konto usunięte

Temat: Brief o Ł-ESK 2016

Łódź wypłynie w 2016 roku
20-10-2008
Joanna Sopyło

http://www.brief.pl/wiadomosci/in-brief/art663,lodz-wy...


Europejska Stolicy Kultury 2016 zostanie wybrana dopiero w 2012 roku, jednak walka między miastami już trwa. Z siedmiu polskich miast zdecydowanie wyróżnia się Łódź. Co z pozostałymi?



W Polsce swoje kandydatury do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 zgłosiły Gdańsk, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Toruń i Warszawa. Podlegają one ocenom w dwóch kategoriach: wymiar europejski oraz miasto i obywatele. Pierwsza z nich dotyczy realizacji idei ponadnarodowości, a druga wiąże się z oceną atrakcyjności dla mieszkańców i turystów. W ciągu 12 miesięcy wszystkie imprezy organizowane w mieście, które zdobędzie tytuł Europejskiej Stolicy Kultury będą w 60 proc. finansowane przez Unię Europejską – to około 1,5 mln euro dla miasta.


Polskie miasta proponują niezliczoną ilość festiwali, więc najważniejszą rolę przy wyborze Europejskiej Stolicy Kultury 2016 odegrają wszelkie oryginalne inicjatywy. Pod tym właśnie kątem oceniliśmy miasta kandydackie.



Łódź

Miasto, które nie cieszy się najlepszą opinią w Polsce, jako kandydat do ESK prezentuje się bardzo dobrze. Promuje je Kapitan Kultura, który m.in. odwiedził tegoroczny festiwal Open’er i rozdawał książki na Piotrkowskiej. W Łodzi odbywają się liczne festiwale: Dialogu Czterech Kultur, Muzyki Filmowej, Biennale Sztuki, Triennale Tkaniny – w sumie 39 festiwali, co słusznie pozwala Łodzi nadać sobie miano miasta festiwali. Należy też pamiętać o licznych happeningach, które w dużej mierze odbywają się w centrum handlowym Manufaktura, np. Puzzle 4 Peace, czyli układanie wielkiej ściany z puzzli. Ukoronowaniem działań jest dynamiczna strona


internetowa z aktualnymi informacjami oraz działania prowadzone w internecie, np. w postaci wideobloga.



Kapitan Kultura rozdaje książki na ul. Piotrkowskiej



Toruń

W przypadku Torunia na uwagę zasługuje współpraca z Pampeluną, w której podczas święta San Fermin były prezentowane reklamy miasta. Ponadto w Toruniu odbywają się festiwale, m.in. Tour de Carillon czy Pole widzenia. Został ogłoszony konkurs na zagospodarowanie Krzywej Wieży, jednej z atrakcji turystycznych, która w przeszłości była karcerem dla kobiet.


W ramach informowania o mieście, w Wieliczce odbyła się również wystawa dotycząca Torunia. Strona internetowa projektu, podobnie jak w przypadku Łodzi, stanowi dobre źródło informacji, jednak kolorystyka nawiązująca do piernika (brązowy, żółty, pomarańczowy) nie kojarzy się z dynamiką. Choć sam pomysł logotypu z piernikiem, który wygląda jak brama do miasta jest ciekawy. Plusem jest hiszpańskojęzyczna wersja strony.



Lublin

Miasto położone we wschodniej części Polski zdecydowanie stawia na kulturę pogranicza, dzięki czemu zyskuje niepowtarzalny charakter. By przedstawić zagadnienia związane


ze wschodnimi sąsiadami zorganizowało sesję historyczno-literacką „Nasi sąsiedzi: Ukraina i Białoruś”. Ponadto Lublin stawia na kulturę alternatywną – festiwal Zderzenia, oraz tematykę kobiecą – Progressteron – rozwojowo-rozrywkowy festiwal dla kobiet. Strona internetowa utrzymana jest w bardzo prostym stylu. Lista szykowanych lub już odbytych imprez jest imponująca, jednak jej czytanie może szybko się znudzić.



Gdańsk

Miasto nie jest nastawione tylko na promocję własną, ale również całego regionu. Celem Gdańska jest upowszechnienie kultury z wykorzystaniem przestrzeni publicznej, dlatego projekt zapowiada się ciekawie. Główny nacisk położono na tradycje, w szczególności te związane z Hanzą. Miasto promuje również swoich artystów – wystawa w Brukseli. Strona internetowa zostanie uruchomiona dopiero za 13 dni, ale biorąc pod uwagę jej obecną formę, może okazać się interesująca.


