Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Jacek Dehnel, Marcin Cecko, Jaś Kapela, Jacek Podsiadło, Staromiejski Dom Kultury itd., itp.

Jaka jest poezja współczesna?
Paweł Łęczuk

Paweł Łęczuk Media / Sztuka /
Rozrywka / Redakcja
/ Freelance

Temat: Poezja współczesna

Wystarczy wejść na pierwszy lepszy portal literacki, wziąć do ręki pismo literackie, odwiedzić serwis wydawniczy albo wybrać się na spotkanie mniej lub bardziej autorskie (najbliższe jutro w "Diunie" o 19:30 - polecam).

Chyba tyle, jeśli chodzi o moje zdanie.

Pozdrawiam.
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Chyba tyle, jeśli chodzi o moje zdanie.

Kiedy tu właśnie nie ma zawartego Twojego zdania.
Paweł Łęczuk

Paweł Łęczuk Media / Sztuka /
Rozrywka / Redakcja
/ Freelance

Temat: Poezja współczesna

Adam Barański:
Chyba tyle, jeśli chodzi o moje zdanie.

Kiedy tu właśnie nie ma zawartego Twojego zdania.


jest taka, jak widać w tych miejscach, o których napisałem
Magdalena  Buraczewska-Świą tek

Magdalena
Buraczewska-Świą
tek
poetka, pedagog,
copywriterka,
dziennikarka,
konsultant d...

Temat: Poezja współczesna

poezja współczesna jest smutna

(moja też, ale z nadzieją)

parafrazując - znajdź mi niekiczowaty i wartościowy "wesoły"(o wesołej i pogodnej codzienności) wiersz, a powiem ci, że jest białym krukiem :)
Magdalena  Buraczewska-Świą tek

Magdalena
Buraczewska-Świą
tek
poetka, pedagog,
copywriterka,
dziennikarka,
konsultant d...

Temat: Poezja współczesna

jutro poszperam
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Poezja współczesna- w zasadzie najnowsza. Chodzi mi o poetów debiutujących od lat dziewięćdziesiątych w górę. Liczyłem szczerze mówiąc na spontaniczną dyskusję- o, tak jak z wnioskiem, że jest ona smutna. Właśnie o taką opinię mi chodziło, poezja ta jest niezwykle heterogeniczna, a jednak jest jakaś. Zatem przykłady. niech będzie Dehnel:

Brzytwa okamgnienia

Spójrz, właśnie tędy przeszła brzytwa okamgnienia,
plamki zakrzepłej sepii świadczą o jej przejściu,
z prawej zalane łąki i dachy obejścia
ponad nadmiarem siwej, nieprzejrzystej wody,
z lewej oni: tobołek, kufajka, patelnia,
warstwy rozwilgłych spódnic i rozmyte brody
pod kreskami kaszkietów. Łodzie ratunkowe
dojdą albo nie dojdą z Brześcia lub Kamienia.
Stan wody bez zmian. Zastój. Brzytwa okamgnienia
odcina to, co zbędne: całą resztę świata
za rozlewiskiem, jakieś sztaby kryzysowe
w surdutach, z wąsem, z lśnieniem słuchawek na blatach
szerokich, mahoniowych biurek. To, co płaskie
zostało na płaszczyźnie, na lśniącej powierzchni
cięcia: trafiają do nas te, nie inne, kreski
deszczu, bez chwili przed i chwili po, i wielka
woda i strach (na wróble) i ukryte paski
na których wisi w pustce mała, czarna leica.

Warszawa, 7-13 IV 2005

Niech bedzie Jaś Kapela:

Oda do Discman'a(odsłuchaj)

O, mój Discman'ie, o srebrno-szarym ciele,
ja przecież zawsze tylko Ciebie chciałem mieć.
O, mój kochany, mój jedyny, wybrany,
jak zasłużyłem na Ciebie - ja dziad i cieć.

Ten świat taki brzydki, a ja taki mały,
każdy dresiarz myśli, że by mnie łatwo zbił.
Lecz Ty Discman'ie taki jesteś wspaniały,
w ciężkch chwilach, swą pieśnią, dodajesz mi sił.

