konto usunięte

Temat: Wyznaczniki stylu

W pierwszych filmach:
- częste posługiwanie się monologiem wewnętrznym ("Obrazy wyzwolenia", "Europa")
- rezygnacja z jedności czasu i przestrzeni (brak jednoznacznych granic wywołujący poczucie nierealności - "Europa", "Element zbrodni", "Obrazy wyzwolenia") - brak linearnego rozwoju akcji
stosowanie długich ujęć
- klimat oniryczny, zatarcie granic między snem i jawą
mieszanie zdjęć kolorowych i czarno-białych
- zastosowanie tylnych projekcji i zatłoczonych kompozycji planu

Od 1995 roku manifest "DOGMA 95" - założenia:

- zdjecia filmowe odbywają się w autentycznych wnętrzach i naturalnych plenerach (rezygnacja ze scenografii i rekwizytów)
dźwięk musi być rejestrowany jednocześnie z obrazem (muzyka może pojawić się tylko wówczas, gdy rzeczywiście rozbrzmiewa w filmowanej przestrzeni)
- zdjęcia są kręcone z ręki (film nie rozgrywa się tam, gdzie jest umieszczona kamera, ale to kamera śledzi przebieg akcji)
film jest kręcony w kolorze
- nie należy ustawiać świateł - zabroniona jest także optyczna deformacja oraz nakładanie filtrów
- film nie może zawierać powierzchownej akcji (zabronione jest pokazywanie morderstw czy strzelanin)
- należy unikać czasowych i topograficznych odstępstw (akcja powinna rozgrywać się "tu i teraz")
- rezygnuje się z tzw. "kina gatunków"
- taśma, na której kręci się film, powinna mieć format 35 mm
- nazwisko reżysera nie powinno pojawiać się w czołówce

Zgodnie z tymi założeniami zrealizowany został np. film "Idioci".Justyna Krygier edytował(a) ten post dnia 23.02.08 o godzinie 15:10