Poznań

Stolica Wielkopolski również dzielnie walczy o tytuł ESK 2016. Jednym z elementów kampanii był koncert Nelly Furtado, który odbył się w minione wakacje. Ponadto miasto proponuje ciekawe festiwale: jazzowy Made in Chicago, który jest również promowany w prasie amerykańskiej i polonijnej czy Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator. Dodatkowo w Poznaniu ogłoszono konkurs na zagospodarowanie starej gazowni, której wnętrza na pewno mogą posłużyć jako centrum kulturalne. Strona internetowa



nie wyróżnia się niczym specjalnym – jest zaprojektowana w dość standardowym stylu, dominuje kolor biały, na tle którego wyróżnia się kolorowe logo. Znak Poznania poprzez pokazanie koziołka na tle stworzonym z pikseli symbolizuje połączenie nowoczesności z bogatymi tradycjami miasta.



Warszawa

Stolica zostaje w tyle za pozostałymi kandydatami. Jedynymi przedsięwzięciami, którymi chce się pochwalić są Orange Festival oraz konkurs dla mieszkańców na zdjęcie promujące miasto. Oddzielnej strony poświęconej staraniom o uzyskanie tytułu ESK 2016 Warszawa nie posiada, jest tylko serwis na stronie Urzędu Miasta, który niestety nie reprezentuje Warszawy godnie.




Szczecin

Podobnie jak Warszawa nie ma strony internetowej, ale nie ma też specjalnego serwisu lub jest on trudny do odnalezienia. Jedyne informacje, jakie można znaleźć to relacje lokalnej prasy – w dodatku nie dotyczą konkretnych działań, ale założeń samorządu i faktu, że władze miasta


chcą wykorzystać fakt udziału w walce o tytuł ESK do rozwoju i promocji miasta.



Brief.pl porównał propozycje miast kandydackich – Łódź zostawia inne miasta w tyle, choć Toruń czy Lublin również nie radzą sobie najgorzej. Poznań i Gdańsk mają ciekawą ofertę, ale niczym specjalnym się nie wyróżniają. Natomiast Warszawa i Szczecin... czekamy na interesujące inicjatywy!
Jakub Dec

Jakub Dec We Feed You

Temat: Brief o Ł-ESK 2016

I jeszcze bardzo dobrze, według mnie, przedstawiona esencja samej idei :)
http://www.brief.pl/ludzie/opinie/art49,europejska-sto...

Europejska Stolica Kultury – tytuł prestiżowy
20-10-2008

Anna Nowak, dział analiz i planowania strategicznego DEMO Effecrive Launching

Promocja miasta starającego się o status Europejskiej Stolicy Kultury (ESK) 2016 jest zadaniem wymagającym działań bardzo szeroko zaplanowanych, spójnych i zsynchronizowanych w czasie. Promujemy nie tylko wydarzenia kulturalne w mieście, nie tylko samo miasto, ale także region i cały kraj. Dlatego pomysł promocyjny musi być interesujący, intrygujący, ale przede wszystkim realny oraz idealnie wpisujący się w idee ESK podkreślające wspólnotę, ponadnarodowość i szeroko pojętą integrację.
Jednym z kluczowych czynników, które zadecydują o sukcesie miasta starającego się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury jest to, czy mieszkańcy miasta poczują tę ideę, zaakceptują ją i poniosą w świat. Ważne jest, aby się z nią utożsamiali, zagarnęli ją dla siebie, rozmawiali o niej i wpływali na nią. Na przykład, jeśli miasto uzyska tytuł ESK ciekawym pomysłem jest wykorzystywanie logotypu ESK w miejscach użyteczności publicznej, w pubach, klubach, restauracjach. To mieszkańcy są ambasadorami idei ESK. Ważne jest, aby w te działania zaangażowały się zarówno państwowe instytucje, jak i lokalni przedsiębiorcy. ESK to głównie działania związane z kulturą, ale jeśli miasto uzyska ten prestiżowy tytuł to skorzystają na tym także inne sektory: gospodarka, turystyka, przedsiębiorczość. Dlatego istotne jest, aby pokazać wszystkie szanse i możliwości, jakie otwierają się dla całego miasta i regionu.
W działaniach promocyjnych istotne jest staranne zaplanowanie aktywności w czasie. Warto zadbać o lobbing miasta w Unii Europejskiej jeszcze przed rozpoczęciem starań o status ESK, a także zastanowić się jak wykorzystać ten potencjał w przyszłości, po zakończeniu rocznej promocji miasta.



Wyślij zaproszenie do