Nikt tu mnie nie kocha i nikt mnie nie słucha,
nikt tutaj nawet nie chce wiedzieć, że żyje,
a Ty Discman'ie szepczesz do mego ucha:
Pieśni, o herosach, których nikt nie zbije.

I o królewnach, które czekają na mnie,
w wysokich wieżach swoich zamków, ronią łzy.
I gdy już groźny smok do stóp moich padnie,
oddadzą mi swą cnotę, tam gdzie pachną bzy.

I choć wiem, że to złudzenia, pełne fałszu,
to jakoś lekko robi mi się na sercu.
Czuję się trochę tak, jakbym był na rauszu,
i zbiłbym łysych gości siedzących w mercu.

Czy wiesz już Discman'ie jak wielką masz siłę?
Że dodajesz mi skrzydeł, ściętych w młodości?
Że dla mnie miłe, co dla Ciebie jest miłe?
Że stanowisz o mym smutku lub radości?

O, mój Discman'ie, o jedno tylko proszę.
O, mój Discman'ie, nie opuszczaj nigdy mnie.
Ciebie tylko, głeboko w mym sercu noszę.
Tobie jedynemu nigdy nie powiem: Nie!

I niech będzie Paweł Kozioł:

Let your indulgence set me free.

gdzie wolne opcje? prądy, przeładunek, ramiona
dźwigów za horyzontem. miejsce, z którego przywiozłem
ten obcy język, jest portem wepchniętym wyspie w gardło.

przypływy tam wpełzają, toczy się po nadrzecznych
schodach brunatna woda, odwija ze szpul.
tam po nocach budziło mnie ciche szarpnięcie,

gdy zmieniała się ścieżka. to obce. u nas wszystkie
taśmy tylko klejące, nakładane na usta.
nie jak wśród ludzi sztywnych jak części mechanizmu

przez który idą słowa. ten ruch też obcy. tu wiersze
trzyma się w ustach jak szepty skądinąd,
slang budowniczych w żółtych kaskach - lub wiesza

jak most z powiśla na białych, jałowych kolumnadach
lin. byle ponad szumem, kontrmarszami wody
oplatającej przęsła. wiążącej je rdzą.
Magdalena  Buraczewska-Świą tek

Magdalena
Buraczewska-Świą
tek
poetka, pedagog,
copywriterka,
dziennikarka,
konsultant d...

Temat: Poezja współczesna

podejrzewam, że można byłoby stworzyć nie jeden podział w obrębie poezji współczesnej i to jaka jest ta poezja na pewno nie jest uwarunkowane jej współczesnością (a stylem)

bardzo dużo w poezji współczesnej (tej rozumianej w dość szeroki sposób i bardzo ogólny) "płciowości", seksualności (narządowości), która momentami staje się nawet swego rodzaju modą (mnie osobiście nuży jako taki niepotrzebny "uwspółcześnik"), sporo też potoczności i o'haryzmu...

________________________________________________________________
Zrzeszotowienie

późne warszawy wspominają że nie trzeba było nigdy stać w korkach.
że siedziało się przy wiśle. że pisało się wielkie rzeczy ot tak
fenemenologicznie. zwyczajowo

a teraz
trąd ulic przeraża bo jeśli ludzie mogą być tak okropnie brudni
to musi przerażać. osmuca nas. osmuca szaleństwo matki która nie czuje
że ziemia jest kulą i grzebie pod paznokciami jakby tam było wszystko
i nie ona krzyczy tylko cały świat w niej

a turlamy się przecież pośród tych krzyków. widzę jak czasem
schylasz się żeby dotknąć płaskości. oddanie moczu.
wzajemne stosunki. biologia piekących oczu

chwytam nimi ciemność zarośniętych mężczyzn i parzy mnie jak patrzą.
pornografia moich rąk. łokci. kikutów nie istnieje wtedy. może tylko
dla ciebie

mówiłeś że niedługo wiosna zacznie zabierać ze mnie całe piękno
jeśli tak dalej. i ona zabierała jak młodość wyrywana śmiercią
z łysych oczu dziecka. bez rzęs. brwi nie potrafię patrzeć.
bez ciebie pamiętać że światło ładnie gaśnie. przygasa.

