierdzą, że każdy z nas ma
swoją pieśń mocy. Przychodzi, jeśli się otworzymy i jesteśmy
gotowi ją śpiewać. To piękna metafora naszych potyczek z
lękiem. Bo to on nie pozwala przemówić pełnym głosem i iść
własną drogą. Kiedy słowa nie mogą lęku okiełznać, warto
zacząć się z nim mierzyć za pomocą tańca i śpiewu. Głos to
fala i jej wibracje leczą od środka. Nie trzeba jednak szukać w
dalekich kulturach. Nasz słowiański śpiewokrzyk jest równie
skuteczny, jak śpiewanie jogińskiej mantry om czy buczenie i
zawodzenie Indian.”

Poza psychologicznymi czy wręcz duchowymi doznaniami, śpiewokrzyk
daje całkiem praktyczne korzyści. Uczy, jak korzystać z własnego
głosu, z tej genialnej akustycznej konstrukcji, jaką jest nasz
aparat mowy. Przydaje się wszystkim, którzy muszą dużo mówić.

Zapraszam na warsztat śpiewu tradycyjnego. Nie śpiewu z jakiegoś
konkretnego miejsca, ale śpiewania pełnym, otwartym głosem. Na
warsztacie poćwiczymy oddychanie, stanie, wołanie, dowiemy się
skąd właściwie ten dźwięk brać.
Nauczymy się też pieśni – jednogłosowych, polskich, na
tęskną nutę lubelską, a jak się rozśpiewamy, to spróbujemy
się zmierzyć z rozdzierającymi dusze pieśniami z ukraińskiej
Połtawszczyzny. Spróbujemy ostrych, energetycznych pieśni
obrzędowych. Będziemy ćwiczyć i śpiewać tak, żeby każdy
miał szansę znaleźć własne brzmienie i energię.

Wszystkie cytaty pochodzą z artykułu Anny Ławniczak:
Wielkim głosem - miesięcznik Wróżka 11/2008


Prowadząca: Katarzyna Enemuo
Warsztaty poprowadzi Katarzyna Enemuo – śpiewaczka związana z
Teatrem Węgajty. Uczestniczyła w warsztatach śpiewu archaicznego,
prowadzonych m.in. przez Hannę Koropnyczenko (Kijów), Swietłanę
Bucką (Mińsk), Beatę Oleszek (Kocudza) oraz wyprawach badawczych
na wsie Polski i Ukrainy. Warsztaty są oparte na doświadczeniach
pozbieranych przez lata w czasie warsztatów, wypraw, spotkań i
wielu nocy prześpiewanych razem.
Z urodzenia – Pomorzanka z Trójmiasta, z duszy – po trosze
warmijanka, po trosze wędrownica, która przede wszystkim lubi być
w drodze. Od niedawna – żona nigeryjskiego muzyka i mama dwójki
dzieci. Wielbicielka cymbałów, akordeonu, węgierskiej palinki,
ostrej papryki, sardyńskich kalmarów, afrykańskich strojów i
książki „Słownik Chazarski”.
Potrzebę śpiewania wyniosła z domu – gdzie się śpiewało
zawsze – dom rodzinny był miejscem otwartym, do którego
przychodziły całe tłumy przyjaciół bliższych i dalszych. Od
2000 roku pracuje ze Scholą Teatru Węgajty.
Współpracuje też od czasu do czasu z Kapelą Hałasów oraz
współtworzy kobiecy zespół Sekstet Lewitujący, z Iwoną Sojką
zaś prowadzi kapelę muzyki kuchennej Jazgodki.

Termin: 20 - 21 marca 2010

Rozkład dnia:
sobota:
10:00 - 13:00 zajęcia
13:00 - 14:30 przerwa
14:30 - 17:30 zajęcia

niedziela:
10:00 - 13:00 zajęcia
13:00 - 14:30 przerwa
14:30 - 17:30 zajęcia

Cena:
350 złotych (bez zakwaterowania i wyżywienia)

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zgłoszenie mailowe lub
telefoniczne potwierdzone wpłatą zaliczki w wysokości 150
złotych, na konto ośrodka:
Alcha Ośrodek Rozwoju Osobistego Inteligo PKO BP
50 1020 5558 1111 1355 6440 0058

Rezerwacja miejsca ważna jest od momentu wpłynięcia zaliczki na
konto ośrodka i gwarantuje miejsce na warsztacie.
W przypadku rezygnacji tydzień przed zajęciami wpłata nie będzie
zwracana.

Ze względu na kameralny charakter zajęć organizowanych przez
ośrodek Alcha, ilość miejsc jest ograniczona.

Organizator: Alcha Ośrodek Rozwoju Osobistego
00-227 Warszawa, ul. Freta 14 lok. 2
tel: 608 028 124; e-mail: alcha@alcha.pl
http://alcha.pl