konto usunięte
Temat: Brief o Ł-ESK 2016
Łódź wypłynie w 2016 roku20-10-2008
Joanna Sopyło
http://www.brief.pl/wiadomosci/in-brief/art663,lodz-wy...
Europejska Stolicy Kultury 2016 zostanie wybrana dopiero w 2012 roku, jednak walka między miastami już trwa. Z siedmiu polskich miast zdecydowanie wyróżnia się Łódź. Co z pozostałymi?
W Polsce swoje kandydatury do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 zgłosiły Gdańsk, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Toruń i Warszawa. Podlegają one ocenom w dwóch kategoriach: wymiar europejski oraz miasto i obywatele. Pierwsza z nich dotyczy realizacji idei ponadnarodowości, a druga wiąże się z oceną atrakcyjności dla mieszkańców i turystów. W ciągu 12 miesięcy wszystkie imprezy organizowane w mieście, które zdobędzie tytuł Europejskiej Stolicy Kultury będą w 60 proc. finansowane przez Unię Europejską – to około 1,5 mln euro dla miasta.
Polskie miasta proponują niezliczoną ilość festiwali, więc najważniejszą rolę przy wyborze Europejskiej Stolicy Kultury 2016 odegrają wszelkie oryginalne inicjatywy. Pod tym właśnie kątem oceniliśmy miasta kandydackie.
Łódź
Miasto, które nie cieszy się najlepszą opinią w Polsce, jako kandydat do ESK prezentuje się bardzo dobrze. Promuje je Kapitan Kultura, który m.in. odwiedził tegoroczny festiwal Open’er i rozdawał książki na Piotrkowskiej. W Łodzi odbywają się liczne festiwale: Dialogu Czterech Kultur, Muzyki Filmowej, Biennale Sztuki, Triennale Tkaniny – w sumie 39 festiwali, co słusznie pozwala Łodzi nadać sobie miano miasta festiwali. Należy też pamiętać o licznych happeningach, które w dużej mierze odbywają się w centrum handlowym Manufaktura, np. Puzzle 4 Peace, czyli układanie wielkiej ściany z puzzli. Ukoronowaniem działań jest dynamiczna strona
internetowa z aktualnymi informacjami oraz działania prowadzone w internecie, np. w postaci wideobloga.
Kapitan Kultura rozdaje książki na ul. Piotrkowskiej
Toruń
W przypadku Torunia na uwagę zasługuje współpraca z Pampeluną, w której podczas święta San Fermin były prezentowane reklamy miasta. Ponadto w Toruniu odbywają się festiwale, m.in. Tour de Carillon czy Pole widzenia. Został ogłoszony konkurs na zagospodarowanie Krzywej Wieży, jednej z atrakcji turystycznych, która w przeszłości była karcerem dla kobiet.
W ramach informowania o mieście, w Wieliczce odbyła się również wystawa dotycząca Torunia. Strona internetowa projektu, podobnie jak w przypadku Łodzi, stanowi dobre źródło informacji, jednak kolorystyka nawiązująca do piernika (brązowy, żółty, pomarańczowy) nie kojarzy się z dynamiką. Choć sam pomysł logotypu z piernikiem, który wygląda jak brama do miasta jest ciekawy. Plusem jest hiszpańskojęzyczna wersja strony.
Lublin
Miasto położone we wschodniej części Polski zdecydowanie stawia na kulturę pogranicza, dzięki czemu zyskuje niepowtarzalny charakter. By przedstawić zagadnienia związane
ze wschodnimi sąsiadami zorganizowało sesję historyczno-literacką „Nasi sąsiedzi: Ukraina i Białoruś”. Ponadto Lublin stawia na kulturę alternatywną – festiwal Zderzenia, oraz tematykę kobiecą – Progressteron – rozwojowo-rozrywkowy festiwal dla kobiet. Strona internetowa utrzymana jest w bardzo prostym stylu. Lista szykowanych lub już odbytych imprez jest imponująca, jednak jej czytanie może szybko się znudzić.
Gdańsk
Miasto nie jest nastawione tylko na promocję własną, ale również całego regionu. Celem Gdańska jest upowszechnienie kultury z wykorzystaniem przestrzeni publicznej, dlatego projekt zapowiada się ciekawie. Główny nacisk położono na tradycje, w szczególności te związane z Hanzą. Miasto promuje również swoich artystów – wystawa w Brukseli. Strona internetowa zostanie uruchomiona dopiero za 13 dni, ale biorąc pod uwagę jej obecną formę, może okazać się interesująca.
Poznań
Stolica Wielkopolski również dzielnie walczy o tytuł ESK 2016. Jednym z elementów kampanii był koncert Nelly Furtado, który odbył się w minione wakacje. Ponadto miasto proponuje ciekawe festiwale: jazzowy Made in Chicago, który jest również promowany w prasie amerykańskiej i polonijnej czy Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator. Dodatkowo w Poznaniu ogłoszono konkurs na zagospodarowanie starej gazowni, której wnętrza na pewno mogą posłużyć jako centrum kulturalne. Strona internetowa
nie wyróżnia się niczym specjalnym – jest zaprojektowana w dość standardowym stylu, dominuje kolor biały, na tle którego wyróżnia się kolorowe logo. Znak Poznania poprzez pokazanie koziołka na tle stworzonym z pikseli symbolizuje połączenie nowoczesności z bogatymi tradycjami miasta.
Warszawa
Stolica zostaje w tyle za pozostałymi kandydatami. Jedynymi przedsięwzięciami, którymi chce się pochwalić są Orange Festival oraz konkurs dla mieszkańców na zdjęcie promujące miasto. Oddzielnej strony poświęconej staraniom o uzyskanie tytułu ESK 2016 Warszawa nie posiada, jest tylko serwis na stronie Urzędu Miasta, który niestety nie reprezentuje Warszawy godnie.
Szczecin
Podobnie jak Warszawa nie ma strony internetowej, ale nie ma też specjalnego serwisu lub jest on trudny do odnalezienia. Jedyne informacje, jakie można znaleźć to relacje lokalnej prasy – w dodatku nie dotyczą konkretnych działań, ale założeń samorządu i faktu, że władze miasta
chcą wykorzystać fakt udziału w walce o tytuł ESK do rozwoju i promocji miasta.
Brief.pl porównał propozycje miast kandydackich – Łódź zostawia inne miasta w tyle, choć Toruń czy Lublin również nie radzą sobie najgorzej. Poznań i Gdańsk mają ciekawą ofertę, ale niczym specjalnym się nie wyróżniają. Natomiast Warszawa i Szczecin... czekamy na interesujące inicjatywy!