może dlatego tak tu jasno. taki tu dziś dzień.
osteoporotyczne słońceMagdalena Buraczewska edytował(a) ten post dnia 04.01.08 o godzinie 09:53
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Magdalena Buraczewska:
podejrzewam, że można byłoby stworzyć nie jeden podział w obrębie poezji współczesnej i to jaka jest ta poezja na pewno nie jest uwarunkowane jej współczesnością (a stylem)

Moim zdaniem jednak współczesność to nie styl, dobry poeta operuje setkami stylów. Każda epoka ma jakieś cechy wspólne.

A co to znaczy?

Że jest różna, bo rożne są jej źródła. A jednak, mimo wszystko, taką poezję da się jakoś określić, nazwać, opisać.

Nikt nie powie, że poezja poetów dwudziestolecia była jednorodna, a jednak da się o niej mówić jako o całości.
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Ja się tylko pytam o to, jaka jest poezja współczesna.
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

A moim zdaniem poezja współczesna nie jest do końca współczesna, bo jest poezja współczesna, którą reprezentuje cecko- to poezja neolingwistyczma i jest poezja dehnela, który jest pisarzem na wskroś klasycznym, co nne zmienia faktu, że jest on poetą współczesnym. Poezja współczesna to poezja intertekstu- patrz formuła Eco, zawarta na końcu Imienia Róży. A poezja współczesna nie może być tylko i wyłącznie określana kategorią czasu.
Adam Barański

Adam Barański Prawie 10 lat
doświadczenia w
branży komunikacji
PR i dig...

Temat: Poezja współczesna

Język nie jest systemem, który dobrze opisuje logika (np. nigdzie Cię nie było- podwójne zaprzeczenie), choć faktem jest, że stara się go opisywać (Grice).

A więc Sylwio,

1. Z jakich to zrodel wspolczesna poezja najwiecej inspiracji czerpie?
2. I czy czerpie na tyle by być oryginalna poezją jeszcze, nowa w stosunku do tego z czego inspiracje te czerpie, czy tez nic w tej wspolczesnej naszej poezji swiezego nie ma, nic nowego, nic oryginalnego?
3. A jezeli jest w niej cos czego we wczesniejszej od niej poezji nie ma, to co to jest?
4. Co takiego nowego ta poezja współczesna do poezji w ogóle wnosi? 5. Jakie nowe pytanie stawia?
6. Jakie nowe odpowiedzi na ból duszy ludzkiej daje?
7. A moze jaka nowa forme dla starych odpowiedzi przybiera?
8. A moze nowe bole odkrywa, ktorych poezja wczesniejsza jeszcze nie odkryla?
9. Może nowe jakieś leki ludzkie pokazuje w strofach swoich? A może nie?
Sławomir M.

Sławomir M. Literatura polska

Temat: Poezja współczesna

Poezja współczesna to panienka lat 24, wzrostu 172 cm. W biuście 86, w pasie 60, w biodrach 94. Miseczka B, pod biustem 75. Wykształcenie wyższe. Każdemu daje się obmacywać.

Albo facet lat 28, lub 30, w białej koszuli, mizdrzący się na warszawskich salonach, manifestujący swą biseksualność. Poezja z poetą rzadko razem są widziani.
_______

A tak na poważnie, to dlaczego współczesność ograniczać do debiutantów z lat 90 i późniejszych? Czy Ci starsi to już nie są poetami współczesnymi?
Młodzi się zawsze odcinali od poprzedników – krzycząc: to od nas się zaczyna prawdziwa poezja, przed nami nic nie było.
Młodzi chcą być efektowni, modni i łatwo sięgają po rekwizyty popkultury.

