J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: WARSZTAT TEATRALNY RYSZARDA CIEŚLAKA

Kiedy byłem stażystą w 1981 w grupie Ryszarda Cieślaka najwybitniejszego i wiodącego własny projekt ( "Thanatos polski") aktora słynnego Teatru LABORATORIUM Jerzego Grotowskiego, Ryszard metodycznie uczył nas w kolejnych etiudach- psychodramach tej metody improwizacji.
Po pierwsze Ryszard uzasadniał dla czego nie będziemy w ogóle jak w konwencjonalnym Teatrze pracować nad dykcją i sztuczną poprawnością wymowy. Uzasadnienie był o bardzo proste w parateatrze zupełnie nie chodzi o "granie aktora" czyli "udawanie czegokolwiek co wymyślił sobie reżyser" , a raczej o odkrywanie wewnątrz siebie uczuć i emocji oraz płynących z tego faktu wypowiedzi. I zadał nam takie pytanie, czy z nie jest tak ,że gdyby on np sepleniłby czy miał inną wadę wymowy ale nas interesowałoby bardzo to co on ma na tym warsztacie nam do przekazania , czyż nie jest tak że w którymś momencie w ogóle przestalibyśmy wsłuchiwać niepoprawnej wymowie ,a coraz bardziej koncentrować się na zrozumieniu tego co on ma nam do powiedzenia"?
W parateatrze należy więc potraktować naturalnie występujące w wypowiedziach zawahania ,zająknięcia itd jak "smaczki artystyczne żywej i spontanicznej wypowiedzi".
Potem Ryszard Cieślak krok po kroku pokazywał nam co się dzieje w relacji aktor widz i jak aktor musi być na to przygotowany i jak powinien w związku z tym reagować. Otóż na widowni rozgrywają się mechanizmy grupowe.
By nam to pokazać Ryszard podzielił nasza grupę na 2 zespoły z których każdy dostał zupełnie inne zadanie aktorskie.
Natrafiłem do grupy aktorów. Naszym zadaniem było wybrać kultowy i w sposób szczególny przemawiający do nas lub wyrażający nas wiersz .Widzowie natomiast mieli inne zadanie : tzn mieli żądać od aktorów by ich 'rozbawili "i byli dla nich klaunami , bo oni "płacą za bilet to maja prawo się zabawić...' . Doświadczyłem wówczas jak u aktora pojawia się dramatyczny konflikt , który mieliśmy wyrazić. Bo to aktor ma władze swoim głosem i działaniem nad grupa widzów, tylko musi to poczuć i umieć uruchomić "siłę wewnętrzną w sobie" pozwalającą na wyrażenie tego...

Zrozumiałem wtedy genialność metody Grotowskiego, której skuteczność obserwuje na Goldenline gdzie właśnie dominują reakcje grupowe i grupy podobnie jak "widzowie" wcale nie chcą usłyszeć prawdy ani dążyć w dyskusji do jej poznania, ale chcą głównie potwierdzenia swoich własnych racji i całej grupy z która się identyfikują.
I tu doskonale się sprawdza metoda Grotowskiego "nie dbania o perfekcję wymowy i pisowni" . Bo wtedy wtedy z góry możemy przewidzieć że "atak na nas za powiedzenie prawdy" dokona się właśnie w czepianiu się błędów pisowni lub nie przestrzegania netykiety' . a skoro tak to natychmiast łatwo możemy go odeprzeć , pokazując własnie prawdę o naszym rozmówcy i mechanizmach grupowych ...

Jest też tak że nie ma możliwości przekazania komukolwiek "nowej nieznanej mu prawdy" w jednej wypowiedzi...
Pojawianie się nowej prawdy w historii zawsze jest bowiem procesem. Trafnie powiedziała o tym Krzysztof Kolumb;
"To nie prawda że wielkie epokowe przedsięwzięcia odbywają się przy entuzjazmie tłumów i możnowładców, one się odbywają wbrew ich oporowi".

Każda wielka nowa idea początkowo spotyka się z atakiem, krytyka i wyśmiewaniem. Dokładnie tak było również w latach 60-tych z działalnością teatru laboratorium Grotowskiego. Grotowski wiedział jak postępować w tym wypadku i wytrwale budował pozycje i uznanie międzynarodowe dla swojego teatru.

Teoria reklamy też mówi o tym że wylansowanie nowych idei lub produktów wymaga czasu oraz jest procesem. Również każda akcja promocyjna jest pewnym procesem złożonym z koniecznych 4 etapów ( AIDA) dla uzyskania spodziewanej sprzedaży.
A - pierwszy etap to uzyskanie uwagi odbiorców komunikatów reklamowych"
ATTENTION (uwaga) — przyciągnięcie uwagi klienta do produktu.
I - drugi etap to pozyskanie zainteresowania
INTEREST (zainteresowanie) — zainteresowanie klienta właściwościami produktu.
D- trzeci etap to uzyskanie pożądania
DESIRE (pożądanie) — przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby.
A —dopiero w czwartym etapie musi nastąpić działania, tj liczne zakupy lub zapisy
ACTION (działanie) — właściwe przekonywanie klienta do zakupu tego właśnie produktu.
http://pl.wikipedia.org/wiki/AIDA_(marketing)

Wracając do mojej dotychczasowej działalności na Goldenline była ona jedynie ukierunkowana na tej na pierwszy etap ATTENTION (uwaga).

Teraz jest właśnie czas by konkretnie określić produkty kulturowe i usługi artystyczne które chcielibyśmy oferować jako grupa A.O.M.KATHARSIS