Piotr Filonowicz

Piotr Filonowicz Instruktor
Teatralny, Społeczne
Liceum
Ogólnokształcące

Temat: Warsztaty aktorskie Akademii Sztuki i Kultury w Warszawie

Akademia Sztuki i Kultury w Warszawie zaprasza młodzież oraz dorosłych na całoroczne warsztaty teatralne, a także na cykl warsztatów weekendowych.

Całoroczne warsztaty teatralne Akademii Sztuki i Kultury trwają dwa semestry.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Warsztaty kończą się wydaniem dwujęzycznego Certyfikatu Akademii Sztuki i Kultury.

CYKL WARSZTATÓW WEEKENDOWYCH

Zapraszam na cykl 4 warsztatów weekendowych w Akademii Sztuki i Kultury.
Wrzesień-grudzień 2011.

http://warsztaty-teatralne.pl

1. Spodziewaj się niespodziewanego:24-25.09.2011
2. Bez gadania: 15-16.10.2011
3. Głos na wolności: 12-13.11.2011
4. Zrób spektakl z niczego: 10-11.12.2011

1. Spodziewaj się niespodziewanego. Warsztat improwizacji aktorskich

Czy nie odczuwałeś nigdy lęku stojąc na scenie? Czy lęk przed tym, że nie jesteś wystarczająco dobry nie ograniczył nigdy twojej scenicznej swobody, nie spiął twoich mięśni i nie zaćmił myśli?

Poczucie pewności jest podstawą obecności aktora na scenie. Nie chodzi wcale o bezczelność ani o wyniosłość. Poczucie pewności jest stanem wzmocnionej odwagi. Także odwagi na to, by popełnić błąd.

Warsztat stawia na pozbycie się lęku działania i odnalezienie swobodnego dostępu do własnej kreatywności. Aktorzy powinni przede wszystkim umieć samodzielnie tworzyć, a nie wypełniać rozkazy reżysera. Jak się nie bać, jak odczuwać radość gry, jak widzieć i słyszeć na scenie, jak na to reagować tak, by improwizacja nie przeradzała się w chaos - tym zajmiemy się podczas warsztatu.

Na warsztat złożą się ćwiczenia integrujące grupę, zadania pozwalające na użycie pełnej ekspresji (aby na pierwszym miejscu nie zawsze stało słowo), wprowadzenie do improwizacji komediowych i improwizacji serio oraz mnóstwo ćwiczeń pomocniczych, gier i zabaw teatralnych, otwierających i nastrajających pozytywnie do bycia na scenie i do scenicznej współpracy. Będzie mało mówienia i dużo działania.

2. Bez gadania. Warsztat teatru ruchu i ruchu w teatrze.

Wiedza o tym, że teatr dramatyczny to nie jedyny rodzaj teatru, nie jest wiedzą powszechną. Dla większości aktor to ten, co odgrywa rolę, czyli wygłasza tekst dramatu lub scenariusza.

Warsztat Bez gadania służy temu, by zwrócić uwagę na potencjał tkwiący w ciele. W ciele mieści się głos, w nim mieszkają emocje i uczucia. Widz domyśla się przeżyć aktora obserwując jego fizyczne działanie. Słowa są dodatkiem, często dodatkiem zbytecznym.

Z innej strony warto wiedzieć, jak ciała używać, aby być wystarczająco wyrazistym na scenie, ale wyrazistym nie zanadto. Jaka szerokość ekspresji właściwa jest dla gry na ogromnej scenie a jaka na maleńkiej lub przed filmową kamerą, która uwydatnia najmniejsze drgnięcie twarzy. Jak być wobec widza nie tylko na tradycyjnej scenie pudełkowej, ale w każdej możliwej architekturze scenicznej i w każdej możliwej przestrzennej relacji aktor-widz.

Na warsztat złożą się ćwiczenia integrujące grupę, gry teatralne, ćwiczenia ze świadomości ciała, ćwiczenia pozwalające na przełamanie własnego stylu (maniery) poruszania się, na swobodne działanie nieskrępowane wstydem przed obserwatorami oraz ćwiczenia ze świadomości przestrzeni scenicznej.

3. Głos na wolności. Warsztat emisji aktorskiej.

Co to znaczy, gdy ktoś żąda ode mnie: „mów głośniej, nie słyszę cię”? Jak mam na taka uwagę zareagować? Kiedy próbuję, zaciska mi się gardło i głos brzmi tak nienaturalnie, że wstyd mi za siebie.

Celem warsztatu Głos na wolności jest znalezienie organicznego związku z dźwiękiem. Jeżeli uczestnik uświadomi sobie jak bardzo głos powiązany jest z ciałem, z jego rozluźnieniem, jak mocno łączy się ze swobodą emocjonalną – postawi pierwszy krok w kierunku odkrycia siły własnego dźwięku. Spróbujemy postawić także kilka dalszych kroków.

Ponadto skupimy się na roli słuchania w działaniu teatralnym i rozbudzaniu świadomości przestrzeni dźwiękowej sceny.

Na warsztat złożą się ćwiczenia integrujące grupę, ćwiczenia relaksacyjne, rozgrzewki fizyczno-wokalne, uruchamianie rezonatorów, techniki bezpiecznego wydobywania krzyku, nauka pieśni, praca z pauzą i intonacjami w tekście, improwizacje dźwiękowe.

4. Zrób spektakl z niczego. Warsztat tworzenia autorskiego scenariusza.

Zwykłe pytanie instruktora teatralnego to: „Skąd wziąć scenariusz spektaklu? Czy trzeba koniecznie wystawiać klasykę dramatu, czy też uda się znaleźć jakiś dobry współczesny scenariusz o współczesnym świecie, który spodoba się młodym aktorom?”

Nasze pytanie brzmi: „Po co przekładać cudzy tekst na scenę, skoro tak ogromny potencjał twórczy tkwi w grupie teatralnej i tak wiele każdy nosi w sobie opowieści?”

Warsztat uświadamia, jak w prosty sposób, opierając się na technikach improwizacji aktorskiej, można rozpocząć budowanie spektaklu. Punktem wyjścia do działań staną się wspomnienia i marzenia uczestników, a także przedmioty codziennego użytku, fotografie prasowe, absurdalne skojarzenia, zdania wyrwane z kontekstu i wszystko to, co znajdzie się w zasięgu ręki lub wzroku lub myśli.

Na warsztat złożą się ćwiczenia integrujące grupę, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia z improwizacji i jej analiza, przechodzenie od improwizacji do scen spektaklu, techniki łączenia scen, budowanie napięć w scenariuszu, punkty zwrotne akcji i jej zakończenie.

Zapisy:
Decyduje kolejność zgłoszeń
Zapisywać i kontaktować można się drogą telefoniczną, jak i mailową. Nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej warsztatów (http://warsztaty-teatralne.pl)
Należy podać imię, nazwisko oraz telefon lub e-mail kontaktowy
Aby wystawić zaświadczenie, musimy znać datę urodzenia uczestnika
Mile widziana, ale niekonieczna, jest informacja o dotychczasowych ewentualnych doświadczeniach teatralnych zapisujących się osób
Zgłoszenie staje się dla ASiK zobowiązujące po otrzymaniu wpłaty lub dowodu wpłaty
Wpłaty należy dokonać najpóźniej 3 dni robocze po zgłoszeniu

Dodatkowe informacje: http://warsztaty-teatralne.pl