Nie zastanawiają się jak szybko język się dewaluuje, a z nim poezja. Za 10 lat nikt już może nie pamiętać Jasia Kapeli, a modna będzie równie sentymentalna i kokieteryjna Betty Samograj, która właśnie zaczyna naukę w szkole podstawowej. Wiersz o discmenie będzie niezrozumiały, bo urządzenie dawno wyjdzie z użycia, a gusta się zmienią.

Raczej należałoby się zastanowić które wiersze będzie się dało czytać za 10 lat, za 20, za 40 lat.
Czy wiersz, który waży tyle co paczka popcornu, ma szanse zainteresować kogoś po latach?Sławomir M. edytował(a) ten post dnia 30.12.09 o godzinie 19:56
Sławomir M.

Sławomir M. Literatura polska

Temat: Poezja współczesna

Fragment

Poezja jest spotkaniem człowieka w języku. Spotykają się w nim poeta i czytelnik. Ale to nie jest tylko spotkanie czytelnika z poetą, ale także poety z czytelnikiem. Spotkanie języka poety, z językiem czytelnika, z jego wrażliwością. Ale jest także spotkaniem języków tych wszystkich osób, które przez wiersz mówią. Bo w wierszu może spotkać się więcej osób. Wiersz może mieć wielu autorów, choćby pisał wiersz jeden.

By spotkać człowieka w języku, musi to być język wolny od przyzwyczajeń, utartych zwrotów, klisz, kalek. Bo język, jak większość z wytworów ludzkich czasem nas zniewala. Rządzi nami. Dobrze to wiedzą spece od propagandy i reklamy. Często język zniewala dwoje ludzi w związku, całe grupy, jak i narody, społeczeństwa. Obserwujemy takie związki, które są martwymi związkami, poprzez język.

Poezja czyni to zniewolenie niemożliwym. Bo człowiek przez lekturę odnawia się w wierszu. Dlatego poezja, ta najlepsza, jest najwyższą formą istnienia języka. Jest najbardziej żywą jego formą. Gdyż w niej spotka się dwoje ludzi w pełni. Najbardziej zaś żywym językiem poetyckim jest język liryki. Św. Paweł nauczał, że by przekraczać, stanowić prawo, należy to czynić w imię miłości. Język prawa może być językiem miłości – co się może zdarzyć – ale język sędziów zazwyczaj jest martwy. Jest liryki jest wyłącznie językiem miłości – językiem spotkania.

W tych wierszach spotyka się dwoje ludzi, dwa języki miłości. Spotykają się ze sobą. Spotykają się ze zmarłymi – którzy byli świadkami tej miłości. Ale też i spotyka się z innymi ludźmi, którzy będą tę Miłość czytać, ale i dokładać do niej swoją. To nie jest język martwy. I oby nigdy taki nie był. Oby pozwolił się odrodzić. Oby ci, którzy go porzucili i odeszli od niego, powrócili. Do języka miłości. Dlatego pieśni odejścia i powrotu, pocałunki i smsy. Najbliższe spotkanie w języku, jakie jest możliwe.

[Ponieważ na temat, zamieszczam posłowie do mojego tomiku "Pieśni odejścia i powrotu" - jaki niedługo powinien się ukazać. Na razie zbieram jeszcze na drukarnię i szukam wsparcia. Gdyby ktoś chciał pomóc, to będą piękne podziękowania w druku, w książce.]Sławomir M. edytował(a) ten post dnia 13.01.10 o godzinie 20:49
Maciej A.

Maciej A. gł. specjalista ds.
ogrodniczych/redakto
r

Temat: Poezja współczesna

poezja....?

kreska błękitu i zieleni migocącej
rumiana oddechem chłodnym
igrająca z pożarem drgnień powiek
majacząca ruchem rąk do siebie dążących
gadająca z przeznaczeniem po ludzku
dławiąca się słowem nieprzemyślanym...

a i to wciąż nic w temacie...Maciej A. edytował(a) ten post dnia 14.01.10 o godzinie 14:13



Wyślij zaproszenie do